به گزارش پارس نیوز، 

 

 

آروغ زدن امری طبیعی و عادی به شمار می رود که حتی والدین بعد از شیر خوردن نوزاد انتظار آروغ زدن از او دارند! اما جالب است بدانید که آروغ زدن نشانه این بیماری هاست لطفا جدی بگیرید.

 

 

آروغ زدن یکی از فرایندهای طبیعی بدن است، اما گاهی آروغ زدن زیاد نشانه وجود مشکل و بیماری در بدن است.

 

نوشیدنی ها

نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه ها، آبجو و سایر نوشیدنی های گازدار با گازی به نام دی اکسید کربن تولید می شود. این نوشیدنی ها گاز معده را افزایش می دهند، گاز وارد شده راه برگشت را پیدا کرده و دوباره به سمت بالا وارد می شود و از طریق دهان خارج می شود. لازم است از مصرف نوشیدنی های داغ اجتناب کنید. نوشیدنی های داغ باعث می شوند هوا بلعیده شود و این امر باعث آروغ زدن می شود.

 

زخم معده

گاهی آروغ زدن می تواند نشانه زخم معده باشد. زخم های باز که در دیواره معده ایجاد می شوند، بسیار رایج می باشند. عفونت باعث بروز این زخم ها می شود. بنابراین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن به میزان زیاد مصرف می شود. اگر به زخم معده مبتلا هستید، بیشتر آروغ می زنید و بعد از خوردن غذا احساس پر بودن و نفخ می کنید. به علاوه بعد از خوردن غذا دچار معده درد می شوید. با روش های درمانی مختلف زخم معده طی 2 ماه برطرف می شود.

 

تند غذا خوردن

اگر در یک زمان کوتاه مقدار زیادی غذا بخورید یا سرعتتان در غذا خوردن زیاد باشد، هوای اضافه وارد معده شما می شود. قسمت بیشتر این هوا وارد معده نمی شود و در مری باقی می ماند تا اینکه به شکل آروغ خارج می شود. بهتر است با سرعت کمتری غذا بخورید و غذا را به خوبی بجوید. به علاوه به مقدار کمتری غذا بخورید. مسئله مهم دیگر کاهش وزن و رسیدن به وزن ایه آل است. اضافه وزن فشار زیادی به معده وارد می کند.

 

عدم تحل لاکتوز

بسیاری از افراد پروتئین لازم برای شکستن لاکتوز(نوعی قند طبیعی) موجود در شیر را ندارند. اگر شما نیز دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، معده شما نمی تواند به طور کامل غذاهای حاوی لبنیات را هضم کند. در عوض لاکتوز در معده تخمیر می شود. گاز اضافه ناشی از تخمیر باعث آروغ زدن می شود. در این شرایط شکم پف کرده و احساس درد می کنید. عدم استفاده از محصولات لبنی یا انتخاب لبنیات بدون لاکتوز موثر خواهد بود. به علاوه می توانید از داروهای بدون نسخه ای استفاده کنید که به بدن در هضم لاکتوز کمک می کند.

 

اسید رفلاکس معده

گاهی اسید معده به گلو برمی گردد. بازگشت اسید معده به گلو در شرایط بارداری، اضافه وزن یا شرایطی که معده به سرعت توانایی هضم غذا را ندارد، بیشتر بروز می کند. یک داروی بدون نسخه آنتی اسید به بهبود علائم کمک می کند، گاهی نیز پزشک داروهای قوی تر تجویز می کند. در موارد شدیدتر جراحی می تواند یک گزینه محسوب شود.

 

غذاهای ادویه ای یا حاوی اسید زیاد

پیاز، گوجه فرنگی و مرکبات حاوی اسید زیادی هستند. برای برخی افراد خوردن این موارد باعث بروز احساس سوزش سر دل می شود. غذاهای ادویه دار نیز منجر به آروغ می شوند که با سوزش پشت گلو همراه است. برای کاهش این موارد لازم است میزان مصرف اینگونه غذاها را کاهش دهید.

 

آسم

خیلی عجیب است، اما آروغ زدن می تواند نشانه آسم باشد. علت آن چیست؟ اگر مسیر هوایی شما ملتهب شده باشد، باید تلاش بیشتری کنید تا هوای کافی وارد ریه های خود کنید. این امر فشار زیادی نیز به دیافراگم وارد می کند. هر دوی این تغییرات باعث وارد شدن هوا به گلو شده و آروغ زدن را در پی خواهد داشت.

 

آبنبات ها و آدامس های بدون قند

خوردن آبنبات های سفت و جویدن آدامس منجر به آروغ زدن می شوند، زیرا در هنگام خوردن آنها هوا بلعیده می شود. اگر نوع بدون قند این خوراکی ها را انتخاب کنید، آروغ شما بیشتر خواهد شد. علت آروغ بیشتر با خوردن آبنبات و آدامس بدون قند این است که قند و الکل موجود در این خوراکی ها به سرعت نمی توانند پردازش شوند و در نتیجه به روده آسیب می زنند. به تعویق افتادن پردازش این قندها باعث ایجاد گاز می شود.

 

فروکتوز بیش از حد

این قند طبیعی در میوه ها معمولا مشکل محسوب نمی شود. اما برخی غذاها و نوشیدنی ها با شربت ذرت حاوی فروکتوزبالا شیرین می شوند. این شربت باعث ایجاد گاز زیاد می شود. اگر آبمیوه بنوشید، ممکن است همین تاثیر را مشاهده کنید.

 

آبریزش پشت بینی

غدد بینی و گلو هر روز مخاط زیادی تولید می کند. تولید خلط مفید است، این عامل به تمیز کردن هوا کمک کرده و از بیمار شدن پیشگیری می کند. اکثر مواقع شاید متوجه این مسئله نشوید. اما اگر خلط زیادی پشت گلو جمع شود، مقدار بیشتری از حالت عادی می بلعید تا از آن خلاص شوید. این امر باعث آروغ می شود. نوشیدن آب زیاد به این مشکل کمک می کند.

 

استرس

مشکلات روده در بین افرادی که مضطرب یا افسرده هستند، رایج تر است. اگر عصبی هستید، هوای زیادی وارد روده می کنید. برخی افراد این کار را به عمد انجام می دهند، اما ممکن است این اتفاق آگاهانه نباشد. به هر طریقی این مسئله باعث آروغ زدن می شود. اگر احساس یاس یا پریشانی می کنید، به پزشک مراجعه کنید. با یادگیری روش های بهتر برای مدیریت استرس، می توانید جلوی آروغ زدن زیاد را بگیرید.

 

فتق هیاتال

اگر قسمت بالای معده از دیافراگم بیرون بزند و وارد قفسه سینه شود، این مشکل فتق هیاتال نامیده می شود. این مشکل باعث اسید به گلو می شود که منجر به بروز آروغ همراه با طعم ترشی می شود. برخی افراد نیز در بلع دچار مشکل می شوند. تغییر در برخی عادت های روزانه به بهبود این مشکل کمک می کند. به عنوان مثال رسیدن به وزن ایده آل، ترک سیگار و خوابیدن در حالی که سر کمی بالاتر از بالاتنه باشد، موثر خواهند بود.

 

باکتری های زیاد در روده

اسید معده به از بین بردن هر نوع میکروب کمک می کند. اگر معده اسید کافی تولید نکند، باکتری های زیادی در روده کوچک تولید می شود. رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک جذب مواد غذایی را سخت می کند. تجمع گاز زیاد باعث آروغ زدن می شود. خارج شدن گاز از معده و بوی بد دهان دیگر علائم رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک هستند. تست تنفسی مشخص می کند که به این مشکل دچار هستید یا خیر. اگر مبتلا به این مشکل باشید، آنتی بیوتیک و سایر داروها به بهبود مشکل کمک می کنند.

