خرمالو یکی از میوه های خوشمزه و پر خاصیت می باشد. خرمالو میوه مخصوص فصل پاییز است. خرمالو خواص زیادی برای بدن انسان دارد. در ادامه قصد صحبت درباره خواص خرمالو را خواهیم داشت.

خواص خرمالو

انواع خرمالو

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

خواص و فواید باورنکردنی خرمالو

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی حالی می کنند. خرمالو به اندازه ی انگور انرژی زا است. البته اگر دغدغه ی تناسب اندام دارید و نمی خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می رساند.

انواع مختلفی از این میوه ها در سراسر دنیا وجود دارند، اما معمول ترین آن ها در ژاپن است که ریشه چینی دارد با وجود این که این میوه ریشه آسیایی شرقی دارد ، نام علمی آن دیوسپیر کاکی است که با زبان یونانی مرتبط است . واژه دیوسپیر به معنای " غذا خدایان " است و در واقع خرمالو میوه بسیار مفید برای اهداف بهداشتی است. خرمالو تقریبا شبیه گوجه فرنگی است و رنگ آن از زرد به نارنجی درخشان تغییر می کند. رنگ میوه ها بسته به میزان رسیدگی آن تغییر می کند. این میوه بزرگ است و ازاندازه آن از پرتقال کوچک به یک گریپ فروت متفاوت است. حتی شکل،آن متفاوت است. می تواند گرد یا حتی چهارگوش باشد. پوست میوه خرمالو نازک وژلاتینی و بسیار شیرین است.

خواص خرمالو

ارزش غذایی میوه خرمالو

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها شامل مقدار قابل توجهی از :ویتامین A، B6 و C ؛ منگنز ؛ فسفر ؛ پتاسیم ؛ کلسیم ؛ فیبر رژیمی - هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می کند.

نگاهی کلی به خواص خرمالو

اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می کند به علاوه پکتین موجود در خرمالو نقش بسزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

میوه خرمالو با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم میتواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کمخونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

طبع خرمالو گرم و تر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت گرد درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می کند.

خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می شود.

خرمالو آرام کننده سکسکه است و به طور چشمگیری بندآورنده خون ریزی است.

خرمالو ورم و التهاب بواسیر را فرو می نشاند.

به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

میوه ی خرمالو رسیده برای کودکان نیز میوه ای مفید محسوب می شود و در رشد و نمو آن ها موثر است.

خواص خرمالو

بررسی فواید سلامتی میوه خرمالو

بسیاری از مردم خرمالو را به طور منظم مصرف می کنند و بسیاری هنوز آن را امتحان نکرده اند. با این حال، زمان آن است که در مورد فواید خرمالو بدانید، این احتمال وجود دارد که میوه در رژیم غذایی بطور منظم جای بگیرد.

خرمالو یکی انرژی زا طبیعی است

خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند. از این رو، کودکان و همچنین آن هایی که در تمرینات فیزیکی و همچنین فعالیت های ورزشی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند ، می توانند از این میوه بهره مند شوند. هم چنین قند و پتاسیم بالای آن به از بین بردن خستگی کمک می کند. کسانی که دچار استرس و خستگی می شوند باید خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

ادرار آور

این میوه بسیار غنی از کلسیم و پتاسیم است. آن هایی که مبتلا به مشکلات کلیوی هستند باید هر روز یک میوه خرمالو مصرف کنند چون به کاهش حفظ آب کمک می کند. در حقیقت مصرف منظم این میوه می تواند از مشکل نگهداری آب به طور موثر جلوگیری کند. از آنجا که خرمالو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، بهتر است این میوه را به جای داروهای ادرار آور مصرف کنید، زیرا منجر به از دست رفتن پتاسیم قابل توجهی می شود.

از خواص خرمالو ضد سرطان

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوامل سرطان‌زا کمک کند. رادیکال‌های آزاد در پس سوخت و ساز سلول‌ها تولید می‌شوند و توانایی تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی را دارند. طی تحقیقات انجام شده روی تاثیر عصاره برگ خرمالو بر سلول‌های سرطانی معده، محققین به تاثیرات ضدسرطانی این عصاره پی بردند.

خواص خرمالو

تقویت سیستم ایمنی از خواص خرمالو

میوه خرمالو به دلیل وجود ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این میوه یکی از بیشترین میزان‌های ویتامین C را بین دیگر میوه‌ها دارد، طوری که یک عدد خرمالو تقریبا می‌تواند تا ۸۰ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین را برطرف ‌کند. بر اساس نظر محققین، ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و تولید سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد. سلول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن دربرابر میکروب‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و سموم هستند.

خواص خرمالو برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از مشکلات التهاب، عفونت و سرماخوردگی و آنفولانزا را می توان با مصرف منظم خرمالو پیش گیری کرد. به خاطر این است که میوه خرمالو شامل مقدار غنی ویتامین ث است که مصونیت برای مبارزه با این عفونت ها را می سازد.

خواص خرمالو برای پاکسازی و سلامت کبد

پاکسازی بدن بسیار مهم است و خرمالو به طور موثر این کار را انجام می دهد. حاوی مقدار بالایی آنتی اکسیدان است که می تواند سموم بدن، به ویژه کبد را پاکسازی و سلامتی کبد ، را حفظ کند . رادیکال های آزاد با کمک این انتی اکسیدانها از بدن جدا می شوند.

