به گزارش پارس نیوز، 

زندگی مستقل شوخی بردار نیست. قبل از آنکه زندگی استقلال یافته تان را آغاز کنید، باید بلد باشید دخل و خرجتان را حساب کنید، قیمت گوشت و مرغ را بدانید و بتوانید هزینه ها را اولویت بندی کنید و ارزش پول را بدانید.

به خصوص در شهری مثل تهران چنین مهارت هایی بسیار به کار می آید.

بیایید روراست باشیم؛ یک سوم مردم ایران طبق آخرین آمار وزارت کار، زیر خط فقر زندگی می کنند و خیلی ها در رؤیای یافتن کار به کلانشهر تهران مهاجرت می کنند و خیلی هایشان از پس هزینه های زندگی در این شهر برنمی آیند و در نهایت سرخورده و پس زده می شوند.

در ادامه کف هزینه های زندگی در پایتخت را خواهید خواند. البته این قیمت ها در زمان حال است و به صورت میانگین است و کاملا متغیر است. این مقاله نحوه مدیریت کردن را به شما آموزش می دهد.

هزینه مسکن

در تهران در یک محله نه چندان گران قیمت می توانید یک خانه 40 متری با هزینه ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان پیدا کنید.

قبل از آنکه زندگی مستقل تان را آغاز کنید، باید بلد باشید دخل و خرجتان را حساب کنید

زندگی بدون هزینه جانبی

این مبلغ با در نظر گرفتن اجاره هر متر مربع‌ 30 هزار تومان محاسبه شده و این کمترین میزانی است که می توان برای یک خانه در تهران پرداخت کرد.

در صورتی که پول پیش خانه را در هزینه های ماهانه زندگی در تهران حساب نکنیم و فقط مبلغ اجاره را محاسبه کنیم ،به طور میانگین در یک محله عادی باید ماهانه 500 هزار تومان پول اجاره خانه نقلی یک نفره تان را بدهید.

هزینه خوراک

گوشت قرمز هر کیلو 50 تا 80 هزار تومان، گوشت مرغ هر کیلو 10 تا 12 هزار تومان، ماهی هر کیلو 60 تا 70 هزارتومان، تخم مرغ شانه ای 18 هزار تومان، هر پنیر سفید 100 گرمی 2000 تومان، ماست 1000 گرمی 5 هزارتومان، شیر یک لیتری 2500 تومان، هر نان سنگک 2000 تومان، روغن مایع 900 گرمی 7000 تومان و برنج هر کیلو 13 هزار تا 18 هزار تومان.

اگر این ها را به اضافه حبوبات، قند، شکر، چای، سبزیجات، میوه، کنسروجات و... کنیم، حداقل ماهانه 350 هزار تومان هزینه خورد و خوراک یک نفر در تهران می شود.

هزینه قبض های پرداختی

پول شارژ ساختمان، قبض برق، قبض آب، قبض گاز، قبض تلفن همراه و اینترنت در کمترین حالت 100تا 150هزار تومان می‌شود.

هزینه رفت و آمد

با احتساب اینکه اتومبیل شخصی نداشته باشید و پولی بابت بنزین پرداخت نکنید و فقط از محل کارتان به منزل بروید و از منزل به محل کارتان، آن هم با وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو، 100هزار تومان به‌طور میانگین هر‌ماه هزینه رفت و آمد و حمل و نقل می شود (درصورتی که مسیرتان تا محل کار دور نباشد و در فاصله معقولی قرار داشته باشد).

هزینه بهداشت و نظافت

مایع ظرفشویی، جرم گیر، سفید‌کننده، پودر لباسشویی، صابون، ابر و اسکاچ، مایع دستشویی، خمیردندان، شامپو، دستمال کاغذی و... جزو اصلی‌ترین وسایل بهداشتی و نظافتی به حساب می آیند.

زندگی بدون هزینه جانبی

اگر اهل خرید برندهای خارجی نباشید، هزینه این اقلام در‌ماه حدود 50هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

هزینه پوشاک

البته این موضوع تا حدود زیادی برای مردان و زنان متفاوت است اما قرار است ما کمترین حالت را درنظر بگیریم، فرض می‌گیریم هر‌ماه قرار است فقط یک دست لباس یا کفش یا کیف و... خریداری شود.

پس هزینه آن را در هر‌ ماه 100 هزار تومان درنظر می‌گیریم.

زندگی به شرط بقا

تا اینجای کار هزینه های یک زندگی مجردی در تهران اگر صرفه جو باشیم و با حساب و کتاب رفتار کنیم، حدود یک میلیون و 200 هزار تومان در هر‌ماه می شود.

اما قطعا خیلی از مجردها رفتارهای دیگری هم دارند؛ حتما قرارهایی با دوستانشان در رستوران ها و کافی شاپ ها می گذارند، حتما یک کلاس آموزشی می روند، در‌ماه برای اقلام فرهنگی مثل کتاب، سینما و تئاتر هزینه می کنند، حتما برای تولدها و مناسبت های دوستان و فامیل هدیه می خرند.

این هزینه ها برای شخصی بدون تفریح، بدون معاشرت و بدون هزینه جانبی است

زندگی بدون هزینه جانبی

شاید حتی هزینه هایی برای بهداشت و درمان پیش بیاید. همه اینها به اضافه هزینه های آرایشگاه و لوازم آرایشی و بهداشتی، هزینه‌های برگزاری مهمانی، هزینه یک یا 2 بار سفر داخلی در سال و... در این مطلب محاسبه نشد که اگر می شد، شاید به بیش از 2 میلیون تومان در‌ ماه می رسید اما این فرض را گذاشتیم که با شخصی بدون تفریح، بدون معاشرت و بدون هزینه جانبی طرفیم!‌

در این حالت شما با حداقل دستمزد کارگری و بیمه وزارت کار می توانید هزینه های یک زندگی یک نفره جمع و جور در تهران را بپردازید. به خصوص اگر بتوانید در زمان های بدبیاری مثل بیماری یا ترکیدن لوله خانه یا دزدیده شدن گوشی تلفن همراه (این را هم جزو هزینه های اولیه زندگی در تهران حساب کنید) روی کمک های مالی خانواده و اطرافیان حساب کنید!