دکتر مریم پورآدینه اظهار کرد: در زمان استرس و اضطراب، بزرگسالان می توانند احساسات خود را کنترل و صبورانه عمل کنند اما کودکان معمولا در شرایط نا مطلوب دچار سردرگمی می شوند و بسیار وابسته به دیگران و بر طبق رفتار افراد پیرامون خود عمل می کنند.

وی با بیان اینکه برای کودکان پنهان و مدیریت کردن رفتار در زمان استرس و اضراب بسیار دشوار است، گفت: در شرایط حال حاضر، اقداماتی چون فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیت های خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهد های کودک، دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می دهد و می تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آن ها شود بنابراین لازم است ترس ها و نگرانی های آنها را از راه مناسبی کاهش داده و ذهن آنها را تقویت کرد.

دکتر پورآدینه با اشاره به نقش والدین در کاهش استرس کودکان گفت: زمانی که کودکان دچار استرس می شوند، پاسخ های متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می دهند و برای کمک به آنها در مقابله با این پاسخ ها، مهم است از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیت های مختلفی در نظر بگیریم.

وی در مورد مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکان گفت: زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید و برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید که این وقت می تواند 20 دقیقه یا بیشتر باشد و بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند.

دکتر پورآدینه ادامه داد: از فرزند خود بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهد چرا که انتخاب باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می شود.

وی عنوان کرد: خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت هایی لذت بخش برای کودکان هستند.