 

عفونت

هلیکوباکتر پیلوری H. pylori میکروبی است که غشا داخل شکم را عفونی می کند. این مشکل منجر به درد و تورم می شود، به علاوه باعث تولید اسید بیشتر در معده می شود. در نتیجه بیشتر از حد معمول آروغ می زنید. به علاوه این شرایط منجر به بروز درد مبهمی می شود که به طور کامل برطرف نمی شود، حتی بعد از چند هفته. اگر آزمایش های انجام شده نشان دهند که دچار این مشکل هستید، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. دارویی که جلوی تولید اسید معده را بگیرد نیز موثر خواهد بود.

 

مشکلات پانکراس

پانکراس غده بلندی است که در کنار معده قرار گرفته است. این غده مایع روده را تولید می کند که به هضم غذا کمک می کند. اگر پانکراس ملتهب شود، مبتلا به مشکلی به نام پانکراتیت pancreatitis می شوید. علاوه بر آروغ زدن، ممکن است دچار استفراغ شوید، احساس نفخ داشته باشید، سکسکه کنید یا تب کنید. اگر فکر می کنید دچار پانکراتیت هستید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید لازم است بستری شوید.

باد گلو چیست ؟

همه‌ی ما می‌دانیم که اگر زیاد غذا بخوریم، با عجله بخوریم و یا نوشابه‌ی گازدار زیاد بنوشیم احتمالاً دچار آروغ زدن می‌شویم تا هوای اضافی درون معده را دفع کنیم. برخی از افراد، مخصوصاً خانم‌ها، معمولاً وانمود می‌کنند که هرگز آروغ نمی‌زنند؛ اما باید این واقعیت را بپذیرید که همه‌ی ما گاهی دچار بادگلو می‌شویم. بله درست است که ناخوشایند است اما کاملاً طبیعی است.

بادگلو آروغ زدن هم مانند سایر عملکردهای طبیعی بدن مانند باد شکم، ادرار کردن و مدفوع کردن چیزی نیست که بابت آن شرمنده باشیم؛ اما گاهی لازم است نسبت به آن کمی حساس‌تر و دقیق‌تر بشویم و به جای اینکه نادیده‌اش بگیریم و سعی کنیم وانمود کنیم وجود ندارند، باید علت را پیدا کنیم.

آروغ زدن چیست ؟ علل ، پیشگیری و درمان آروغ + علائم خطر

آروغ چیست ؟

آروغ معده

بدن همه افراد گاز دارد.

بیشتر گازها توسط بخارات بی بو از قبیل نیتروژن، اکسیژن، هیدروژن، کربن دی اکسید و گاهی متان تولید می شوند. وقتی باکتری در روده بزرگ عمل می کند، گازهای آزاد شده حاوی گوگرد می شوند،که بوی ناخوشایند نفخ شکم را تولید می کنند و می تواند چیز شرم آور و ناراحت کننده ای باشد، اما چیزی نیست که زندگی شما را تهدید کند.

گاز توسط آروغ و یا از طریق راست روده آزاد می شود.

علت آروغ زدن چیست ؟

میلیاردها باکتری کوچک در روده هایتان وجود دارند تا به هضمتان کمک کنند. آن ها برخی از مواد هضم نشده را به ویتامین K و ویتامین B تبدیل می کنند. در این فرآیند، باکتری ها، گازهای بدبویی را مثل متان آزاد می کنند که آروغ را می سازد.

بیشتر مردم روزانه 1 تا 4 لیتر گاز تولید می کنند و گاز را تقریباً 14 بار در روز آزاد می کنند. با این حال، برخی از مردم بیشتر از دیگران گاز دارند.

اراکتیشن (eructation) اصطلاح پزشکی آروغ یا باد گلو است. تارهای صوتی مسئول صدای ایجاد شده حین آروغ نمی باشند، بلکه عضله ی اسفنکتر یا دریچه فوقانی مری است که این صدا را تولید می کند. این عضله که در بالای مری قرار دارد به دلیل حرکت گاز از میان این مسیر، به ارتعاش در آمده و در نتیجه صدا تولید می کند.

علت آروغ زدن زیاد و حالت تهوع چیست؟

علت آروغ زدن زیاد می تواند، نشانه و علامت بروز برخی از بیماری های گوارشی باشد که در این صورت فرد حتما نیاز به مشورت با پزشک و درمان دارد. آروغ زدن یکی از راه هایی است که بدن شما گاز بیش از حد محبوس شده در مری یا معده را از طریق دهان دفع می کند.

آروغ زدن چیست ؟ علل ، پیشگیری و درمان آروغ + علائم خطر

دلیل آروغ زدن زیاد چیست ؟

به طور طبیعی  هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن، هوا همراه آنها وارد دهان می شود. این هوا یا در مری محبوس می شود یا همراه غذا به معده منتقل می شود. علاوه بر آن، معده آنزیم هایی را برای هضم غذا آزاد می کند که خود این فرآیند می تواند منجر به بروز گازهای اضافی شود. تجمع بیش از حد گاز در معده می تواند منجر به آروغ زیاد شود. گاز باقیمانده تا حدی توسط روده کوچک جذب می شود و باقیمانده از بدن خارج شده و از روده بزرگ عبور می کند و از طریق راست روده از بدن خارج می شود.

آروغ زدن مکرر نشانه چیست؟

علت بارز آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی مشخص و مصرف موادغذایی سرشار از چربی عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند نیز موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و منجر به آروغ می شود.

آروغ زدن بلافاصله بعد از غذا

بنابراین، آروغ زدن به طور موقت و هر چند وقت یک بار، مخصوصاً بعد از یک وعده غذایی بزرگ، کاملاً طبیعی است. با این حال، این وضعیت پر سر و صدا و بد بو از بدن می تواند تا حدی آزار دهنده باشد، خصوصاً برای افرادی که غالباً دچار حملات ناگهانی آروغ زدن می شوند. آروغ زدن زیاد یا مداوم می تواند علامت برخی از ناراحتی های گوارشی جدی باشد.

7 گیاه مفید برای درمان سوء هاضمه,نفخ شکم و آروغ زدن-پرشین پرشیا

آروغ زدن زیاد نوزاد نشانه چیست ؟

سیستم های گوارشی نوزادان مجهز به آروغ زدن به تنهایی نیستند، پس باید به پشت آنها زده شود تا به حباب های گاز که از بدنشان خارج می شوند، کمک کنند. کودکانی که از بطری تغذیه می کنند هوا را قورت می دهند، در حالی که آن ها از پستان شیر مادر تغذیه می کنند به کمک بیشتری برای آروغ زدن نیاز دارند.

چرا نوزاد نیاز به آروغ زدن دارد؟

زمانی که نوزاد شیر می خورد به دلیل طبع سرد شیر ممکن است دچار نفخ و جمع شدن گاز در دستگاه گوارشی شود. گاهی این گازها از طریق روده جمع و همراه با مدفوع خارج می شود و گاهی نیز از طریق مری و دهان خارج می شود که در این صورت به آن آروغ می گویند. در برخی آروغ ها که بصورت شدید تر اتفاق می افتد ممکن است مقداری شیر نیز از دهان نوزاد خارج شود که اصلا مسئله نگران کننده ای نیست.

هنگامی که حباب های گاز در معده نوزاد گیر می افتند، باعث احساس پری و ناراحتی و در نتیجه گریه نوزاد می شوند. زمانی که نوزاد شروع به گریه می کند حتما دلیلی دارد. از جمله این دلایل می توان به خستگی، گرسنگی، زمان تعویض پوشک نوزاد و دل درد اشاره کرد. موارد گرسنگی و نیاز به تعویض و خستگی به راحتی قابل بررسی و رفع هستند. اما در صورتی که همه موارد چک شد و گریه نوزاد هنوز ادامه داشت احتمالا نوزاد دچار ناراحتی معده و دل درد شده است. بنابراین بهتر است بعد از هربار تغذیه نوزاد حتی اگر علائم نفخ هم وجود نداشت آروغ نوزاد را بگیرید.

