آنتی اکسیدان ها، همان مواد طبیعی هستند که می توانند در بدن ما با انواع رادیکال های آزاد و آسیب پذیر مقابله کنند و مانع بروز بسیاری از بیماری ها از حمله انواع سرطان و البته کاهش سرعت روند پیری شوند.

در ادامه این مطلب با 5 ماده غذایی و منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها آشنا می شوید.

سبزیجات با برگ های سبز تیره : انواع کاهو، کلم و سبزیجات دیگری که دارای برگ های سبز رنگ هستند،‌مانند اسفناج، منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هستند. این نوع از سبزیجات  به دلیل دارا بودن بتاکارون، گزانتین، لوتئین،‌فولات و فیبر و همچنین ساپونین ها و فلاوونوئیدها در مقابله با سرطان ها بسیار موثر هستند. به علاوه، این سبزیجات چون سرشار از اسید فولیک، ویتامین C، پتاسیم و منیزیم هستند، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید واقع می شوند.

سیب زمینی شیرین : این نوع سیب زمینی سرشار از آنتی اکسیدان، بتاکارون، ویتامین A، ویتامین C، منگنز، پتاسیم و ویتامین B6 است. به دلیل دارا بودن این ترکیبات، سیب زمینی شیرین می تواند به عنوان یک ماده ضد سرطان قوی عمل کند، باعث تقویت بینایی شود، از پوست و مو مراقبت کند و همچنین به سیستم گردش خون و سلامت قلب کمک کند.

انواع توت :‌ توت ها را به عنوان آبنات های طبیعی می شناسیم. توت ها و به ویژه توت های آبی و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که به دلیل داشتن آمینواسیدهای خاصی کبد را سم زدایی، سطح قند خون را متعادل ، قدرت بینایی را تقویت می کند و با سرطان مبارزه می کنند. از دیگر خواص توت ها به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان می توان به کاهش روند پیری، پیشگیری از ضعف حافظه و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کاهش وزن اشاره کرد.

انگور :‌ انگور و عصاره هسته آن منبعی سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در انگور به بهبود سیستم کوارش و قلب و عروق کمک می کند. این میوه در کنار آنتی اکسیدان، با دارا بودن ویتامین C  و E برای سلامت چشم، پوست و مبارزه با التهابات و ویروس ها بسیار مفید است. انگورها همچنین سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم و ویتامین C هستند.

انار : یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان در طبیعت، در دل دانه های قرمز انار یافت می شود. انار سرشار از آنتی اکسیدان، مواد مغذی،‌ ویتامین های C و B5 است. این میوه به عنوان یک جنگجوی واقعی در برابر سرطان شناخته می شود و خواص ضد التهابی زیادی دارد.