اخیرا گزارشی در نشریه وابسته به دانشگاه آکسفورد منتشر و نتایج بررسی سوابق بهداشتی ۲۳۶۳۷۹ بیمار مبتلا به  Covid-19 که طی یک سال گذشته آلوده شدند، اعلام گردید. همانطور که انتظار می‌رفت، اضطراب و اختلالات خلقی شایع‌ترین تشخیص‌ها برای این بیماران بود؛ به ترتیب ۱۷ و ۱۴ درصد از آنان دچار این مشکلات شدند. اما این مطالعه همچنین نشان داد که ۷ درصد از افرادی که دچار نوع شدید بیماری شده‌اند عوارضی مانند سکته مغزی را تجربه کرده و ۲ درصد نیز دچار زوال عقل شدند.

در حالی که محققان تأکید کردند که علل خاص این تأثیرات طولانی‌مدت تا حد زیادی ناشناخته است، آنها اظهار می‌کنند برخی از این عوارض ممکن است با استرس، از دست دادن شغل یا تنهایی در طول قرنطینه در ارتباط باشد. آنها گفتند که در مورد عوارض روانی و عصبی باید تحقیقات گسترده‌تر وعمیق‌تری انجام شود و منابع بیشتری برای رسیدگی به این مساله بررسی و مطالعه شود.

پل هریسون ، استاد روانپزشکی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگرچه خطرات فردی برای بیشتر این نوع اختلالات اندک است اما به دلیل مقیاس گسترده همه‌گیری و اینکه بسیاری از این عوارض مزمن هستند ممکن است تأثیر در کل جمعیت برای سیستم‌های بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی بسیار مهم باشد. محققان همچنین داده های ۱۰۵۵۷۹ فرد مبتلا به آنفلوانزا و ۲۳۶۰۳۸ بیمار مبتلا به هرگونه عفونت دستگاه تنفسی را شناسایی و بررسی کردند. نتیجه حاکی از آن بود که حدود ۴۴ درصد از مبتلایان به کرونا بعد از بهبودی دچار بیماری های عصبی و مشکلاتی در حوزه بهداشت روان شدند و این در حالی است این رقم نسبت به مبتلایان آنفولانزا و دیگر عفونت های دستگاه تنفسی بیشتر و خطرناک‌تر است.

استاد مغز و اعصاب و علوم اعصاب شناختی دانشگاه آکسفورد نیز در این خصوص تاکید کرد: اگرچه ما می دانیم که ویروس می تواند به مغز دسترسی پیدا کند اما لزوما فقط نورون‌های مغزی مورد هدف این ویروس قرار نمی‌گیرند. ما باید توجه داشته باشیم که تأثیر ویروس را بر مجموعه مغز بررسی کنیم.

در ابتدای همه‌گیری، تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علائم آنها در ابتدا خفیف بوده دچار مشکلات عصبی طولانی‌مدت شدند؛ همان چیزی که آنها به عنوان "مه مغز" یاد می‌کنند. در آن زمان هیچ مدرک قوی مبنی بر آلودگی مغز با ویروس کووید۱۹ وجود نداشت. با این حال، از آن زمان تاکنون چندین مطالعه انجام شده که نشان‌دهنده ارتباط بین Covid-19 و افزایش خطر ابتلا به اختلالات عصبی می‌باشد.

مطالعه منتشر شده در اکتبر گذشته نشان می‌دهد که حدود ۴ بیمار از ۵ بیمار بستری شده در بخش کرونایی‌ها دارای علائم عصبی از جمله درد عضلانی، سردرد، گیجی، سرگیجه و از دست دادن حس بویایی و چشایی هستند. مطالعه دیگری از ووهان چین -جایی که ویروس برای اولین بار ظاهر شد- نشان داد که ۳۶٪ از بیماران علائم عصبی (از سردرد گرفته تا اختلال هوشیاری) دارند. یکی از محدودیت‌های موجود در مطالعه آکسفورد این است که محققان فقط سوابق بیماران مبتلا به کووید۱۹ را که بستری شدند، تجزیه و تحلیل کرده و افراد آلوده اما بدون علائم را در نظر نمی‌گیرد.

این نقصان می‌تواند این پیام را داشته باشد که نتایج بدست آمده در خصوص مشکلات اعصاب و روان در بهبودیافتگان کرونا، یک نتیجه جامع نیست و نمی‌توان آن را به تمامی مبتلایان این ویروس نسبت داد. آنچه اکنون باید انجام دهیم همان است که ماههاست توسط کارشناسان و پزشکان تاکید می شود: پیشگیری از طریق رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پیگیری وضعیت بهبودیافتگان این بیماری تا چندین ماه بعد.