گیاهان آپارتمانی معطر گیاهانی هستند که وجود آن ها در خانه باعث خوش بو و خوش عطر شدن فضای خانه شما می شوند.در این مطلب از پارس نیوز شما با این گیاهان آپارتمانی معطر آشنا خواهید شد.

لیستی  از گیاهان آپارتمانی معطر

بسیاری از افراد از عطر گل‌های رز، یاس و سایر شکوفه‌های باغ لذت می‌برند. با این وجود، ما اغلب فراموش می‌کنیم که گیاهان معطر را داخل خانه مان داشته باشیم. خوشبختانه تعدادی از گیاهان داخلی وجود دارند که که می‌توانند بوی شگفت انگیزی در خانه تان ایجاد کنند.

بهترین گیاهان معطر برای باغ‌های سرپوشیده گیاهانی هستند که گل یا میوه می‌دهند. گیاهان با رایحه غنی نیز گزینه خوبی هستند. در اینجا تعدادی از بهترین گیاهان معطر با نکاتی از متخصصان در مورد نحوه مراقبت از آن گیاهان ذکر می‌شوند:

همچنین در پارس نیوز بخوانید : گیاهانی که هوای خانه را در عرض ۸ ساعت تمیز می‌کنند

یاس از گیاهان آپارتمانی معطر

یاس باید در صدر فهرست گیاهان داخلی باشد که بوی شگفت انگیزی در خانه شما ایجاد می‌کنند. این زیبایی معطر به دلیل توانایی بالا رفتن، گل‌های زیبا و عطر گل‌ها اغلب در باغ و اطراف ایوان‌ها می‌روید. با این وجود، یاس به عنوان یک گیاه داخلی نیز مناسب است و گل مناسبی برای رشد بر روی لبه پنجره است. گل یاس سفید معمولی تقریبا در تمام طول سال در دسترس است. یاس سفید وقتی تازه، جوان و سبز دیده شود جذاب‌ترین حالت را دارد. گل‌های سفید کوچک یاس فضا را با رایحه بی‌نظیر خود پر می‌کنند. اگر یاس در داخل خانه نگهداری شود بسیار سریع رشد می‌کند و باید آن را در یک مکان خنک نگهداری کرد.

رشد گل یاس در داخل خانه بدان معناست که می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود، اما به نظر نمی‌رسد که این امر باعث از بین رفتن محبوبیت کوتاه مدت آن گل شود. ساقه‌های گل یاس را تا آنجایی که به اندازه لازم گلدهی کرده اند، اما نه به طور کامل برش دهید. ساقه‌ها روی رشد فصل قبل گل می‌دهند بنابراین برخی از شاخه‌های جدید نباید هرس شوند.

همه یاس‌ها باید در موقعیتی باشند که هر روز مقداری نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. در صورت امکان این گیاهان را طوری قرار دهید که بتوانند بالا بروند و برای این کار به سیم نیاز دارند. زمانی که این گیاه در حال رشد و گلدهی است به آن آب زیادی بدهید به اندازه‌ای که آن را همیشه مرطوب نگه دارد. زمانی که گیاه در حال استراحت است فقط آب کافی در اختیار آن قرار دهید تا از خشک شدن کامل خاک گلدان جلوگیری نمایید.

گیاه قهوه از گیاهان آپارتمانی معطر

این گیاه به دلیل قابلیت نگهداری بالا شهرت دارد. اگرچه این عمدتا بدان خاطر است که خانه‌های خشک ما محیط ایده آل آن نیستند. این گیاه در فضا‌هایی با رطوبت بالا و نور غیرمستقیم روشن مانند اتاق آفتاب جایی که گل‌ها و بوی معطر آن می‌توانند شکوفا شوند بهترین عملکرد را دارد. گیاه قهوه گیاهی سرگرم کننده برای رشد است. این گیاهی است که واقعا دانه‌های قهوه را تولید می‌کند، اما احتمال هرگز به آن میزانی تولید نخواهد کرد که بتوانید با دانه‌های آن یک فنجان قهوه درست کنید! برای بهترین نتیجه آن گیاه را در معرض روشنایی قرار دهید و گیاه قهوه خود را به خوبی آبیاری کنید، اما اجازه ندهید در آب باقی بماند. رطوبت بالا برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن لبه‌های برگ ضروری است بنابراین گیاه خود را روی سطح حاوی سنگریزه قرار دهید.

