به گزارش پارس نیوز، 

دکتر مهران ولایی اظهار داشت: محصولات پروبیوتیک دارای باکتری های مفیدی برای سلامت بدن هستند و توازن باکتری های بدن ازجمله بیش از 500 نوع باکتری مفید دستگاه گوارش را حفظ می کند.
وی افزود: همچنین برخی تحقیقات انجام شده روی نوزادان نشان می دهد نوزادانی که مادران آنها درحین بارداری از مواد غذایی پروبیوتیک استفاده کرده اند، در هنگام تولد میزان آسم، آلرژی و اگزماهای پوستی آنها کمتر بوده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص نحوه مصرف مواد پروبیوتیک نیز توضیح داد: از آنجایی که باکتری های این مواد بین هفت تا 10 روز زنده می مانند، باید طی این مدت این مواد مصرف شوند. همچنین به دلیل اینکه باکتری های موجود در آنها با حرارت از بین می روند، باید در یخچال نگهداری شوند.
ولایی یادآور شد: توصیه نمی کنیم که مادران باردار حتما از این مواد مصرف کنند اما مصرف آن برای زنان باردار و سایر افراد ضرری ندارد و جایی برای نگرانی نیست؛ چراکه تاکنون گزارش منفی در این مورد نداشته ایم.

** افزایش وزن مادران باردار تا 15 کیلو طبیعی است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: گاهی مادران باردار به دلیل نگرانی از تغییر شکل ظاهری خود، به رعایت رژیم های غذایی حین بارداری روی می آورند که این مساله می تواند به جنین آسیب جدی برساند.
ولایی افزود: مادری که باردار است فقط سلامتی او حائز اهمیت نیست بلکه جنینی دارد که سلامت و میزان رشد او بسیار مهم است، همانطور که مادر نیاز به غذا دارد جنین نیز نیاز دارد بنابراین به منابع غذایی بیشتری نیاز است؛ اگر به طور متوسط مصرف غذایی یک مادر باردار روزانه حدود 300 کالری بیشتر شود و بین هفت تا 15 کیلو وزن مادر تا زمان زایمان افزایش یابد، طبیعی است و اگر کمتر یا بیشتر از این باشد، غیرطبیعی است.
وی با بیان اینکه در ماه های اول بارداری وزن گیری مادر کمتر و در سه ماهه آخر بارداری وزن مادران بیشتر می شود و این افزایش وزن باید تدریجی باشد، تاکید کرد: اگر مادری کمتر از این میزان وزن گیری کند و یا اصلا تغییر وزن نداشته باشد، نیازهای جنین برآورده نمی شود و برای سلامت جنین خطرناک است.
ولایی اظهار داشت: همواره به مادران باردار توصیه می شود که وزنشان زیاد بالا نرود و این مساله بسیار مهمی است که باید رعایت شود؛ چراکه افزایش بیش از حد وزن و در واقع چاقی سبب بروز مشکلات دیگری مانند دیابت بارداری می شود که می تواند به سلامت مادر و جنین آسیب وارد کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امروزه در جامعه ما مساله جدیدی مشاهده می شود مبنی بر اینکه برخی از زنانی که ازدواج می کنند، تمایلی به فرزندآوری ندارند یا اینکه در سنین بالا اقدام به فرزندآوری می کنند و این مساله در حال تبدیل شدن به یک رویه در کشور ما شده است؛ این در حالی است که هرچه بارداری در سنین پائین تر صورت گیرد، سلامت مادر و جنین بهتر حفظ می شود.

** مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین
ولایی درخصوص لزوم مصرف موادغذایی پروتئینی و نقش آنها سلامت مادر و جنین اظهار داشت: نیاز مادران باردار به پروتئین زیاد است؛ از این رو مصرف گوشت، ماهی و لبنیات را توصیه می کنیم اما مادران باردار باید توجه داشته باشند که غذاها و گوشت های نیم پخت مصرف کنند، یا غذاهایی که احتمال آلودگی میکروبی دارند مانند برخی ماهی ها که حاوی جیوه هستند و پنیرهای نرم را نباید مصرف کنند و از آلوده نبودن غذاهای مصرفی خود باید مطمئن باشند.
وی ادامه داد: تمام مواد اهرم غذایی ازجمله قندها، چربی ها، غلات، میوه و سبزی های برای حفظ سلامت مادر و جنین توصیه می شود؛ همچنین در مورد مصرف مواد معدنی و ویتامین ها توصیه های زیادی می شود زیرا به خصوص کلسیم، آهن و فسفر و برخی از ویتامین های گروه بی و سی برای رشد جنین بسیار حائز اهمیت هستند.
ولایی با تاکید بر اینکه بهتر است مصرف این مواد به ویژه آب میوه ها به صورت طبیعی باشد، افزود: با این حال در پروتکل های کشوری آمده است که متخصصان زنان، در صورت مشاهده کمبود آهن در زنان باردار قبل از سه ماهگی، برای آنها مولتی ویتامین تجویز کنند و بعد از 14 هفتگی بارداری برای تمام زنان باردار مولتی ویتامین و آهن تجویز شود.
وی در مورد مصرف قندها نیز توصیه کرد: مصرف زیاد قندها سبب دیابت بارداری می شود و برخی از خوراکی ها مانند بیسکویت، شکلات، شیرینی ها و سیب زمینی از آنجا که سریع تبدیل به قند می شوند، می توانند دیابت بارداری ایجاد کنند؛ بنابراین مصرف این مواد توصیه نمی شود، البته اگر مادر به این مواد ویار داشته باشد، مصرف کم آن اشکال ندارد.
ولایی گفت: همچنین مادران باردار باید از مصرف زیاد برخی مواد غذایی مانند چای و نوشابه ها پرهیز کنند و به هیچ وجه الکل و مواد الکلی مصرف نکنند زیرا سبب بروز مشکلاتی برای جنین می شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص میزان مناسب مصرف هر یک از مواد هرم غذایی در زنان باردار و مولتی ویتامین ها نیز اظهار داشت: میزان مصرف نسبت به سن و وزن هر فرد متفاوت است و نمی توان دستور کلی تجویز کرد؛ بنابراین مادران باردار باید تحت نظر پزشکان معالج خود و با تجویز آنها اقدام به مصرف مکمل های غذایی کنند.