شستن بالش در ماشین لباسشویی کار شما را بسیار ساده خواهد کرد. ما روزانه از بالش ها استفاده می کنیم بنابراین در معرض آلودگی قرار می گیرند و نیاز است به طور مرتب شسته شوند. اما آیا هر نوع بالشتی را می توان در لباسشویی شست؟ در این مقاله از پارس نیوز بهترین روش شستن بالش در ماشین لباسشویی را به شما یاد خواهیم داد.

چرا شستن بالش و روبالشی مهم است؟

اغلب ما به‌طور روزانه ۶ تا ۸ ساعت را می‌خوابیم و تمام این مدت را با ملحفه و بالشمان سر می‌کنیم. در طول خواب ممکن است عرق کنیم؛ چربی، عرق بدن و آلودگی‌های موجود در سطح پوست باعث کثیف شدن روبالشی و ملحفه می‌شود! به همین دلیل لازم است روبالشی‌تان را هر هفته و یا حداقل ماهی دوبار بشویید.

بالش پر - شستن بالش در ماشین لباسشویی

البته اگر عادت دارید توی رختخواب غذا بخورید یا زیاد عرق می‌کنید، این مدت زمان کوتاه‌تر می‌شود. همچنین اگر به حساسیت پوستی مبتلا هستید بهتر است ملحفه و روبالشی‌تان را زود به زود بشویید تا مانع انتقال بیشتر آلودگی شوید.

حتی توصیه می‌شود در هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی هم یک روز در میان ملحفه و روبالشی را بشویید. از آنجا که پوست صورت و موها در حین خواب به روبالشی کشیده می‌شود، شستن مداوم روبالشی مانع از آسیب‌های پوستی و یا ریزش مو می‌شود!

نحوه شستن بالش در ماشین لباسشویی

از این روش‌ها فقط برای بالش‌های مصنوعی استفاده کنید. بالش‌های غیرمصنوعی با این روش ممکن است آسیب ببینند.

  1. بالش‌هایتان را داخل ماشین لباسشویی قرار داده و از شوینده عادی و مقداری نرم کننده پارچه بریزید.
  2. برنامه‌ی ماشین لباسشویی را روی حالت بهداشتی و یا گرم‌ترین وضعیت شستشو که وجود دارد قرار دهید.
  3. همچنین سریع‌ترین چرخش را هم انتخاب کنید. چون شما می‌خواهید که قبل از خشک کردن کامل بالش بیشترین مقدار ممکن آب از آن خارج شود.
  4. تنظیمات میزان کثیفی به مقدای کثیفی بالشت‌تان بستگی دارد. مطمئن شوید که به اندازه کافی بیشترین را تنظیم کرده باشید.
  5. وقتی شستشو تمام شد، بالشت را به همراه یک حوله‌ی تمیز و خشک داخل خشک‌کن قرار دهید.
  6. حالت خشک‌کن را انتخاب کنید. بالاترین حالت را تنظیم کنید
  7. زمان را روی ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. برای بالش‌های بزرگ می‌توانید زمان را بیشتر و برای کوچک‌ترها زمان را کمتر تنظیم کنید. اگر بالش بعد از خشک شدن در این مدت هنوز دارای نم بود، خشک‌کن را دوباره روی ۱۰ دقیقه بیشتر دوباره تنظیم کنید. بعد از این مراحل، بالش را دوباره بررسی کنید که کامل خشک شده باشد. خشک شدن بیشتر بد نیست فقط مصرف برق زیاد خواهد شد. بالش‌ها را در هوای آزاد خشک نکنید. چرخش خشک‌کن باعث می‌شود که بالش دوباره پف کند.

شستن بالش طبی - شستن بالش در ماشین لباسشویی

روش شستن بالش پر

پیش از آشنایی با روش شستن پر داخل بالش، خوب است بدانید که در صورت احساس بوی بد از بالش پر، باید آن را در هوای آزاد و زیر نور خورشید قرار دهید. بهتر است با زدن چند ضربه به بالش کمک کنید تا پرهای داخل بالش به صورت یکنواخت پخش شوند و در ضمن اگر رطوبتی در پرها وجود دارد که خود می‌تواند عامل بوی بد بالش پر باشد – برطرف شود.

بدون شک، خشکشویی بالش پر یکی از بهترین روش‌ های شستن بالش پر است. اما در صورتی که تمایل داشته باشید حتماً بالش را با ماشین لباسشویی بشوئید باید مراقب باشید که روکش آن سوراخ نشده باشد. سپس می‌توانید با قرار دادن دو بالش پر به طور هم‌زمان در ماشین لباسشویی و استفاده از مواد شوینده بسیار ملایم، شستشوی بالش‌های پر را انجام دهید.

