پانیک یا وحشت زدگی  نوعی اختلال اضطرابی است که میتواند بخاطر افسردگی یا اضطراب رخ دهد اما امکان دارد در زمانی که کاملا سالم هستید نیز اتفاق بیافتد اگر شما ترس و اضطراب شدیدی را احساس میکنید که از حد تصور خارج است و احساس تنگی نفس همراه با تعریق شدید را تجربه میکنید که چند دقیقه طول میکشد احتمالا دچار حملات اضطرابی یا پانیک میشوید ، ولی خبر خوش این است که این بیماری قابل کنترل و بهبود و حتی پیش گیری است .  در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد که حملات پانیک را بشناسید و با هم به مقایسه راه های درمان حملات  پانیک  به خصوص درمان سنتی حمله پانیک میپردازیم .

علائم و علت بیماری پانیک

علائم پانیک شامل این موارد می شود : تعریق ، گرگرفتگی ، ترس و اضطراب شدید ، خواب بد ، احساس توهم ، بی خوابی ، خواب های ترسناک و بد ، سردی دست و پا ، تپش قلب ، درد قفسه سینه  ، درد های بی مورد بدن که در آزمایش هیچ مشکل بدنی و جسمی وجود ندارد ، تپش قلب ، پرش عضلات ، ترس از فضای بسته ، ترس از مکان شلوغ ، وسواس شدید ، افسردگی و ...

علت به وجود آمدن این بیماری به دو عامل اصلی تقسیم می شود که سبک غذایی و سبک زندگی بد رو شامل می شود . افرادی که دچار این بیماری می شوند در مرحله اول فکر می کنند که این بیماری یک اتفاق جدید است اما بدن آن فرد از قبل استرس های کوچک و افسردگی های کوچک را تجربه می کند و با یک جرقه چند برابر می شود .

علائم و علت بیماری پانیک

معرفی چهار راه درمان پانیک

درمان پانیک در طب سنتی

1. عرقیات و دمنوش ها یکی از روش های درمان پانیک در طب سنتی هستند . عرقیاتی که آرامش بخش هستند شامل : گلاب ، عرق بهار نارنج ، عرق بیدمشک ، عرق نسترن ، عرق بادرنجبویه ، عرق طارونه ، عرق گل گاو زبان که البته دمنوش همه گیاهان عرق های معرفی شده بسیار مفید هستند . دمنوش به یکی از بهترین روش های آرامش بخشی برای ذهن است که اگر با مویز مصرف شود به شدت عالی است .

2. اصلاح سبک غذایی : طب سنتی بر این عقیده است که بهترین راه پیشگیری از بیماری ها سبک تغذیه صحیح و متعادل است به شکلی که قدیمی ها به شدت به این موضوع توجه داشتند و اگر ماهی که با طبع سرد بود را میل می کردند در کنارش حتما مقداری خرما می خوردند . سبک غذایی که برای پانیکی ها مفید است غذاهای گرم و تر مثل : خورشت سبزی ، خوراک لوبیا ، خورشت بوقلمون ، گوشت شتر ، خورشت قیمه و ... است . ائمه به خوردن غذاهای گرم و تر برای بهبود خلق بسیار تاکید کرده اند و یکی از بهترین روش های درمان پانیک در طب اسلامی اصلاح تغذیه و خوردن غذاهای حلال و گرم و تر است .

3. میوه های مفید برای پانیک از نظر طب سنتی : اگر بخواهیم به سرور کل میوه های مفید برای اعصاب اشاره کنیم باید مویز را در اول بیاوریم . سایر میوه ها چون : خربزه ، انبه ، آناناس ، انگور ، طالبی و در کل میوه های با طبع گرم بسیار مفید است .

4. روغن های مفید پانیک : افرادی که دچار پانیک می شوند اکثرا مزاج سودا را دارند یا اگر با طبع دیگری هستند طبع سودا بر آن ها غلبه کرده است که اگر بخواهیم این موضوع را در نظر بگیریم افراد پانیکی دچار مشکلاتی چون شکم درد و درد قفسه سینه می شوند که اکثرا آن را از قلب قلمداد می کنند ، ولی اگر با روغن سیاهدانه شکم و قفسه سینه را چرب کنند و ماساژ دهند بسیاری از این درد ها از بین خواهد رفت .

دارو درمانی

دارو درمانی میتواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند یا روند درمان را تسهیل کند اما تشخیص مصرف دارو فقط توسط روانپزشک و در شرایط حاد انجام میشود . معمولا داروهای زیر در کمک به روند درمان حملات پانیک تجویز میشوند.

