به گزارش پارس نیوز، 

از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات بیش از یک میلیون سلول در بخشی از مغز موش با ابعاد 2 میلی متر در 2 میلی متر در 0.6 میلی متر مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر شناسایی 70 گونه مختلف از نورون ها، موقعیت مکانی و کارکردهای مختلف هریک از این سلول ها شناسایی شد.

این رویکرد برای اولین بار امکان مشاهده نحوه ساماندهی ساختار سلولی، کارکردی و مولکولی مغز را به طور همزمان در اختیار می گذارد و امکان درک رفتارهای متعدد را به شیوه ای بی سابقه فراهم می کند. نکته قابل توجه این فناوری، امکان استفاده از آن در هر بخشی از مغز است.

ساختار سلولی مغز بر خلاف سایر اندام ها، متقارن نیست و در نتیجه باید برای درک آن، نحوه ساماندهی سلول های مغز نیز به درستی درک شود. اما روش های متداول تحقیقاتی که با استفاده از نمونه برداری انجام می شود، امکان مطالعه سلول های مغز را در ساختار سه بعدی واقعی آن فراهم نمی کند. در واقع در این روش ها نمی توان ساختار و عملکرد سلول ها را در محل واقعی آن ها و در مجاورت سایر انواع سلول ها مورد بررسی قرار داد.

محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه جدید بتوانند تمام سلول های مغز، عملکرد و ساختار مولکولی هریک از آن ها را همان گونه که در مغز ساماندهی شده اند، شناسایی کرده و اطلس کامل مغز را تدوین کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شد.