به گزارش پارس نیوز، 

قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو ی اظهار ‌داشت: برنامه های درمان و مراقبت بیماران خاص و صعب العلاج از جمله خدمات پر هزینه در نظام سلامت کشور به شمار می­روند، بطوریکه سرانه درمان این بیماران به نسبت آحاد جامعه به چندین برابر سرانه سلامت آحاد مردم و گاهی بیشتر می رسد.

وی افزود: از طرفی این بیماران به دلیل مزمن بودن بیماری و غیر قابل علاج بودن آنها همواره نیازمند خدمات ویژه درمانی و دارویی بوده و حتی به دلیل هزینه های مترتب بر درمان، در صورتی که خانواده ها متحمل این هزینه ها باشند، لاجرم دچار هزینه های کمرشکن می گردند.

معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که حاکمیت متعهد به حمایت ویژه از این بیماران است، ادامه داد: اغلب خدمات مورد نیاز آنان یا به صورت کاملا رایگان یا در حد رایگان مورد حمایت قرار می گیرد و این خدمات توسط وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر پوشش داده می شود.

وی افزود: برای رسیدن به کیفیت زندگی مطلوب، لازم است مراقبت های درمانی و پیشگیری از عوارض با نگاهی جامع به بیماری خاص انجام شود. وجود مراکز جامع به عنوان رکن اساسی و هسته مدیریت و ساماندهی تیمی ضرورت دارد. از همین رو، در سال جاری ۸۳ مرکز جامع خدمات سلامت بیماران خاص در ۵۹ دانشگاه کشور به بهره برداری رسید.

جان‌بابایی تاکید کرد: اهداف این برنامه بهبود کیفیت زندگی بیماران خاص، حفاظت مالی از این بیماران، کنترل و نظارت بهینه بر تجویز و مصرف دارو های ضروری و مورد نیاز در گروه های هدف، به روز رسانی برنامه های درمانی و اجرای دستورالعمل ها و پروتکل های درمانی ابلاغی، تمرکز در توزیع داروهای بیماران خاص در مراکز جامع، ارائه مراقبت جامع و چندوجهی برای بیماران خاص همچون معاینات بالینی، ارائه دارو، تزریقات ویژه، توانبخشی و فیزیوتراپی و دندانپزشکی است.

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: در برنامه تحول نظام سلامت برای نخستین بار به موضوع مغفول مانده تشخیص زودهنگام سرطان پرداخته شد. از سوی دیگر بیش از نیمی از کلینیک های ۱۳۷ گانه بزودی با امکانات و تجهیزات برای تشخیص زودهنگام سرطان و ارائه خدماتی همچون شیمی درمانی و طب تسکینی و...، تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.

جان‌بابایی افزود: در برنامه تحول نظام سلامت، دستمزد انجام خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی رایگان شد و بیماران به طور متوسط تنها ١۵ تا ٢٠ درصد هزینه داروهای شیمی درمانی را پرداخت می کنند. ضمن اینکه این داروها برای برخی از بیماران، رایگان است.