علت حرف زدن در خواب چیست؟ حرف زدن در خواب بسیار رایج است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر میخواهید دیگران از این صداهای ناهنجار آزاد نبینند برای رفع این مشکل هرچه سریع تر اقدام نمایید. در این مطلب از پارس نیوز به بررسی کامل علت حرف زدن در خواب پرداخته ایم.

حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب نوعی پاراسومنیا است. پاراسومنیا رفتارهای غیرعادی در هنگام خواب هستند. برخلاف اکثر پاراسومنیاها که فقط در بخش‌های خاصی از چرخه خواب اتفاق می‌افتند، صحبت کردن در خواب می‌تواند در طول خواب REM یا خواب غیر REM رخ دهد.

بد خوابی - علت حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب از سایر اختلالاتی که منجر به تولید صدا در خواب می شود (مانند اختلالات تنفسی خواب)، متمایز است. 

علامت اصلی حرف زدن در خواب، ایجاد کلام قابل شنیدن است که در طول خواب بدون اینکه شخص از آن آگاه باشد، رخ می دهد که می تواند شامل کلمات نامفهوم یا شبیه گفتار عادی باشد.

صحبت کردن در خواب چقدر شایع است؟

مطالعات نشان داده اند که تا ۶۶ درصد از افراد دوره هایی از صحبت کردن در خواب را تجربه می کنند و لذا این اختلال یکی از شایع ترین انواع اختلالات خواب است.

حرف زدن در خواب در کودکان بیشتر دیده می شود و به نظر میرسد بزرگسالان را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال در زنان و مردان به طور مساوی رخ می دهد.

البته از آنجا‌‌‌ که یک فرد به ندرت از صحبت کردن شبانه خود آگاه است، اطلاعات مربوط به شیوع این اختلال ممکن است چندان دقیق نباشد. 

در ناخودآگاه ما چه اتفاق عجیبی می‌افتد؟

اخیرا یک تحقیق جدید در فرانسه در مورد خواب‌پریشی و حرف زدن در خواب انجام شده است که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین تحقیق در این مورد است.

محققین در این تحقیق متوجه شده‌اند که کلمه «نه» و کلمه‌ای با کارکرد مشابه کلمه «لعنت» در فارسی که نشان از نارضایتی دارد، بیشتر از هر کلمه‌ی دیگری در خواب گفته می‌شود. این کلمات تا ۸۰۰ بار بیشتر از زمانی که افراد بیدار بودند در خواب به زبان می‌آید. بعضی افراد هم در خواب ناسزا می‌گویند. این ناسزاگویی در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

حرف زدن در خواب یا Somniloquy یکی از نمونه‌های خواب‌پریشی است که شامل راه رفتن در خواب و هراس شبانه هم می‌شود. دکتر نرینا راملاخان در این مورد می‌گوید «بر اساس تجربه من، حرف زدن در خواب می‌تواند در اثر تحریک بیش از حد سیستم عصبی باشد.

یک عامل تاثیرگذار استفاده بیش از حد تکنولوژی و کافئین قبل از خواب است. اما صحبت در خواب معمولا در افرادی بروز می‌کند که زندگی را برای خود سخت می‌کنند. کمال‌گرایی این افراد باعث می‌شود حرفی که واقعا می‌خواهند بگویند را به زبان نیاورند. در نتیجه در خواب افکارشان را به زبان می‌آورند.

ایده‌ی فاش شدن راز افراد دیگر در خواب بسیار جذاب به نظر می‌رسد. حتی اپلیکیشن‌هایی برای ضبط صدا در خواب عرضه شده است. این اپلیکیشن‌ها امکان آپلود صداهایی که در شب از شما ضبط شده است را دارند. وقتی به این صداها گوش می‌دهیم هزاران کلمه عجیب می‌شنویم.

بی خوابی - علت حرف زدن در خواب

ممکن است کسی با حرف زدن در خواب به قتل اعتراف کند؟ یا اسم کسی که عاشقش است را به زبان بیاورد؟

پروفسور جیم هورن معتقد است که نباید زیاد روی آنچه در خواب می‌گوییم حساس شویم. حرف زدن در خواب معمولا هنگام خواب بسیار سبک اتفاق می‌افتد. انسان بعد از مرحله خواب سبک وارد خواب عمیق می‌شود و بعد از ۷۰ تا ۹۰ دقیقه وارد مرحله رویا دیدن می‌شویم که هر ۹۰ دقیقه تکرار می‌شود.