تنظیم گردش خون

در ترکیبات خرمالو مس وجود دارد که یکی از عناصر اساسی برای ساخت سلول‌های قرمز جدید است. بدون مس بدن شما نمی‌تواند بسیاری از مواد غذایی حیاتی دیگر برای تولید هموگولوبین را جذب کند. افزایش سلول‌های قرمز خون سالم در بدن، باعث بهبود عملکردهای شناختی، حجم عضله، متابولیسم، میزان انرژی و همچنین التیام زخم و رشد سلول‌ها می‌شود.

خواص خرمالو

برای بررسی تاثیر عصاره اتانول موجود در برگ‌های خرمالو بر گردش خون و متابولیسم چربی‌ بدن، تحقیقاتی روی موش‌هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داشتند انجام شد. نتیجه تحقیقات نشان داد این ماده با جلوگیری از لخته شدن خون و تشکیل پلاکت و همچنین پایین آوردن میزان کسترول، تاثیر زیادی روی تقویت گردش خون در بدن دارد. اما برای مشخص شدن جزییات بیشتر این خاصیت خرمالو نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

خواص خرمالو برای کنترل فشار خون

خرمالو برای کنترل فشار خون بالا و در نتیجه جلوگیری از بیماری ها موثر است . مقدار بالای پتاسیم این میوه به عنوان گشاد کننده عروق عمل می کند و در نتیجه جریان خون در بدن را افزایش می دهد. بنابراین فشار خون کاهش می یابد.

خواص خرمالو برای درمان یبوست

آن هایی که به یبوست مبتلا هستند ، می توانند به شدت از خرمالو بهره مند شوند. این میوه دارای مقدار بسیار غنی فیبر محلول در آب است. به عنوان ملین طبیعی عمل می کند در نتیجه، آن ها که مشکلات شکمی دارند می توانند خرمالو بخورند.

خواص خرمالو برای سلامت قلب

با فشار خون خوب، تعدادی از بیماری های قلبی عروقی کنترل می شوند. سطح فشار خون پایین به حفظ سیستم قلبی عروقی کمک می کند و در نتیجه از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. علاوه بر حفظ فشار خون، این میوه نیز به جلوگیری از بیماری های قلبی با محتوای فیبر محلول در آب بالا کمک می کند.

بهبود هضم غذا

مانند اکثر میوه‌ها خرمالو منبع خوبی از فیبر است؛ یک عدد خرمالو ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را برآورده می‌کند. فیبر با اضافه کردن حجم مدفوع، فرایند هضم را بهتر و به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، ترشحات و اسید معده را جهت هضم بهتر غذا افزایش و با این کار علائمی مانند یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد.

به طور کل میوه‌ای مانند خرمالو با میزان فیبر زیادی که در خود دارد می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را تا حد زیادی بهبود دهد و شما را در برابر سرطان روده بزرگ و بیماری‌های مشابه ایمن کند. همچنین می‌تواند با جلوگیری از انباشته شدن سلول‌های چربی، به شما در کاهش وزن کمک کند.

محققین به این نتیجه رسیدند میوه‌هایی مانند خرمالو که سرشار از فیبر خوراکی هستند، متابولیسم ذخیره سلول‌های چربی در بدن را بهبود می‌دهند و از اکسید شدن کلسترول بد LDL-c که منجر به گرفتگی عروق می‌شود، جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از پیری زودرس

خرمالو میزان زیادی ویتامین، خصوصا ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین دارد. این ویتامین‌ها در بدن مانند آنتی اکسیدان عمل و با کاهش استرس اکسیداتیو، از ظهور نشانه‌های پیری زودرس مثل چین و چروک صورت، لک و تیرگی، بیماری آلزایمر، خستگی، کاهش بینایی چشم، ضعف عضلانی و عوارض دیگر جلوگیری می‌کنند.

گروهی از محققین ژاپنی از تحقیق روی نوع خاصی از پلی‌فنل (polyphenol) که در پوست خرمالو موجود است، به این نتیجه رسیدند که این ماده شیمیایی نقش پررنگی در جلوگیری از آسیب‌هایی دارد که از روند پیری به ما وارد می‌شود.

خواص خرمالو

تقویت بینایی

از دیگر فواید خرمالو می‌توان به مفید بودن آن برای چشم اشاره کرد. زآگزانتین (Zeaxanthin) موجود در خرمالو یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی ویتامین‌های ب کمپلکس است. محققین اعلام کرده‌اند که این ماده تاثیر مستقیمی در بهبود سلامت چشم‌ها دارد. این ترکیب از بیماری‌های مانند «دژنراسیون ماکولا»، «آب مروارید» و «شب کوری» پیشگیری می‌کند. نتیجه بیماری دژنراسیون ماکولا تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید است.

برای داشتن کبد سالم خرمالو مصرف کنید

خرمالو سرشار از آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد ناشی از اکسیژن را در بدن‌مان از بین می‌برند. این میوه همچنین اثر مواد سمی را کاهش می‌دهد و مانع آسیب سلولی می‌شود. این امر در نهایت به یک بدن سم‌زدایی‌شده و کبد سالم‌تر منتهی می‌شود. همچنین برای درمان کبد چرب مفید است.

به بهبود تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

مسِ موجود در این میوه، به جذب مناسب آهن کمک می‌کند و همین به نوبه‌ی خود، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

درمان شوره سر با خرمالو

خرمالو به خاطر داشتن ویتامین A و E باعث نرمی و لطافت پوست سرتان می‌شود و جلوی شوره سر را میگیرد.

 آسم و سرفه‌ی حاوی خلط را درمان می‌کند.

دو تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار بدهید تا بپزد. پس از آن‌که خرمالو پخت، آن را تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.