آروغ گرفتن نوزاد | زمان و نحوه آروغ گرفتن از نوزاد

دلایل جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد

دلایل مختلفی منجر به جمع شدن گاز در معده و روده نوزاد می شود. سه دلیل اصلی جمع شدن گاز داخل شکم نوزاد به شرح زیر است:

1- بلع هوا علت باد گلو زیاد

هنگامی که نوزادان شیر می خورند، همراه با شیر مقداری هوا نیز وارد معده آن ها می شود.  این مسئله بیشتر در هنگام شیردهی با شیشه اتفاق می افتد زیرا نوزاد سعی دارد سریع تر شیر بخورد. گاهی نیز هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند به دلیل شیر زیاد مادر یا گرسنگی زیاد نوزاد، نوزاد می خواهد سریع تر شیر بخورد و هوا به همراه شیر وارد معده نوزاد می شود.

2- هضم شدن غذا علت آروغ زدن کودک 5 ساله

گاهی تجزیه مواد غذایی در روده بزرگ توسط باکتری ها به طور طبیعی گاز ایجاد می کند. احتمال تولید گاز در غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتر است. برخی از غذاها مانند لوبیا، سبزیجات (مانند بروکلی، گل کلم، و بوته های سبز)، آب نبات های بدون قند و آدامس، نوشابه های سودا و میوه، گاز بیشتری در معده تولید می کنند.

3- واکنش آلرژیک یا عدم تحمل غذایی علت غارق زدن کودک

اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می شود، به مواد غذایی که مادر می خورد حساس است. بنابراین اگر مادر غذایی بخورد که نفخ داشته باشد، گاز بیشتری می تواند در معده نوزاد جمع شده و حتما باید آروغش گرفته شود. طبق نظر دکتر Forbis ( پزشک آمریکایی) احتمال این موضوع در زمان هایی که مادر لبنیات استفاده می کند، بیشتر است.

نوزاد در چه زمانی باید اروغ بزند؟

توصیه می شود بعد از هربار شیر خوردن نوزاد، کاری کنید که نوزاد آروغ بزند. اگر خودتان به نوزادتان شیر می دهید، قبل از اینکه سینه شیردهی را جا به جا کنید نیز آروغ نوزادتان را بگیرید. در نوزادانی که باشیر خشک تغذیه می شوند نیز بهتر است پس از هربار تغذیه این کار انجام شود.

آیا عارق زدن نوزاد نشانه سیر شدنش است؟

خیر آروغ زدن نوزاد به منظور تخلیه گاز است و نشانه سیر بودن نوزاد  پس از خوردن مقدار کافی از شیر این است که آرام شده و دیگر کلافه نیست و حرکات مکیدن را بسیار کندتر از قبل انجام می دهد و فرزند شما زمانی که به میزان کافی سیر می شود نوک پستان و یا سرشیشه را رها خواهد کرد.

علت نیامدن آروغ نوزاد

علت خاصی ندارد اما بعضی نوزادان برای خارج کردن هوایی که بعد از غذا خوردن و یا گریه کردن داحل شکمشان جمع می شود، نیاز به کمک دارند و این نیاز قلق های مخصوص به خود را دارد که ندانستن آن ممکن است علت دیر آروغ زدن نوزاد باشد.

آروغ زدن نوزاد تا چند ماهگی ادامه دارد؟

سن خاصی برای توقف آروغ زدن نوزاد وجود ندارد. با رشد نوزاد و بالغ شدن سیستم گوارشی او، به طور طبیعی آروغ کمتر می شود. شما این تغییرات را در 4 تا 6 ماهگی نوزاد مشاهده می کنید که نوزاد می تواند غذاهای جامد و کمکی بخورد. اگر نوزاد هنوز هم بهانه می گیرد آروغ زدن را ادامه دهید.

علت آروغ نزدن نوزاد

اگر شیرخوار شما بعد از شیرخوردن آروغ نزد به این معنی است که هوای زیادی در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شیرخوردن کمی او را سردوش خود نگه دارید. این کار هم محتاطانه تر است و هم باعث خواب راحت تر او خواهدشد.

چه زمانی باید نگران عاروق نوزاد باشید؟

آروغ زدن نوزاد امری کاملا طبیعی است. اما استفراغ پرتابی طبیعی نیست. اگر نوزاد بعد از شیر خوردن به شدت حجم زیادی از موادغذایی را بالا می آورد حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن بررسی شود.

اوق زدن نوزاد نشانه چیست ؟

اوق زدن ( عق زدن ) نوزاد نوعی ریفلاکس و پاسخ خودکار عضلانی است که در آن مواد غذایی یا جسم خارجی از گلو به سمت دهان پرتاب میشود.

اوق زدن ، نوزادان را از خفگی محافظت می کند. این ریفلاکس در نوزادان بسیار حساس است با بزرگتر شدن نوزاد، حساسیت آن به مرور کاسته میشود.

اگر نوزاد نتواند مواد غذایی یا هر جسم خارجی را که در دهان خود نگه داشته می شود اوق بزند، این مواد می توانند از طریق ریه به مجاری تنفسی راه پیدا کنند و منجر به انسداد مجاری تنفسی شوند.

اوق زدن گاه به گاه در نوزادان طبیعی است. شیر خوردن سریع یا  بیش از اندازه معمولا  باعث شود که نوزاد در حین تغذیه از شیر مادر یا شیر خشک دچار اوق زدن شود.

مقدار نرمال "باد گلو" چقدر است؟

یک فرد معمولی حدود سه یا شش بار پس از خوردن یا نوشیدن آروغ می زند. با این حال، این عدد بسته به آنچه مصرف می کنید، ممکن است که تغییر کند.

علائم و نشانه های آروغ زدن زیاد چیست؟

آروغ زدن اغلب با صدای معمول و گاهی بو همراه است؛ اما آروغ زدن زیاد که ممکن است نشان دهنده علائم خاصی از بیماری باشد، معمولاً با علائمی مانند درد و گرفتگی شکم که از نظر شدت و مدت متفاوت است و سوزش سردل همراه است.

آروغ زدن چیست ؟ علل ، پیشگیری و درمان آروغ + علائم خطر

چه عواملی باعث آروغ زدن زیاد می شود؟

به غیر از مواردی که در ابتدای مطلب گفته شد به طور خلاصه عوامل زیر باعث آروغ زدن زیاد میشود:

قورت دادن هوا دلیل آروغ زدن زیاد :

قورت دادن هوا یک بیماری جدی نیست. آروغ راهی برای کمک به بیرون آمدن هوا است.مقدار کمی از گاز باقی مانده به روده کوچک جذب می شود و بقیه وارد روده بزرگ می شوند و بعد به راست روده می روند.

برخی از عادات روزانه وجود دارند که به آروغ بیش از حد منجر میشوند:

  • خیلی سریع غذا خوردن یا نوشیدن علت آروغ زدن زیاد:این عمل باعث می شود که شما هوای بیشتری را قورت بدهید
  • صحبت کردن در زمان جویدن غذا علت آروغ زدن زیاد
  • تنفس دهانی (به علت گرفتگی بینی) علت آروغ زدن زیاد
  • جویدن آدامس علت آروغ زدن زیاد: هر وقت آدامس می جوید، باید گلوی خود را شل کنید و هوای بیشتر را قورت بدهید. هوا در معده ساخته خواهد شد و نتیجه آن آروغ است. وقتی نوشیدنی ها را مستقیماً از لیوان و به خصوص نوشیدنی های کربناته استفاده می کنید.
  • سرفه های مداوم علت آروغ زدن زیاد
  • سیگار کشیدن نیز دلیل آروغ بیش از حد است. دود سیگار می تواند منجر به بلعیدن هوای اضافی شود.
  • آروغ گاهی به یکی از عادت های ناخودآگاه و دائم تبدیل می شود.

غذاها و نوشیدنی ها علت باد گلو زدن زیاد :

فروپاشی برخی غذاهای هضم نشده خاص که توسط باکتری طبیعی بی ضرر در روده بزرگ ایجاد می شود، یکی دیگر از دلایل رایج آروغ زدن ریادی است. برخی کربو هیدرات ها از جمله شکر، فیبر و نشاسته وجود دارند که نمی توانند به علت عدم حضور یا کمبود برخی آنزیم های مشخص هضم یا جذب شوند.