حرف زدن در خواب ارتباطی با رویا ندارد بلکه مربوط به خواب سبک است. در این حالت ذهن مسیر پیچیده‌ای را طی می‌کند و افکار را دوباره مرور می‌کند. این فرایند در واقع پرسه زدن یک ذهن گیج در افکار است.

حرف زدن در خواب در کودکان و بسیاری از کسانی که با این مشکل بزرگ می‌شوند رایج‌تر است. صحبت در خواب می‌تواند ریشه‌ی ژنتیکی داشته باشد. مخصوصا اضطراب و استرس می‌تواند به این موضوع دامن بزند.

افرادی که در خواب صحبت می‌کنند عموما به نوعی نگران و مضطرب هستند. پروفسور هورن معتقد است که بهتر است نگرانی زیادی در مورد حرف زدن در خواب نداشته باشیم. همینطور حرف‌هایی که افراد دیگر در خواب می‌گویند را جدی نگیریم.

با این حال صحبت در خواب می‌تواند یک موضوع را نشان دهد. کسی که به طور دائم در خواب صحبت می‌کند احتمالا مضطرب است و پیدا کردن دلیل این اضطراب می‌تواند راهکار مناسبی است.

چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود؟

ژنتیک علت حرف زدن در خواب

متخصصان نمی توانند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را بیان کنند اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مسئله می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد . مطالعه انجام شده بر روی دوقلو ها که معمولا در خواب صحبت می کردند نشان داد که والدین آن ها نیز هذیان گویی در خواب داشته اند.

استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی

کسانی که الگوی خواب نامنظمی دارند ، هنگام خواب بیشتر صحبت می کنند. این امر می تواند به این دلیل باشد که مغز در خاموش شدن هنگام شب مشکل دارد و چرخه خواب را مختل می کند یا ممکن است ذهن ناخودآگاه مشغول فعالیت باشد .

خواب راحت - علت حرف زدن در خواب

کمبود خواب

تقریبا هر کسی صحبت کردن در خواب را تجربه می کند اما برخی از عوامل به ویژه کم خوابی، می تواند منجربه آن شود. متخصصین پزشکی معتقدند که اکثر افراد هنگام استرس یا کم خوابی ، در خواب صحبت می کنند زیرا کم خوابی بر مغز تاثیر گذاشته و بر کیفیت خواب نیز موثر واقع می شوند.

اختلالات خواب علت حرف زدن در خواب

صحبت کردن در خواب به خودی خود یک اختلال محسوب می شود که به " خواب گفتاری " معروف است . صحبت کردن هر زمانی ممکن است برای افراد رخ دهد اما افراد مبتلا به اختلالات خواب، اطرافیان خود را با برخی از صدا ها آزار می دهند. پزشکان معتقدند که بین خواب سخنی ، راه رفتن در خواب و کابوس ارتباطی وجود دارد .

دارو های خاص علت حرف زدن در خواب

برخی از داروها وجود دارند که باعث اختلال در خواب به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. داروهایی که می توانند منجر به برخی از رفتارهای خواب ، از جمله صحبت کردن در خواب شوند، معمولا بر کنترل عضلات هنگام خواب تاثیر می گذارند.

با افزایش حجم عضلات و غیر ارادی شدن آن ها ممکن است در خواب لگد بزنید، مشت بزنید، راه بروید و صحبت کنید. برخی از داروهای رایج مانند دارو های ضد افسردگی، می توانند باعث این اختلال شوند.

اختلال رفتار خواب(REM)

خواب دیدن فعال (حرکت سریع چشم) به عنوان یک اختلال محسوب می شود . این مرحله از خواب تقریبا 20-25 درصد از کل زمانی را که درخواب می گذرانیم را شامل می شود و برای مغز زمان فعالی است . در طی این مرحله، چشم ها حرکت می کنند، فشار خون بالا می رود ، ضربان قلب افزایش میابد و فعالیت موج مغزی شبیه بیدار شدن است .

بدن در حین REM در حالت استراحت و تقریبا فلج باقی می ماند که مانع از خواب کامل می شود. افراد در این اختلال نه تنها صحبت می کنند بلکه می توانند از خود خشونت نشان دهند یا حتی برای حرکت در تخت خواب از جای خود بلند شوند .

