به گزارش پارس نیوز، 
وی افزود: با گذشت بیش ازنیم قرن، این خاطره هنوز فکرمرا به خود مشغول می‌کند. امروزه زنان درمناطق فقیر جهان، هنوز درمعرض خطر مرگ هنگام زایمان هستند. مرگ و میرمادران یکی از هزاران خطر قابل پیش‌گیری است.

به گفته وی، اغلب اوقات، دختربچه ها درمعرض ختنه‌ زنانه هستند. به دختران درمسیر مدرسه حمله می‌شود. ازبدن زنان به عنوان میدان نبرد در جنگ‌ها استفاده می‌شود. زنان بیوه در عزلت و فقر زندگی می‌کنند.

بان کی مون اظهارکرد: ما تنها با توانمندسازی زنان به عنوان عاملان تغییر، می‌توانیم به این مشکلات بپردازیم.

وی ادامه داد: من این فلسفه را درسازمان ملل متحد 9 سال به اجرا درآورده‌ام. ما سقف‌های شیشه‌ای بسیاری را درهم شکسته و فرشی از شیشه های خرد ایجاد کرده‌ایم. اکنون، گمان‌ها و تعصبات گذشته را کنار گذاشته‌ایم تا زنان بتوانند در مرزهایی جدید به پیش روند.

** اکنون زنان در قلب صلح، امنیت و راهبر هستند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده من نخستین زن فرمانده نیروهای سازمان ملل متحد را منصوب کرده و حضور زنان را در سطوح بالای سازمان ملل متحد به اوج تاریخی رساندم. اکنون زنان در قلب صلح و امنیت، راهبر هستند، قلمرویی که همواره در انحصار مردان بود.

بان کی مون افزود: زمانی که به سازمان ملل متحد وارد شدم، هیچ زنی عملیات صلح را دراین زمینه هدایت نمی‌کرد، ولی اکنون، حدود یک چهارم تمام عملیات سازمان ملل متحد را زنان فرماندهی می‌کنند. هنوزکافی نیست اما پیشرفت چشمگیری است.

به گفته وی، حدود 150 نامه‌ انتصاب زنان در مقام مشاور و معاون دبیرکل امضا کرده‌ام. برخی از آنان از ادارات دولتی رده بالا با شهرت جهانی بودند و برخی در کشور خود به موقعیت رهبری رسیده بودند. همه به من کمک کردند تا ثابت کنم چگونه یک زن معمولا بهترین شخص برای یک شغل است.

** برابری جنسیتی اکنون سیاسیتی استوار است

بان کی مون گفت: برای تضمین تداوم این پیشرفت واقعی، چارچوب جدیدی ایجاد کرده‌ایم که تمام نظام سازمان ملل متحد را پاسخگو نگه می‌دارد. برابری جنسیتی که زمانی یک ایده‌ قابل ستایش بود، اکنون سیاستی استواراست.

وی با بیان اینکه پیش از این، آموزش حساسیت جنسیتی اختیاری بود، اکنون برای تعداد هرچه بیشتر کارمندان سازمان ملل اجباری است افزود: در گذشته، تنها میزان اندکی از بودجه‌ سازمان ملل متحد به منابعی برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص داشت. اکنون سازمان ملل متحد اختصاص بودجه بیشتری برای این منظور را معیار قرار داده است.

وی ادامه داد: کنفسیوس یاد داد برای برقراری نظم در جهان باید از اطراف خود آغاز کنیم. من با مجهز بودن به اثبات ارزش رهبران زن در سازمان ملل متحد، برای توانمندسازی زنان درهمه جا سخن گفته‌ام. درسخنرانی‌ درپارلمان ها، دانشگاه ها، تظاهرات خیابانی، صحبت‌های خصوصی با رهبران جهان، در ملاقات با مدیران شرکت‌ها و در مکالمات نفس گیر با مردان قدرتمندی که بر جوامع مردسالار حکمرانی می‌کنند، بر برابری زنان پافشاری کرده‌ و راهکار‌های دستیابی به آنها را ترغیب کردم.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه زمانی که من به این مقام رسیدم، 9 مجلس قانون‌گذاری در دنیا وجود داشت و هیچ زنی در آن نبود، اظهارکرد: ما کمک کردیم این عدد را به چهار برسانیم. من نهضت اتحاد ملل متحد برای امحای خشونت علیه زنان در 2008 را معرفی کردم، امروزه، تعداد زیادی از رهبران و وزرا، صدها نماینده پارلمان و میلیون‌ها فرد، نام خود را به فراخوان این اقدام افزوده اند.

**زنان در موفقیت دستیابی به اهداف برنامه توسعه پایدارسهیم هستند

بان کی مون گفت: اینجانب نخستین مردی بودم که 'نهضت مردان برای زنان' را امضا کرد و تا امروز میلیون‌ها نفر به آن پیوسته‌اند. من همراه با فعالانی ایستاده‌ام که به دنبال امحای ختنه‌ زنانه هستند و زمانی را گرامی می داریم که مجمع عمومی اولین قطعنامه‌ خود برای حمایت از این هدف را صادر کرد. درخواست کسانی را انعکاس می‌دهم که معتقدند زنان در موفقیت دستیابی به اهداف مهم برنامه‌ توسعه پایدار 2030 و پیشبرد موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس، سهیم هستند.

وی ادامه داد: در روز جهانی زنان، کماکان از انکار حقوق زنان و دختران خشمگینم. درعین حال تمام افراد در هر جا را مورد تحسین قرارمی دهم که در راستای تضمین دانشی تلاش می کنند که منجر به توانمندسازی زنان و پیشرفت جامعه می‌شود.

به گفته وی، اجازه دهید منابع مالی یکپارچه، حمایت شجاعانه و اراده‌ سیاسی مصممی را برای دستیابی به برابری جنسیتی در سراسر جهان به کار بندیم. هیچ سرمایه‌گذاری عظیم‌تری در آینده‌ مشترک ما وجود ندارد.