طرز تهیه کوفته زرشکی که یکی از غذا‌های سنتی و محبوب ایرانی است که برای تهیه آن از گوشت قرمز و سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند.در این مطلب از پارس نیوز با طرز تهیه کوفته زرشکی آشنا خواهید شد.

کوفته+زرشکی+3

 میان انواع کوفته‌های ایرانی کوفته تبریزی شهرت جهانی دارد که بهترین نوع کوفته است. کوفته تبریزی که در زبان ترکی آذربایجانی به آن کوفته سی می‌گویند، یکی از مشهورترین خوراک‌های ایرانی است که شهرت جهانی دارد و مهارت پخت سنتی کوفته تبریزی در میان آثار ناملموس ایرانی ثبت ملی شده است.

کوفته در نقاط مختلف دنیا و در کشور‌های خاورمیانه با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. کوفته زرشکی یکی از انواع خوشمزه کوفته است که طی آن مواد کوفته داخل سسی از زرشک و گوجه فرنگی طبخ می‌شود و به همین دلیل بسیار خوشمزه است. اگر دوست دارید این کوفته متفاوت و خوشمزه را با روشی آسان در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : کوفته انار یک انتخاب عالی برای شام شب یلدا

کوفته+زرشکی

طرز تهیه کوفته زرشکی

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

پیاز درشت: ۲ عدد

گوجه فرنگی: ۵ عدد

زرشک: ۱ فنجان

آرد نخودچی: ۱ قاشق غذاخوری

نعناع خشک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، پاپریکا و آویشن: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این کوفته خوشمزه ابتدا یک عدد پیاز را رنده کنید و آب اضافه پیاز را بگیرید. گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، پاپریکا، آویشن، نعناع خشک و آرد نخودچی مخلوط کنید و خوب ورز بدهید تا مواد با هم مخلوط شوند. نیم ساعت به مواد داخل یخچال استراحت بدهید، سپس از مایه گوشت به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و کف دستتان به صورت لوله‌ای شکل بدهید. داخل یک ماهی تابه مقداری روغن بریزید و کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد زرشک را که از قبل خیس داده‌اید، همراه با گوجه فرنگی داخل پارچ مخلوط کن یا دستگاه غذاساز بریزید و یک دقیقه بزنید تا مواد کاملا با هم میکس شوند. یک عدد پیاز را رنده کنید و داخل همان روغنی که کوفته‌ها را سرخ کرده بودید، با مقداری زردچوبه و نمک تفت بدهید تا رنگ پیاز طلایی شود. حالا ترکیب گوجه و زرشک میکس شده را به پیاز داغ اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه تفت بدهید، سپس کوفته‌های سرخ شده را داخل این سس بچینید و ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه بدهید کوفته‌ها به مدت ۱ ساعت بپزد و سس زرشک شما غلیظ شود. در این مرحله کوفته زرشکی خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با نان یا برنج سرو کنید، نوش جان.

VJOw8fg4u6Jx (1)

نکات مهم در طرز تهیه کوفته زرشکی

۱ ـ همیشه سعی کنید از زرشک تازه استفاده کنید. زرشک نباید زیاد حرارت ببیند؛ چون رنگ آن عوض می‌شود. اصلأ لازم نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بماند تا پف کند. اگر بیش از حد روی حرارت بماند، رنگ پس می‌دهد و تیره می‌شود. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد و در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند؛ بنابراین درصورت تمایل می‌توانید هنگام تفت دادن زرشک کمی شکر به آن اضافه کنید. نکته مهم دیگر در مورد زرشک نحوه شستن آن است. زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد.

italian-turkey-meatballs-square

۲ ـ معمولا وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود، بیشتر از مضرات آن گفته می‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم‌خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B است.

این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر در تهیه گوشت چرخ کرده از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود، بنابراین باید اندازه کوفته‌ها را بزرگ‌تر کنید. توصیه می‌کنیم برای تهیه کوفته زرشکی از گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند استفاده کنید و حتما آن را دوبار از چرخ گوشت رد کنید.

116642801_786312415510925_7210404488077636329_n

۳ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.