درختچه کامکوات از گیاهان آپارتمانی معطر

یک درختچه میوه دار استوایی کوچک است و به دلیل جذابیت فوق العاده به عنوان یک گیاه زیبا در باغ و در ظروف بزرگ در پاسیو نگهداری می‌شود. این درختچه همیشه سبز برگ‌های پهن براق به رنگ سبز عمیق دارد و میوه‌هایی به اندازه زیتون تولید می‌کند که از نظر اندازه و رنگ شبیه نارنگی مینیاتوری است.

این گیاهان همیشه سبز زینتی یکی از بهترین درختان میوه داخلی هستند. این درختچه به دلیل برگ سبز براق خود قادر به گرده افشانی است. درختچه کامکوات در شرایط مناسب چندین بار در سال گل می‌دهد و می‌توان از برگ‌های آن برای تهیه چای دم کرده استفاده کرد. هم چنین، میوه‌های آن نیز قابل استفاده هستند و می‌توان از آن به عنوان چاشنی در نوشیدنی کوکتل استفاده کرد. اگر پاسیو، بالکن یا حیاط دارید کامکوات شما در فصل بهار و پاییز زمانی که خطر یخبندان وجود ندارد در بهترین حالت ممکن خواهد بود و می‌توان آن را برای زمستان به داخل خانه اننتقال داد. در غیر این صورت کامکوات خود را در یک پنجره آفتابی رو به جنوب یا غرب قرار دهید جایی که نور کافی دریافت کند. اگر نور مناسبی در خانه ندارید ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز از چراغ رشد استفاده کنید و ۸ ساعت به آن استراحت دهید.

کامکوات‌ها در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند و برخی از انواع آن امکان شکوفایی بیش از یک بار در سال را دارند. شکوفه‌های آن رایحه‌ای شیرین و تمیز دارند که شما را حتی در فصل زمستان به حال و هوای مناطق گرمسیری مطبوع می‌برند. برای رشد و نگهداری این گیاه زمانی که خاک کاملا خشک است آبیاری کنید و در زمستان که فرآیند‌های طبیعی گیاه مانند فتوسنتز کُند شده آبیاری را کاهش دهید.

گاردنیا از گیاهان آپارتمانی معطر

مهم‌ترین ویژگی‌ای که گاردنیا نسبت به سایر گل‌ها دارد بوی خوب آن است. این گل به سبب زیبایی و بوی خوب خود می‌تواند یک انتخاب عالی برای هدیه دادن باشد.

گاردنیا از خانواده روناس و جزء گیاهان گل دار است. بر اساس آمار‌های به دست آمده این گیاه ۲۵۰ گونه مختلف دارد. بوته گاردنیا بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر ارتفاع داشته و برگ‌های آن طول ۵ الی ۱۰ سانتی متری دارند.

گل‌های این بوته سفید رنگ بوده و حداقل ۵ گلبرگ دارد. در فصل بهار گل‌های گاردنیا ظاهر شده و در تابستان باز می‌شوند. گاردنیا می‌تواند داخل خانه و هم چنین خارج از خانه رشد کند. گاردنیا نوعی از گیاهان سرپوشیده است که خانه تان را گران‌تر نشان می‌دهد.

گاردنیا به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی به خاک اسیدی و دقت در آبیاری نیاز دارد. گاردنیای خود را در نور روشن و غیرمستقیم قرار دهید و زمانی که خاک کاملا خشک است به آن آب دهید. گاردنیا خاک مرطوب، اما نه خیس را دوست دارد. از آنجایی که ساعات روز در زمستان کمتر می‌شود و آسمان ابری نور خورشید را کاهش می‌دهد گاردنیای شما به طور طبیعی میزان فتوسنتز خود را کاهش می‌دهد و بنابراین نسبت به بهار و تابستان آب بسیار کمتری مصرف می‌کند. ضروری است که گاردنیا را در زمستان بیش از حد آبیاری نکنید، اما در عوض روی حفظ سطح رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصد تا هوای خشک و متوسط در داخل خانه تمرکز کنید.

رزماری توسکانی از گیاهان آپارتمانی معطر

پرورش بهترین گیاهان برای کاشت در آشپزخانه نه تنها شما را سرشار از طعم‌های تازه آشپزی می‌سازد بلکه باعث معطر شدن خانه تان نیز می‌شود. یکی از گیاهان دارویی با عطر بسیار غنی رزماری توسکانی است که می‌تواند برای طعم دادن به غذا‌ها و نوشیدنی‌ها از بره کباب شده و نان‌های خانگی گرفته تا نوشیدنی‌های کوکتل استفاده شود. برخی از گیاهان صرفا زمانی که شکوفه می‌دهند بوی خوبی دارند با این وجود، در مورد رزماری اگر دست خود را روی شاخ و برگ آن بمالید متوجه خواهید شد که در تمام طول روز عطر خوش آن همراه تان خواهد بود.

