به گزارش پارس نیوز، 

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با بیان اینکه از امروز نرخ‌های تعیین شده برای برخی از مسیر‌های هوایی توسط شرکت‌های هواپیمایی اجرایی می‌شود،اظهار کرد: بازار فروش بلیت هواپیما توسط سازمان هواپیمایی  رصد می شود و در صورت شناسایی تخلف از کانال مراجع  قضایی مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با تخصیص ارز از سوی سامانه نیما و سنا نرخ‌ بلیت های هواپیما کاهش می‌یابد اما به شرط آنکه این ارز به شرکت‌های هواپیمایی تعلق گیرد. با این حال تا به امروز  ارزی به شرکت های هواپیمایی اختصاص نیافته است.

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: 60 درصد از هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی با ارز تأمین می‌شود در نتیجه عدم تخصیص نرخ مناسب باعث شده که قیمت‌های بلیت هواپیما روند جهشی داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ارتباط مستقیم بلیت هواپیما با شرایط کنونی بازار اقتصادی خبر داد و افزود: شرکت‌های هواپیمایی در چند وقت گذشته مشکلات بسیاری را شاهد بودند به طوری که در یک ماه گذشته شاهد کاهش چشمگیر مسافران هوایی بوده‌ایم.

سامانی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از سود نمی‌کنند ،افزود: افزایش نرخ بلیت هواپیما باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مسافران خود را از دست بدهند و با ظرفیت‌های بسیار کمی پرواز داشته باشند.

وی با اشاره به صحبت اخیر تقی‌زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ورشکستگی برخی از شرکت‌های هواپیمایی گفت: وظیفه معاونت حمل و نقل حمایت از دستگاه‌ها و شرکت‌های هوایی است به طوری که باید مکانیزم مناسبی جهت حمایت از این شرکت‌ها به کار گرفته شود.بنابراین چنین اظهار نظری باعث ناامیدی این شرکت‌ها می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بایستی تلاش کنیم که در چنین شرایطی شرکت‌های هواپیمایی را سرپا نگه‌داریم.

سامانی توضیح داد: تخصیص ارز مناسب به شرکت‌های هواپیمایی و جلوگیری از برخوردهای سیاسی در حوزه تعیین نرخ بلیت هواپیما باعث می‌شود که نرخ‌ بلیت هواپیماها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی و بانک‌های عامل اعلام کرده اند که نرخ ارز 4200 تومانی به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص نمی‌یابد در نتیجه تمامی نرخ‌ها بر اساس سامانه نیما تعیین می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: سیاست سرکوب قیمتی در چنین شرایطی درست نیست و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

بلیت هواپیمای مسیرهای داخلی همچنان بالاست

 گزارشات میدانی از آژانس‌های مسافرتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته نرخ بلیت هواپیماها در مسیرهای خارجی افزایش صد درصدی  و در مسیرهای داخلی افزایش 70 درصدی  داشته است، یکی از مدیران آژانس‌های مسافرتی، اعلام کرد : هنوز قیمت بلیت هواپیما‌ها کاهش نیافته و ما هر روز شاهد پایین آمدن آمار مسافران هوایی هستیم.

وی افزود: قیمت بلیت هواپیماها در مسیر تبریز و بندرعباس تغییر نکرده اما اواخر هفته گذشته قیمت بلیت مشهد و کیش کمی کاهش داشته است.

این مدیر آژانس در پایان گفت: دلالان و سو استفاده‌گران با بهره مندی از این فرصت  بازار بلیت هواپیماها را تبدیل به یک بازار سیاه کرده اند.

انتهای پیام/