با فرا رسیدن عید نوروز تقریبا اکثر افراد به دنبال این هستند تا آداب و رسوم هر ساله عید نوروز را به جا آورند. در ادامه قصد صحبت درباره غذاهای مخصوص شب عید نوروز که یکی از آداب های قدیمی عید نوروز می باشد را خواهیم داشت.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

تقریبا اکثر شهرهای ایران برای شب آخر سال یک سری غذاهای مخصوص به خودشان را دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد:

سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی غذای محبوب و معروف بیشتر ایرانیان مخصوصا در سال های اخیر است. بیشتر ایرانیان این غذا را برای شب عید آماده می کنند و از آنجا که همه آداب و رسوم نوروز نمادین هستند پشت تمام رسوم ایرانیان حکمتی نهفته است. طبق باور قدیمی ها، ماهی داستان حضرت سلیمان را روایت می کند؛ در این روایت حضرت سلیمان انگشتر خود را در شکم ماهی پیدا کرد، پس ما ماهی می خوریم به امید این که حقیقت را بیشتر درک کنیم. بر اساس باورهای دیگر ماهی نشانه حیات است و خوردن برنج به دلیل داشتن برکت در کنار ماهی که نشانه حیات است و سبزی که حکایت از برکت و زایش دارد، در بسیاری از خانواده‌های ایرانی در هر کجا که زندگی می کنند، مرسوم بوده و است. برخی از ایرانی ها مانند مردم زنجان ماهی را با رشته پلو یا زعفران پلو می خورند و برخی دیگر آن را در کنار کوکو یا خورش های محلی سرو می کنند. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله دلیل خوردن سبزی پلو با ماهی شب عید چیست را مشاهده نمایید.

کوکو سبزی غذاهای مخصوص شب عید نوروز

کوکو سبزی یا املت ایرانی، غذای بسیار ساده‌ای است که از ترکیب تخم‌مرغ و سبزی‌های معطر تشکیل می‌شود و انواع مختلفی نظیر کوکو سبزی مجلسی، کوکو سبزی با نان تست، رولت کوکو سبزی، کوکوی کاهو و تره و... دارد. کوکو سبزی مجلسی شاید پرطرفدارترین نوع کوکو باشد که در آن از گردوی خردشده و زرشک استفاده می‌شود و طعم بسیار متفاوت و لذیذتری می‌گیرد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه کوکو سبزی با مرغ را مشاهده نمایید.

در کوکو سبزی از سبزی‌های مختلفی همچون جعفری، گشنیز، شوید و تره، کمی شنبلیله و برگ سیر تازه به کار می‌رود که پس از پخت، طعم‌وبوی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند و می‌توانید آن را به‌صورت سرد و گرم و برای پیش‌غذا، غذای اصلی یا اسنک نوش جان کنید. کوکو سبزی از آسان‌ترین غذاهایی است که به سرعت آماده می‌شود و گزینه‌ای عالی برای اوقاتی است که وقت کمی برای آشپزی دارید و به‌دنبال یک وعده غذای خوش‌عطر‌وبو و لذیذ هستید.

آش رشته

آش رشته یکی از اصیل‌ترین آش‌های ایرانی است که می‌توان گفت گل سر سبد بیش از ۴۰۰ نوع آشی است که در گوشه‌وکنار کشور طبخ می‌شود. این آش خوشمزه با سبزی آش (اسفناج، تره، جعفری، گشنیز)، انواع حبوبات (نخود، لوبیا چیتی، عدس، ماش، لوبیا قرمز)، سیر، پیازداغ و رشته آش درست شده و معمولا برای تزیین آن از کشک، نعناداغ، سیرداغ و پیازداغ استفاده می‌شود.

تهیه آش رشته در شب سال نو یا روز عید برای این است که رشته امور تا آخر سال در دستتان باشد و گره‌های زندگی‌تان باز شود. ضمن اینکه این آش جایگاه‌ ویژه‌ای در سر سفره افطار ماه رمضان دارد و ایرانی‌ها آن را برای نذری، در شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده بدر نیز می‌پزند.

کوفته محلی

غذای مخصوص شب عید مردم استان چهارمحال بختیاری کوفته ی محلی است. این کوفته که با گوشت گوساله، برنج و سبزیجات معطر تهیه می شود، غذای محبوب مردم این استان و برخی از مردم کرمانشاه در شب عید است.

