رفع بوی بد پا با 8 تکنیک فوق العاده ی خانگی امکان پذیر است. بوی بد پا می تواند باعث خجالت شما در مکان های عمومی یا در جمع خانواده و دوستان شود. ما به شما یاد می دهیم چگونه با انجام یک سری کار ها از بو گرفتن کفش و پا جلوگیری کنید.

چرا پا عرق می‌ کند؟

اصلی‌ترین عامل بو گرفتن پا، عرق کردن آن است. اما چرا پا عرق می‌کند؟

پودر بو بر کفش - رفع بوی بد پا

پای هر انسان، بدون در نظر گرفتن درجه حرارت بدن او، یا فصلی که در آن قرار دارد، ممکن است عرق کند. این موضوع به سن یا جنسیت افراد نیز چندان مرتبط نیست. اما نوجوانان و زنان باردار بیشتر در معرض عرق زیاد و در نهایت بو گرفتن پا هستند. دلیل این موضوع تغییرات شدید هورمونی بدن این گروه از افراد است. همچنین کسانی که به هر دلیل تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرند، به بیماری تعریق بیش از حد بدن یا هایپرهیدروزیس مبتلا هستند، یا به دلیل ویژگی‌های شغلی یا سبک زندگی خود ساعات طولانی‌تری از روز را می‌ایستند، به احتمال زیاد بیشتر دچار تعریق پا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد گاز معده

چرا پا بو می‌گیرد و بوی بد پا از چیست؟

به هر حال اگر در اثر یکی از عوامل فوق، پای شما عرق کند، حتماً کفشتان خیس می‌شود. چنانچه فردا و روزهای بعد نیز از همین کفش استفاده کنید، پایتان حتماً بو می‌گیرد.

دلیل آن ‌که پای انسان در اثر عرق کردن بو می‌گیرد این است که، باکتری های موجود روی پوست پای انسان، قطرات عرق را بعد از نشست روی پوست، تجزیه می‌کنند. به همین دلیل است که پا، بو می‌گیرد.

پای شما در تمام طول روز درون کفش‌هایتان عرق می‌کند. آنقدر که مرطوب می‌شود. باکتری‌ها در محیط مرطوب، تاریک و گرم کفش به‌خوبی رشد می‌کنند. سپس وقتی کفش خود را درمی‌آورید و آن را در یک کمد تاریک یا جا کفشی قرار می‌دهید، آن‌ها به رشدشان ادامه می‌دهند.

سپس روز بعد که کفش خود را می‌پوشید، حتی اگر قبل از آن حمام کرده باشید، پای خود را درون کفش مرطوبی کرده‌اید که شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها داشته است. به همین دلیل است که پای شما بلافاصله بعد از پوشیدن کفش، حتی در ابتدای روز بو می‌گیرد. و اغلب این چرخه معیوب پوشیدن کفش خیس، هرروز تکرار می‌شود.

به ‌هرحال پای انسان با داشتن 250000 غده تعریق فعال، یکی از مستعدترین قسمت‌های بدن برای عرق کردن و بو گرفتن است.

بوی بد - رفع بوی بد پا

چگونه مانع بو گرفتن پای خود شویم؟

ما در ادامه این مطلب قطعاً به شما روش‌های ساده و کم هزینه‌ای برای رفع بوی بد کفش ارائه خواهیم کرد و به سوال برای رفع بوی پا و کفش چه کنیم پاسخ میدهیم. اما پیش از آن باید بدانید که مراقبت صحیح از پا، اصلی‌ترین مانع برای بو گرفتن آن است. بنابراین:

  • اگر احساس می‌کنید که پای شما به نسبت دیگر اعضای خانواده بیشتر بو می‌دهد، حتماً برای شستشوی پای خود از صابون آنتی باکتریال استفاده کنید. این صابون‌ها باکتری‌های موجود روی پا، که اصلی‌ترین عامل بو گرفتن پا هستند را از بین می‌برند.
  •  هرگز دو روز پیاپی یک کفش را نپوشید. به دلیل آنچه پیش از این در ارتباط با تجمع باکتری ها در کفش خیس شرح داده شد، به شما توصیه می‌شود که حداقل دو کفش مناسب فصل داشته باشید تا مجبور نشوید هر روز یک کفش بپوشید.
  • به هر کفش حداقل 24 ساعت فرصت بدهید که در فضای باز به طور کامل خشک شود.
  • هرگز بعد از در آوردن کفش آن را بلافاصله در جاکفشی قرار ندهید.
  • جوراب های خود را از جنس نخ پنبه انتخاب کنید و هرگز از جوراب های نایلونی یا دیگر الیاف مصنوعی استفاده نکنید.
  • از جوراب های آنتی باکتریال استفاده کنید تا تولید باکتری های مولد بوی بد پا متوقف شود.
  • ناخن های پای خود را همیشه کوتاه نگه دارید. چرا که ناخن های بلند فضای بسیار مناسبی برای رشد باکتری های مولد بوی بد پا دارند.
  • پاهای خود را بعد از خروج از حمام به طور کامل خشک کنید.
  • لای انگشتان پای خود را به منظور نبود قارچ یا دیگر مشکلات پوستی رایج بررسی کنید.
  • هر از گاهی در حمام به پاهای خود سنگ ‌پا بکشید.
  • اگر پاهایتان بیش از حد عرق می‌کند و بو می‌گیرد بهتر است از کفی‌های دارویی که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند برای کفش خود استفاده کنید.
  • کفش‌های چرمی بپوشید و هرگز تن به استفاده از کفش‌های پلاستیکی ندهید. حتی اگر مجبور باشید کفش کهنه پایتان کنید.
  • در فصول گرم سال صندل بپوشید.
  • وقتی در خانه هستید، پابرهنه راه بروید.
  • زیاد آب بنوشید. نوشیدن آب زیاد یکی از روش‌های رفع بوی بد عرق بدن است.

روش های خانگی برای رفع بوی بد کفش

بوی بد کفش - رفع بوی بد پا

از بین بردن بوی کفش با نمک

همان‌طور که گفته شد، علاوه بر عرق کردن پا، خود کفش نیز در بو گرفتن پا نقش بسیار مؤثری بازی می‌کند. استفاده از برخی مواد می‌تواند عامل بو گرفتن کفش و پا را از بین ببرد. رفع بوی بد کفش با نمک یک روش از بین بردن بوی بد کفش است.

جنس پارچه‌ای که لایه داخلی کفش‌ها با آن دوخته می‌شود، اغلب کنفی است. این الیاف به شدت مستعد بو گرفتن هستند. با پاشیدن اندکی نمک به داخل کفش می‌توان مشکل بو گرفتن کفش را تا حد زیادی برطرف کرد.

از بین بردن بوی کفش با چای کیسه‌ ای

چای سیاه حاوی ماده‌ای به نام تانین است. این ماده در از بین بردن بوی کفش بسیار مؤثر عمل می‌کند. برای از بین بردن بوی کفش با چای کیسه‌ای کافی است دو عدد چای کیسه‌ای را به مدت 5 دقیقه درون آبی که در حال جوشیدن است بیندازید. سپس چای کیسه را از آب خارج کرده و اجازه دهید به طول کامل خشک شود.

بعد از آن می‌توانید کیسه چای خشک شده را درون کفش خود بیندازید. اجازه دهید کیسه چای به مدت 12 ساعت درون کفش باقی بماند. بعد از این مدت چای کیسه‌ای را خارج کرده و دور بیندازید. از بین بردن بوی کفش با چای کیسه‌ای روش بسیار ساده و مؤثری است. ضمناً که می‌توانید از چای کیسه‌ای که آن را برای نوشیدن استفاده کرده‌اید نیز، استفاده کنید.

توصیه می‌شود که چای کیسه‌ای را در قسمت جلوی کفش خود قرار دهید. این ناحیه کفش معمولاً بوی بیشتری می‌گیرد.

از بین بردن بوی کفش با سیب ‌زمینی

از سیب زمینی خام نیز می‌توانید برای از بین بردن بوی کفش خود استفاده کنید. کافی است یک سیب ‌زمینی کوچک را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را درون یکی از لنگه‌های کفش خود قرار دهید. بعد از یک ساعت می‌توانید سیب ‌زمینی‌های پلاسیده را از کفش خود خارج کنید.