تب علت حرف زدن در خواب

صحبت کردن هنگام داشتن تبی شدید کاملا رایج است زیرا بدن و مغز معمولا خسته شده اند. آن ها معمولا به جای تنظیم ساعات بدن تمام انرژی خود را برای تقویت سیستم ایمنی می گذارند بنابراین طی این عمل ، درخواب صحبت خواهید کرد.

اختلال در خوردن غذا علت حرف زدن در خواب

اگر در خواب صحبت می کنید ممکن است لازم باشد به درون خود نگاه کنید ، به خصوص اگر افزایش وزن غیر قابل توجهی دارید. این اختلال هنگامی رخ می دهد که افراد در حالی که خواب هستند غذا می خورند، آن ها حتی میتوانند به داخل آشپزخانه بروند و یک وعده کامل غذایی را هنگام خواب تهیه کنند بدون آنکه متوجه باشند.

وحشت شبانه علت حرف زدن در خواب

وحشت شبانه در خواب بیشتر به کودکان مربوط می شود اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه ، ممکن است فرد بیدار به نظر برسد . آن ها می توانند فریاد بزنند ، گریه کنند، جیغ بکشند ، لگد بزنند و دعوا کنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حرکت سریع چشم رخ می دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را که در وحشت شبانه تجربه کرده است بعید است که به خاطر آورد .

اختلال سلامت روان

اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نیز مرتبط است . در این مرحله دانشمندان نمی توانند تشخیص دهند که آیا مشکل سلامت روان منجر به این اختلال شده است یا ابتلا به اختلال خواب درنهایت می تواند منجر به چالش های سلامت روان شود .

مصرف مواد مخدر و محرک علت حرف زدن در خواب

برخی از مواد مخدر به عنوان محرک عمل می کنند وباعث بیداری شما می شوند. برخی دیگر نیز باعث خواب آلودگی شما می شوند. در هر صورت، اثرات آن ها موقتی بوده و از بین می روند. ساعت داخلی یا ریتم شبانه روزی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و برنامه خواب را مختل می کنند. در نتیجه احتمالا در خواب صحبت خواهید کرد.

بی خوابی - علت حرف زدن در خواب

چگونه صحبت کردن در خواب را متوقف کنیم؟

یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید

برای اینکه روشن شود که چه چیزی باعث حرف زدن شما در خواب خواهد شد، یک دفتر خاطرات خواب برای ردیابی الگوهای خواب خود داشته باشید. زمان رفتن به رختخواب، زمان بیدار شدن از خواب، داروهایی که مصرف‌شده، اینکه آن روز کافئین یا الکل نوشیده شده یا نه و زمانی که ورزش کرده‌اید را همگی یادداشت کرده و این کار را حدود دو هفته انجام دهید تا هر الگوی مشخص شود.

آیا شب‌هایی که الکل مصرف‌شده بیشتر در خواب صحبت می‌کردید؟ یا شب‌هایی که داروی خاصی مصرف کرده‌اید؟ به این الگوها توجه داشته و عادات خود را در طول روز تغییر دهید تا نتیجه آن‌ها را منعکس کنید.

مطمئن شوید که به اندازه کافی می‌خوابید

کم‌خوابی یکی از رایج‌ترین دلایلی حرف زدن افراد در خواب است. یکی از بهترین راه‌ها برای تنظیم برنامه خواب این است که یک ساعت مشخص را در شب برای خواب و یک زمان را در صبح برای بیدار شدن انتخاب کنید.

فرد باید ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز خواب داشته باشد. اگر هنگام بیدار شدن در صبح مشکل دارید، فورا خود را در معرض نور روز قرار دهید. نور خورشید می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را بازنشانی کند و به مغز بگوید که زمان بیدار شدن است.

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید

نه‌تنها نوشیدن الکل و کافئین درست قبل از خواب برای کیفیت خواب مضر است، بلکه الکل می‌تواند شانس حرف زدن در خواب را نیز افزایش دهد. برای توقف حرف زدن در خواب توصیه می‌شود مصرف کافئین بعد از ساعت ۲ بعدازظهر کنسل و به طور کلی از مصرف الکل خودداری کنید.

نوشیدنی‌های کافئین دار به عنوان محرک عمل می‌کنند و خوابیدن فرد را سخت خواهند کرد. الکل موجب بریده‌بریده شدن خواب در طول شب شده و این بیدار شدن‎های مکرر خواب عمیق را از بین خواهد برد. در صورت نداشتن خواب عمیق و کافی فرد روز بعد احساس خواب‌آلودگی و کم‌خوابی خواهد کرد و درنتیجه احتمال حرف زدن در خواب بسیار بیشتر می‌شود.