یک نوع صاف آن مانند رزماری آبی توسکانی را انتخاب کنید که گل‌های آبی تیره مخملی کوچک و معطر در اواخر بهار دارد. آن را نزدیک پنجره آشپزخانه رو به ناحیه جنوبی یا غربی زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. یک گلدان با سوراخ‌های زهکشی در خاک برای سلامت ریشه آن گیاه ضروری است. رزماری گیاهی نیست که علاقه زیادی به آبیاری بیش از حد داشته باشد. در بهار ساقه‌های مرده آن را بردارید و بقیه ساقه‌ها را به میزان یک سوم هرس کنید و برش را درست از بالای هر گره برگ انجام دهید.

 شمعدانی عطری از گیاهان آپارتمانی معطر

بعضی از انواع شمعدانی، هیچ عطری ندارند. درحالی که گونه‌هایی از آن بسیار خوش‌بو و معطر هستند و می‌توانند فضا را از عطری شبیه به عطر لیمو، رز، و حتی جوز هندی پر کنند! علاوه بر عطر خوش، شمعدانی‌ها گیاهان زیبایی هم هستند و برگ‌های خاصی دارند.

نکات نگهداری

شمعدانی‌ها هم در داخل خانه و هم در محیط بیرونی رشد می‌کنند. اما اگر آن‌ها را به داخل خانه بیاورید، خیلی بهتر متوجه عطر دل‌انگیز آنها خواهید شد.

نور

وقتی شمعدانی‌ها در داخل خانه هستند، به نور بسیار زیادی نیاز پیدا می‌کنند. شمعدانی در زمستان به نور مستقیم خورشید نیاز دارد تا بتواند به رشد خود ادامه بدهد و در آن دما از بین نرود تا به این ترتیب برای گلدهی در سال بعد آماده شود.

دما

بهترین دما برای شمعدانی عطری، در طول روز بین 21-18 درجه و در شب بین 16-13 درجه سانتی‌گراد است

رطوبت

این گیاه از رطوبت بالا لذت می‌برد، اما هرگز برگ‌های آن را خیس نکنید. به جای آن، گلدان را در سینی ای قرار دهید که در آن سنگ‌ریزه‌ها و ماسه‌ها با آب پوشیده شده اند. این کار رطوبت مورد نیاز گیاه را بالا برده و تامین می‌کند.

خاک

شمعدانی به خوبی در خاک مخصوص گلدان رشد می‌کند. خاک را با کمی پرلیت مخلوط کنید تا هم زه کشی به خوبی صورت بگیرد و هم در اطراف ریشه فضای کافی برای جریان هوا ایجاد شود. هر دو هفته یک بار، کود محلول در آب 20-20-20 به آن اضافه کنید تا سلامت گیاه حفظ شود. شمعدانی گل عطری گلدانی است اما در باغچه هم می‌توانید آنرا بکارید.

آبیاری

اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود. حدودا بهتر است 3 سانتی‌متر رویی خشک باشد و سپس آبیاری صورت بگیرد. آبیاری را در بخش پایینی گیاه و نزدیک به خاک انجام دهید و برگ‌ها را اصلا خیس نکنید.

در طول ماه‌های زمستان، دفعات آبیاری را کاهش دهید؛ صبر کنید گیاه خشک شود و حتی چند روزی در همین حالت بماند، سپس در حدی به آن بدهید که فقط خاک کمی مرطوب شود و نه بیشتر.

از برگ‌ها و عطر بی‌نظیر شمعدانی معطر لذت ببرید. اگر برگ‌های آن را لمس کنید، عطر بیشتری از آنها خارج می‌شود!

مرکبات گلدانی از گیاهان آپارتمانی معطر

امکان ندارد وارد اتاقی شوید که در آن گلدان مرکبات وجود دارد و محو عطر خوش آن‌ها نشوید! فرقی نمی‌کند این گیاه لیمو، پرتقال یا هر مرکبات دیگری باشد. همه این‌ها از بهترین گیاهان معطر هستند و به طور چشمگیری هوای خانه را تازه‌تر و مطبوع‌تر می‌کنند.

نکات نگهداری

شما می‌توانید درخت مرکبات را به سادگی در داخل خانه پرورش دهید! آن‌ها برای رشد فقط به نور خوب، کمی رطوبت، خاک با زه کشی مناسب و آبیاری کافی نیاز دارند.