علت استفاده از دو بالش به طور هم‌زمان اطمینان از ایجاد تعادل در وزن ماشین لباسشویی است. دقت داشته باشید که شستن بالش پر هرگز نباید به وسیله سفیدکننده یا نرم‌کننده انجام شود چرا که این مواد به پر داخل بالش آسیب می‌زنند.

پس از اتمام کار ماشین لباسشویی، بالش‌های پر را از آن خارج کنید و با ملایمت آب اضافی آنها را بگیرید. بهتر است در این مرحله بالش‌ها را در خشک‌کن قرار دهید زیرا خشک شدن پرهای داخل بالش از مهم‌ترین مراحل شستن آن است.

روش شستن بالش ها با دست

اگر می خواهید بالشت هایتان را با دست بشویید به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای شستن بالش ها به دستورالعمل خاص یا برچسب روی بالشت ها توجه کنید.
  2. برای شستن بالشت از یک وان استفاده کنید.
  3. هنگامی که بالش ها را در وان انداختید به آن پودر لباسشویی اضافه کنید و به آرامی آن را بشویید و آبکشی کنید.
  4. بگذارید کاملا بالشت ها خشک شود در غیر این صورت ممکن است داخل آن گلوله شود.

شستن بالش الیاف - شستن بالش در ماشین لباسشویی

چگونگی شستن بالش های فوم

برای شستشوی بالش های فوم متأسفانه ،نمی توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید زیرا فوم داخل آن جمع می شود.

برای شستشوی این بالش ها در ماشین لباسشویی می توانید از یک پارچه ی نمدار استفاده کرده و آن را روی سطح داخلی بالشت بکشید و یا آن را نم دار کرده و در لباسشویی و فقط روی مرحله ی خشک کن گذاشته و به مدت 20 دقیقه بگذارید تا تمیز شود.

اگر داخل بالش کثیف نیست و روکش آن قابل درآوردن است می توانید روکش آن را در آورده و جداگانه بشورید و تنها به تکاندن و گرفتن گرد و غبار داخل بالشت اکتفا کنید.

بعضی از بالشت های فوم قابل شستشو هستند ولی برای شستن آن ها باید نکاتی را رعایت کرد مانند:

  • برای شستشوی این بالش ها حتما به دستورالعمل های خاص و برچسب روی آن ها توجه کنید.
  • شستشو را با ملایمت انجام دهید زیرا قابلیت پاره شدن فوم وقتی خیس می شود بسیار بالا می رود.
  • هر ماه روکش بالش را بشورید و نگذارید که کثیفی تا داخل بالش نفوذ کند که مجبور به شستشوی این بالشت ها شوید.

و به طور کلی

  • بالشت هایی بخرید که قابل شستشو باشند.
  • داخل بالشت هایتان را با الیافی پر کنید که شستشوی آنها راحت تر باشد.
  • وقتی بالش ها کاملا خشک نشده اند روکش آن ها را نکشید.
  • وقتی بالشت ها کاملا خشک نشده اند از قرار دادن آنها روی تخت و استفاده کردن اجتناب کنید.

بالش پشم شیشه - شستن بالش در ماشین لباسشویی

نحوه شستن بالش الیافی

بالش الیافی نوعی بالش است که داخل آن با الیافی از جنس پلی‌استر (نوعی پلاستیک) پر شده است. الیاف پلی‌استر نسبت به پشم شیشه مقاومت بیشتری دارند و در مقابل آب، کمتر حساس هستند. از این رو شستن بالش الیافی با ماشین لباسشویی نیز امکان‌پذیر است. بالش الیافی را با آب 30 درجه و دور کم در ماشین لباسشویی قرار دهید.

برای خشک کردن بالش الیافی نیز مثل بالش پشم شیشه عمل کنید؛ از خشک کن برای پف کردن مجدد آن بهره بگیرید و صد البته قرار دادن در نور آفتاب را فراموش نکنید. اگر نگران بافت بالش الیافی هستید و یا می‌خواهید بالشتتان کمتر در معرض آسیب قرار بگیرد، شستشو با دست نیز روش خوبی است. توجه کنید از مایع شستشوی حاوی نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده به الیاف بالش آسیب می‌زند.