آبگوشت و کوفته

غذای محبوب شب عید در همدان نوعی آبگوشت و کوفته است، برای تهیه ی این کوفته از خرما، گردو، آلو، پیاز سرخ شده، ادویه های معطر و تخم مرغ استفاده می شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله مزاج آبگوشت را مشاهده نمایید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

سوتی پلو اردبیلی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

سوتی ‌پلو از غذاهای محلی اردبیل است که اهالی این منطقه اغلب آن را برای چهارشنبه‌سوری و شب سال نو تهیه می‌کنند و از آنجا که بسیار پرخاصیت است، برای وعده افطاری و سحری در ماه مبارک رمضان نیز در نظر گرفته می‌شود.

این غذای ساده و مقوی در کنار ماهی دودی، تن ماهی یا هر نوع ماهی دیگری، کشمش، خرما و روغن حیوانی، مزه بسیار لذیذتری پیدا می‌کند. «سوت» در زبان آذری به‌معنای شیر است و منظور برنجی است که با شیر پخته می‌شود؛ به همین دلیل به این غذا، شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز نیز می‌گو‌یند.

مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر:

  • ۲ پیمانه برنج
  • ۲ پیمانه شیر
  • نصف پیمانه آب
  • ۵۰ گرم کره محلی
  • یک قاشق مرباخوری زردچوبه
  • گردو، خرما و کشمش به میزان لازم
  • ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

طرز تهیه سوتی پلو

برنج را یک ساعت با آب و نمک بخیسانید. بعد آب آن را دور بریزید و برنج را بشویید تا شوری نمک گرفته شود. سپس برنج را همراه با شیر، آب، زردچوبه، زعفران و نصف کره روی حرارت بگذارید تا بپزد و کته شود. در قابلمه را نبندید؛ زیرا شیر سر می‌رود! وقتی آب و شیر کاملا جذب برنج شد، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج برای مدت حدود ۲۰ دقیقه دم بکشد.

مابقی کره را در تابه‌ای روی حرارت ذوب کنید و بعد کشمش و خرما و گردو خردشده را به‌صورت جداگانه برای مدت کوتاهی در آن تفت دهید. پس از آنکه سوتی پلو آماده شد، آن را در ظرف بکشید و با کشمش و خرما و گردو تزیین کنید.

کلم پلو شیرازی

این غذا در شیراز بسیار محبوبیت دارد، شیرازی ها برای شب عید کلم پلو درست می کنند و در طبخ این غذای بسیار لذیذ از برنج، کلم، کوفته قلقلی و سبزی های معطراستفاده می کنند.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

خورش سبزی

خورش سبزی در برخی از شهرهای ایران مخصوصا شهرهای ناحیه کوهستانی کشور غذای محبوب شب عید به شمار می رود. این دسته از ایرانیان معتقدند با خوردن خورش سبزی سال خوش و خرمی خواهند داشت.

آبگوشت شهرکردی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

آبگوشت شهرکردی از این نظر با سایر آبگوشت‌ها فرق دارد که مقدار کمی برنج در آن استفاده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که طعم متفاوتی پیدا کند.

مواد لازم برای ۶ نفر:

  • ۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی با دمبه
  • ۱۵۰ گرم برنج محلی نیم‌دانه
  • ۱۰۰ گرم نخود
  • ۱۰۰ گرم لوبیا سفید
  • ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی
  • ۴ حبه سیر
  • ۳ عدد گوجه‌فرنگی
  • ۲ عدد پیاز بزرگ
  • ۲ عدد سیب‌زمینی
  • ۲ عدد لیمو عمانی
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت شهرکردی

ابتدا حبوبات را از ۱۲ ساعت قبل در آب خیس کرده و در این مدت آب آن را چندین بار عوض کنید. در ظرف دیگری مقداری روغن بریزید تا روغن داغ شود و سپس پیازهای خلالی خردشده را در آن تفت دهید و در ادامه گوشت، سیر خردشده و ادویه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. حبوبات را به‌همراه مقداری آب جوش روی مواد بریزد و حرارت را کم کنید تا گوشت و حبوبات بپزند. پس از آنکه گوشت نیم‌پز شد، سیب‌زمینی، لیمو عمانی و گوجه‌فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید. حالا صبر کنید تا آبگوشت به روغن بیفتد و غلیظ شود. برای سرو آبگوشت باید دنبه را از داخل غذا بیرون بیاورید و بکوبید. بعد آب آبگوشت را با دنبه مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید. حبوبات و گوشت را با گوشت‌کوب بکوبید و با پیاز و سبزی خوردن نوش جان کنید.

