به گزارش پارس نیوز، 

یکی از ملزومات سفر چمدان است

یکی از ملزومات سفر چمدان است. انتخاب چمدان خوب به شما اجازه می دهد تا اصلاً متوجه نشوید که طفلک پاریکال چه می کشید! مسلماً برای تعطیلاتی مثل تعطیلات عید هر کسی حداقل ۴-۵ دست لباس بر می‌دارد و بر فرض اگر یک خانواده ۴ نفره باشید به جز کوله‌ها یا ساک دستی هایی که هر کس برای خودش بر می دارد، چاره ای ندارید جز اینکه یک چمدان هم بردارید تا همه وسایل را جا بکنید. علاوه بر لباس، مدارک و تعدادی ظرف و ظروف وسائلی از قبیل عطر و ادکلن و دوربین و مونوپاد و سشوار و ماشین اصلاح و قلیان شاه عباسی و لپ تاپ و پلی استیشن هم ممکن است به کارتان بیایند که برای حمل کردن این جور چیزها باید چمدان قابل اطمینانی داشته باشید تا دائم نگران این نباشید که شیشه سیر ترشی بترکد و همه محتویات چمدان را به گند بکشد. چه چمدانی بگیریم تا خیالمان راحت باشد؟

 

در حالت کلی دو جور چمدان داریم که می توانید بسته به وسایلی که حمل می کنید و نوع مسافرت تان یکی از این دو را انتخاب کنید. نوع اول چمدان های نرم هستند که رویه نرمی دارند و از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردارند. رویه این چمدان‌ها عمدتاً از پارچه‌های ضخیم یا چرم ساخته می‌شود. این چمدان‌ها در قفسه بار بالای سر مسافر در هواپیما و قطار و اتوبوس بهتر جا می‌شوند و اگر در حین حمل ضربه‌ای به آن‎ها وارد شود یا سقوط کنند، شدت ضربه را بهتر جمع می‌کنند. نوع دوم چمدان‌هایی هستند که بدنه سفتی دارند. این چمدان‌ها که عموماً از مواد پلیمری ساخته می‌شود خیلی سبک هستند و از اشیاء شکستنی بهتر محافظت می‌کنند.

 

در بازار هر دو نوع این چمدان‌ها، از جنس با کیفیت گرفته تا جنس بنجل، همه چیز موجود است. چمدان خوب داریم که گارانتی چندین ساله دارد و چمدان بد داریم که اگر بعد از خریدنش سه قدم از مغازه فاصله گرفتی فروشنده آن‌را پس نمی گیرد.

 

فاکتورهایی که تعیین می کنند یک چمدان خوب است یا بد

 

جنس بدنه :

چمدان های خوب از جنس رویه مستحکمی برخوردارند که دارای استانداردهای معتبری بوده و حالا حالاها نه پاره می شوند و نه ترک می خورند. اما اگر یک چمدان زپرتی بخرید بعد از چند بار وارد شدن به قسمت بار اتوبوس قُر و قمبیل می شود یا مثل آسفالت جاده شهربابک – بندرعباس ترک می خورند.

 

 

چمدان های خوب از جنس رویه مستحکمی برخوردارند که دارای استانداردهای معتبری هستند

 

دوخت :

دوخت پارچه یا چرم در چمدان‌های نرم از فاکتورهای مهم در بالا بودن کیفیت یک چمدان است. دوختی که در چمدان‌های نرم با کیفیت به کار می‌رود باعث شق و رق ایستادن بیشتر این چمدان ها می شود. زوار در رفتگی یکی از ویژگی های بارز چمدان‌های دوزاری است.

 

زیپ :

زیپ ها از دیگر نقاط حساس چمدان ها هستند که اگر دارای استحکام و روانی لازم در هنگام کشیدن نباشند ممکن است دردسرساز شوند. از روی کیفیت زبانه زیپ هر چمدانی مشخص است که چند مرده حلاج است. مطمئناً کسی دوست ندارد بالای پله هواپیما زیپ چمدانش باز شود و شاهد پرواز شرت و خشتکش در محوطه فرودگاه شود. در ثانی دزدها عاشق زیپ های معمولی چمدان های زاغارت هستند زیرا می توانند با فشار دادن سر خودکار به هر جای زیپ آن را باز کنند و وسایل داخلش را کِش بروند. در چمدان های خوب شما با این مشکل مواجه نیستید و زیپ های ضد سرقت آن ها پوزه هر دزد نابکاری را به خاک می مالاند.