این غذاها به روده بزرگ وارد می شوند، جایی که باکتری عادی و بی ضرر غذا را تجزیه می کند و این فرآیند کربن دی اکسید، هیدروژن و برخی از مردم و متان را تولید می کند که از راست روده عبور می کنند. میزان گاز ناشی از غذاهای مختلف از فرد به فرد دیگر متفاوت است.

برخی غذاها و نوشیدنی های مشترک که موجب گاز می شوند:

لاکتوز علت آروغ زدن زیاد:

لاکتوز یک قند طبیعی است که شما می توانید در شیر و محصولات لبنی مانند بستنی، پنیر و غذاهای فرآوری شده مثل حبوبات، نان و سس سالاد پیدایش کنید.اگر کسی نتواند لاکتوز را هضم کند، اما لاکتوز زیادی را می خورد، این می تواند منجر به آروغ زدن بیش از حد شود.

سوربیتول علت آروغ زدن زیاد:

نوعی قند است که در میوه های طبیعی مثل گلابی، سیب، آلو و هلو وجود دارد. علاوه بر این، سوربیتولنیز در برخی از غذاهای رژیمی و همچنین آدامس های بدون شکر و آب نبات و یشرین کننده های غیر طبیعی یافت می شود.

رافینوز علت آروغ زدن زیاد:

یک قند پیچیده است که در کلم، کلم بروکلی، لوبیا، کلم بروکسل، کل حبوبات و دیگر سبزیجات یافت می شود.

فیبر محلول علت آروغ زدن زیاد:

به راحتی در آب حل می شود و در روده ها با شکل بافت نرم و ژل - مانند شکل می گیرد. فیبر محلول در لوبیا، نخود، جو، سبوس و بسیاری از آن ها یافت می شود.

فروکتوز علت آروغ زدن زیاد:

نوعی شکر است که در کنگر فرنگی، گندم، پیاز و گلابی یافت می شود. علاوه بر این، از آن به عنوان شیرین کننده غیر طبیعی در برخی نوشیدنی ها و نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود.

نشاسته علت آروغ زدن زیاد:

اکثر نشاسته ها مثل ذرت، سیب زمینی، گندم و نودل به این دلیل گاز تولید می کنند که نشاسته در کولون شکسته می شود.به خصوص، برنج تنها نوع نشاسته ای است که گاز تولید نمی کند.

فیبر غیر محلول علت آروغ زدن زیاد:

در برخی سبزیجات و سبوس گندم یافت می شود که اساساً از طریق روده ها بدون دون تغییر باقی می ماند و سپس گاز کمی ایجاد می کند.اگرچه فیبر به هضم غذا کمک می کند، اما بسیاری از غذاهای غنی از فیبر، منبع عالی تولید گاز هستند.

برخی غذاها می توانند دریچه را بدتر کند که برای نگه داشتن غذا و نیز باد در معده طراحی شده است.دریچه یا اسفنگتر مری در بالای معده و مری قرار دارد.برخی از این غذاها شکلات، غذاهای سرخ شده، نعناع، گوشت چرب و کافئین هستند. به خاطر داشته باشید که از آن ها دوری کنید.

مکمل کلسیم علت آروغ زدن زیاد:

در برخی از مردم، این مکمل ها حاوی کربنات کلسیم از کربن دی اکسید در معده هستند. اگر لازم است که کلسیم مصرف کنید، فرم دیگری از کلسیم سیترات را انتخاب کنید.

نوشیدنی های کربناته علت آروغ زدن زیاد:

این نوشیدنی ها شامل انواع نوشیدنی ها است، به خصوص وقتی که سرد هستند. دمای پایین و حباب ها می تواند دیافراگم را باز کند. علاوه بر این، نوشیدن این نوشیدنی ها می تواند مقدار زیادی گاز به معده اضافه کند و زمانی که معده شما نمی تواند در یک زمان هوای بسیار زیادی داشته باشد، به راحتی باعث ایجاد آروغ می شود.

به جای نوشیدن نوشابه، هر وقت که تشنه هستید، یک لیوان شیر و یا آب بنوشید.

غذاهای ادویه دار علت آروغ زدن زیاد:

ادویه در وعده های غذایی، وقفه ای که در بالای معده شما قرار دارد را آزار می دهد و به مری وارد می شود.این وقفه برای اجازه انتشار گاز باز می شود و اگر تحریک شود، می تواند بیش از حد معمول عمل کند.

ماالشعیر علت آروغ زدن زیاد:

آروغ ترکیبی از بلعیدن هوا، گاز عبور ها در زمان خوردن غذا و نیز تخمیر غذاها است و ماالشعیر ترکیبی از این سه عامل است.

دارو یکی از دلایل آروغ زیاد:

داروهای تجویز شده، داروهای غیر تجویزی و مکمل های رژیمی می توانند موجب گاز به عنوان اثر جانبی شوند که منجر به آروغ زیاد می شود. آروغ بیش از حد می تواند نشانه بیماری های گوارشی باشد.

در حقیقت، این یکی از شایع ترین دلایل آروغ بیش از حد است، به طوری که مردم باید داروهایی را که مصرف می کنند بررسی کنند تا ببینند آیا داروهای آن ها علت آروغ بیش از حد است یا خیر.

همچنین داروهای خاصی مانند NSAID ها،  ملین ها و داروهای دیابت وجود دارد که ممکن است باعث آروغ زدن شده یا به بیماری های منجر شوند که به آروغ زدن کمک کنند.

سایر داروهایی که می توانند باعث آروغ زدن شما شوند و یا باعث اختلال در علائم آروغ زدن شوند:

  • داروهای رایج دیابت نوع 2 به نام آکاربوز
  • ملین ها (مثلا لاکتولوز و سوربیتول)
  • داروهای کاهش دهنده درد (مثلا ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین)

بارداری علت باد گلوی زیاد :

آروغ بیش از حد در طول دوران بارداری به دو دلیل رخ می دهد: در طول دوران بارداری، سطوح پروژسترون در بدن افزایش می یابد. پروژسترون هورمونی است که باعث انبساط یا شل شدن بافت های عضلانی بدن می شود. کسانی که نمی توانند کاری را بدون جویدن آدامس، سیگار کشیدن و یا آشامیدن نوشابه گازدار انجام دهند، مقدار زیادی هوا می بلعند که باعث آروغ زیاد می شود.

در طول دوران بارداری، سطوح بالای این هورمون با شل کردن بافت های عضلانی دستگاه گوارش خاطر نشان می سازد که دستگاه گوارش آهسته عمل کرده در نتیجه منجر به نفخ، آروغ زدن بیش از حد و حالت تهوع می شود. دلیل دیگر رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری حفره ی شکم را پر کرده، فرایند هضم را آهسته ساخته و موجب بروز آروغ می شود.

دیگر بیماری ها علت آروغ زیاد :

بیماری های دیگری نیز وجود دارند که می تواند باعث بروز یک نشانه رایج از قبیل آروغ بیش از حد شود.فتق معده می تواند منجر به بروز علائم معده ای و روده ای شود.عوامل مهمی در ایجاد این وضعیت وجود دارند.

برای مثال، چاقی، بارداری، کرنش بدنی، اختلالات مزمن تنفسی که به سرفه های مداوم و ناهنجاری های مادرزادی مربوط می شوند.

بی حرکت ماندن، عدم وجود یا کاهش ترشح و یا تولید صفرا در شکم است. صفرا برای تجزیه چربی ها در داخل غذا حیاتی است. برگشت صفراوی زمانی رخ می دهد که جریان صفرا در روده کوچک به درون شکم وجود دارد. برخی علل گرفتگی صفراوی مانند کولسیستکتومی (برداشت:کیسه صفرا)، هپاتیت، سنگ صفرا، کولسیستیت (کیسه صفرا)، سیروز، سرطان صفرا و دیگر بیماری های کبد وجود دارد.