خورش قیمه خراسانی

قیمه مشهدی پای ثابت سفره‌های شب عید است و تنها تفاوتش با قیمه معمولی، در ادویه‌های آن است.

دلمه

پختن این غذا به عنوان غذای مخصوص شب عید در بین آذربایجانی ها رایج است. آن ها معتقدند با خوردن دلمه می توانند به آرزوهای خود در سال نو برسند. این دلمه با برگ های مو تهیه می شود و محتوای آن سبزیجات معطر، گوشت و برنجی است که برگ های مو به شکل زیبایی به دور آن پیچیده شده اند.

ته‌چین اسفناج شاهرودی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

ته‌چین اسفناج شاهرودی همان طور که از نامش برمی‌آید، با دو ماده اصلی اسفناج و برنج تشکیل شده است. برای تهیه این غذا ابتدا اسفناج را در ظرفی بپزید و وقتی آبش کشیده شد، به آن ادویه‌هایی مانند گرد غوره، فلفل سیاه، زعفران، نمک، ادویه کاری و زردچوبه بزنید. برنجی که برای چند ساعت با آب و نمک خیس کرده‌اید، به‌روش آبکشی بپزید. سپس گوشت چرب بره یا گوسفند و اسفناج پخته را به‌صورت خام لابه‌لای برنج قرار دهید. در ادامه در قابلمه را ببندید و اجازه دهید که غذا برای مدت چهار تا پنج ساعت روی شعله ملایم دم بکشد و گوشت بپزد. گوشت با بخار برنج می‌پزد و طعم و روغنش را به برنج می‌دهد. در نهایت غذای بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت که بدون نیاز به قاشق می‌توانید آن را با دست میل کنید. دوغ محلی، ماست و خیار یا ترشی لیته و بادمجان، طعم ته‌چین شاهرودی را دوچندان می‌کنند. برای تهیه این غذا معمولا از گوشت سردست یا سینه گوسفند استفاده می‌شود.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

رشته پلو

خوردن رشته پلو در مناطقی از ایران مانند تهران، آذربایجان، کرمانشاه و اراک رایج بوده و هست. قدیمی ها با این باور که با خوردن رشته پلو بهتر می توانند زمام امور را در سال جدید بدست بگیرند این غذا را برای شب عید انتخاب کرده و طبخ می کردند. امروزه هنوز هم برخی از ایرانیان در شب عید آش رشته یا رشته پلو می پزند و ریشه ی این رسم به همان باور قدیمی برمی گردد. رشته پلو یکی از لذیذترین پلوهای مخلوط است و ترکیبی از رشته ی پلویی، کشمش پلویی و برنج و زعفران است.

ترشی تره با ماهی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

مردم گیلان هم ماهی را در سفره ی شب عید خود دارند، اما ترجیح می دهند آن را در کنار ترشی تره که یک غذای خوش طعم گیلانی است، بخورند. این غذای خوشمزه با سبزی های معطر و مخصوص، سیر و تخم مرغ درست می شود و با کته و ماهی، سفره ی شب عید برخی از گیلانی ها را تشکیل می دهد.

مانی پلو دامغانی

مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است که برای تهیه آن از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده با پیاز نیز در کنار آن قرار می‌گیرد که ترکیب فوق‌العاده لذیذی به وجود می‌آورد. علاوه بر لپه و کشمش در مانی پلو می‌توانید از خلال پرتقال، بادام و پسته نیز استفاده کنید. مانی پلو با نام‌های دیگری همچون نثار پلو، کشمش‌ پلو، نگین پلو، خلال پلو، قیمه‌ پلو و غیره در اراک، بندرعباس، دزفول و... طبخ می‌شود. این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله بادام به جای آسپیرین را مشاهده نمایید.

