این در حالی است که طبق اعلام این کمیته پزشکی، این مساله نباید در روند واکسیناسیون کشور خللی ایجاد کند و افراد زیر ۴۰ سال که دوز اول واکسن آسترازنکا را زده‌ و دچار عارضه‌ نشده اند، می‌توانند دوز دوم را هم دریافت کنند. این کمیته خاطر نشان کرده که مزایای واکسن آسترازنکا همچنان نسبت به خطرات آن بیشتر است.

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی انگلیس پیشتر به دلیل نگرانی از عارضه ترومبوز توصیه کرده بود که افراد زیر ۳۰ سال واکسن آسترازنکا تزریق نکنند. آمارها در انگلیس نشان می‌ دهد که تاکنون ۲۴۲ نفر از بین ۲۸ میلیون نفری که واکسن آسترازنکا زده‌ اند، دچار عارضه «ترومبوز» یا لختگی خون شده‌اند.

بررسی دقیق‌تر آمارها حاکی است که از هر یک میلیون فرد بالای ۴۰ سال که واکسن آسترازنکا زده‌ اند، ۱۰.۱ نفر دچار ترومبوز شده اما این میزان در بین افراد ۳۰ تا ۳۹ سال ۱۷.۴ نفر بوده است.

ترومبوز یا لختگی خون به وضعیتی گفته می‌ شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود و بتواند مانع جریان خون در عروق شود. «ترومبوسیتوپنی» یا کمبود پلاکت خون وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد و فرد مستعد خونریزی می شود.

نگرانی ها از ترومبوز و واکسن آسترازنکا در ماه‌های اخیر سرخط خبرها قرار گرفته و باعث شد که بیش از دوازده کشور اروپایی دو ماه پیش به طور موقت استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورند.

وزارت بهداشت انگلیس با صدور بیانیه‌ای واکسن آسترازنکا را همچنان ایمن توصیف و در عین حال اعلام کرد که طبق توصیه کمیته واکسیناسیون، این ماده را به افراد زیر ۴۰ سال تزریق نخواهد کرد.

بر اساس این بیانیه تاکنون بالای ۵۰ میلیون نفر در انگلیس واکسن کرونا زده‌ اند و آمار پایین مبتلایان به این ویروس اجازه می‌ دهد که بدون خروج از برنامه دولت برای واکسیناسیون تمام جمعیت بزرگسال کشور تا پایان ۳۱ ژوئیه، این اقدام پیش‌گیرانه را مدنظر قرار دهند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.