نحوه شستن بالش لاتکس

بالش لاتکس و بالش مموری فوم انعطاف‌پذیرترین نوع بالش هستند، اما شستشوی هر دو بالش کار دشواری است. بالش لاتکس را از صمغ درخت لاتکس تهیه می‌کنند، به همین دلیل شما نمی‌توانید این مدل بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

بهترین راهکار شستشوی بالش لاتکس روش لکه‌گیری است و شما می‌توانید به منظور میکروب‌زدایی، هر ۳ تا ۶ ماه بالش را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

بالش لاتکس - شستن بالش در ماشین لباسشویی

شستشوی بالشت پشم شیشه

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید بالش پشم شیشه را داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید، ممکن است پشم شیشه داخل بالش جمع و گوله شود.

بهترین روش شستن بالش پشم شیشه به روش سنتی و با دست است. سعی کنید از مواد شوینده کم و معمولی استفاده کنید و هنگام شستن، بالش را حرکت دهید. پس از شستشو، بالش را زیر نور آفتاب قرار دهید و باز هم بالشت را ماساژ دهید.

شستشوی کوسن مبل

کوسن مبل به شکل تزئینی و قدیمی کاربرد ندارد و معمولا به عنوان یک بالشت کوچک روی کاناپه یا مبل استفاده می‌شود. از این رو، بهتر است کوسن مبل را مانند بالشت‌ هر ۶ ماه یک‌بار بشویید.

جنس بیشتر کوسن‌های موجود در بازار الیاف یا پشم شیشه است. اگر می‌خواهید کوسن را بشویید، به جنس داخل بالشت توجه کنید.

نکات مهم درباره‌ی شستن بالش در ماشین لباسشویی

پیش از رو کردن راهنمای شستن بالش و روبالشی بهتر است چند نکته مهم را در این مورد به شما گوشزد کنیم:

  1. در هنگام خرید بالش، بالش‌های قابل شستشو را انتخاب کنید.
  2. اگر خودتان بالش می‌دوزید داخل آن را با الیاف قابل شستشو پر کنید.
  3. با توجه به محتویات بالش، مناسب‌ترین روش شستشو را انتخاب کنید.
  4. قبل از شستشوی بالش، ان را خوب بتکانید و گرد و غبارش را بگیرید.
  5. بهتر است روبالشی‌ها را با آب سرد بشویید.
  6. روبالشی‌ها را در فضای باز و با نور خورشید خشک کنید.
  7. قبل از شستشوی بالش و روبالشی‌ به برچسب آن توجه داشته باشید و اهنمای آن را با دقت مطالعه کنید.
  8. بالش‌ها معمولاً هم با دست و هم با لباسشویی قابل شستشو هستند.
  9. همیشه صبر کنید بالش و محتویاتش به‌طور کامل خشک شود، سپس روکشش را بکشید.
  10. تا قبل از خشک شدن کامل بالش آن را زیر سر نگذارید.

کوسن مبل - شستن بالش در ماشین لباسشویی

کدام بالش‌ها را نمی‌توان با لباسشویی شستشو داد؟

بعضی از انواع بالش‌ها ا نمی‌توان مثل بالش‌های پنبه‌ ای با خیال راحت روانه‌ی لباسشویی کرد. چون امکان پارگی یا از بین رفتن محتویاتش وجود دارد.

در ادامه به شما می‌گوییم کدام بالش‌ها را نباید با لباسشویی بشویید و روش جایگزینش را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بالش فومی: از آنجایی که ممکن است بالش‌های فومی در لباسشویی فشرده شوند، بنابراین بهتر است کمی آن را نم‌دار کنید و ۲۰ دقیقه در خشک‌کن لباسشویی قرار دهید.

البته بهترین کار این است که هر ماه روکش بالش فومی‌تان را بشویید تا آلودگی به داخلش نفوذ نکند.

  • بالش پر: بالش پر را فقط می‌توان به روش خشکشویی تمیز کرد. در صورتی که حس کردید بالش پرتان بوی نامطبوعی پیدا کرده است، آن را در فضای آزاد و در برابر نور خورشید قرار دهید تا اگر رطوبتی وجود دارد، خیلی زود از بین برود.
  • بالش ابری: بالش‌های ابری را هم نمی‌شود با لباسشویی شست بنابراین بهتر است گرد و غبار آن را با جاروبرقی تمیز کنید یا مثل بالش فومی ۲۰ دقیقه آن را توی لباسشویی و در حالت خشک‌کن قرار دهید.

چه زمانی باید بالش را تعویض کرد؟

در پایان این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که در تمیزی بالش تلاش کنید، بالاخره پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و باید آن را تعویض کنید.

اما از کجا بدانید که کی اینکار را انجام دهید؟ بالش را از وسط تا کرده و سپس آن را رها کنید. اگر به شکل اولیه خودش بازنگشت زمان آن رسیده که یک بالش مناسب تهیه کنید.