بیماری های واگیردار به سرعت انتقال می یابند و اگر در شناخت آنها عجله نکنیم ممکن است کار از کار گذشته باشد و خیلی ها آلوده شوند. لیست بیماری های واگیردار و راه های انتقال هر کدام را در این مقاله بخوانید تا سلامت خود و خانواده تان را حفظ کنید.

بیماری های واگیردار چیست

 

تعریف: به آن دسته از بیماری ها گفته می شود که عامل عفونی بیماریزا یا فرآورده های سمی آن بتواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از انسان به انسان و یا از حشرات و حیوانات به انسان قابل انتقال باشند.

ویروس ها - بیماری های واگیردار

بیشتر بخوانید: چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

بیماری های واگیردار:

 

بیماری‌های عفونی یا واگیر،‌ اختلالات ناشی از موجوداتی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها هستند. موجودات زیادی در بدن ما و روی آن زندگی می‌کنند. آنها به طور معمول بی ضرر یا حتی مفید هستند. اما در برخی شرایط، ممکن است برخی از آن‌ها، باعث بیماری شوند.

برخی از بیماری‌های عفونی، می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. برخی از آنها توسط حشرات یا حیوانات دیگر منتقل می‌شوند. و ممکن است با مصرف غذا یا آب آلوده یا قرار گرفتن در معرض ارگانیسم‌های موجود در محیط اطراف، به دیگران،‌ سرایت کنند.

 

علائم و نشانه‌های هر گروه از بیماری‌ها، بسته به ارگانیسم ایجاد کننده عفونت، متفاوت است، اما اغلب، شامل تب و خستگی می‌شوند. عفونت‌های خفیف، ممکن است به استراحت و درمان‌های خانگی پاسخ دهند، در حالی که برای درمان عفونت‌های تهدید کننده زندگی، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان، وجود داشته باشد.

 

با واکسن، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های عفونی، مانند سرخک و آبله مرغان جلوگیری کرد. شستشوی مکرر و کامل دست نیز، در محافظت در برابر بیشتر بیماری‌های عفونی کمک می‌کند.

 

انواع بیماری های واگیردار

 

این گروه از بیماری‌ها، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، می‌توانند از شخصی به شخص دیگر، سرایت کنند. راه‌های انتقال این عوامل بیماری‌زا، در دو گروه عمده، طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

علائم بیماری واگیردار - بیماری های واگیردار

 

تماس مستقیم

 

یک راه آسان، برای ابتلا به بیشتر بیماری‌های عفونی، تماس با فرد یا حیوان مبتلا به عفونت است. بیماری‌های عفونی از طریق انواع تماس‌های مستقیم، به افراد سالم، منتقل می‌شوند، که عبارتند از:

 

شخص به شخص

 

بیماری‌های عفونی، معمولاً از طریق انتقال مستقیم باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سایر میکروب‌ها از فردی به شخص دیگر گسترش می‌یابند. این مورد، ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که فرد ناقل باکتری یا ویروس، شخصی را که آلوده نشده است، لمس کند یا در نزدیکی او سرفه یا عطسه کند.

 

بیشتر بخوانید: علل، علائم و درمان بزرگی طحال

 

این میکروب‌ها، همچنین می‌توانند از طریق تبادل مایعات بدن، در اثر تماس جنسی گسترش یابند. کسی که میکروب را منتقل می‌کند، ممکن است هیچ علائمی از بیماری نداشته باشد، اما به سادگی، یک ناقل باشد.

 

حیوان به شخص

 

گزش یا خراشیده شدن توسط یک حیوان آلوده – حتی حیوان خانگی – می‌تواند شخص را بیمار کند و در شرایط شدید، ممکن است کشنده باشد. دست زدن به زباله‌های حیوانات نیز می‌تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، دست زدن به جعبه بستر یک گربه خانگی، ممکن است منجر به ایجاد عفونت توکسوپلاسموز در فرد شود.

 

 

مادر به فرزند متولد نشده

 

یک زن باردار، ممکن است میکروب‌هایی را که باعث بیماری‌های عفونی می‌شوند، به جنین خود، منتقل کند. برخی از میکروب‌ها می‌توانند از جفت عبور کنند یا از طریق شیر مادر، به فرزند منتقل شوند. میکروب‌های موجود در واژن، همچنین می‌توانند در هنگام تولد، به نوزاد منتقل شوند.