مواد لازم برای ۶ نفر:

  • ۳ پیمانه برنج
  • ۳۰۰ گرم گوشت خورشتی (گوسفند یا گوساله)
  • یک پیمانه لپه
  • یک عدد پیاز
  • ۱۰۰ گرم زرشک
  • ۲۰۰ گرم کشمش پلویی
  • ۲۰۰ گرم رشته پلویی
  • یک‌چهارم پیمانه زعفران دم‌کرده
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه مانی پلو

پیاز را خلالی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را در غذا بریزید و روی شعله متوسط هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد. لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید.

برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید و بعد آن را به روش آبکشی بپزید. فقط یادتان باشد، قبل از آبکشی برنج، رشته پلویی و لپه پخته را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه مواد دو تا سه دقیقه روی حرارت ماند، آن‌ها را آبکش کنید.

مقداری روغن کف قابلمه بریزید و ته دیگ دلخواهتان را در ته آن بگذارید. سپس برنج مخلوط را روی آن بریزید و بگذارید دم بکشد. در این فاصله، کشمش و زرشک را جداگانه با کمی روغن یا کره تفت دهید. مقداری از برنج آماده را با زعفران مخلوط کنید و هنگام کشیدن غذا، آن را همراه زرشک و کشمش لابه‌لای برنج بدهید. در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیازداغ، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید. مانی پلو با ته دیگ و ماست یا سالاد حسابی می‌چسبد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص زرشک را مشاهده نمایید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

ته چین مازندرانی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

ته چین مازندرانی از غذاهای محبوب در شب عید، شب یلدا، تیرماه سیزده شو و مناسبت‌های مذهبی است.

مواد لازم برای ۳ نفر:

  • ۳ پیمانه برنج
  • ۳۰ گرم کره
  • دوسوم پیمانه کشمش
  • یک‌سوم پیمانه زرشک
  • ۴۰۰ گرم گوشت یا ۲ تکه جوجه محلی یا مرغ
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زعفران دم‌کرده به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مازندرانی

تکه‌های مرغ را با نمک و فلفل قرمز مزه‌دار کرده و بعد آن‌ها را در روغن یا کره سرخ کنید. سپس ۱٫۵ پیمانه آب جوش در آن بریزید و حرارت را کم کنید تا مرغ بپزد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله خواص و مضرات فلفل قرمز را مشاهده نمایید.

کشمش و زرشکی را که از قبل خیس کرده و بعد خشک کرده‌اید، برای چند ثانیه در کره تفت دهید. برنج را از قبل با آب و نمک خیس کنید،‌ بعد آب آن را دور بریزید. مقداری آب جوش در یک قابلمه بریزید و برنج را در آن بپزید و آبکش کنید. سپس برنج را با زعفران دم‌کرده خوب مخلوط کنید. حال باید کمی روغن کف قابلمه بریزید و نصف برنج را روی آن بدهید. کشمش، زرشک و مرغ پخته را روی آن بگذارید و بقیه برنج را بریزید. حرارت زیر قابلمه را متوسط رو به زیاد قرار دهید و وقتی برنج بخار داد، روی آن مقداری آب و روغن بدهید، برای آن دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا غذا در مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه با شعله ملایم دم بکشد. زمانی که ته چین آماده شد، برای اینکه آن را قالبی درآورید، قابلمه را برای پنج دقیقه در ظرف آب سردی قرار دهید و بعد آن را برگردانید.

اگر از گوشت گوساله، گاو یا گوسفند بدون استخوان استفاده می‌کنید، گوشت را به‌اندازه خورشتی یا بزرگ‌تر خرد کنید و همراه با پیاز، فلفل و زردچوبه در روغن تفت دهید. بعد به آن رب گوجه و آب بیفزایید تا گوشت بپزد.

روش دوم تهیه ته چین: ۸۰۰ گرم برنج را از قبل با آب و نمک بخیسانید و بعد به روش آبکشی بپزید. یک عدد چغندر، یک عدد پیاز و دو عدد سیب‌زمینی را به‌شکل حلقه‌ای برش بزنید. در ادامه این مواد خردشده و ۴۰۰ گرم گوشت قرمز را به نمک و فلفل و زردچوبه آغشته کنید. کمی روغن در قابلمه بریزید و نصف برنج آبکشی را به آن منتقل کنید. حالا گوشت خام، پیاز، سیب‌زمینی و چغندر را روی برنج بچینید و مابقی برنج را روی آن‌ها بریزید. در قابلمه را بگذارید تا برنج در مدت سه تا چهار ساعت روی حرارت ملایم خوب دم بکشد و گوشت بپزد.