نور

درخت مرکبات برای داشتن یک رشد خوب و سالم، به مقدار زیادی نور احتیاج دارد. آن‌ها را در کنار پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، به طوری که روزانه حداقل 12-8 ساعت نور خورشید را دریافت کنند.

دما

مرکبات در دمای بین 29-12 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند.

رطوبت

گیاهان مرکبات از کمی رطوبت لذت می‌برند. یک راه ساده برای فراهم کردن این رطوبت، این است که گلدان را روی یک لایه شن و یا سنگریزه قرار دهید. در این حالت آب اضافی از زیرگلدان خارج شده و در بین این ذرات ذخیره میشود و رطوبت و گردش هوای کافی را برای گیاه فراهم می‌کند.

خاک

از خاکی استفاده کنید که به خوبی زه کشی شده باشد. برای بهبود هوادهی، می‌توانید ورقه‌های نازک و خرد شده چوب را به خاک اضافه کنید.

آبیاری

خاک مرکبات باید همیشه مرطوب باشد، اما نه آنقدر خیس که باعث فاسد شدن ریشه شود. هر چند روز یکبار خاک را چک کنید و اگر لازم بود آبیاری کنید.

گاهی یک گیاه مرکبات برای شکوفه دادن احتیاج به تشویق دارد! یک راه برای اینکه یک گیاه مرکبات سرسخت را وادار به گلدهی کنید این است که مطمئن شوید دمای شب کمتر از دمای روز است. دمای ایده آل در شب برای تشویق گیاه به گلدهی، بین 12-10 درجه سانتی‌گراد است.

اسطخدوس (لوندر) از گیاهان آپارتمانی معطر

لوندر فقط یک گیاه زیبا نیست، بلکه بسیار خوش‌بو هم هست! عطر این گیاه با عطر شیرین و رایج گل‌ها متفاوت است و کمی تند است. همین تندی و خاص بودن آن باعث شده تا به سرعت فضای هر اتاقی را پر کند و به خوبی حس شود. اسطخدوس در محیط داخل خانه به خوبی رشد می‌کند، البته گاهی او را در باغچه هم می‌کارند. این گیاه از رایج‌ترین گیاهان خوشبو و معطر است.

نکات نگهداری

اگر قصد دارید لوندر را در داخل خانه نگهداری کنید، سراغ گونه‌هایی از آن بروید که اندازه کوچک‌تری دارند و برای کاشت در گلدان مناسب‌تر اند. لوندر انگلیسی عطر قوی‌تری نسبت به لوندر فرانسوی دارد.

نور

گیاه لوندر به نور زیادی احتیاج دارد، پس حتما آن را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید. اما اگر نمی‌توانید آن را روی طاقچه پنجره قرار دهید، پس حتما تا حد امکان گلدان را به پنجره نزدیک‌تر کنید تا نور مستقیم خورشید به خوبی به گیاه بتابد.

دما

لوندر عاشق گرماست! پس در زمستان آن را در اتاق گرم قرار دهید. به طور کلی حواستان باشد لوندر نباید در اتاقی که دارای کولر و سایر وسایل سرمایشی است قرار بگیرد.

خاک

خاک او باید دارای حفرات کافی باشد تا هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند. در کف گلدان حدود 3 سانتی‌متر سنگ آهک خرد شده و شن بریزید و خاک گلدان را بر روی این ترکیب اضافه کنید.

آبیاری

اجازه دهید گیاه بین هر بار آبیاری کاملا خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

یک راه عالی و ساده برای استفاده بهتر از لوندر این است که تعدادی از جوانه‌های آن را جدا کنید و با یک روبان به هم ببندید. این دسته کوچک را بر عکس آویزان کنید تا بعد از 4-3 هفته کاملا خشک شود. وقتی کاملا خشک شد، آن را در کشو، کمد و حتی کیف خود قرار دهید و از عطر دل‌انگیز آن لذت ببرید!

ارکیده از گیاهان آپارتمانی معطر

ارکیده گل خوشبو و زیبا تقریبا در تمام رنگ‌ها یافت می‌شود و شکل گل آن هم تنوع بسیار بالایی دارد. جالب است بدانید هر نوع از ارکیده، عطر خاص خودش را دارد. پس برای اینکه عطر موردنظر خود را از بین انواع مختلف ارکیده پیدا کنید، تنها راه این است که به گلفروشی بروید و آن ها را شخصا بو کنید! ارکیده لوکس‌ترین گل معطر آپارتمانی است.