 

تماس غیرمستقیم

 

ارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری، می‌توانند از طریق تماس غیرمستقیم نیز به افراد سالم،‌ منتقل شوند. در ادامه،‌ برخی از این راه‌های انتقال بیماری واگیر را مرور می‌کنیم.

 

وسایل مشترک

 

بسیاری از میکروب‌ها می‌توانند روی یک جسم بی‌جان، مانند میز، رومیزی، دستگیره درب یا دسته شیر آب، زنده بمانند. به عنوان مثال، اگر شخصی مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی، وارد محل کار خود شود، افرادی که پس از او، دستگیره درب را لمس می‌کنند، به راحتی، میکروب‌هایی را که او در آنجا گذاشته است، تحویل خواهند گرفت! در این صورت، اگر این افراد، قبل از شستن دست‌ها، چشم، دهان یا بینی خود را لمس کنند، احتمالا به عامل بیماری‌زا آلوده خواهند شد.

 

مالاریا - بیماری های واگیردار

 

نیش حشرات

 

برخی میکروب‌ها، برای انتقال از میزبانی به میزبان دیگر، به حشرات حامل، مانند پشه‌ها، کک، شپش یا کنه، متکی هستند. این حامل‌ها مانند یک «وکتور» (Vector) عمل می‌کنند که عامل بیماری‌زا را از نقطه‌ای به نقطه دیگر،‌ جابه‌جا می‌کند. به عنوان مثال، پشه‌ها می‌توانند انگل مالاریا یا ویروس نیل غربی را کیلومترها با خود حمل کنند. کنه‌های گوزن نیز، می‌توانند باکتری عامل «بیماری لایم» (Lyme disease) را حمل کنند.

 

 

آلودگی غذایی

 

میکروب‌های ایجاد کننده بیماری می‌توانند از طریق آب و غذای آلوده نیز، به افراد سالم، منتقل شوند. این مکانیسم انتقال، بستری را فراهم می‌کند که میکروب‌ها از طریق تنها یک منبع، به بسیاری از افراد منتقل شوند. به عنوان مثال باکتری اشریشیا کلی (E. coli) که سویه‌های غیربیماری‌زای آن،‌ در دستگاه گوارش، یافت می‌شوند، در داخل یا بر روی برخی از غذاها، مانند همبرگر نپخته یا آب میوه غیر پاستوریزه، یافت می‌شود.

 

یکی از پرخطرترین مکان‌ها از نظر سرایت بیماری‌های واگیر، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند، که به دلیل حضور اقشار گسترده مردم، که بیشتر آن‌ها را بیماران تشکیل می‌دهند،‌ حفظ تمام تدابیر بهداشتی،‌ به سختی، امکان‌پذیر است و گاهی،‌ حضور در بیمارستان،‌ خود، انواعی از بیماری‌های عفونی را در پی دارد که با عنوان «عفونت‌های بیمارستانی» شناخته می‌شوند.

 

بیماری‌هایی که از طریق تماس مستقیم سرایت می‌کنند

 

برخی بیماریهایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، به وسیله‌ی قطرات کوچکی که به هنگام عطسه یا سرفه‌ی عفونی فرد بیمار در هوا پاشیده می‌شود، سرایت می‌کنند. بسیاری از بیماری‌های تنفسی به این شکل سرایت می‌کنند. برای مثال، سل، برونشیت، دیفتری، خروسک یا کروپ (croup)، سرخک، تب مخملک، و سیاه سرفه از این دست می‌باشند. بیماری‌های پوستی مسری نیز از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شوند.

 

بیماری های مقاربتی - بیماری های واگیردار

 

بیماری‌های آمیزشی یا مقاربتی

 

 

 

بیماریهای آمیزشی می‌توانند از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل شوند. برخی از این بیماریها همچنین از مادر باردار به کودک خود منتقل می‌شوند. HIV یا ایدز نمونه‌ای از بیماری‌های آمیزشی می‌باشد.

