به گزارش پارس نیوز، 

کم کاری تیروئید

به زبان خیلی ساده ، وقتی تیروئید شما کم کار است، متابولیسم بدن شما هم کند می شود و این یعنی هضم و جذب مواد غذایی که مصرف می کنید به کندی صورت می گیرد و همین باعث بروز یبوست می شود. اگر مطمئن اید که علت یبوست در شما کم کاری تیروئید است، با مراجعه به متخصص غدد، این مشکل را حل کنید.

داروها

تقریبا تمامی داروها با تعدادی عوارض جانبی همراه هستند. در این بین داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی، ضد افسردگی، ضد فشار خون و البته مسکن ها باعث بروز مشکل یبوست می شوند. با پزشکتان مشورت کنید تا اگر دارویی برای جایگزین است، آن را به شما معرفی کند و اگر نه با افزایش میزان فعالیت و تغییر رژیم غذاییتان مانع از بروز این مشکل شوید.

تاخیر در اجابت مزاج

آیا شما از آن دسته از افرادی هستید که زمان دفع مدفوع را به  دلیل حضور در کلاس یا محل کار به تاخیر می اندازید؟ این کار احتمالا اولین دلیل ابتلا شدن به یبوست در شماست. زمانی که مدفوع به نزدیکی مقعد می رسد باید در اولین فرصت خالی شود.

اگر این کار به تاخیر بیفتد، باعث سفت شدن مدفوع شده و خروج آن از مقعد سخت وسخت تر میشود.

استفاده بیش از حد از مسهل ها

معمولا افرادی که از مشکل مزمن یبوست رنج می برند، برای خلاص شدن از این شرایط از داروهای مسهل و ملین استفاده می کنند. این کار برای یک بار ایرادی ندارد. اما مصرف مداوم این دارو ها باعث تنبل شدن روده شما خواهد شد. اجازه دهید بدن کار خودش را بکند. بهترین کار این است اجازه ندهید تا مشکل یبوست رخ دهد. حالا که این مسئله پیش آمده به دنبال علت اصلی آن باشید.

ویتامین ها

به طور کلی ویتامین ها نباید باعث بروز یبوست شوند اما متخصصین معتقدند که مصرف کلسیم و آهن می تواند سبب بروز یبوست شود.پزشکان پیشنهاد می کنند که برای جلوگیری از این مشکل حواستان باشد که در زمان استفاده از این دو مواد معدنی از مواد فیبردار مثل حبوبات بیشتر استفاده کنید و بیشتر ورزش کنید.

به اندازه ورزش نمی کنید

حتما میدانید که اگر در طول روز به اندازه کافی فعالیت نداشته باشید دچار یبوست میشوید. ورزش باعث حرکت راحت تر مواد در دستگاه گوارشتان میشود. اما حواستان باشد که زیادی ورزش نکنید.

ورزش بیش از اندازه کارکرد کبد را دچار اختلال می کند. یکی از کارکردهای کبد تنظیم دمای بدن است. اگر زیادی ورزش کنید دمای بدنتان بالا میرود، با عرق کردن آب بدنتان خشک می شود و این دو اتفاق باعث سفت شدن مدفوع و سخت شدن خروج آن از مقعد میشود.