. مهار کننده‌های بازجذب سروتونین همچون فلوکستین، پاروکستین و و سرترالین

. بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس و کلونازپام

. مهارکننده‌های بارجذب سروتونین و نوراپی نفرین همچون ونلافاکسین

 

درمان به روش آگاهانه

برای درمان این بیماری ابتدا باید بیماری توسط متخصص روانپزشک یا روانشناس تشخیص داده شود و نسبت به شدت بیماری برای آن دارو تجویز شود یا از راه های دیگر پیشنهادی پزشک درمان شود .

یکی از بهترین راه ها درمان به روش آگاهانه است. در این روش درمان شما یاد میگیرید که با دید واقع بینانه تری به ترس خود نگاه کنید برای شناخت بیشتر این موضوع میتوانید اینجا کلیک کنید.

 

درمان پانیک با هر روشی که به شما آرامش میدهد 

راه هایی که باعث ایجاد آرامش برای شما شوند میتوانند از بروز علام پانیک جلوگیری کنند و به درمان بیماری بدون استفاده از دارو کمک کند. برای مثال برای خود جملات انگیزشی داشته باشید که هنگام بروز استرس به شما کمک کند.

 

تنفس ساده یکی از راه های کم کردن اضطراب میباشد برای این کار

از طریق بینی به آرامی و عمیق هوا را استنشاق کنید. شانه های خود را آرام نگه دارید. شکم شما باید منبسط شود و قفسه سینه باید خیلی کم بالا بیاید.

بازدم را به آرامی از طریق دهان انجام دهید. هنگامی که هوا را بیرون می دهید ، لب های خود را کمی جمع کنید ، اما فک خود را آرام نگه دارید. هنگام بازدم ممکن است صدای سوت مانندی بشنوید.

این تمرین را به مدت 10 دقیقه تکرار کنید تا احساس بهتری پیدا کنید.

تنفش رزونانسی یکی دیگر از راه های کاهش اضطراب است برای امتحان کردن آن

دراز بکشید و چشمان خود را آرام ببندید.

به مدت شش ثانیه به آرامی از طریق بینی هوا را استنشاق کنید و دهان خود را بسته نگه دارید. ریه های خود را خیلی پر از هوا نکنید.

به مدت شش ثانیه نفس خود را بیرون دهید و اجازه دهید عمل بازدم بدون هیچ فشاری و به آرامی انجام شود.

این عمل را تا 10 دقیقه ادامه دهید.

پس از اتمام تمرین چند دقیقه بی حرکت باشید و روی احساسات بدن خود تمرکز کنید.

تنفس آگاهانه

تنفس آگاهانه 

 

آرام باشید و خود را رها کنید. سعی کنید که افکار منفی را از خود دور کرده در این هنگام با نفس های عمیق و  شمرده توجه خود را به زمان حال برگردانبد.

 

تنفس چهار-هفت-هشت

 

تمرین تنفسی 4-7-8 که نفس آرامش بخش نیز نامیده می شود به عنوان یک آرام بخش طبیعی برای سیستم عصبی عمل می کند. در ابتدا بهتر است تمرین را به حالت نشسته با پشت صاف انجام دهید.

 

در تمام طول تمرین نوک زبان خود را بر روی برجستگی بافت پشت دندانهای جلویی بالا قرار دهید و نگه دارید.

هوا را به طور کامل از طریق دهان بیرون دهید به طوری که یک صدای وووش ایجاد کند.

دهان خود را ببندید و به آرامی از طریق بینی هوا را به داخل بکشید و تا چهار بشمارید.

نفس خود را به مدت هفت ثانیه حبس کنید و نگه دارید.

دوباره عمل بازدم را از طریق دهان و با همان صدای ووش به مدت 8 ثانیه انجام دهید.

و راه های دیگر برای تنفس مناسب هنگام حملات پانیک که میتوانید در این مقاله مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری

با توجه به نتیجه بهبود درمان شدگان پانیک ما به این نتیجه رسیدیم که اگر افرادی که دچار پانیک می شوند در ابتدا به سبک غذایی صحیح و سبک زندگی صحیح رو بیاورند و به انجام ورزش های سبک روزانه استمرار بورزند پانیک به خودی خود ضعیف خواهد شد چون افرادی که دچار پانیک می شوند اکثرا مدت ها سبک غذایی ناسالم مثل مواد مخدر ، مشروبات الکلی ، زیاد میل کردن فست فود ،  انرژی زاها و .... را انجام داده اند .