وی در سال 1340 در یک خانواده مذهبی در شهر بروجرد به دنیا آمد. پدر ایشان حاج جواد بهمنی نویسنده کتاب‌های هنگامه تاریخ در دو جلد و کتاب فاجعه قرن ( به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری در ملأ عام) و کتاب خوارج هستند. حاج جواد بهمنی در سال 1386 از طرف اداره ارشاد بروجرد به عنوان چهره ماندگار و خادم قرآن مورد تقدیر قرار گرفتند . مادر حاج جواد بهمنی (خانم فاطمه حسینی طباطبایی فرزند سید محمد طباطبایی) از خاندان طباطبایی بروجرد بوده‌اند و از بستگان آیت الله بروجردی (حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی) مرجع عالی قدر جهان اسلام و علامه بحر العلوم بوده‌اند. پدر حاج جواد بهمنی از خیرین و یتیم نوازان شهر بروجرد بوده‌اند که در بازگشت از سفر حج در شهر جده فوت شده و در همان شهر به خاک سپرده شده‌اند.

مادر محمدمسعود بهمنی ، خانم سیده بتول حسینی از سادات و ذریه حضرت رسول (ص) می باشد.

محمدمسعود بهمنی قبل از استخدام در ارتش جمهوری اسلامی ایران در نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران و بسیج شهرستان بروجرد خدمت کرده است.

ایشان در سال 1359 به استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمده و دوره‌ی سه ساله‌ی دانشگاه افسری را طی نموده و افتخار خدمت با فرماندهان دانشکده‌ی افسری آن زمان از جمله شهید نامجو، شهید صیاد شیرازی و امیر سرلشگر صالحی را داشته‌اند.

به علت شهامت و رشادت در میادین نبرد با دشمن بعثی و منافقین 70 ماه ارشدیت درجه به ایشان اعطا شده است. در مناطق عملیاتی

ایشان دارای 19 تألیف کتاب در حوزه دین ، اجتماعی ، دفاع مقدس و جنگ نرم می‌باشد که منتشر شده است و مقالات ایشان نیز در روزنامه های کثیرالانتشار به تعدد به چاپ رسیده است، که تعداد 4 مقاله در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده است و در دومین همایش و چهارمین همایش اندیشه و قلم ارتش جمهوری

اسلامی ایران مورد تقدیرقرار گرفته اند و در شهریور سال 1392 به عنوان نویسنده برتر در حوزه ی دفاع مقدس از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ومورد تقدیر قرار گرفته اند.و کتاب مدیریت دانش در سازمان ها ایشان در یازدهمین جشنواره ی رشد آموزش و پرورش برگزیده و مورد تقدیر قرار گرفته است و نام برده ازاعضای نویسند گان سرای اهل قلم ایران نیز می باشد. چند بار مجروح گردید و در عملیات کربلای 5 شیمیایی شده است و 30 درصد جانبازی دارد و هنوز ترکش‌های ریز خمپاره در بدن ایشان وجود دارد.

وی همچنین به ورزش علاقه‌مند بوده و در چندین رشته ورزشی از جمله والیبال و جودو و شنا دارای عناوین قهرمانی و مدارک مربیگری و داوری می‌باشند و دارای کمربند مشکی دان 2 از فدراسیون جودوی ایران هستند.

ایشان دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت ومدرک دکترای معادل در امور نظامی می باشند و در حال حاضر عضو هیئت علمی مراکز آموزشی و یگانی ارتش جمهوری اسلامی و مدرس دانشگاه علمی کاربردی بوده و استاد سناریو نویسی در بحران شرکت ملی نفت و پتروشیمی و گاز ایران می باشد و به تحقیق و پژوهش مشغول هستند.