 

بیماری‌هایی که از طریق مدفوع منتقل می‌شوند

 

بیماری‌های خاصی می‌توانند با مصرف آب یا غذای آلوده منتقل شوند. گاهی اوقات این بیماری‌ها هنگامی که آلودگی در مقیاس بزرگ رخ می‌دهد، به بیماری‌های همه‌گیر تبدیل می‌شوند. اسهال، وبا، و برخی از انواع اسهال و استفراغ یا گاستروآنتریت نمونه‌های از آن هستند.

 

بیماری‌هایی که از طریق حشرات بیماری‌زا و پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) انتقال می‌یابند

 

بسیاری از بیماری‌های واگیردار توسط حشرات ناقل بیماری و پاتوژن موجود در یک منطقه خاص سرایت می‌کنند. مالاریا، مننژیت، طاعون، تیفوس، کزاز، و تب زرد نمونه‌هایی از این مورد هستند. این بیماری‌ها معمولاً در مناطق گرمسیری استوایی و نیمه حاره‌ای یافت می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: درمان خانگی گلودرد به کمک شناخت شایع ترین علل آن

 

لیست بیماری های واگیردار

 

پای ورزشکار (foot Athlete's): همچنین تحت عنوان عفونت قارچی پا شناخته شده که یک عفونت قارچی پا به حساب می‌آید. این عفونت از طریق تماس مستقیم (پوست به پوست) و همچنین تماس غیر مستقیم (تماس با اشیاء آلوده) منتقل می‌شود.

 

مننژیت باکتریایی: این بیماری عفونت یا التهاب مننژ مغز و نخاع به دلیل باکتری می‌باشد. این باکتری می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق تماس ترشحات بدن منتقل شود.

 

شانکروئید: یک بیماری آمیزشی (STD) ناشی از باکتری است که به وسیله‌ی زخم در ناحیه تناسلی مشخص می‌شود. این بیماری از طریق تماس با زخم باز سرایت می‌کند.

 

آبله مرغان: این بیماری عفونت ناشی از ویروس هرپس واریسلا زوستر بوده که از طریق تماس با فرد مبتلا سرایت می‌کند.

 

کلامیدیا: یک بیماری آمیزشی (STD) ناشی از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس می‌باشد. و از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابد.

 

سرماخوردگی:یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از ویروس می‌باشد. این بیماری به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

 

سرماخوردگی - بیماری های واگیردار

 

ورم ملتحمه (Conjunctivitis): یک عفونت چشمی است، که از ویروس یا باکتری ناشی می‌شود. این بیماری بسیار مسری بوده و می‌تواند به راحتی منتقل شود.

 

عارضه‌ی خرچنگی (Crabs): همچنین با نام شپش ناحیه تناسلی شناخته می‌شود و در بین موهای ناحیه تناسلی در انسان یافت می‌شود. این یک بیماری آمیزشی مسری (STD) است.

 

خروسک: عفونت نای و حنجره که مسری بوده و می‌تواند به راحتی در تماس با ترشحات بینی انتقال یابد.

 

کریپتوسپوریدیوزیس: یک بیماری عفونی دستگاه گوارش ناشی از یک انگل شناخته شده تحت عنوان کریپتوسپوریدیوم بوده که بسیار مسری است.

 

دیفتری: این بیماری، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و گلو) بوده که از کورینه باکتریوم دیفتریه ناشی می‌شود. این بیماری بسیار مسری است.

 

آنسفالیت: بیماری التهابی مغز است که از عفونت ویروسی نشأت می‌گیرد. و در برخی موارد می‌تواند مسری باشد.

 

آنفولانزا: بیماری دستگاه تنفسی ناشی از عفونت ویروسی است. که بسیار مسری بوده و می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق سیالات تنفسی موجود در هوا سرایت کند.

 

ژیاردیازیس: عفونت روده ناشی از ژیاردیا اینتستینالیس است که برای تمام گروه‌های سنی بسیار مسری می‌باشد.

 

سوزاک (Gonorrhea): یک بیماری آمیزشی (STD)است که از طریق عفونت در ناحیه تناسلی مشخص می‌شود. و به وسیله‌ تماس جنسی با فرد مبتلا به این بیماری منتقل می‌شود.

 

هپاتیت: التهاب کبد ناشی از عفونت است. هپاتیت‌های نوع A، B و C مسری می‌باشند.