رفع بوی بد پا و کفش با استفاده از سرکه سیب

استفاده زیاد از کفش در فصل گرم سال، موجب خواهد شد تا کفش شما محیط مناسبی را برای تولید و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها به وجود بیاورد. در واقع روش‌های زیادی برای از بین بردن بوی کفش وجود دارند، اما مناسب‌ترین روش می‌تواند استفاده از سرکه سیب باشد. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ، می‌تواند در عرض چند ساعت، موجب شود تا از شر بوی بد کفش خلاص شوید.

شما می‌توانید با استفاده از نصف لیوان سرکه سیب به علاوه نصب لیوان آب، سرکه را رقیق کنید و سپس با اسپری کردن داخل کفش خود، باکتری‌ها را در عرض چند ساعت به‌صورت کامل از بین ببرید.

همچنین با قرار دادن پاها داخل محلول 50 درصد سرکه برای مدت 30 دقیقه، می‌توان از رشد ناخواسته قارچ‌ها و باکتری‌ها در بین انگشتان پا جلوگیری کرد و در نتیجه از شر بوی بد پا نیز خلاص شد.

کتونی بد بو - رفع بوی بد پا

رفع بوی بد کفش با استفاده از زغال

در واقع زغال خاصیت جذب بسیار بالایی دارد و به همین دلیل می‌توان برای کاهش بوی بد کفش از آن استفاده کرد. در گذشته نیز برای رفع بوی یخچال، چند تکه زغال را داخل یخچال قرار می‌دانند تا بوی بد یخچال را به خود جذب کند. به همین دلیل نیز شما می‌توانید زغال را به تکه‌های خیلی ریز دربیاورید و آن را داخل کفش خود قرار دهید. توجه کنید که زمان مناسب برای کاهش بوی کفش، در حدود 12 ساعت است.

رفع بوی بد کفش با استفاده از میخک

همچنین شما می‌توانید با استفاده از یک مشت میخک خشک شده و قرار دادن آن داخل کفش، پس از چند ساعت به‌صورت کامل بوی کفش را از بین ببرید. توجه کنید که هر چه بیشتر به میخک زمان دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که حتماً میخک را به قسمت نوک کفش و جایی که نوک انگشتان پا قرار می‌گیرند، هل دهید، زیرا بیشتر بوی کفش از همین قسمت نشات می‌گیرد.

رفع بوی کفش با استفاده از نور خورشید

اگر هیچ کدام از موارد بالا را برای رفع بوی کفش در خانه ندارید، استفاده از نور مستقیم خورشید را امتحان کنید. با قرار دادن کفش در محیط باز و در معرض نور خورشید، در عرض کمتر از یک ساعت، بیشتر بوی کفش از بین خواهد رفت. دلیل اصلی آن نیز، این است که باکتری‌ها و قارچ‌ها از نور فراری هستند و بر اثر تابیدن نور خورشید، به سرعت از بین خواهند رفت. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که از این روش نباید زیاد استفاده کرد، زیرا نور خورشید موجب فرسایش کفش خواهد شد.

رفع بوی پا با استفاده از الکل

اگر احساس می‌کنید که کفش شما در فصل گرم سال دچار بوی بد شده است یا اینکه پای شما این مشکل را دارد، می‌توانید از الکل برای رفع آن استفاده کنید. برای انجام این کار، قبل از پوشیدن کفش، به کف پا و بین انگشتان پای خود الکل اسپری کنید و سپس اقدام به پوشیدن جوراب کنید. شما می‌توانید با اسپری کردن الکل در داخل کفش خود نیز، به‌صورت کامل از بوی بد پا در امان بمانید.

روش های کلی برای رفع بوی بد پا

رفع بوی بد پا با پودرهای جذب‌کننده‌ی رطوبت

وقتی پاهایتان را تمیز و خشک کردید، می‌توانید از پودرهایی مانند جوش شیرین، نشاسته‌ی ذرت و پودر بچه استفاده کنید. این پودرها به‌خوبی رطوبت را جذب می‌کنند.