سندروم روده تحریک پذیر با علائم نفخ، یبوست متناوب و اسهال، تشکیل گاز اضافی، درد در شکم و آروغ اضافی تعریف می شود.اگرچه این وضعیت نمی تواند با موفقیت درمان شود، اما علائم آن را می توان با کاهش استرس و نخوردن برخی غذاهای خاص کنترل کرد.

حتی به ندرت، سرطان معده می تواند یکی از دلایل آروغ بیش از حد باشد. علائم دیگر آن استفراغ، درد در شکم، تهوع و خونریزی است.اگر مبتلا به سرطان معده شوید، باید فوراً درمان کنید تا از سرایت سرطان به قسمت های دیگر بدن جلوگیری کنید.

گاستروپارزی علت باد گلو

هنگامی که عضلات شکم شل و کند می شوند، به طور مژوس بر روند هضم تأثیر می گذارند، در نتیجه آروغ زدن ممکن است افزایش یابد. عضلات شکم به دلیل آنکه مواد غذایی هضم نشده برای مدت زمان بیشتر از حد معمول در معده مانده اند، متحمل فلج یا وقفه می شوند. گاستروپارزی یا فلج معده منجر به عملکرد نامناسب دستگاه گوارش شده و در نتیجه موجب بروز سوزش سردل و یبوست می گردد. علاوه بر این، این افراد از این شاکی خواهند بود که به دلیل اجابت مزاج نامنظم قادر به دفع کامل نیستند.

دلایل آروغ زدن زیاد چیست؟ 20 درمان سریع گیاهی و خانگی

عاروق زیاد نشانه چیست؟

آسم و آروغ زدن

خیلی عجیب است، اما آروغ زدن یکی از نشانه های آسم است. علت آن چیست؟ اگر مسیرهای هوایی شما ملتهب شده باشند، مجبور می شوید برای رساندن هوای کافی به ریه هایتان بیشتر تلاش کنید. این کار فشار زیادی به دیافراگم شما نیز وارد می کند. هر دوی این تغییرات باعث وارد شدن گاز به گلو و در نتیجه بروز باد گلو یا آروغ می شود.

خلط بینی هم آروغ می آورد

غده های بینی و گلو هر روز مقداری خلط تولید می کنند. تولید خلط اتفاق خوبی است، این خلط هوایی که نفس می کشید را تمیز کرده و از بروز بسیاری بیماری ها پیشگیری می کند. اکثر اوقات ممکن است متوجه این خلط نشوید. اما اگر خلط زیادی در پشت گلو جمع شود، بیش از حد معمول آن را می بلعید که این مسئله باعث آروغ زدن می شود. نوشیدن آب زیاد به رفع این مشکل کمک می کند.

آروغ بد بو

اما گاهی اوقات آروغ با بوی گوگرد از بدن خارج می شود. بدون در نظر گرفتن صدای ایجاد شده از آروغ، وجود بوی قوی گوگرد یا بوی تخم مرغ فاسد از آن می تواند بسیار مشمئز کننده باشد. بوی آروغ معمولا ناشی از چیزی است که می خورید. اما سوال این جاست که پس بوی گوگرد آروغ از کجا ناشی می شود؟

چرا آروغ می‌زنیم؟ چه عواملی باعث ایجاد باد گلو می‌شوند؟ - نسخه

علت عاروق زیاد و بدبو چیست؟

گاهی اوقات در اثر تجزیه مواد غذایی خاص در روده، گازی به نام سولفید هیدروژن (H2S) ایجاد می شود که عامل آروغ با بوی گوگرد یا بویی شبیه به تخم مرغ گندیده است. بنابراین اگر آروغتان بوی تخم مرغ می دهد به این دلیل نیست که تخم مرغ گندیده خورده اید. گاهی نیز استنشاق بوی تخم مرغ فاسد از آروغ نشان دهنده یک عفونت باکتریایی در معده است. گاهی نیز عوامل زیر موجب ایجاد این بو می شود:

سندرم روده تحریک پذیر

رشد بیش از حد باکتری در روده

عفونت انگلی در روده

بسیاری از غذاهایی که حاوی گوگرد هستند می توانند موجب تغییر بوی آروغ شوند. این مقاله مجله پیام سلامت به شما کمک خواهد کرد که علت ایجاد آروغ با بوی گوگرد را بیابید و فرا بگیرید که چگونه این بو را در خانه به کمک درمان ها طبیعی از بین ببرید.

آروغ با بوی گوگرد به طور مستقیم به سیستم گوارش شما ارتباط دارد. به محض این که مواد غذایی را می جوید، سیستم گوارش شما برای استخراج مواد مغذی از آن، روند هضم را شروع می کند. دکتر جنیفر رابینسون متخصص گوارش می گوید که معده قبل از آن که غذا به روده کوچک و بزرگ برسد، آن را تجزیه می کند.

درمان آروغ بدبو

چطور به طور طبیعی از شر آروغ با بوی گوگرد خلاص شویم؟

راه های بسیاری برای کاهش محتوای سولفید هیدروژن در روده وجود دارد. این داروهای خانگی طبیعی به جای پوشش بوی دهان، به درمان منبع آروغ با بوی گوگرد کمک می کنند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

یکی از اولین گام ها برای کاهش بوی گوگرد آروغ و نفس، نوشیدن مقدار زیادی آب است. به گفته دکتر مایکل پیکو متخصص کلینیک مایو، آب به هضم مواد غذایی و تسهیل تجزیه مواد مغذی کمک کرده و می تواند جذب بدن را بالا ببرد.

به غیر از کمک به افزایش هضم غذا، آشامیدن آب دارای خواص درمانی بسیاری است. آب کمک می کند تا وزن کم کنید و مفاصلتان مرطوب و نرم بماند. درمان گرگرفتگی و دفع مواد زائد و سموم نیز از دیگر خواص نوشیدن آب است.

کاهش مصرف غذاهای حاوی گوگرد

اگر بوی گوگرد تنفس یا آروغتان موجب آزارتان شده است می توانید مواد غذایی که حاوی ترکیبات گوگرد است را کمتر مصرف کنید. با توجه به توصیه متخصص تغذیه دکتر الیزابت وارد، سیر و پیاز معمولا بوی گوگرد را بیشتر می کند یا باعث می شود بوی گوگرد بیشتر باقی بماند. این مواد با جذب به جریان خون موجب می شوند که از طریق بازدم نیز این بو ایجاد شود.

همان طور که گفتیم مواد غذایی حاوی گوگرد برای بدن ضروری هستند، بنابراین حذف کامل آن ها را توصیه نمی کنیم. بلکه بهتر است موادی غذایی گوگردی که بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می دهند را شناسایی کرده و از مصرف آن ها اجتناب کنید.

عسل مانوکا

اگر بوی تخم مرغ آروغ از عفونت های باکتریایی ناشی شده باشد با خوردن عسل می توانید آن را درمان کنید. عسل مانوکا خواص قدرتمند ضد باکتری دارد که می تواند به درمان عفونت های داخلی کمک کند. ضمن این که برای درمان موضعی عفونت های پوستی نیز مفید است. عسل یک منبع غنی از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است.

مجله Sultan Qaboos University Medical گزارش داد که خوردن عسل مانوکا به طور موثر می تواند موجب از بین رفتن باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث التهاب معده و زخم های گوارشی می شود، خواهد شد. گزارش شده است که عسل برای افزایش هضم و حفاظت از پوشش معده نیز مفید است.

شما باید یک قاشق چای خوری از عسل مانوکا را ۳ بار در روز برای کمک به درمان عفونت H. پیلوری مصرف کنید. درمان گلو درد، کمک به درمان زخم های پوستی و تسکین علایم سندرم روده تحریک پذیر از دیگر خواص عسل است.

موم

موم می تواند به بهبود بوی بد دهان و کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در آروغ کمک کند. موم توسط زنبورها ساخته شده و حاوی خواص ضد ویروس، ضد باکتری، و ضد التهابی است. مطالعات انجام شده بر روی اثرات دارویی خوردن موم نشان می دهد که سیستم گوارشی با خوردن این ماده تقویت می شود. یک مطالعه نشان داد موم می تواند به درمان آروغ با بوی گوگرد کمک کند.