انواعی از ارکیده هستند که عطر بهتری دارند و در بین مردم محبوب‌تر هستند. مثل :

* سیمبیدیوم ( Cymbidium ) عطر آن شبیه به عطر لیمو است و گل‌هایی زرد و درخشان دارد.

* میلتونیوپسیس (Miltoniopsis santanaei) با عطری شبیه به گل رز و با برگ‌های سفید زیبا.

* براساولا ( Brassavola nodosa)  با گل‌های سفیدش، کمی شبیه به گل برف هم هست.

نکات نگهداری

به نظر می‌رسد بعضی از ارکیده‌ها رشد سختی دارند و نگهداری از آنها آسان نیست، اما اگر شرایط محیطی ایده آل را به خوبی برای آن‌ها فراهم کنید، دوام می‌آورند و دردسری برای شما ایجاد نمی‌کنند!

ارکیده‌های فالانوپسیس و دندروبیوم از محبوب‌ترین ارکیده‌ها هستند و اگر کمی به آن‌ها رسیدگی کنید، چندین ماه شکوفه خواهند داد.

نور

میزان نور بستگی به نوع ارکیده دارد و برای هر کدام متفاوت است. بعضی از آن ها در نور کم رشد می‌کنند، بعضی به نور متوسط نیاز دارند و بعضی هم فقط در حضور نور مستقیم و زیاد خورشید به حیات خود ادامه می‌دهند.

اگر ارکیده میزان کافی نور دریافت نکند،  شکوفه نخواهد داد. پس اگر مدت‌هاست ارکیده شما گل نمی‌دهد، گلدان آن را به جایی ببرید که نور بیشتری دریافت کند.

آبیاری

مواظب باشید که ارکیده را بیش از حد آبیاری نکنید. بهترین زمان برای آّبیاری ارکیده، هفته ای یک بار است. اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود.

دما

ارکیده در دمای معمولی روز به خوبی رشد می‌کند. یعنی 29-21 درجه سانتی‌گراد.

دمای هوای شب برای ارکیده باید 10 درجه کمتر از روز باشد.

رطوبت

ارکیده برای داشتن رشد متعادل و سالم، به کمی رطوبت نیاز دارد. می‌توانید از روش سینی خیس و سنگریزه استفاده کنید تا رطوبت هوای آن را تامین کنید.

خاک

ارکیده نباید در خاک گلدان معمولی کاشته شود. برای او از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید، این خاک باید شامل مقدار زیادی پوسته درخت و سایر الیاف طبیعی باشد. ریشه ارکیده معمولا فشرده و کوچک است، پس آن را در گلدان‌های کوچک‌تر بکارید. هر دو هفته یک‌بار به گیاه کود 20-20 مخصوص گل ارکیده بدهید تا رشد بهتری داشته باشد.

فرنجمشک (بادرنجبویه) از گیاهان آپارتمانی معطر

تازگی و طراوت فرنجمشک احساس بسیار خوشایندی در محیط ایجاد می‌کند. گیاه را در نزدیکی پنجره قرار دهید و هر گاه هوا گرم و معتدل بود، پنجره را باز کنید، جریان هوا کمک می‌کند عطر لیمو از برگ‌ها بیشتر آزاد شود.

نکات نگهداری

فرنجمشک هم برای باغچه و هم برای داخل خانه مناسب است. اگر آن را در گلدان کاشتید و داخل خانه آوردید، باید نور بیشتری برای او فراهم کنید.

نور

این گیاه خاص، در نور زیاد خورشید به خوبی رشد می‌کند و سالم می‌ماند. علاوه بر این، نور زیاد خورشید باعث می‌شود که این گیاه ضخیم‌تر و براق‌تر شود و در نتیجه از نازک و بلند شدن آن جلوگیری می‌کند.

دما

فرنجمشک در هر دمایی به خوبی رشد می‌کند. او حتی می‌تواند دمای بسیار پایین زمستان را هم تحمل کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن برگ‌ها او را از وسایل گرمایشی دور کنید، به طوری که در معرض گرمای مستقیم نباشد.

خاک

برای فرنجمشک، می‌توانید از خاک معمولی گلدان استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گلدان فرنجمشک حداقل یک یا دو حفره در انتهای خود برای زه کشی داشته باشد. به این ترتیب آب در زیر گیاه جمع نمی‌شود و ریشه‌ها آسیب نخواهند دید.