سبک و سالم بخورید

وعده‌های غذایی سنگین پر از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده احتمال ابتلا به بی خوابی را بالا می‌برد. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، نوشابه‌های گازدار و کیک‌ها باعث افزایش سریع قند خون شده که امکان دارد باعث بی‌خوابی شود.

از آنجایی که کم‌خوابی یکی از دلایل حرف زدن در خواب است قبل از خواب از وعده‌های غذایی سبک و سالم استفاده کنید. وعده‌های غذایی پر از پروتئین، سبزیجات و چربی‌های سالم را به عنوان وعده غذایی شام مدنظر بگیرید. ماهی، بوقلمون، سیب‌زمینی شیرین و کاهو همگی غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که کیفیت خواب فرد را تقویت خواهند کرد.

خوردن غذا درست قبل از خواب نیز می‌تواند تاثیر منفی بر کیفیت خواب داشته و الگوهای خواب را به هم می‌ریزد. سعی شود آخرین وعده غذایی حداقل سه ساعت قبل از خواب معمولی مصرف شود.

یک روال آرامش‌بخش قبل از خواب ایجاد کنید

ازجمله راه‌های اصلی برای جلوگیری از حرف زدن در خواب، به حداقل رساندن استرس است. یک راه عالی برای انجام این کار، ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب است که به شخص امکان می‌دهد پس از یک روز طولانی خواب راحتی را تجربه کنید. یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب، استفاده از فناوری را محدود کنید.

به یک لیست موسیقی آرامش‌بخش گوش داده و لباس راحتی بپوشید. اگر افکاری دارید که ذهنتان را تیره و مشوش می‌کند، نگرانی‌های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید یا حتی یوگا انجام دهید. این فعالیت‌ها راه‌هایی عالی برای کاهش استرس، تنش و بهبود کیفیت خواب هستند.

دلیل ناله کردن در خواب چیست؟

ناله کردن در خواب یا کاتاترنیا اختلالی از انواع حرف زدن در خواب است که عموما با وقفه تنسی یا همان آپنه خواب مرتبط است. ناله کردن در خواب ممکن است شبیه به خروپف به نظر برسد، اما علت بروز آن متفاوت است.

خروپف زمانی رخ می‌دهد که عمل دم را انجام می‌دهید. نفس را به داخل می‌کشید، ماهیچه‌ها و بافت‌های شل شده در نایتان می‌لرزند و سر و صدا ایجاد می‌کنند.

در حالی که ناله کردن در خواب زمانی است که شما عمل بازدم را انجام می دهید.هر ناله در خواب ممکن است بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه طول بکشد. گاهی ناله کردن در خواب شبیه صدای زوزه هم می‌شود که می‌تواند باعث ترس و رنجش دیگران شود.

ممکن است استرس دلیل ناله کردن در خواب باشد. همچنین شل شدگی عضله‌های دیواره گلو نیز می‌توانند علاوه بر خروپف و آپنه خواب منجر به ناله کردن در خواب نیز شود. ورزشکاران و شناگرها بیشتر از سایرین در خواب ناله می کنند.

حرف زدن کودکان در خواب - علت حرف زدن در خواب

درمان ناله کردن در خواب چیست؟

اگر در خواب ناله می‌کنید سعی کنید طاق باز نخوابید. سعی کنید به پهلو بخوابید تا جاذبه زمین، زواید گوشتی حلق و زبانتان را روی مجرای تنفسی نیندازد و همواره راه هوا باز بماند.

  • دستگاه کمک تنفسی در خواب

گاهی متخصص برای شما دستگاه سی پپ CPAP تجویز می‌کند. این دستگاه با ایجاد فشار هوای مثبت پیوسته که دستگاه کوچکی است که کنار تختتان قرار می‌گیرد، هوای فشرده را از طریق ماسک دهانی یا بینی وارد مجرای تنفسی‌تان می‌کند و اجازه نمی‌دهد در خواب نفستان بند بیاید و ناله کنید. این دستگاه عموما برای مبتلایان به آپنه خواب انسدادی تجویز می‌شود. دستگاه سی پپ برای هر فردی تنظیمات متفاوتی دارد و هرگز نباید بدون نسخه و دستور پزشک تهیه و استفاده شود.

