لازانیا یکی از غذاهای معروف بین المللی است که در واقع یکی از پاستاهای معروف کشور ایتالیا است. لازانیا طرفداران زیادی دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لازانیا ساده در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ورق لازانیا ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
قارچ ۵۰۰ گرم
فلفل دلمه ای ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا ۴۰۰ گرم
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
آویشن ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی
مواد لازم سس بشامل
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
شیر ۲ لیوان

طرز تهیه لازانیا ساده

لازانیا

مرحله اول

برای تهیه لازانیای ساده و خوشمزه ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و پیاز را به همراه کمی روغن اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد کرده و به تابه می افزاییم.

مرحله سوم

فلفل دلمه ای را هم کمی تفت می دهیم تا با دیگر مواد یکدست شود، سپس قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد می کنیم و به همراه آب لیمو ترش به تابه اضافه می کنیم. در ادامه قارچ را هم تفت می دهیم تا آب بیندازد و سرخ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد داخل تابه را یک سمت جمع می کنیم و در سمت دیگر رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را چند دقیقه تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شده و طعم خامی اش گرفته شود.

لازانیا

مرحله پنجم

حالا درب تابه را می گذاریم تا مواد با آب خودشان بپزند. در همین حین سس بشامل را آماده می کنیم، برای این منظور آرد را درون یک تابه جداگانه می ریزیم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله ششم

حالا کره را اضافه کرده و به همراه آرد تفت می دهیم تا به طور کامل با هم یکدست شوند. در ادامه شیر گرم را اضافه می کنیم و به صورت مرتب مواد را هم می زنیم تا آرد گلوله نشود، سپس اجازه می دهیم سس غلیظ شود.

مرحله هفتم

این سس را باید به صورت مداوم هم بزنیم تا غلظت آن شبیه فرنی شود، سپس از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم خنک شود. مواد گوشتی را هم پس از اینکه آب درون تابه کشیده شد از روی حرارت کنار می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به طور کامل گرم شود، سپس یک ظرف مناسب فر انتخاب می کنیم. در ادامه ورق های لازانیا را درون آب ولرم قرار می دهیم تا کمی نرم شوند.

مرحله نهم

حالا مقداری سس بشامل در کف ظرف می ریزیم، سپس یک ورقه لازانیا روی سس قرار می دهیم. در ادامه یک لایه نازک از مخلوط گوشت چرخ کرده روی ورق لازانیا پهن می کنیم، سپس کمی پنیر پیتزا و آویشن روی آن می پاشیم.

مرحله دهم

به همین ترتیب مواد لازانیا را به صورت لایه ای روی هم می چینیم. لایه آخر را با پنیر پیتزا می پوشانیم، سپس ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا لازانیا آماده شود. در پایان پخت برای طلایی شدن روی پنیر، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم.

لازانیا

نکات طرز تهیه لازانیا

  • یکی از دلایل اصلی خمیر شدن لازانیا این است که ورقه های لازانیا را به مدت طولانی درون آب جوش قرار دهیم. البته دلایل دیگری هم برای خمیر شدن لازانیا وجود دارد که از مهمترین این دلایل می توان به استفاده بیش از حد از سس بشامل در تهیه این غذا اشاره کرد.
  • برای تهیۀ لازانیا می‌توان به جای گوشت چرخ‌کرده از مرغ و یا سویا چرخ‌کرده هم استفاده کرد.
  • برای درست کردن لازانیا بدون فر بهتر است از لازانیا پیش پخت استفاده نشود و مثل ماکارونی حتما ورقه‌های لازانیا نیز آبکش شوند. اگر از لازانیا پیش پخت استفاده می‌کنید حتما سس گوشتی را رقیق‌تر از روی گاز بردارید تا لازانیا را نرم کند.
  • زمان دقیقی برای آبکش کردن لازانیا وجود ندارد ولی میزان نرمی آن باید مثل ماکارونی باشد، یعنی از بیرون نرم و از داخل مقداری سفت.
  • برای لایه‌های پنیری علاوه بر پنیر پیتزا می‌توانید از پنیر ورقه‌ای هم استفاده کنید. به طور کلی استفاده از ترکیب پنیرها مثل موزارلا، گودا، پارمزان و مواردی این چنین باعث لذیذ و خوشمزه‌تر شدن لازانیای شما می‌شود.
  • آب سس گوشتی باید تقریباً کشیده شود و نباید خیلی شل و یا خیلی سفت باشد.
  • بعد از اینکه روی ورقه‌های لازانیا آب سرد گرفتید می‌توانید آن‌ها را روی یک حوله یا پارچۀ تمیز بچینید تا هم توی آبکش به هم نچسبند و هم کاملاً خشک شوند.
  • اگر بعد از ۲۰ دقیقه که لازانیای شما روی اجاق بود احساس کردید برای پخت بهتر نیاز به بخار است، می‌توانید خیلی کم آب گرم کف قابلمه بریزید. توجه داشته باشید که حتماً آن را کنارۀ قابلمه بریزید و نه روی خود لازانیا تا فقط کف قابلمه مرطوب شود.
  • بعد از دم کشیدن لازانیا بهتر است چند دقیقه‌ای فرصت دهید تا سرد شود و بعد آن را سرو کنید، چرا که اگر بلافاصله بعد از برداشتن از اجاق گاز و داغ داغ برش دهید ممکن است از هم بپاشد و شکل ظاهری‌اش را از دست بدهد.