آبیاری

خاک این گیاه باید مرطوب باشد، دقت کنید که خاک را خیس و غرقاب نکنید. اگر هوای محیط گرم و خشک است، مقداری ورقه چوبی بر روی سطح خاک قرار دهید تا از خشک شدن سریع آن جلوگیری کنید. در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار به گیاه کود رقیق شده 20-20-20 بدهید تا به جوانه زدن خود ادامه دهد.

فرنجمشک گل ندارد، اما عطر خوش و سرزنده او هر محیطی را سرشار از حس طراوت و تازگی می‌کند. جالب است بدانید برگ‌های آن خوراکی هستند و می‌توانید از آنها در بسیاری از غذاها استفاده کنید. یا آنها را به یک لیوان پر از یخ اضافه کنید و نوشیدنی با طعمی شبیه به لیمو داشته باشید.

زیتون معطر 

این گیاه متعلق به خانواده اسمانتوس فراگناس است و با نام‌های مختلفی مثل اسمانتوس شیرین، زیتون شیرین، زیتون چای و زیتون معطر شناخته می‌شود. زیتون معطر گیاهی با گلهای سفید است.

شکوفه‌های زیتون معطر عطر بسیار متفاوتی نسبت به سایر گیاهان دارند، آنقدر متفاوت و خاص که نمی‌توانید در برابر بوییدن مجدد آن‌ها مقاومت کنید! برگ‌های این گیاه سبز و براق است و شکوفه‌هایش کوچک و سفید. این شکوفه‌های زیبا عطری ملایم و شبیه به عطر شکوفه‌های پرتقال دارند.

نکات نگهداری

زیتون معطر هم برای داخل خانه و هم برای محیط بیرون مناسب است. شرایط ایده‌آل گیاه را برایش فراهم کنید و از نتیجه لذت ببرید!

نور

زیتون معطر از نور زیاد خورشید لذت می‌برد. پس آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید تا نیاز آن به خوبی برطرف شود. در طول ماه‌های گرم تابستان، برای جلوگیری از گرمای شدید شاید لازم باشد در طول روز گیاه را به مکانی با کمی سایه منتقل کنید.

دما

این گیاه هوای خنک را ترجیح می‌دهد، بخصوص در شب. دمای پایین و هوای خنک زیتون معطر را برای گلدهی و شکوفه دادن تشویق می‌کند.

خاک

بهترین خاک برای زیتون معطر، خاکی با زه کشی مناسب و کمی اسیدی است. این گیاه با بیشتر خاکها هماهنگ می‌شود و در آن‌ها رشد می‌کند، اما اگر خاک به قدر کافی اسیدی نباشد گل نخواهد داد.

آبیاری

حدودا هفته‌ای یکبار و زمانی که 5 سانتی‌متر رویی خاک خشک شد به گیاه آب بدهید. اگر لازم بود، در فصول گرم دفعات آبیاری را افزیش دهید تا خاک بیش از حد خشک نشود.

زیتون معطر تا زمانی که حدودا 15 سانتی‌متر رشد نکند، شکوفه نخواهد داد. پس اگر برای دیدن شکوفه‌ها عجله دارید، گیاهی بلندتر بخرید و یا اینکه منتظر رشد قدی گیاه بمانید! گل‌دهی زیتون معطر از بهار شروع شده و تا اواسط تابستان ادامه دارد.

نعناع از گیاهان آپارتمانی معطر

شما هرگز شاهد گل روی گیاه نعناع نخواهید بود، اما قطعا آنقدر از عطر خنک آن لذت می‌برید که این مسئله را به کل فراموش خواهید کرد! عطر نعناع به سرعت فضا را پر می‌کند، بخصوص اگر بادی در حال وزیدن باشد و این عطر را پخش کند. تنوع گیاه نعناع بسیار زیاد است و می‌توانید از بین آن‌ها بهترین را برای خودتان انتخاب کنید، واضح است که عطر همه آن‌ها، بوی خوش نعناع است

نکات نگهداری

نعناع معمولا به عنوان یک گیاه باغچه‌ای و در خارج از محیط داخلی خانه کاشته می‌شود.  اما نگهداری آن به عنوان یک گلدان آپارتمانی در داخل خانه هم بسیار آسان است. فراموش نکنید که مرتب گیاه را هرس کنید. برای این کار، برگ‌هایی که در نوک ساقه هستند و شکوفه‌های در حال رشد را جدا کنید. این گلها عطری ندارند و فقط نشانه‌ای برای ضعیف شدن گیاه هستند.

نور

نعناع را در یک مکان پرنور و روشن قرار دهید تا نو غیرمستقیم خورشید به میزان کافی به آن برسد. یک پنجره در بخش شرقی خانه برای آن مناسب است، چون در آغاز صبح نور خنک خورشید را برای گیاه فراهم می‌کند.