پلوی هفت رنگ از غذای قدیمی برای عید و چهارشنبه سوری

در چهارشنبه سوری‌ های خیلی قدیم معمولا خانواده‌ ها پلوی هفت رنگ تهیه می‌ کردند. پلوهایی که با خرما، کشمش، زیره، شوید، عدس و لوبیا تهیه می‌ شد و رنگ‌ های مختلفی داشت.

البته با وضعیت فعلی درست کردن چنین غذایی خرج زیادی بر می‌ دارد که شما می‌ توانید آن را با استفاده از رنگ‌ های خوراکی تزئین کنید و با هویج، کشمش، خلال پرتقال یا خلال پسته و بادام تزئین کنید.

کوکو اشپل گیلانی از غذاهای مخصوص شب عید نوروز

کوکو اشپل یکی از پرطرفدارترین و سنتی‌ترین غذاهای مردم گیلان است که شب عید و روزهای سال نو تهیه می‌شود. اشپل، تخم یا خاویار ماهی است.

مواد لازم برای ۶ نفر:

  • ۳۰۰ سبزی (تره، جعفری، شوید، نعنا)
  • ۳ عدد سیب‌زمینی متوسط
  • ۵ عدد تخم‌مرغ
  • یک عدد پیاز متوسط
  • ۳ حبه سیر
  • ۳ عدد اشپل ماهی
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه کوکو اشپل گیلانی

سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید. بعد آن‌ها را همراه سیر، پیاز و سیب‌زمینی چرخ کنید. پوسته روی اشپل را بگیرید و رگ‌های خونی داخل آن را درآورید. تخم‌ها را از هم باز کنید و به مواد چرخ‌شده بیفزایید و خوب له کنید. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه و تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه و مخلوط کنید.

مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد درست مثل کوکو سبزی، مایه کوکو را به تابه منتقل کرده و حرارت را کم کنید تا کوکو سرخ شود. کوکو را برش بزنید و هر برش را برگردانید تا طرف دیگرش نیز سرخ شود.

قیمه نثار قزوین

قیمه نثار قزوینی یکی دیگر از غذاهای سال نو است که با گوشت راسته گوسفند یا گاو، برنج، پیازداغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود. ادویه مخصوص این غذا از ترکیب پودر گل سرخ، پودر دارچین، زیره سیاه، پودر زنجبیل، هل سبز، میخک و جوز هندی تشکیل شده است که نقش مهمی در طعم و مزه آن دارد. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله فواید مصرف روزانه زنجبیل را مشاهده نمایید.

این غذای خوشمزه و چشم‌نواز که محبوب‌ترین غذای قزوین به شمار می‌آید، نه‌تنها برای عید نوروز، بلکه در مناسبت‌های مختلفی همچون مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و مهمانی‌ها سرو می‌شود.

«قیمه نثار» از دو کلمه تشکیل شده است، «قیمه» به‌معنای گوشت خردشده و نثار به‌معنای آنچه در عروسی برای حاضران نثار می‌شود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه قیمه نثار را مشاهده نمایید.

غذاهای مخصوص شب عید نوروز

خورش خلال کرمانشاه از غذای های مخصوص عید نوروز

خورشت خلال همان طور که از اسم آن پیداست با خلال بادام تهیه می‌ شود. تهیه این غذا بسیار راحت است به خصوص برای کسانی که در پخت قیمه استاد هستند. چون خورشت خلال درست مثل قیمه آماده می‌ شود با این تفاوت که به جای سیب زمینی باید به آن خلال بادام اضافه کنید و نباید خیلی آبدارش کنید.

در این خورشت داشتن لعاب حرف اول را می‌زند. برای تهیه این خورشت خوشمزه کرمانشاهی به گوشت گوساله، زرشک سیاه، لیمو عمانی، پیاز، ادویه، زعفران و خلال بادام احتیاج دارید.