ماست

ماست خام حاوی پروبیوتیک است. پروبیوتیک باکتری های سالمی هستند که اثربخشی سیستم گوارش و تجزیه غذا را بهبود می دهند. ماست پروبیوتیک ساده برای تسکین دستگاه گوارش و مدیریت بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر مفید است.

پزشکان WebMD معتقدند که ماست پروبیوتیک می تواند به کاهش ترکیبات گوگردی کمک کرده در نتیجه بوی بد دهان کم می شود. آنها نشان داده اند که مصرف ماست که حاوی گونه ای از باکتری به نام لاکتوباسیل ها و استرپتوکوک است مفیدتر می باشد.

سرکه سیب

محتوای اسید استیک در سرکه سیب برای افزایش تعداد باکتری های خوب در روده مفید است و ممکن است آروغ با بوی گوگرد را درمان کند. متخصصان مجله Agricultural and Food Chemistry گزارش می دهند که سرکه سیب می تواند به کاهش التهاب در روده و درمان مشکلات گوارشی کمک کند. آزمایشات بالینی نشان داده اند که اسید استیک به افزایش باکتری ها لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم منجر می شود.

برای استفاده از سرکه سیب ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و دو بار در روز آن را مصرف کنید. برای بهبود طعم و مزه و تقویت قدرت درمانی آن، می توانید مقداری عسل به محلول اضافه کنید.

چای بابونه

دمنوش بابونه می تواند به کاهش گاز در دستگاه گوارش و آروغ با بوی گوگرد کمک کند. بابونه یک ماده ضد التهابی طبیعی است که به تسکین دستگاه گوارش و جلوگیری از حالت تهوع، اسهال و استفراغ منجر می شود.

مطالعات مختلف بر روی خواص دارویی بابونه نشان می دهد که این ماده برای درمان اختلالات گوارشی مناسب است. تحقیقات نشان داده اند که برطرف کردن گاز در دستگاه گوارش، تسکین معده درد و کاهش علائم زخم معده از جمله خواص دیگر این ماده است.

نعنا

نعنا گیاه دیگری است که می تواند آروغ با بوی گوگرد را درمان کند. حتی اگر فقط یک قطره عرق نعنا خالص در یک فنجان چای گیاهی وجود داشته باشد می تواند به بهبود هضم و از بین بردن بوی گوگرد کمک کند. محققان گزارش کرده اند که نعنا تولید سولفید هیدروژن در روده را مهار می کند.

جوش شیرین

جوش شیرین پتانسیل درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، از بین بردن درد زخم، و تعادل الکترولیت ها در بدن پس ناراحتی معده را دارد. جوش شیرین یک رفع کننده طبیعی بوی بد است و می تواند بوی تخم مرغ فاسد آروغ را کاهش دهد. مطالعه نشان داده اند که استفاده از جوش شیرین روی خمیر دندان به کاهش بوی دهان منجر شده و اثرات آن تا ۳ ساعت باقی خواهد ماند.

چای سبز

مانند نوشیدن مقدار زیادی آب برای کمک به هضم غذا، نوشیدن چای سبز نیز می تواند آروغ با بوی گوگرد را کم کند. چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار، می تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف کمک کند.

تحقیقی در ژاپن نشان می دهد که چای سبز به منظور کاهش ترکیبات گوگرد در دهان مفید است. کافی است یک قاشق چای خوری برگ خشک شده چای سبز را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه دم کنید. از این نوشیدنی روزی ۲ الی ۳ بار برای از بین بردن آروغ گوگردی استفاده کنید.

چگونه از آروغ زدن زیاد پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از آروغ زدن زیاد راهکارهایی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها از این عادت را ترک کنید.

  • هنگام غذا خوردن از صحبت کردن خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از بلعیدن هوای اضافی، به آرامی نوشیدنی بنوشید.
  • برای سوزش معده خفیف، داروهای ضد اسید بدون نسخه مفید و موثر است.
  • هر از گاهی کمی فعالیت بدنی داشته باشید.  پیاده روی بعد از غذا منجر به هضم بهتر غذا می شود.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید، زیرا استنشاق دود سیگار از طریق دهان یک برای بلعیدن هوای زیادی است.
  • از نی برای نوشیدن نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی های گازدار استفاده نکنید. در عوض مستقیم از لیوان بنوشید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید، زیرا استرس بیش از حد می تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد و باعث بلعیدن هوای زیادی شود.
  • از مصرف نوشابه های گازدار و آبجو خودداری کنید؛ زیرا این نوشیدنی ها، گاز دی اکسیدکربن آزاد می کند و باعث آروغ زدن می شود.
  • اگر از پروتزهای دندانی استفاده می کنید، از نصب صحیح آنها مطمئن شوید. پروتزهای نامناسب باعث بلعیدن هوای ناخواسته می شوند.
  • از آروغ زدن بیش از حد ناشی از آلرژی غذایی، می توان با قطع مصرف مواد غذایی که موجب بروز واکنش های آلرژیک می شوند، جلوگیری کرد. پزشکان، به طور کلی آنتی هیستامین هایی را برای درمان علائم مختلف آلرژی غذایی تجویز می کنند.
  • حفظ یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از غذاهای چرب و تند می تواند آروغ زدن بیش از حد را در اکثر افراد، از جمله زنان باردار درمان سازد.
  • مواد غذایی همچون شیر، گندم، تخم مرغ، نوشابه سیاه، بادام زمینی و شکلات می توانند باعث ایجاد نفخ گردند. بنابراین، مصرف آنها را باید کاهش داد و یا به طور کامل از مصرف آنها خودداری کرد.
  • افزایش مصرف مایعات به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و وارد نمودن آب میوه به رژیم غذایی خود به کاهش آروغ کمک می کند. از مصرف نوشابه بایستی اجتناب کرد، به این دلیل که هوا درون بدن تحت فشار قرار گرفته و به دنبال راهی به خارج بوده و موجب ایجاد آروغ می شود.
  • جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه، میزان آروغ کاهش می یابد.
  • داروهای خاصی که برای سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرند به تسکین علائم آن کمک خواهند کرد. روغن های طبیعی، مانند روغن نعناع و گل پامچال به کاهش گرفتگی و درد شکمی و معده ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر کمک می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی با فیبر بالا شناخته شده است که این وضعیت را نیز بهبود و تحت کنترل قرار می دهد.
  • علاوه بر این متخصصان مراقبت های بهداشتی، به طور کلی داروهایی مانند نکسیوم و آنتی اسیدهایی را برای درمان این وضعیت تجویز می کنند. با این حال، تاثیر چنین داروهایی، گاهی مورد شک و تردید قرار می گیرد. پروبیوتیک ها و گیاهان دارویی، مانند شیرین بیان همراه با درمان های طبیعی، مانند آب آلوئه ورا و خوردن غذاهای غنی از آلکالین یا قلیایی مانند خیار، مارچوبه، کرفس، تره فرنگی، و غیره در درمان هر دو بیماری رفلاکس اسید و آروغ زدن بسیار موثر می باشند.

مهم ترین دلایل آروغ زدن و درمان آن چیست؟ – مجله سلامت دکترتو

چه موقع برای اروق زدن به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که آروغ زدن زیاد با علائم زیر همراه باشد، حتما برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید؟

  • اسهال
  • خون در مدفوع
  • لاغری بیش از حد
  • درد مداوم یا شدید شکم
  • تغییر در رنگ یا دفعات مدفوع
  • ناراحتی در ناحیه قفسه سینه
  • از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع
  • بادکردن معده که علی رغم آروغ زدن فروکش نمی کند.

آروغ‌های مزمن

علت سنگینی معده و آروغ زدن

اگر مدت‌هاست مرتباً آروغ می‌زنید شاید مشکل تان فراتر از بلعیدن هوای اضافی باشد. آروغ می‌تواند به مشکل گاستریت معده مربوط بشود که التهابی در مخاط معده است. افرادی که گاستریت دارند دچار علائمی چون شکم درد و سوزش معده نیز هستند.