دما

دمای مناسب هوا برای نعناع در طول روز 21-18 درجه و در شب 16-12 درجه سانتی‌گراد است.

خاک

خاک نعناع باید خاک گلدانی باشد که به خوبی زه کشی شده است. یک ترکیب خوب برای خاک این گیاه، خاکی متشکل از خاک گلدان، ذغال سنگ، شن و کمی پرلیت است. هروقت گیاه ضعیف شد و پژمرده به نظر رسید، به آن کود 20-20-20 بدهید.

آبیاری

به اندازه‌ای به گیاه آب بدهید که همیشه مرطوب باشد، اما غرقاب و خیس نشود.

از عطر خوش نعناع لذت ببرید، و صدالبته از طعم خوش آن!

این گیاه فوق العاده نه تنها بویی خاص به خانه شما  هدیه می‌دهد، بلکه می‌توانید از برگ‌های آن در آشپزی هم استفاده کنید. برگ‌های جوان آن را جدا کنید تا با آن غذاهای خوش طعم و یا چای نعناع درست کنید!

گل آفتاب پرست

اگر به دنبال گیاهی هستید که گل‌هایی زیبا و عطری خوش داشته باشد، حتما آفتاب پرست را در لیست خود قرار دهید. گل‌های آن جلوه فوق‌العاده ای به خانه شما می‌دهند و عطر خاص و بی‌نظیر آن هم طعم خوش وانیل را برای شما تداعی می‌کند. اکثر گل‎های آفتاب پرست، بنفش رنگ هستند. اما امروزه رنگ‍های دیگری از آن هم تولید شده است.

نکات نگهداری

این گل معمولا در خارج از خانه وبرای سنگفرش کردن باغچه‌ها استفاده می‌شود. اما می‌توانید آن را به خوبی در خانه هم داشته باشید. بهتر است آن را در یک گلدان مناسب بکارید و در بالکن قرار دهید.

نور

آفتاب پرست به نور زیاد خورشید برای رشد و شکوفه دادن نیاز دارد. آن را در نزدکی پنجره نورگیری قرار دهید که روزانه بین 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

رطوبت

برای اینکه آفتاب پرست را در فصل سرد زمستان خوشحال نگه دارید، برای آن رطوبتی غیرمستقیم ایجاد کنید. ( منظورمان از غیرمستقیم این است که آب را به گیاه اسپری نکنید.) از طرف دیگر، خشکی هوا (بخصوص خشکی ناشی از فعالیت وسایل گرمایشی) باعث خشک شدن گیاه می‌شود. برگ‌های خشک را از گیاه جدا کنید تا آن را در طول فصول خفتگی هم سالم و باطراوت نگه دارید.

خاک

آفتاب پرست را در گلدان‌های معمولی بکارید، البته این گلدان باید دارای حفرات متعدد برای زه کشی باشد و این امر را به سرعت انجام دهد. در فصول رشد، هفته‌ای یک بار کود رقیق شده 20-20-20 به گیاه بدهید. در فصل زمستان هم، ماهی یک بار کافی است.

آبیاری

گیاه را طوری آبیاری کنید که خاک همیشه مرطوب باشد، اما در آب غرق نشود! مواظب باشید که آفتاب پرست هرگز در فصول رشد خشک و کم آب نشود و مرتبا آن را آبیاری کنید. چون به محض خشک شدن، گیاه کم کم از بین می‌رود و نجات دادن آن از این وضعیت کاری دشوار خواهد بود.

اگر شرایط برای آفتاب پرست مساعد باشد، در محیط داخلی خانه هم از اواسط تابستان تا اوسط پاییز گل خواهد داد؛  همانطور که در باغچه گل می‌دهد. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، فرایند گلدهی متوقف می‌شود و به جای ضخیم و براق شدن، نازک و شکننده خواهد شد.

شمعی (هویا) از گیاهان آپارتمانی معطر

گل شمعی برگ‌های براق، چرمی و سبز رنگی دارد؛ طوری که عده‌ای آن را به نام گل چرمی هم می‌شناسند. اما فقط برگ‌های زیبای آن نبود که باعث شد در این لیست قرار بگیرد، بلکه عطر خوش شیرین آن دلیل اصلی است! گل هویا شبیه چتر است و عطری دلنشین از خود خارج می‌کند، عطری که در بعدازظهر شدیدتر می‌شود. هویا گل عطری آپارتمانی است.

