یافته های جدید نشان می‌دهند خانواده توت‌ها می‌توانند جلوی سرعت انتشار سرطان را سد کنند.

 تحقیقات جدید نشان می‌دهند خانواده توت‌ها به دلیل داشتن رنگدانه‌هایی چون آنتوسیانین می‌توانند سرعت رشد سرطان را کاهش داده و یا حتی باعث درمان آن شوند. درحقیقت خاصیت آنتی‌اکسیدانی این رنگدانه‌ها است که باعث می‌شوند تمشک، توت، توت سیاه و توت فرنگی به جز ظاهر زیبا، خواص زیادی از نظر پزشکی داشته باشد.

درحقیقت آنتوسیانین‌ها به راحتی جذب بدن می‌شوند و می‌توانند در مواردی باعث کاهش قند یا فشار خون هم بشوند. مشخصاً آنتوسیانین باعث کاهش دیابت نوع دو می‌شود و می‌تواند جلوی حملات قلبی را نیز بگیرد.

اما نکته مهم که مورد بحث این نوشتار است، توانایی جلوگیری از پیشرفت سرطان توسط آنتوسیانین است. با اینکه این موضوع هنوز روی انسان آزمایش نشده اما آنتونسیانین توانسته سرعت رشد سرطان در موش‌های آزمایشگاهی را بگیرد. هرچه باشد آنتونسیانینی که در خانواده توت و یا پرتغال‌های خونی وجود دارد به سلامت انسان کمک می‌کند.

به تازگی تحقیقی توسط دانشگاه فنلاند شرقی با همکاری انستیتو سالمندی ایالات متحده روی نحوه تاثیر آنتوسیانین روی سلول‌های بدن صورت گرفته است.

آنتوسیانین مشخصاً روی یک آنزیم در بدن به نام sirtuin 6 (SIRT6) تاثیر می‌گذارد. درحقیقت وقتی ما پیر می‌شویم سروتونین هم مانند سایر آنزیم‌های بدن کاهش می‌یابد. سروتونین مستقیماً روی سرطان و نیز بالارفتن سن تاثیر دارد اما آنتوسیانین می‌تواند این آنزیم را تقویت کند.

درحقیقت می‌توان گفت با مصرف میوه‌های قرمزرنگی چون خانواده توت فرنگی و یا پرتغال‌ها می‌توان آنتوسیانین و به تبع آن سروتونین را که در ترمیم دی.ان.ای کاربرد دارد افزایش داد و از بروز سرطان و یا پیری جلوگیری کرد.