دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که ایمنی بوجود آمده در بدن پس از تزریق واکسن ضد ویروس کرونا، ساخته شده توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا، تا دو سال طول خواهد کشید.

در بیانیه منتشره آمده است: «واکسن "Gam-COVID-Vac" شامل دو جزء بردار بر اساس آدنوویروس انسانی است. طرح تزریق دوگانه این دارو، امکان ایجاد ایمنی طولانی مدت برای شخص دریافت کننده آن را فراهم می آورد. تجربه استفاده از واکسن‌های دو برداری (با طرح تزریق دوگانه) نشان داده است که مصونیت ایمنی برای مدت دو سال به طول خواهد کشید.»

دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه همچنین یادآور شد که واکسن تولید شده توسط مرکز تحقیقات ملی گامالیا، در چارچوب مراحل آزمایشگاهی و بالینی به روی چندین گونه از حیوانات و سپس به روی داوطلبان انسانی، تمامی تحقیقات لازم درباره کارآیی، تاثیرگذاری و ایمن سازی را پشت سر گذاشته و بعنوان یک داروی ایمن برای جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید-19 موثر شناخته شده است.

روز گذشته (سه شنبه) همچنین "میخائیل موراشکو" وزیر بهداشت روسیه یادآور شد که در بدن تمامی داوطلبانی که در آزمایش واکسن ویروس کرونا شرکت کرده بودند، مقادیر بالایی از آنتی بادی‌های ضد عفونت کووید-19 ایجاد شده است، در حالی که هیچ یک از آنها عوارض جدی به خاطر انجام واکسیناسیون نداشته و ندارند.

مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیای وزارت بهداشت روسیه، با همکاری وزارت دفاع این کشور، آزمایشات انسانی به روی واکسن ویروس کرونا را در تاریخ ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد ماه) آغاز کرد. این آزمایشات شامل دو گروه از داوطلبان بود که هر کدام 38 نفر بودند و در حال حاضر تمامی آنها بدون داشتن عوارض جانبی، وضعیت جسمانی مطلوب داشته و در برابر ویروس کرونا مصونیت پیدا کرده‌اند.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه از ثبت نخستین واکسن جهان علیه ویروس کرونا در این کشور خبر داد. این دارو، مشابه نخستین ماهواره مصنوعی که در سال ۱۹۵۷ به فضا فرستاد شده، "اسپوتنیک-5" نامگذاری شده است.