نکات نگهداری

نگهداری از هویا راحت است. به همین دلیل این گیاه یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی به شمار می‌رود. برای دیدن گلهای هویا باید کمی صبور باشید. ممکن است چند سال طول بکشد تا هویا شروع به گلدهی کند. البته امکان دارد شما خیلی خوش شانس باشید و در همان سال اول کاشت هویا شاهد گلهای زیبای آن باشید! اما خوب همانطور که گفتیم، معمولا گلدهی هویا زمان بر است.

نور

اغلب انواع هویا به نور خورشید علاقه دارند. این گل را در نزدیکی پنجره نورگیری قرار دهید، به طوری که نورغیرمستقیم خورشید به آن بتابد. این قانون را فراموش نکنید : نور بیشتر، گل و شکوفه بیشتر!

دما

هویا در دماهای مختلف به خوبی رشد می‌کند. اما آن هرگز نباید در کنار لوازم سرمایشی و گرمایشی قرار بگیرد.

رطوبت

هویا یک گل گرمسیری است، پس طبیعی است که به مقداری رطوبت علاقه داشته باشد. می‌توانید هفته‌ای چندبار آن را با آب اسپری کنید.

خاک

از خاکی استفاده کنید که هم به خوبی زه کشی شده باشد و هم حاوی کمی پرلیت و پومیس (سنگ پا) باشد. چون ریشه هویا فشرده و متراکم است، گلدان‌های کوچک را به گلدان‌های بزرگ ترجیح می‌دهد. برای بهبود رشد و گلدهی، در فصل بهار و تابستان هفته ای یکبار کود ضعیف با نسبت 20-20-20 به آن بدهید.

آبیاری

خاک را لمس کنید، هرگاه احساس کردید خشک شده به گیاه آب بدهید. اجازه دهید بین هربار آبیاری خاک کمی خشک شود. چون در فصل زمستان گیاه در حالت خفتگی است و رشد خاصی ندارد، میزان آب را در این فصل کاهش دهید.

گل هویا عطری قوی و تیز دارد، به همین دلیل برای اتاق‌های بزرگ مناسب‌تر است. برای اینکه گیاه را وادار به گلدهی کنید، مواظب باشید که ساقه‌های بلند گیاه را هرس نکنید. چون این ساقه‌ها دقیقا محل رشد گل‌ها و جوانه‌های جدید هستند.

یکی از محبوب‌ترین انواع گل هویا،  Hindu Rope است که گیاهی جمع و جور و زیبا به شمار می‌رود.

اکالیپتوس از گیاهان آپارتمانی معطر

گیاه دیگری که گل ندارد اما بسیار خوشبو است، گیاهی نیست جز اکالیپتوس! اکثر انواع اکالیپتوس برگ‌های معطر و خوش رنگی دارند، رنگهایی مثل آبی، سبز و نقره ای. همین تنوع باعث شده اکالیپتوس هر اتاقی را زیباتر کند. اکالیپتوس گیاهی طبی بابوی خوش است.

نکات نگهداری

اکالیپتوس به خوبی در داخل خانه رشد می‌کند. آن را مرتبا هرس کنید تا همیشه پر، زیبا و مرتب به نظر برسد. چون آن به سرعت رشد کرده و می‌تواند خیلی شلوغ، ضعیف و نامرتب به نظر برسد.

نور

اکالیپتوس را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید. این گیاه نور غیر مستقیم و کافی خورشید را ترجیح می‌دهد.

دما

این گیاه خوش بو باید در دمای متعادل قرار بگیرد. هرگز آن را در معرض نور مستقیم و داغ خورشید قرار ندهید، چون برگ‌های آن به سرعت خشک شده و می‌سوزند. در فصول سرد، آن را در اتاقی خنک و دور از وسایل گرمایشی قرار دهید.

خاک

خاک اکالیپتوس باید سست و متخلخل باشد تا زه کشی ایده‌آل برای گیاه به سرعت انجام شود. می‌توانید از خاک گلدان غنی و مناسب استفاده کنید.

آبیاری

اکالیپتوس را همیشه مرطوب نگه دارید، بدون اینکه آن را غرقاب کنید. اجازه دهید گیاه کمی بین هر بار آبیاری خشک شود. در زمستان، از میزان آب کم کنید و حتی اجازه بدهید گیاه کمی خشکی را تحمل کند!

اکالیپتوس یک گیاه دوست داشتنی با عطری تازه و باطراوت است. این گیاه برای مکانی مثل حمام بسیار مناسب است، چون رطوبت زیاد هوا باعث می‌شود عطر آن بیشتر و بیشتر خارج شود.