 

هرپس یا تبخال (Herpes): گروهی از بیماریهاست که از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ناشی می‌شود. هرپس تناسلی مسری است و از طریق تماس جنسی منتقل می‌گردد.

 

ایدز یا HIV : سندرم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS) ناشی از ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یک بیماری سیستم ایمنی بدن است. می‌تواند در حین عمل جنسی و از مادر به نوزاد منتقل شود.

 

عفونت HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) : باعث زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌شود. این عفونت مسری است و می‌تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود.

 

زرد زخم (Impetigo): یک عفونت پوستی ناشی از باکتری است، و منجر به زدن تاول و زخم می‌شود. بسیار مسری بوده و از طریق تماس مستقیم نزدیک سرایت می‌کند.

 

بیماری پوستی - بیماری های واگیردار

 

جذام: عفونت مزمن پوستی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم لپره به وجود می‌آید. خیلی مسری نبوده، اما می‌تواند با تماس پی در پی با ترشحات بینی افراد مبتلا به این بیماری انتقال یابد.

 

سرخک: همچنین به عنوان روبلا یا سرخجه (Rubeola)شناخته می‌شود که یک بیماری عفونی سیستم تنفسی ناشی از ویروس سرخک می‌باشد. این بیماری بسیار مسری است و می‌تواند به راحتی از طریق تماس با افراد مبتلا به این بیماری منتقل شود.

 

مننگوکوکسمی: عفونت خونی ناشی از باکتری نایسریا مننژیتیدیس است. که خیلی مسری نبوده، اما می‌تواند از طریق تماس سرایت کند.

 

مولوسکوم کونتاژیوزوم: عفونت ویروسی پوست ناشی از ویروس مولوسکوم بوده که بسیار مسری است و می‌تواند از طریق تماس مستقیم منتقل شود.

 

منونوکلئوز عفونی: همچنین به عنوان تب غده‌ای، بیماری بوسه و یا به طور ساده‌تر مونو شناخته شده است که یک بیماری عفونی ناشی از ویروس اپشتین بار (Epstein-Barr) بوده که می‌تواند با قرار گرفتن در تماس نزدیک با افراد مبتلا به این بیماری منتقل شود.

 

عفونت MRSA (استاف): که توسط باکتری MRSA(استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین)، که نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است، ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق تماس با افراد مبتلا به آن و یا با لمس اشیاء آلوده منتقل شود.

 

اوریون: یک بیماری عفونی ویروسی است که از طریق تورم دردناک در صورت مشخص می‌شود. و می‌تواند از طریق تماس با مایعات بینی فرد مبتلا سرایت کند

 

اورتریت غیرگنوکوکی (Nongonococcal urethritis): التهاب مجرای خروج ادرار بوده که از علل دیگری غیر از سوزاک (gonorrhea) ناشی می‌شود. این یک بیماری مسری است.

 

بیماری التهابی لگن: عفونت دستگاه تناسلی زنان به علت باکتری است. اگر چه این بیماری به خودی‌ِ خود مسری نمی‌باشد، اما موجوداتی که باعث این بیماری می‌شوند، مسری می‌باشند.

 

زگیل کف پا: بیماری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که توسط زگیل در کف پا مشخص می‌شود. این بیماری مسری است، اما از طریق تماس مستقیم منتقل نمی‌شود.

 

فلج اطفال: عارضه‌ای است که ناشی از ویروس مسری فلج اطفال است. این ویروس از طریق غذای آلوده وارد بدن انسان می‌شود.

 

عفونت قارچی (Ringworm): یک بیماری عفونی پوست ناشی از قارچ است که می‌تواند از طریق تماس مستقیم با انسان و یا حیوانات مبتلا به آن سرایت کند.

 

ویروس خطرناک - بیماری های واگیردار

 

روزئولا اینفانتوم: یک عفونت ویروسی است که از طریق بثورات پوستی مشخص می‌شود. این بیماری کمی مسری است.

 

سرخجه (سرخک آلمانی): عفونت ناشی از ویروس سرخجه است. این عفونت چند روز قبل از ظهور علائم سرایت می‌کند.

 

گال: یک بیماری پوستی ناشی از مایت یا کرم ریز با نام Sarcoptes scabiei است. تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منجر به سرایت این بیماری می‌شود.