  • نایت گارد دندان و فک

با این وسایل فک پایین کمی جلوتر فرار می‌گیرد و موقع خواب راه تنفسی بند نمی‌آید و درمان خوب و بدون عوارضی برای ناله کردن در خواب است.

علت حرف زدن در خواب به زبان دیگر چیست؟

اگر احساس می‌کنید شخصی در خواب به زبان دیگری حرف می‌زند نترسید. هیچ موجودی جسم او را تسخیر نکرده است. ممکن است آن فرد آشنایی کمی با آن زبان داشته باشد یا در محیطی که آن زبان را حرف می‌زنند برای مدتی زندگی کرده باشد یا حتی به آن زبان زیاد فیلم دیده باشد.

به طوری که در ضمیرناخودآگاهش با آن زبان مانوس شده باشد. گاهی هم ما به دلیل مبهم بودن حرف‌های او فکر می‌کنیم او به زبان دیگری در خواب سخن می‌گوید در صورتی که چیزی جز چرت و پرت نمی‌گوید.

آیا حرف زدن در خواب به خاطر خواب دیدن است؟

ممکن است حرف زدن در خواب با دیدن رویای خاصی شروع شود اما الزاما این طور نیست. بیشتر اوقات وقتی کسی را که در حال حرف زدن در خواب است بیدار می‌کنیم، می‌گوید که خواب خاصی نمی‌دیده است.

هم در کودکان و هم در بزرگسالان، حرف زدن در خواب ممکن است در هر کدام از مراحل خواب رخ دهد. حتی در خواب عمیق رِم هم ممکن است بی‌اختیار شروع به حرف زدن کنیم.

فلج خواب در مرحله رِم برای محافظت از خودمان لازم است. در این مرحله از خواب مغز مانع تکان دادن دست و پا می‌شود تا محتوای خواب خود را بازی نکنیم.

اگر خواب ببینید چند تا سگ وحشی دنبالتان کرده است قطعا از جایتان می‌پرید و دور خانه شروع به دویدن می کنید. این سازوکار با فلج کردن عضلات از این نوع واکنش‌های ناگهانی ناشی از خواب دیدن محافظت می‌کند. اما حرف زدن در خواب فلج کننده رِم چطور ممکن است؟

آرتور آرکین، این مساله را به شنا کردن فوک‌های دریایی زیر آب شباهت می‌دهد. فوک‌ها گاهی به سطح آب می‌آیند و دوباره زیر آب می‌روند. در نظریه حرف زدن در خواب رِم آرکین، فرد از خواب رِم تنها چند لحظه خارج می‌شود و چند کلمه‌ای ادا می‌کند و بعد دوباره در خواب رِم غرق می‌شود و عضلاتش دوباره از حرکت بازمی‌ایستند.

خروپف کردن - علت حرف زدن در خواب

چگونه می توان صحبت کردن در خواب را کنترل کرد

در واقع هیچ راهی برای کاهش صحبت کردن در خواب وجود ندارد اما تغییر برخی از عادت ها می توانند موثر واقع شوند . چنانچه در ادامه ی این بخش از نمناک عنوان شده است برخی از نکات مربوط به خواب سالم عبارتند از:

  • اجتناب از خوردن وعده غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب
  • استفاده از تخت خواب ، تشک و بالشتی با کیفیت وراحت
  • اجتناب از مصرف کافئین در اواخر بعداز ظهر و عصر
  • داشتن یک برنامه خواب ثابت و روزانه
  • اجتناب از استرس
  • دریافت مشاوره پزشکی
  • دور کردن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب
  • حذف هر گونه سر و صدا هنگام خواب

آیا حرف زدن در خواب خطرناک است؟

در اکثر موارد، صحبت کردن در خواب پدیده ای بی ضرر است. معمولاً بر حواب فرد تأثیر منفی نمی گذارد و معمولاً آنقدر تکرار نمی شود که مشکلات جدی ایجاد کند.

با این حال، در شرایط خاص حرف زدن در خواب می تواند مشکلاتی ایجاد کند:

  • اگر صحبت در خواب، سایر افرادی که در مجاورت بیمار می خوابند آزار دهد و خواب آنها را مختل کند.  
  • اگر محتوای کلام فرد حین حرف زدن در خواب توهین آمیز یا شرم آور باشد.
  • اگر حرف زدن در خواب همراه با سایر خواب پریشی ها (پاراسومنیا) مانند کابوس شبانه یا راه رفتن در خواب رخ دهد.