رفع بوی بد پا به کمک محلول‌های طبیعی ضدقارچ

محلول‌های ساده‌ای که در ادامه معرفی می‌شوند، به شما کمک می‌کنند بوی بد پاهایتان را از بین ببرید.

  1. برای درمان موقتی بوی پا می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار یک سهم سرکه سیب را با دو سهم آب ترکیب کنید و پاهایتان را در آن قرار بدهید تا با از بین بردن باکتری‌ها، به کاهش بوی پا کمک کنید. سرکه سیب با خاصیت ضدقارچی‌اش با بوی پا مبارزه می‌کند.
  2. استفاده از چای نیز می‌تواند به درمان بوی پا کمک کند. ۴ تا ۵ عدد چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب بریزید. می‌توانید از چای کیسه‌ای ساده یا چای کیسه‌ای نعنایی استفاده کنید. چای را به روش همیشگی‌تان درست کنید. سپس اجازه بدهید خنک شود و پاهایتان را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام بدهید.
  3. روش دیگر برای از بین بردن بوی پا، استفاده از نمک‌هاست. برای این کار نصف فنجان نمک کوشر یا یک‌چهارم فنجان نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را در ۴ فنجان آب بریزید و به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهایتان را در آن قرار بدهید. این روش تأثیر مثبتی در افزایش سلامت پوست و کشتن قارچ‌ها دارد و به پیشگیری از بیماری‌های پوستی و درمان بوی پا کمک می‌کند.

در همه‌ی روش‌های بالا پس از اتمام کار، پاهای خود را کاملا خشک کنید.

اسپری خوشبو کننده پا - رفع بوی بد پا

کفش‌تان را عوض کنید

هر روز یک کفش خاص نپوشید. این کار به جلوگیری از ایجاد بوی پا کمک شایانی می‌کند. وقتی که از ۲ یا ۳ جفت کفش استفاده کنید، به کفش‌‌هایتان فرصت می‌دهید که قبل از استفاده‌ی بعدی کاملا خشک شوند. این کار می‌تواند به پیشگیری از «کراتولیز حفره‌ای» کمک کند. کراتولیز حفره‌ای عارضه‌ای است که موجب ایجاد حفره‌هایی در کف پا می‌شود و قدرت تحمل فشار بر سطح کف پا را کاهش می‌دهد.

پوشیدن کفش‌های چرمی به پاهایتان اجازه‌ی تنفس می‌دهد و در جلوگیری از ایجاد بوی بد پا بهتر از کفش‌های پارچه‌ای عمل می‌کند. همچنین پوشیدن صندل و کفش‌های باز نیز می‌تواند از ایجاد بوی پا جلوگیری کند.

استفاده از کفی‌های جداشدنی، تعویض مداوم آنها و خشک‌‌کردن‌شان می‌تواند به جلوگیری از ایجاد بوی بد پا کمک کند.

جوراب بپوشید و آنها را به‌طور مرتب عوض کنید

پوشیدن جوراب، مخصوصا جوراب‌هایی که رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کنند مانند جوراب‌های نخی، پشمی یا ترکیب نخی و پشمی، ضروری است. جوراب‌های نخی و پشمی بهتر از جوراب‌های نایلونی هستند. برخی جوراب‌های ورزشی منافذی دارند که به جریان هوا و جلوگیری از تعریق پاها کمک می‌کنند.

رفع بوی بد پا با تغییر رژیم غذایی

دکتر کرانفیلد توضیح می‌دهد زمانی که این باکتری‌ها در پوست پا جمع شوند،‌ در اثر تعریق در فضای محصور داخل کفش، بوی بسیار بدی ایجاد می‌کنند. بااین‌حال می‌توانید با انجام اقداماتی مانند حذف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، مصرف کافی پروتئین، چربی‌های مفید و سالم، کربوهیدرات‌های پیچیده و مصرف غذاهای ضدالتهاب تا حدی از این بروز این مشکل جلوگیری کنید.

