موج جدید کرونا دلتا اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده است.  هم اکنون ایران موج پنجم کرونا را تجربه می کند. واکسیناسیون کرونا از خرداد ماه در کشور آغاز شده است.


به گزارش جام جم آنلاین، پژوهشگران در اسکاتلند آگاهی از این مساله را هدف تحقیقات جدید خود قرار داده اند. در همین راستا، دانشمندان در دانشگاه ادینبورگ مطالعه ای جدید را در ماه ژوئن برای بررسی این که آیا آب نمک می تواند علائم بیماری در افراد مبتلا به کووید 19 را کاهش دهد، آغاز کرده اند.

مطالعه جدید بر پایه پژوهشی که در سال 2019 توسط تیم پژوهشی دانشگاه ادینبورگ انجام شده بود، آغاز شده است.

در پژوهش اولیه که با حضور بیش از 60 بزرگسال سالم انجام شد، شرکت کنندگان ابتدا برای دو روز در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند سپس، آنها به دو گروه تقسیم شده و از یک گروه خواسته شده غرغره آب نمک و شستشوی مسیرهای بینی با محلول نمک را انجام داده و گروه دیگر روشی که همواره برای درمان سرماخوردگی انجام می دادند را دنبال کردند.

تمام شرکت کنندگان علائم خود را برای دو هفته ثبت کردند. همچنین، از آنها خواسته شد تا نمونه های مخاط بینی را با کمک ابزاری شبیه گوش پاک کن برای اندازه گیری مقدار ویروس سرماخوردگی در بینی جمع آوری کنند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که غرغره و شستشوی بینی با آب نمک را انجام داده بودند، احتمال کمتری داشت ویروس را به دیگر اعضای خانواده خود انتقال دهند، پاکسازی ویروس در بدن آنها سریع‌تر صورت گرفت و احتمال کمتری داشت برای درمان از داروخانه دارو خریداری کنند.

پروفسور عزیز شیخ مدیر موسسه آشر در دانشگاه ادینبورگ می گوید: اکنون ما قصد داریم تا تاثیر استفاده از آب نمک در افراد مشکوک یا تایید شده مبتلا به کووید 19 بررسی کنیم به امید آن که به عنوان روشی موثر برای کاهش اثر و کنترل شیوع آن تایید شود.

هر چند نتیجه تحقیقات جدید دانشگاه ادینبورگ درباره اثر آب نمک بر کرونا هنوز نهایی نشده اما با توجه به این که تعدادی از خانواده ویروس‌های کرونا عامل سرماخوردگی اند و اثر مفید آب نمک بر سرماخوردگی از نظر علمی ثابت شده، می توان به نتایج نسبتاً مشابه در پژوهش جدید امیدوار بود.

بنابراین روش عاقلانه و البته بی هزینه و بی ضرر آن است که استفاده از آب نمک بویژه برای آنهایی که در محیط های پرجمعیت رفت و آمد دارند، مورد استفاده قرار گیرد زیرا در کووید 19 میزان زیادی از ویروس SARS-CoV-2 در دستگاه تنفسی فوقانی افراد بدون علامت و دارای علامت قابل تشخیص است. میزان تراکم ویروس در بینی به طور معمول بیشتر از گلو است که نشان می دهد، اقداماتی که عفونت را کنترل کرده و به نابودی ویروس کمک می کنند ممکن است در کاهش انتقال بیماری به دیگران مفید باشند.

گفتنی است پیشتر دانشمندان آلمانی اعلام کرده اند که حتی دهان شویه ها نیز می توانند به مهار کرونا کمک کنند. به نظر می رسد بهداشت دهان و حلق و بینی، می تواند عاملی برای کاهش ریسک ابتلا به کرونا باشد.

اخیرا مطالعه ای در هنگ کنگ نیز نشان داده که بیماران کرونایی درهفته اول پس از ابتلا (به ویژه در روز 4) دارای لود ویروسی زیادی در بزاق و حلق خود هستند و لود(Load) ویروسی بیشتر در این ناحیه می تواند به انتقال بیشتر بیماری نیز منتهی شود.

همچنین افرادی که به نوع شدیدتری از ویروس مبتلا هستند، اغلب لود بیشتری از ویروس را دارا هستند؛ درنتیجه کم کردن ویروس در ناحیه حلق بسیار اهمیت دارد و غرغره آب ممکن است به طور بالقوه در کنترل همه گیری کرونا و کاهش علائم مبتلایان مفید باشد.

همچنین در نتایج مطالعه اشاره شده: غرغره آب نمک سه بار در روز، می تواند به طور قابل توجهی (حدود 36%) عفونت را در دستگاه تنفسی فوقانی کاهش دهد و حتی مشخص شده است که غرغره آب نمک ممکن است مدت زمان بیماری را حدود 2 روز (9/1 روز) کاهش دهد.

به عبارتی کلر موجود در آب نمک ممکن است از تولیدمثل ویروس جلوگیری کند و اثرات ضدویروسی از خود نشان دهد. البته توجه داشته باشید که غرغره آب نمک با وجود اینکه می تواند لود ویروسی را در دستگاه تنفسی کاهش دهد، باعث ریشه کردن ویروس در این محل نخواهد شد.

چندی پیش نیز یک پزشک ایرانی که در زمینه آثار نمک بر سلامتی تحقیق می کند، اعلام کرد که غرغره و شست و شوی منظم بینی با آب نمک رقیق می تواند در جلوگیری از کرونا موثر باشد چرا که ویروس کرونا قبل از ورود به ریه، عمدتاً در حلق و بینی لانه گزینی می کند و از چند ساعت تا 24 ساعت بعد به ارگان های دیگر بدن به ویژه ریه حمله می کند.

توجه: میزان استاندارد نمک برای شست و شوی حلق و بینی، 9 گرم در یک لیتر آب است. نمک بیش از حد می تواند به مخاط بینی آسیب بزند. حتما این مورد را رعایت کنید.