 

مخملک: یک بیماری عفونی ناشی از باکتری است. از طریق جوش یا دانه‌ی پوستی مایل به قرمز مشخص می‌شود. این بیماری بسیار مسری بوده و می‌تواند از طریق تماس با مایعات بینی فرد مبتلا منتقل شود.

 

شیگلوز یا اسهال خونی باکتریایی: یک بیماری عفونی روده ناشی از باکتری شیگلا است. که بسیار مسری بوده و می‌تواند از طریق تماس با چیزهای آلوده منتقل شود.

 

آبله (Smallpox): یک بیماری عفونی ناشی از ویروس واریولا است که به وسیله‌ی تاول بر روی صورت، پاها و بازوها مشخص می‌شود. این بیماری از طریق تماس مستقیم منتقل می‌گردد.

 

گلو درد میکروبی یا استرپتوکوکی: بیماری عفونی ناشی از باکتری استرپتوکوک است. این عفونت می‌تواند از طریق تماس مستقیم منتقل شود.

 

آنفولانزای خوکی: بیماری تنفسی عفونی ناشی از ویروس آنفلولانزای H1N1 است که بسیار مسری بوده و شیوه‌ی انتقال آن شبیه به آنلولانزا است.

 

سفلیس: یک بیماری آمیزشی (STD) است که به وسیله‌ی باکتری ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابد.

 

تونسیلیت: التهاب لوزه‌ها به علت عفونت ویروسی یا باکتریایی است. می‌تواند هم مسری باشد و هم مسری نباشد ( بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد).

 

تریکوموناسیس: یک بیماری آمیزشی (STD) ناشی از تریکوموناس واژینالیس است. که از طریق تماس جنسی سرایت می‌کند.

 

سل (TB) : یک بیماری عفونی ناشی از باکتریهای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. این بیماری مسری بوده و چنانچه یک فرد سالم در تماس با هوای آلوده به باکتری سل باشد، می‌تواند سرایت کند.

 

گاستروانتریت ویروسی: همانطور که از نام آن پیداست یک عفونت روده‌ای ناشی از ویروس می‌باشد. این بیماری مسری بوده و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

 

لارنژیت ویروسی: التهاب حنجره (جعبه صوتی) که به وسیله‌ی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری مسری بوده و می‌تواند مانند سرماخوردگی سرایت کند.

 

 

 

سیاه سرفه (پرتوسیس): یک بیماری تنفسی عفونی ناشی از باکتری بوردتلاپرتوسیس است. که از طریق تماس با ترشحات بینی از یک فرد مبتلا انتقال می‌یابد.

 

تب سنج - بیماری های واگیردار

 

بیماری های واگیردار مرگبار

 

در ذیل فهرستی از کشنده ترین بیماری های واگیردار آورده شده که علت مرگ میلیونها نفر در سراسر جهان بود ه اند .

 

• تمام بیماری های عفونی دستگاه تنفسی تحتانی

 

• ایدز یا HIV

 

• سل

 

• مالاریا

 

• سرخک

 

• سیاه سرفه

 

• کزاز

 

• مننژیت

 

• هپاتیتB

 

عوارض بیماری های واگیردار چیست؟

 

بیشتر بیماری‌های واگیر، فقط عوارضی جزئی را در پی دارند. اما برخی از عفونت‌ها، مانند ذات الریه، ایدز و مننژیت، می‌توانند زندگی را تهدید کنند. چند نوع بیماری واگیر با افزایش خطر ابتلا به سرطان در طولانی مدت، مرتبط هستند. این بیماری‌ها عبارتند از:

 

  • ویروس پاپیلومای انسانی که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد.
  • هلیکوباکتر پیلوری که با سرطان معده و زخم معده مرتبط است.
  • ویروس‌های هپاتیت B و C که با سرطان کبد در ارتباط هستند.

 

علاوه بر این، برخی از بیماری‌های عفونی ممکن است مدتی خاموش و در آینده، دوباره ظاهر شوند. این دوره ممکن است حتی گاهی، چند دهه طول بکشد. به عنوان مثال، کسی که در کودکی، به آبله مرغان مبتلا شده باشد ممکن است در بزرگسالی، به زونا دچار شود.

