زهرا اسکندری دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت در بلایا با آموزش برنامه‌های آمادگی اظهار کرد:  دیابت یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است. طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت ۴۶۳ میلیون بزرگسال (۲۰ تا ۷۹ ساله) با دیابت زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۴۵ این میزان به ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان می‌رسد. ۷۹ درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت در کشور‌های کم درآمد و متوسط زندگی می‌کنند.

اسکندری افزود: وقوع بلایا هم در سال ۲۰۱۹ کمی بیش از میانگین ۱۰ سال گذشته بوده است، آسیا با ۴۰ درصد از بلایا آسیب پذیرترین قاره بود و تقریبا نیمی از کل افراد تحت تاثیر از بلایا در ۴ کشور در حال توسعه هند، ایران، فیلیپین و زیمبابو قرار داشتند. بلایا ممکن منجر به جابجایی گسترده افراد شود، طبق آمار فدراسیون بین المللی دیابت در سال ۲۰۱۷ چهار میلیون نفر مبتلا به دیابت در اثر بلایای طبیعی و انسان ساخت آواره شده بودند.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: بلایا ممکن است موجب تخریب زیر ساخت‌های محلی، محدودیت در دسترسی به نیاز‌های اساسی زندگی مانند آب، غذا و سرپناه شود و دسترسی بیماران مبتلا به دبایت به غذایی سالم، دارو، لوازم و مراقبت‌های پزشکی و فرصت جهت انجام فعالیت‌های بدنی محدود شود. محدودیت در دسترسی به دارو‌ها و تجهیزات یک مشکل اساسی است، چون ممکن است دارو‌ها از بین رفته باشند و افراد حتی برای چند روز دارو و لوازم اضافی نداشته باشند، در این شرایط دشوار افراد دیابتی اغلب در معرض خطر بیشتری برای عوارض تهدید کننده زندگی قرار دارند و مدیریت وضعیت خود تلاش می‌کنند.

اسکندری با بیان اینکه اگر شما مبتلا به دیابت هستید، آیا از خود سئوال کرده اید که در صورت بروز وقایعی از قبیل سیل، زلزله، طوفان و... چه باید بکنید؟ گفت: با توجه به نقش اساسی خانواده در پیشگیری و مدیریت دیابت لازم است قبل از بروز بلایا خانواده برنامه ریزی جهت آمادگی افراد مبتلا به ویژه افراد آسییب پذیر مانند سالمندان و کودکان در بلایا داشته باشند و در داخل کیف اضطراری خانواده انسولین، سرنگ، گلوکومتر با باطری اضافه، نوار تست، لنست، پنبه الکی و پمپ تزریق انسولین، کپی کارت یا دفترچه بیمه قرار دهند و در برگه‌ای اطلاعات فرد بیمار، نحوه، مقدار و زمان مصرف انسولین، سابقه جراحی، آلرژی و سایر بیماری‌ها ثبت کنند و به صورت کارت ضد آب یا درون بسته ضدآب درون کیف قرار داده شود.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  بیان کرد: اگر مبتلا به دیابت هستید و در بلایا به خاطر شرایط خاص مجبور شدید در پناهگاه یا کمپ ساکن شوید، خودتان را به عنوان فردی دیابتی معرفی کنید تا مراقبت‌های مناسب را در زمان مناسب دریافت کنید.

وی افزود: در هنگام بروز بلایا برای پیشگیری از ایجاد زخم و بروز عفونت در پا‌ها از راه رفتن بیمورد بخصوص در آب‌ها و محل‌های آلوده خودداری کنید و روزانه معاینه دقیق پا‌ها از نظر وجود زخم، تاول و بریدگی انجام دهید در صورت بروز هرگونه مشکل بلا فاصله به مسئول کمپ اطلاع رسانی کنید. انسولین‌ها را در جای خنک نگهداری کنید و از گرمای مستقیم خورشید و یخ زدگی محافظت کنید.

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در بلایا دسترسی به آب سالم و دارو‌ها محدود می‌گردد در اثر استرس میزان قند خون شما افزایش می‌یابد و نیاز شما به آب افزایش پیدا می‌کند پس مراقبت از دست رفتن آب بدنتان هم باشید.

اسکندری بیان کرد: مصرف دارو‌های خودتان را طبق روال قبلی ادامه دهید در صوت نیاز با یک پزشک جهت تغییر در دوز مصرفی انسولین و سایر دار‌ها مشورت کنید؛ بنابراین آموزش در مورد خود مراقبتی و برنامه ریزی برای آمادگی در بلایا برای بیماران دیابتی بسیار ضروری است. هیچ کس دوست ندارد چنین شرایطی را تجربه کند، اما برنامه ریزی بهترین استراتژی برای مقابله با این شرایط است. آماده شدن برای بلایا حتی در صورت بروز بدترین سناریو، شانس بیشتری برای زنده ماندن و امنیت برای شما و خانواده شما فراهم می‌کند.