باکتریومی به نام هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است. این باکتری‌ها از مخاط موکوس معده عبور کرده و سلول‌های معده را نسبت به اسیدها حساس می‌کنند. در نهایت ممکن است زخمی در معده، مری و یا روده به وجود بیاید. زیاد آروغ زدن ممکن است یکی از علامت‌های این زخم باشد.

ورم معده و آروغ زدن همراه با سوزش سر دل

اگر زیاد آروغ می‌زنید و سوزش سر دل هم دارید پس احتمالاً دچار ریفلاکس اسید معده به مری هستید. ریفلاکس، جدی‌تر از سوزش معده است و موجب برگشتن اسید معده به مری، حلق و دهان می‌شود.

آروغ همراه با مشکل بلع

زمانی که آروغ زدن همراه با مشکل در بلع غذا باشد معمولاً به معنی وجود انسدادی در مری است که پزشک باید آن را بررسی کند.

درد معده همراه آروغ با استفراغ

معمولاً استفراغ به تنهایی نیز چیزی است که بیشتر افراد را نگران می‌کند اما اگر همراه با آروغ‌های زیاد باشد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فتق هیاتال، ریفلاکس اسید، اختلال گاستروپارسیس (تأخیر در تخلیه‌ی معده) و یا زخم معده باشد.

آروغ زدن همراه با کاهش وزن بی‌دلیل نشانه چیست

اگر آروغ همراه با کاهش وزن ناخواسته باشد یک زنگ خطر است. هر چند این حالت می‌تواند علامت التهاب باشد اما این امکان نیز وجود دارد که ناشی از یک عفونت، زخم، سرطان و یا افسردگی شدید باشد.

علت آروغ زدن زیاد همراه با یبوست یا اسهال چیست

همه‌ی افراد گاهی دچار اسهال یا یبوست می‌شوند. اما اگر اسهال یا یبوست‌تان همراه با آروغ زدن بود، ممکن است علامت سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری کرون و یا کولیت زخمی باشد.

آروغ زدن زیاد همراه با نفخ شدید نشانه چیست

اگر نفخ‌تان آن‌قدر شدید است که موجب تورم شکمتان شده می‌تواند علامت مشکل جدی‌تری باشد. برآمدگی شکم و آروغ زدن می‌تواند علامت آلرژی یا عدم تحمل، انسداد جزئی روده، کیست تخمدان، فیبروم رحم و یا سایر بیماری‌ها باشد.

آروغ و قلب

دردهای از چانه تا ناف می‌تواند نشانه‌ای از بروز سکته قلبی باشد. آروغ زدن همراه با علائم سرگیجه، سوءهاضمه، تنگی نفس و بروز مشکلاتی در دستگاه گوارشی بدن نیز ممکن است نشانه‌ای از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی باشد که فرد باید تحت معاینه و بررسی پزشک قرار گیرد.

درد، تنگی نفس، تهوع، خستگی مفرط و استفراغ نیز در تمامی سنین می‌تواند خطرناک باشند و نشانه‌ای از بروز مشکلات قلبی و مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت بوده این است مردان بالای ۴۰ سال و زنان بالای ۴۵ تا ۵۰ سال نیز هر گونه احساس ناخوشایند و درد از چانه تا ناف را باید جدی گرفته و تحت اکو، شرح حال و معاینه فیزیکی توسط متخصص قلب و عروق قرار گیرند.

بادگلو و قلب

یکسری مطالب در خصوص حملات قلبی وجود دارد مبنی بر این که بعضا دردهای حمله قلبی در ناحیه معده رخ می دهد به عبارتی بیمار سنگینی در معده خود احساس می کند. یک درصد از حملات قلبی که در اثر گرفتگی رگ تحتانی قلب رخ می دهد، بیمار یک سنگینی در پایین قلب خود احساس کرده که گاها با آروغ زدن هم همراه است لذا این نوع از درد را نیز باید جدی گرفت. همچنین بیشتر افرادی که درد در قفسه سینه و دست مرتبط با قلب دارند به این نکته اشاره دارند که درد قفسه سینه به شانه و سپس به دست سرایت می کند. درد ممکن است به سمت گردن، آرواره، پشت و دست راست نیز حرکت کند.

آروغ زدن بیش از حد را چگونه در خانه درمان کنم؟

اگرچه آروغ زدن یک عملکرد بدنی طبیعی است، اما ممکن است گاهی خجالت آور و حتی ناراحت کننده باشد. برای جلوگیری و درمان آروغ زدن بیش از حد، می توانید از چند روش درمانی خانگی ساده و اقدامات سبک زندگی استفاده کنید.

به آرامی غذا بخورید.

عجله کردن در وعده های غذایی یکی از دلایل آروغ زدن است زیرا منجر به تجمع گاز در سیستم گوارشی می شود. بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش گزارش می دهد که غذا خوردن به طور تدریجی می تواند باعث انتقال هوا از روده و جذب آن شود. از طرفی هم آروغ زدن زیاد با صحبت کردن هنگام غذا خوردن تشدید می شود، زیرا منجر به بلع نامطلوب هوا می شود. آهسته غذا بخورید و لقمه خود را به درستی بجوید تا هضم آن برای معده شما راحت تر شود.

فعال باشید.

سبک زندگی بی تحرک می تواند باعث تشکیل گاز اضافی در معده شود. بنابراین، اگر می خواهید تجمع گازی موجود در دستگاه گوارش را کاهش دهید، باید به اندازه کافی فعالیت داشته باشید. فعال بودن یک پیش شرط مهم برای مقابله با مشکل آروغ زدن زیاد، گاز یا نفخ است. ورزش به حرکت و هضم غذا در دستگاه گوارش بدن کمک می کند. بررسی ها نشان می دهد که فعالیت بدنی نتیجه علائم نفخ شکم را کاهش می دهد.

تنفس عمیق را تمرین کنید.

تنفس عمیق، همچنین به عنوان تنفس دیافراگم، تنفس شکمی و تنفس ضربان دار شناخته می شود. تنفس عمیق روش ساده و در عین حال موثر دیگری برای مقابله با آروغ زدن است. نفس های آرام و عمیق جریان خون را در دستگاه گوارش افزایش می دهد که به هضم مناسب کمک کرده و از تشکیل گاز جلوگیری می کند. تنفس دیافراگم به کاهش آروغ همراه با سایر علائم GERD کمک می کند. برای تنفس عمیق می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به پشت دراز بکشید یا در مکانی راحت بنشینید.
  2. دستان خود را روی شکم بگذارید و سعی کنید آرام باشید.
  3. از طریق بینی خود را استنشاق کنید، شکم خود را گسترش دهید و سپس ریه های خود را با هوا پر کنید.هنگام استنشاق، آهسته تا 5 بشمارید.
  4. نفس خود را نگه دارید و تا 3 بشمارید.
  5. در حین بازدم به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون دهید و تا 5 می شمارید.
  6. به مدت 5 تا 10 دقیقه به این روش دم و بازدم عمیق خود را ادامه دهید.
  7. این کار را 2-3 بار در روز برای بهبود هضم تکرار کنید.

چای زنجبیل بنوشید.

زنجبیل یک درمان خانگی موثر برای جلوگیری از آروغ زدن است. خواص دفع کننده آن به شل شدن عضلات دستگاه گوارش کمک کرده، از این رو از ایجاد گاز، آروغ و نفخ جلوگیری می کند. زنجبیل هضم را تقویت و به تسکین درد شکم کمک می کند.

بررسی ها نشان می دهد عصاره های زنجبیل یک درمان کمکی بی خطر و کوتاه مدت برای سوء هاضمه است که علائم آن شامل درد شکم، نفخ شکم، احساس سیری زودرس، آروغ زدن و حالت تهوع  و سیری است. 1 قاشق غذاخوری برش های نازک زنجبیل را در 1 فنجان آب داغ بریزید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده، کمی عسل و آب لیمو اضافه کنید و آن را 2 یا 3 بار در روز بنوشید. در روش دیگر، شما می توانید یک مکمل زنجبیل مصرف کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

چای نعناع بخورید.

