به گزارش پارس نیوز، 

 صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، "محمد فتحی"، فرهنگ، هنر و پیشینه غنی تاریخی را مهم‌ترین گنجینه مردم آذربایجان در طول تاریخ بیان کرد و اظهار داشت: مردم آذربایجان به واسطه فرهنگ و تاریخ غنی خود، همیشه شهرتی جهانی داشته و از آن طریق توانسته هویت فاخر خود را به بهترین شکل در دنیا معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که پویایی فرهنگی جامعه نیازمند پیوستگی میان دیروز، امروز و فردای تاریخی است، به همین دلیل حفظ میراث فرهنگی، امروزه به عنوان پشتوانه‌ای برای تداوم حیات فرهنگی یک منطقه به شمار می‌آید.

فتحی با اشاره به اینکه، سازمان میراث فرهنگی کشور طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌ای برای حفظ و معرفی میراث فرهنگی و تاریخی، انجام داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور، صیانت و معرفی میراث تاریخی و فرهنگی است، به همین دلیل معاونت میراث فرهنگی نیز در همین زمینه با فراهم سازی شرایطی مناسب برای حفظ، مرمت و احیا آثار تاریخی و همچنین معرفی جامع آن ها سعی در تکمیل رسالت سازمانی خود در این مسیر دارد.

معاون میراث فرهنگی استان نقش مردم را در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی، مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: برای حفاظت از میراث فرهنگی باید مردم را نیز تشویق و ترغیب کرد؛ زیرا تا زمانی که مردم نسبت به میراث فرهنگی به عنوان سرمایه‌های ملی احساس مالکیت و تعلق خاطر نکنند، تمایل چندانی برای حفاظت و صیانت از آنها نخواهند داشت.

فتحی در خصوص اهمیت ثبت ملی آثار تاریخی و معرفی این آثار در سطح ملی و بین‌المللی، گفت: قانون حفظ آثار ملی مصوب 1309 خورشیدی، نخستین قانونی است که وجوه مختلف میراث فرهنگی را مورد توجه قرار داده است. این قانون "قدمت" اثر را به عنوان یک ارزش ذاتی موجود و همچنین نشانه‌ای برای شناخت اثر تعیین کرده است، اما در تعیین مقطع زمانی مورد نظر از اصول مورد اتفاق پیروی نکرده و تحت تأثیر شرایط سال‌های 1309، تأسیس سلسله پهلوی و انقراض سلسله قاجاریه، آثاری را تحت حفاظت و نظارت دولت اعلام نموده است که تا پایان سلسله زندیه، سال 1173 خورشیدی، در ایران احداث یا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: معیار زمانی تا اختتام سلسله زندیه سبب شد تا بسیاری از بناها و اماکن تاریخی ایران که در دوران قاجار و پهلوی احداث گردیده و بعضاً دارای ارزش هنری و تاریخی برجسته‌ای است از تحت نظارت و حفاظت دولت خارج شود، اما پس از اصلاحیه بعدی که در سال 1352 لحاظ شد، سایر ابنیه‌های تاریخی نیز در لیست آثار ملی جای گرفتند.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه با اشاره به تاکید مقام عالی استان و اداره کل میراث فرهنگی استان، مبنی بر اهمیت توسعه گردشگری تاریخی-فرهنگی آذربایجان با محوریت جذب گردشگران خارجی، اظهار داشت: گردشگری تاریخی- فرهنگی یکی از اصلی ترین و مهم ترین انواع گردشگری است و شاید به جرأت بتوان گفت اصلی‌ترین نقش را در جذب گردشگران خارجی در راستای آشنایی با فرهنگ و تاریخ اصیل آذربایجان به عهده دارد؛ چراکه آشکارترین و زنده ترین اسناد و نشانه‌های وجود تاریخ و تمدن در منطقه را به گردشگران عرضه می دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه تبریز به واسطه تاریخ و فرهنگ بی بدیل خود در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سطح بین المللی مطرح و پذیرای گردشگران بسیاری در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی است، به همین دلیل اداره کل و معاونت میراث فرهنگی استان در تلاش بوده است تا با آماده سازی اماکن و خانه های تاریخی چشم اندازی زیبا از فرهنگ و تاریخ آذربایجان برای گردشگران فراهم سازد.

معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به کثرت خانه‌های زیبا و تاریخی دوران قاجار در تبریز، این ظرفیت را یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی تبریز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوران قاجار تبریز شهری ولیعهد نشین بود، به همین سبب بناها و خانه هایی زیبا با معماری شاخص دوران قاجار در بافت تاریخی و مرکزی شهر به وفور دیده می‌شود، که به همین سبب می‌توان تبریز را بهشت خانه‌های فاخر قجری دانست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر میراث فرهنگی استان برای مرمت بناهای تاریخی،‌ بخشی از آنها را طی شرایط خاص برای تغییر کاربری‌های مناسب در اختیار بخش خصوصی و تیم‌های تخصصی قرار داده است، افزود: این مسئله علاوه بر توسعه گردشگری، موجب اشتغال پایدار در استان و تبریز می‌شود.

فتحی با بیان اینکه تغییر کاربری به شرط تغییرات درست و کارآمد در امر جذب گردشگر موثر است، اظهار کرد: تغییر کاربری اصولی به اثر تاریخی عملکرد جدیدی داده و سبب می‌شود تا بناها و آثار تاریخی نقش خود را در رونق و توسعه گردشگری استان به خوبی اجرا کنند.

برای دیدن تصاویر خانه‌های قدیمی تبریز اینجا را کلیک کنید.