ترک سیگار و عدم مصرف مشروبات الکلی نیز راهی مؤثر برای کاهش تعریق و جلوگیری از ایجاد بوی پا به‌شمار می‌رود.دکتر آرنولد کورنفلد بنیان‌گذار مؤسسه‌ی طب پا می‌گوید بیمارانی که اراده و قدرت بیشتری در تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی‌شان دارند، بهتر می‌توانند بوی پاهایشان را کنترل کنند. رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه‌شده موجب تغذیه‌ی باکتر‌ی‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. زمانی که سلول‌های درحال‌مرگ از بین می‌روند، فرصت برای نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌شود.

پودر بوبر کفش چیست؟

محصولات مختلفی در بازار وجود دارند که با عنوان اسپری بوبر کفش یا پودر بوبر کفش برای بوی بد کفش مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر دوی این محصولات با ماهیت مختلف و عملکرد تقریباً یکسان به شما کمک می‌کنند که بوی بد کفش خود را مهار کنید. مثل پودر بوبر کفش را باید هر از گاهی مانند نمک، به میزان خیلی کمی درون کفش خود بپاشید تا کفش و پایتان کمتر بو بگیرد.

از بین بردن بوی بد جا کفشی

یکی دیگر از معضلات بو گرفتن کفش این است که جاکفشی ها را بد بو می‌کنید. اگر جای جاکفشی شما درون خانه باشد که این مشکل دو چندان می‌شود. چرا که باز و بسته کردن در جاکفشی منجر به پیچیدن بوی بد درون خانه خواهد شد.

پدیکور پا - رفع بوی بد پا

برای از بین بردن بوی بد جاکفشی می‌ توانید:

  • یک عدد بوگیر ماشین درون جاکفشی خود قرار دهید.
  • کف جا کفشی را روزنامه بیندازید و هر دو هفته یک بار این روزنامه‌ها را عوض کنید.
  • می‌توانید چند تکه پوست پرتقال درون جا کفشی قرار دهید.
  • حداقل نیم تا یک ساعت بعد از درآوردن کفش، آن را درون جا کفشی بگذارید تا به اندازه کافی کفشتان خشک شود.
  • می‌توانید هر از گاهی داخل جا کفشی از اسپری بوبر کفش استفاده کنید تا بوی موجود در آن به طور کامل و البته موقتی رفع شود.
  10 بهترین دئودورانت، مام و اسپری ضد عرق | بهترین ضد تعریق (زمستان1400)

اسپری رفع بوی بد پا چیست؟

تاکنون روش‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است، برای رفع بوی بد کفش یا ایجاد مانع برای بو گرفتن کفش بوده است. اما هستند محصولاتی بهداشتی برای بوی بد پا که کمک می‌کنند پا کمتر عرق کند و کمتر بو بگیرد. یکی از این محصولات برای از بین بردن بوی بد پا اسپری رفع بوی بد پا است. این اسپری انواع مختلفی دارد و برای رفع بوی بد پا ، برندهای گوناگونی دارد و از مواد مختلفی تشکیل شده است.

اما به طور کلی اسپری رفع بوی پا:

  1. پا را ضد عفونی می‌کند.
  2. باکتری‌ها و قارچ‌هایی مولد بوی بد پا را از بین می‌برد.
  3. از رشد باکتری و ایجاد بوی بد پا جلوگیری می‌کند.
  4. اغلب غیر سمی و بدون عوارض است.
  5. تأثیر طولانی مدت و ماندگاری دارد.
  6. با اکثر پوست ها سازگاری دارد.
  7. روی جوراب رنگ ایجاد نمی‌کند.

بنابراین اگر از بو گرفتن مداوم پای خود به ستوه آمده‌اید، می‌توانید از اسپری رفع بوی بد پا برای از بین بردن بوی بد پا استفاده کنید.

به طور کلی اسپری پا علاوه بر آن‌که باعث از بین رفتن بوی بد پا می‌شود، حس طراوت و شادابی را به استفاده کننده می‌دهد. علاوه بر آن‌که استفاده از اسپری پا حس خنکی به پاها می‌دهد، خستگی پاها را بعد از یک روز خسته کننده کم می‌کند، پوست ملتهب پا را تسکین می‌دهد و اسانس آن می‌تواند حس تمیزی به شما بدهد که بسیار خوشایند است.