 

درمان بیماری سرخک - بیماری های واگیردار

 

پیشگیری از بیماری های واگیردار

 

اما برای کاهش خطر عفونت، رعایت نکات زیر، توصیه می‌شود.

 

  • دست‌هایتان را بشویید. این امر خصوصاً قبل و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، بسیار مهم است. سعی کنید چشم، بینی یا دهان خود را با دست، لمس نکنید، زیرا این یک روش معمول ورود میکروب‌ها به بدن است.
  • واکسن بزنید. واکسیناسیون می‌تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، به ویژه  انواع باکتریایی را به شدت کاهش دهد. حتماً در مورد واکسن‌های مناسب برای خود و همچنین فرزندان خود، به روز باشید.
  • در هنگام بیماری در خانه بمانید. در صورت استفراغ، اسهال یا تب، به محل کار خود نروید. اگر فرزندتان این علائم را دارد، او را به مدرسه نفرستید.
  • غذا را در شرایط ایمن، تهیه کنید. هنگام تهیه وعده‌های غذایی، پیشخوان‌ها و سایر سطوح آشپزخانه را تمیز نگه دارید. غذاها را در دمای مناسب بپزید. دمای مناسب برای گوشت‌های چرخ شده، حداقل 160 درجه فارنهایت (71 درجه سانتیگراد) است. دمای مناسب برای پختن کامل گوشت پرندگان، 165 درجه فانهایت (74 درجه سانتیگراد) و برای انواع دیگر گوشت‌، حداقل 145 درجه فارنهایت (63 درجه سانتیگراد) است.

    همچنین، باقیمانده غذا را به سرعت در یخچال قرار دهید – اجازه ندهید غذاهای پخته شده، برای مدت طولانی در دمای اتاق بمانند.

 

  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید. اگر سابقه ابتلا به عفونت‌های آمیزشی یا رفتارهای پرخطر دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید.
  • وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید. از مسواک، شانه و تیغ شخصی خود استفاده کنید. از به اشتراک گذاشتن لیوان یا وسایل غذاخوری، حتی با افراد خانواده خود، خودداری کنید.
  • عاقلانه سفر کنید. اگر به خارج از کشور، سفر می‌کنید، در مورد هرگونه واکسیناسیون خاص – مانند تب زرد، وبا، هپاتیت A یا B یا تب حصبه – با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیماری های واگیردار قابل پیشگیری با واکسن

 

فلج اطفال

 

یک عفونت حاد ویروسی با دامنه ای متغیرازعفونت بدون علامت تا مننژیت آسپتیک ، فلج و مرگ است. که عامل آن ویروس وحشی پولیو است که در سه تیپ ( 1و2و3 ) می تواند ایجاد بیماری کند.وقوع بیماری فلج اطفال پیش از برنامه گسترش ایمن سازی در سراسر جهان اتفاق می افتدبا پیشرفت برنامه EPJ بیماری تحت کنترل نسبی درآمده ولی کماکان در گوشه کنار جهان هراز گاهی همه گیری هایی روی می داد. با آغاز ریشه کنی پولیو در جهان در حال حاضر موارد به 7 کشور پولیو آندمیک محدود شده است.

 

سرخک

 

این بیماری حاد بثوری بسیار سری با قدرت انتشار بالاست.

 

 علائم مقدماتی آن شامل تب ، احتقان ملتحمه (Conjunctivitis ) ، آبریزش از بینی ( Coryza ) ، سرفه و دانه های قرمز بر روی سطح مخاطی دهان: ( Koplik Spots ) می باشد. معمولاً در روز سوم تا هفتم بعد از بروز ثبورات ابتدا در صورت ( ناحیه خط مو) ظاهر شده و سپس به تمام بدن گسترش می یابند که به طور معمول 7-4 روز باقی می مانند. دوره نهفتگی بیماری 14-7 روز می باشد. انسان تنها مخزن ویروس محسوب می شود. بیماری از دیدگاه نحوه گزارش دهی در گروه A سازمان جهانی بهداشت از نظر بیماری های قابل گزارش قرار دارد ( گزارش موارد بیماری الزامی است و باید با سریع ترین راههای ممکن نظیر تلفن صورت پزیرد ).