ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که امروزه میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند. سالن‌های زیبایی و متخصصان پوست و مو همواره بخش زیادی از وقت خود را به حل این مشکل اختصاص می‌دهند.

با این حال، راهکار‌های ساده‌تر و در عین حال کم هزینه تری وجود دارد که می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و حتی رشد مجدد موی سر را نیز به همراه داشته باشد.

امروزه به طور گسترده عصاره استخراج شده از گیاه "دم اسب صحرایی" در اروپا و آمریکا برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات بر روی این گیاه نشان داده است عصاره این گیاه توانایی رشد مجدد موی سر را نیز دارد.

آزمایش‌های محققان نشان می‌دهد عصاره گیاه دم اسب صحرایی حاوی دو ماده بسیار تاثیر گذار شامل آنتی اکسیدان‌ها و سیلیکاست. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که با مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد مقابله می کنند و مانع از آسیب به سلول‌ها می‌شوند.

تحقیقات متعدد حاکی از آن است که آنتی اکسیدان‌ها سطح میکرو التهابات را کاهش می دهد و مانع از پیری ریشه موی سر به دلیل فعالیت رادیکال‌های آزاد می‌شود. همچنین افزایش سیلیکون موجود در ریشه موی سر می‌تواند خطر ریزش مو را کاهش دهد.

عصاره گیاه دم اسب برای درمان ریزش مو

متخصصان می‌گویند عصاره گیاه دم اسب صحرایی نه تنها در مردان بلکه در  زنان هم می‌تواند باعث تقویت مو شود. دانشمندان در این زمینه اقدام به انجام یک آزمایش ۳ ماهه بر روی زنانی کردند که از نازکی موی سر رنج می‌بردند . شواهد نشان داد این زنان پس از دریافت روزانه ۲ کپسول حاوی عصاره این گیاه شاهد رشد موی سر بهتری بودند.

موسسه سلامت همگانی انگلیس می‌گوید مردان می‌توانند در کنار استفاده از عصاره این گیاه، از دو داروی رایج به نام‌های فیناستروئید و ماینوکسیدیل بهره ببرند. این دو دارو به طور گسترده برای مقابله با کچلی آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد. زنان در صورتی که شاهد ریزش موی سر با الگوی مردانه هستند می‌توانند از ماینوکسیدیل استفاده کنند، اما داروی فیناستروئید برای آن‌ها ممنوع است.