اسپری ضد تعریق پا چیست؟

اگر مشکل تعریق پای شما یک مشکل جدی است و قبل از آن که به فکر خوش بو کردن پا و کفشتان باشید و از اسپری بوی کفش استفاده کنید، باید به فکر تعریق بیش از حد پایتان و رفع بوی بد پا و کفش باشید، می‌توانید به خرید اسپری ضد تعریق پا فکر کنید. اسپری ضد تعریق پا با کنترل میزان تعرق پا، می‌تواند مشکل بد بو شدن پا را تا حد زیادی مهار کند. اسپری ضد تعریق پا :

  1. میزان تعریق پا را کم می‌کند.
  2. میزان تکثیر باکتری‌های مولد بوی ناخوشایند پا را محدود می‌کند.
  3. پا را خشک نگه می‌دارد.
  4. پوست پا را احیا می‌کند.
  5. بوی ناخوشایند پا را از بین می‌برد.

بنابراین اگر می‌خواهید تعریق زیاد پای خود را کنترل کنید بهتر است از گزینه خرید اسپری ضد تعریق پا برطرف کردن بوی بد پا استفاده کنید

شستن پا - رفع بوی بد پا

شیوه صحیح استفاده از اسپری بوگیر پا

بهتر است محصولات بهداشتی با درست‌ترین شیوه مورد استفاده قرار بگیرند تا بهترین تأثیر را داشته باشند. شیوه صحیح استفاده از اسپری بوگیر پا به این صورت است که:

  • ابتدا پای خود را با یک صابون یا شوینده مناسب بشویید.
  • پاهای خود را کاملاً خشک کنید.
  • اسپری بوگیر پا را بر روی کف و لای انگشتان خود به طور کامل اسپری کنید.
  • بهترین زمان برای استفاده از اسپری ضد بو پا یا اسپری ضد تعریق پا قبل از خواب است. چرا که در این زمان غدد تعریق کمترین میزان فعالیت خود را دارند.
  • برای تاثیرگذاری بهتر اسپری ضد تعریق پا بهتر است 2 هفته اول استفاده، روزانه 1 بار از این محصول استفاده کنید. پس از آن برای از بین بردن بوی پا در هفته بین 1 تا 2 بار استفاده از اسپری مخصوص بوی پا یا ضد تعریق پا کافی است.

به یاد داشته باشید که بهترین اسپری بوگیر پا هم نمی‌تواند به اندازه خشک و تمیز نگه داشتن پا و استفاده از کفش مناسب، در جلوگیری از بوی بد پا مؤثر عمل کند.

در پایان بر این نکته تأکید می‌کنیم که چنانچه پای شما دچار عفونت قارچی است باید هرچه سریع‌تر در مورد آن درمان جدی انجام دهید. عفونت‌های قارچی مشکلی بسیار رایج هستند. حتی یک علت اصلی بوی بد پای نوزاد وجود عفونت قارچی است که اغلب در لای انگشتان پا ایجاد شده و به همین سبب دیده نمی شود. بنابراین اگر با وجود رعایت بهداشت پاها و کفش هایتان، و استفاده از اسپری از بین برنده بوی کفش، باز هم مشکل بوی بد پا را دارید، بهتر است ابتدا انگشتان پای خود را به طور کامل بررسی کنید، یا مشکل را با یک متخصص پوست در میان بگذارید.

تعریق زیاد پا و مراجعه به پزشک

در بسیاری از موارد، با قرار گرفتن پا داخل کفش به مدت طولانی، دچار بوی بد پا می‌شوید و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما اگر احساس کردید که به یکباره دچار بوی شدید پا شدید، لازم است تا برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت هستید، حتماً بوی بد پا را جدی بگیرید و از کنار آن ساده رد نشوید. زیرا یکی از عوامل عود کردن بیماری دیابت، ایجاد زخم و درنهایت بوی بد پا است.