به گزارش پارس نیوز، 

مونا حاملیان با اشاره به اینکه سنتز موادی در ابعاد نانومتری با توجه به خصوصیات و کاربردهای متفاوت آن‌ها در پیشرفت تکنولوژی و صنعت رو به رشد است، اظهار داشت: اما روش‌های شیمیایی برای سنتز این مواد به دلیل استفاده از مواد سمی و خطرناک و آسیب‌های زیست محیطی حاصل از آنها همواره نگرانی ‌ها را در سنتز این مواد به وجود می‌آورند.

وی افزود: اهمیت زیستی نانو ذرات طلا در میان سایر نانو ذرات به افزایش کاربرد این نانو ذرات در پزشکی منجر شده که نیاز به روشی مطمئن و بی خطر را برای سنتز ایجاد کرده که در این میان شیمی سبز روشی کم هزینه، موثر و غیر سمی را برای سنتز  فراهم کرده است.

حاملیان خاطرنشان ساخت: در سال‌های اخیر استفاده از عصاره گیاهان برای تهیه نانو ذرات فلزی به عنوان جایگزینی آسان، در دسترس و بی خطر برای روش‌های شیمیایی و فیزیکی مطرح شده است که روشی نو ظهور و مطابق با شیمی سبز می‌باشد. گیاهان زیادی با خاصیت‌های متنوع برای سنتز نانو ذرات وجود دارند که هنوز ناشناخته باقی مانده و مورد استفاده قرار نگرفته اند.

وی گفت: یکی از این گیاهان که خاصیت دارویی و ضد باکتری و ضد زخم دارد گیاه آویشن است که مرکز تحقیقات به عنوان عامل کاهنده برای سنتز نانو ذرات طلا استفاده کرده است. این روش سنتز علاوه بر بی خطر بودن، بسیار سریع و کم هزینه بوده و هیچ گونه سمیتی در نانو ذرات سنتز شده مشاهده نمی‌شود و خاصیت ضد میکروبی و ضد زخم را نیز فراهم می‌کند.

گفتنی است کار مطالعاتی و اجرای این پروژه توسط دکتر کامبیز ورمیرا عضو هیأت علمی و رئیس مرکز تحقیقات روغن ها و چربی های معاونت غذا و دارو کرمانشاه، مهندس مونا حاملیان و دکتر حجت ویسی انجام شده است.