حلوا ایرمیک یکی از حلواهای خوشمزه و معروف ترکیه ای می باشد. حلوا ایرمیک طرفداران زیادی دارد. از حلوا ایرمیک به عنوان یک میان وعده خوب و مناسب استفاده می شود.

مواد لازم حلوا ایرمیک کاکائویی
ایرمیک دانه ریز( آرد سمولینا) ۲ لیوان
شیر ۳ لیوان
شکر ۱ و نیم لیوان
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
کره ۱۰۰ گرم
روغن مایع ۱ استکان

طرز تهیه حلوا ایرمیک کاکائویی

حلوا ایرمیک

مرحله اول

برای تهیه حلوی ایرمیک کاکائویی ابتدا شیر را که از قبل به دمای رسیده است در ظرفی بریزید و پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و پودر کاکائو گلوله نشود.

مرحله دوم تهیه حلوا ایرمیک

سپس مقداری وانیل را به مایع شیر کاکائو اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود، اگر از وانیل شکری استفاده می‌کنید یک بسته از آن معادل ۵ گرم را به مخلوط اضافه کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله چیز کیک وانیل و توت فرنگی از نوع یخچالی! را مشاهده نمایید.

حلوا ایرمیک

مرحله سوم 

بعد کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود و سپس روغن مایع را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله چهارم

سپس ایرمیک یا آرد سمولینا را کم‌کم و به شکل کنترل شده به مخلوط کره و روغن مایع اضافه کنید و روی حرارت متوسط تفت دهید تا بوی خامی ایرمیک گرفته شود.

مرحله پنجم تهیه حلوا ایرمیک

وقتی رنگ ایرمیک قهوه ای شد حرارت را کم کنید و سپس مخلوط شیر کاکائو را به مواد اضافه کنید و مدام و سریع هم بزنید تا وقتی که شیر کاکائو کاملا به خورد ایرمیک رود.

مرحله ششم

سپس زمانی‌که شیر کاملا جذب ایرمیک شد شکر را اضافه کنید و مدام به مدت ۳ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و دانه‌های آن مشخص نشود و به خورد مواد رود. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله ترفند های هوشمندانه برای جایگزین کردن شکر در رژیم غذایی را مشاهده نمایید.

حلوا ایرمیک

مرحله هفتم

بعد حلوا ایرمیک کاکائویی آماده را در یک نایلون بریزید و با وردنه باز کنید و سپس نایلون را از آن جدا کنید و با چاقوی تیز در اندازه و شکل دلخواه برش بزنید یا از قالب‌های آماده استفاده کنید.

مرحله هشتم

سپس روی برش های حلوا ایرمیک کاکائویی کنجد، پودر نارگیل، پودر پسته یا مغزیجات آجیل بپاشید و پخش کنید و بعد برش‌های حلوا را در ظرف مناسب بچینید و استفاده کنید.

مرحله نهم تهیه حلوا ایرمیک

به دلخواه و با توجه به سلیقه خودتان می‌توانید به جای برش زدن حلوا، داخل چند کاسه سلفون بکشید و مقداری حلوا داخل آن‌ها بریزید و سپس وسط آن را با دست یا قاشق گود کنید.

مرحله دهم

بعد داخل حلوا که گود کرده‌اید مقداری بستنی وانیلی بریزید و سپس روی بستنی را دوباره با حلوا پر کنید و کمی فشار دهید تا یک توپک حلوایی با مغزی بستنی درست کنید. همچنین اگر علاقه دارید میتوانید مقاله طرز تهیه بستنی وانیلی خوشمزه و مخصوص به روش کارخانه ای در منزل را مشاهده نمایید.

مرحله یازدهم تهیه حلوا ایرمیک

سپس توپک حلوا را در ظرف مناسب برگردانید و سلفون را از آن جدا کنید و روی حلوا را با پودر پسته، پودر نارگیل، کنجد، گردو خرد شده، فندق خرد شده یا خلال بادام تزئین کنید. در آخر مقداری حلوا ایرمیک کاکائویی را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مناسب همراه با چای سرو کنید.

حلوا ایرمیک

تفاوت آرد ایرمیک با آرد سمولینا چیست؟

ایرمیک در واقع میانی ترین قسمت گندم هست که در هر ۱۰۰ تن گندم ۵ کیلو آرد ایرمیک به دست میاد.  ایرمیک به زبان فارسی میشه خالص ترین جوانه گندمی که هیچ سبوسی نداره.

عمده ترین تفاوت ایرمیک با سمولینا همین هست که ایرمیک سبوس نداره و خالصه. ولی آرد سمولینا به نسبت مشخصی سبوس دارند به همین خاطر است که ایرمیک یا همان جوانه گندم خالص برای رشد کودکان در سن رشد خیلی توصیه میشه.

نکات مهم و فوت و فن های تهیه حلوای ایرمیک

  • هر چه قدر آرد رو بیشتر تفت بدید رنگ حلوا تیره‌تر میشه.
  • بهتره که حلوای ایرمیک رو قبل از سرو به مدت یک ساعت داخل یخچال بذارید.