نعناع یکی دیگر از داروهای طبیعی برای درمان آروغ زدن است. خاصیت ضد اسپاسم آن به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می کند و باعث کاهش تشکیل گاز در معده می شود. حتی جریان صفرا را بهبود می بخشد و هضم را تقویت می کند. IBS یکی از دلایل اصلی آروغ زدن بیش از حد است.

  1. 1 قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را در 1 فنجان آب داغ بریزید.
  2. اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس صاف کنید.
  3. این چای را 2 یا 3 بار در روز بنوشید.
  4. افرادی که سابقه سنگ صفرا دارند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

آروغ زدن زیاد را با بابونه مهار کنید.

گیاه دارویی دیگر برای درمان آروغ مزمن، بابونه است. نوشیدن چای بابونه، آروغ زدن زیاد را مهار کرده و  همچنین می تواند به رفع گرفتگی روده کمک کند. بررسی ها نشان می دهد بابونه به آرامش معده و تسکین گاز معده کمک می کند. حتی می تواند برای چندین بیماری گوارشی مانند نفخ شکم، اسپاسم، قولنج و ناراحتی معده استفاده شود.

  1. 1 کیسه چای بابونه را درون یک فنجان بریزید و 1 فنجان آب جوشانده روی آن بریزید.
  2. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.
  3. کیسه چای را برداشته و چای بابونه خود را میل کنید.
  4. این چای را 2 یا 3 بار در روز بنوشید.

دانه های بادیان را امتحان کنید.

دانه های انیسون دارای اجزای مختلفی هستند که به هضم غذا کمک و آروغ زدن را درمان می کنند. خواص دفع کننده آن در دفع گاز در دستگاه گوارش موثر است و در نتیجه نفخ شکم را کاهش می دهد. برای کمک به هضم غذا بعد از غذا یک قاشق چای خوری دانه بادیان بجوید. همچنین، 1 قاشق چایخوری دانه انیسون را که کمی خرد شده، به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید، اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این چای را روزانه دو بار بنوشید.

دانه رازیانه بخورید

نصف قاشق چای خوری تخم رازیانه را برای کمک به هضم غذا در بعد از غذا و کمک به کاهش تولید گاز بخورید. همچنین، یک قاشق چای خوری دانه های خرد شده رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. آن را بپوشانید، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس صاف کنید.

این چای را دو بار در روز بنوشید.

از خوردن محرک ها پرهیز کنید.

درشرایطی که از خوردن غذاهای محرک که منجر به گاز زیاد می شوند، خودداری نکنید، تمام درمان ها برای آروغ زدن زیاد بی اثر خواهد بود.

غذاهای غنی از کربوهیدرات و غذاهای چرب اغلب باعث ایجاد گاز می شوند و باید به طور کلی از آنها اجتناب شود و یا در بهترین حالت آنها را کمتر مصرف کنید. برخی از مواد غذایی که ممکن است منجر به آروغ زدن زیاد و ناراحتی دستگاه گوارش شوند، عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • سبوس گندم
  • لوبیا و سایر حبوبات
  • شکر و جایگزین های آن
  • نوشیدنی های گازدار، آبجو
  • شیر و سایر محصولات لبنی حاوی لاکتوز
  • غذاهای بسته بندی شده با لاکتوز، مانند نان و غلات
  • میوه هایی مانند موز، خربزه، زردآلو، هلو، گلابی، آلو خشک و سیب خام
  • سبزیجاتی مانند سیب زمینی خام، مارچوبه، کلم بروکلی، خیار، فلفل سبز، پیاز، نخود فرنگی، تربچه، جوانه بروکسل، کلم و گل کلم.

مراقبت های پزشکی

اگر آروغ زدن شما بیش از حد باشد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است سوالاتی در مورد علائم بیماری، زمان شروع آروغ زدن، سابقه آروغ زدن قبلی، الگوی بروز علائم مانند اینکه آیا آروغ زدن به علت عصبانیت یا پس از مصرف یک غذای خاص یا نوشیدنی خاص اتفاق می افتد، بپرسد. ثبت اطلاعات غذایی روزانه برای چندین روز، به تشخیص کمک می کند. مطمئن شوید که هر گونه علائم دیگر (حتی اگر فکر نمی کنید که با مشکلتان مرتبط هستند) را به پزشک اطلاع دهید. این کار در تشخیص و پیدا کردن بهترین روش درمانی به پزشک کمک خواهد کرد.

پزشک پس از معاینه کامل جسمی، آزمایش های بیشتری مانند رادیوگرافی شکمی یا بررسی محتویات معده را انجام دهد. سایر آزمونها عبارتند از:

  • اسکن MRI
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی
  • آزمایشهای بررسی سوء هاضمه
  • آزمایش هیدروژن و متان

این تست ها، به پزشک تصویر واضح و روشنی از دستگاه گوارش برای کمک به رسیدن به تشخیص قطعی، می دهد.

فواید آروغ زدن

بعد از غذا خوردن آروغ میزنید؟ اگر پاسخ تان منفی است باید بگم که بهتر است تلاش کنید که حتما آروغ بزنید! بنابر گفته های دانشمندان آروغ زدن پس از غذاخوردن به هضم بهتر و سریعتر و جلوگیری از ورم شکم کمک میکند.

قطعا مشاهده کردید که بسیاری پس از غذا خوردن آروغ میزنند و شما هم پیش خود فکر میکنید که چه کاری بدی! اما علم ثابت کرده که آروغ زدن برای سلامتی و مخصوصا سلامت قلب بسیار مفید است.

آروغ، گاز حاصل از فعالیت سیستم گوارشی است که از طریق دهان خارج میشود. سعی کنید پس از خوردن نوشیدنی های گاز دار تا جایی که میتوانید آروغ بزنید تا احساس سنگینی و ورم در ناحیه شکم خود نداشته باشید.

فواید درمانی آروغ زدن

1. احساس راحتی

یکی از دلایلی که توصیه میشود بعد از غذا خوردن آروغ بزنید این است که باعث احساس راحتی و آرامش میشود. اگر سریعا کربن دی اکسید تولید شده در سیستم گوارش خود را تخلیه کنید هرگز دچار ورم و در شکم نخواهید شد.

2. جلوگیری از انباشت گاز های گوارشی

اگر غذا های نفاخ همچون حبوبات و یا سبزیجاتی مثل کلم بروکلی خورده اید حتما باید گاز هایی که بر اثر مصرف این غذا ها تولید میشوند را از طریق آروغ زدن خارج کنید. خارج کردن گاز های گوارشی از بی حالی جلوگیری کرده و باعث میشود که با انرژی باشید.

3. فشار را کاهش میدهد.

زمانی که نفخ و باد شکم دارید چه احساسی به شما دست میدهد؟ طبیعتا حال خوبی نخواهید داشت. یکی دیگر از فواید آروغ زدن همین از بین بردن فشار باد شکم است که میتواند باعث ناراحتی شما بشود.

4. بهبود هضم غذا

آروغ زدن با جلوگیری از اشباع بیش از حد گاز های گوارشی فرایند هضم غذا را بهبود میدهد. بنابراین اگر میخواهید غذایی که میخورید بخوبی هضم شود توصیه این است که حتما آروغ بزنید تا گاز های اضافه از بدن شما خارج بشود.

5. برای شکم خوب است.

مهم ترین فایده آروغ زدن این است که با خارج شدن گاز های گوارشی اضافه از بیماری های گوارشی جلوگیری شده و سلامت خود را به خطر نمیاندازید.

6. آروغ نزدن باعث ماندن سموم در بدنتان میشود!

نگه داشتن باد گلو میتواند باعث نفوذ سموم از طریق دیواره روده کوچک به جریان خون و در نهایت رسیدن سم به تمام سلول هایتان شده و در نهایت باعث نفخ شدید شود. نفخ زیاد هم منجر به کش آمدن دیواره های دستگاه گوارش میشود.