 

 

اگر زیپ چمدان دارای استحکام و روانی لازم در هنگام کشیدن نباشند ممکن است دردسرساز شوند

 

سبک بودن :

یکی از قسمت های مزخرف هر مسافرتی کول کشیدن ساک و چمدان است. اشیاء و وسایل به خودی خود وزن زیادی دارند حالا اگر خود چمدان هم قرار باشد وزن چشمگیری به آن ها اضافه کند که دیگر قوز بالا قوز است. چمدان های با کیفیت (از هر دو نوع) بسیار سبک هستند و بلند کردن شان باعث نمی شود شما از کت و کول بیفتید.

 

چرخ ها :

چرخ اختراع شد تا بشر بتواند اشیاء را به راحتی از مکانی به مکان دیگر انتقال بدهد. با این حال چرخ بعضی از این چمدان‌های درجه ۳ چنان بی کیفیت است که باعث می شود جسد مخترع چرخ در گور هلیکوپتری بزند. یک چمدان خوب چرخ‌های با کیفیتی دارد که ۳۶۰ درجه می چرخند، روان حرکت می‌کنند و بی‌خود تغییر جهت نمی‌دهند و اگر بخواهید چمدان را صاف روی زمین بگذارید مثل پایه عمل می‌کنند. چنین چمدانی را اگر دست هر فینگیل بچه‌ای هم بدهید می‌تواند به راحتی آن‌را در هر ترمینال و فرودگاه شلوغی کنترل کند.

 

 

یک چمدان خوب چرخ های با کیفیتی دارد که ۳۶۰ درجه می چرخند

 

محفظه بندی داخلی :

یکی از ویژگی‌های دیگر چمدان‌های خوب این است که داخل شان محفظه‌های متعددی تعبیه شده است تا اشیاء مختلف را در جاهای مخصوص به خود قرار دهید و خیلی راحت همه چیز را دسته بندی کنید تا موقعی که بهشان احتیاج داشتید به سرعت آن‌ها را پیدا کنید. در یک چمدان معمولی اما، باید، بلانسبت، مثل موش کور وارد چمدان شوید و محتویات داخل چمدان را به این‌طرف و آن‌طرف پرت کنید تا چیزی که می‌خواهید را پیدا کنید.

 

 

از ویژگی‌های دیگر چمدان‌های خوب این است که داخلشان محفظه‌های متعددی تعبیه شده باشد

 

دسته چمدان :

برای خرید چمدان باید دسته چمدان را هم مد نظر داشته باشید. چمدان های خوب دارای دسته هایی هستند که علاوه بر خوش دست و کارآمد بودن، دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند تا هر وقت که خواستید آن ها را بر روی چرخ، روی زمین بکشید، آن را به همین منظور تنظیم کنید و مواقعی که احتیاجی به دسته بلند نداشتید هم آن را جمع کنید.

 

 

دسته‌های چمدان های خوب علاوه بر خوش دست و کارآمد بودن، دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند

 

ضد ضربه بودن :

فرق یک چمدان خوب با آن گونی ای که کول نون خشکی نمکی است در اینجاست که سازندگان چمدان خوب فکر ضرباتی که در حین حمل و نقل به چمدان وارد می شود را هم می کنند تا اگر احیاناً وسیله‌ی حساسی داخل چمدان گذاشته باشید، به خاطر سریع رد شدن از روی دست انداز جاده، به باد فنا نرود. برای این کار بالشتک هایی در لایه های مختلف چمدان تعبیه می شود که کارشان جمع کردن شدت ضربه است.

 

 

حتما از چمدان های ضد ضربه استفاده کنید

 

حجم :

یک چمدان خوب در عین جادار بودن جاگیر نیست. برای اینکار محفظه هایی در چمدان های با کیفیت تعبیه می شود که قابل گسترده شدن هستند و فقط اگر لازم باشد می توانید زیپ آن‌ را باز کنید تا از آن جا هم استفاده کنید.

 

 

یک چمدان خوب در عین جادار بودن جاگیر نیست

 

نفوذ آب :

حال‌گیری از این بدتر نمی‌شود که در حین سفر باران شدیدی ببارد و تا بخواهید چمدان‌های یوغور و سنگین را به زیر سرپناهی ببرید، خیس خالی شوند و دست‌تان را داخل پوست گردو بگذارند. در چمدان‌های خوب برای این مشکل هم راه حلی اندیشیده شده است و جنس رویه چمدان‌ها از موادی تشکیل می‌شود که در برابر نفوذ آب مقاومند.