وجود جوش روی پوست صورت بسیار آزار دهنده و ناخوشایند می باشد، خصوصا اگر این جوش ها زیر پوستی باشند و امکان تخلیه آنها وجود نداشته باشد. افراد در هر سنی دچار این عارضه پوستی می شوند ولی با رعایت اصول بهداشتی می توانید از بروز آن پیشگیری کنید. روش های درمان جوش سفت زیر پوستی را در پارس نیوز بخوانید.

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش‌های زیر پوستی که به جوش کور معروف است، زیر پوست ایجاد می‌شوند. برخلاف انواع دیگر جوش‌ها که به‌صورت انواع جوش سرسفید، سرسیاه یا قرمز قابل مشاهده هستند، جوش‌های کور زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند.

برخی از این جوش‌ها در نهایت در سطح پوست ظاهر شده و به اصطلاح از زیر سطح پوست شما فوران می‌کنند و سبب بروز نشانه‌هایی در روی پوست به شکل یک لکه می‌شوند. البته بسیاری از این جوش‌های زیرپوستی بدون ظاهر‌شدن از بین می‌روند.

لیمو و جوش شیرین - درمان جوش سفت زیر پوستی

جوش‌های زیرپوستی در مناطقی از پوست که غدد چربی بیشتری دارند، مانند صورت، گردن، شانه‌ها، پشت و سینه ایجاد می‌شود. اگر منافذی با سلول‌های مرده پوست مسدود شود، سبوم نمی‌تواند به سطح پوست برسد.

بنابراین سبوم در غده چربی جمع شده و به جوش تبدیل می‌شود. جوش‌های کور یا زیرپوستی اغلب روی نواحی صورت، قسمت بالایی کمر یا سینه ایجاد می‌شود. اگر انگشت خود را روی سطح پوست بمالید، ممکن است بتوانید این جوش‌ها را احساس کنید.

جوش‌های زیرپوستی می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند، اما چندین روش درمانی، از جمله کمپرس گرم و کرم‌های موضعی، می‌توانند این نوع از جوش‌ها را کوچک کنند. هرگز سعی نکنید یک جوش زیر پوستی را با فشار‌دادن آن ازبین ببرید، چراکه می‌تواند وضعیت جوش را بدتر کند یا باعث ایجاد یک جوش دائمی شود.

علت ایجاد جوش زیر پوستی

جوش زیر پوستی به جوشی می گویند که در عمق منافذ پوست ایجاد می شود و از فاصله دور مشخص نیست، اما فرد با لمس پوست آن را زیر پوست حس می کند. این مدل جوش زیر پوستی اغلب به دلیل وجود کیست یا غده ای ریز به وجود می آید.

علت به وجود آمدن انواع جوش زیر پوستی ترکیب شدن سبوم (چربی) سطح پوست و آلودگی وارد شده به منافذ باز پوست، است. جوش های زیر پوستی در بیشتر مواقع در آن بخشی که دارای غدد چربی بیشتری است، مثل صورت، گردن، شانه ها، کمر و قفسه سینه به وجود می آیند. به این غدد چربی پوست غده های «سباسه» هم می گویند. حفره های کوچکی درون پوست وجود دارند که به آن ها منافذ پوست می گویند.

این منافذ به وسیله کانالی به نام فولیکول، به غده های سباسه متصل هستند. این غدد، نوعی چربی به نام «سبوم»، از طریق باز شدن یک فولیکول ترشح می کنند که باعث مرطوب شدن پوست می شود و در مراقبت از پوست هم موثر است.

گاهی تجمع سلول های مرده باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند و سبوم نمی تواند به سطح پوست برسد و در نتیجه به مرور در غده سباسه جمع شده و تبدیل به جوش می شود.

در بعضی شرایط بدتر ترکیب سلول های مرده و سبوم با باکتری هایی که «پروپیونی باکتریوم» نام دارند و به صورت طبیعی روی پوست رشد می کنند، باعث بسته شدن فوکیول می شود.

زمانی که این اتفاق می افتد باکتری شروع به تولید آنزیم و مواد شیمیایی می کند و باعث جذب سلول های سفید خون به سمت خود می شود. در نهایت این اتفاق منجر به قرمزی پوست، تورم و درد که به صورت کلی به آن التهاب می گویند، می شود.

جوش زیر پوستی - درمان جوش سفت زیر پوستی

راهکارهای درمان جوش سفت زیر پوستی

در ادامه به شما برترین روش های خانگی برای از بین بردن جوش زیر پوستی را آموزش می دهیم. البته برای درمان جوش های ریز زیر پوستی صورت نیاز به انجام کاری ندارد، چراکه به مرور خود به خود رفع می شوند.

به یاد داشته باشید که درمان قطعی جوش زیر پوستی نیازمند تداوم در انجام راه های درمانی است. مثلا اگر از ماسک صورت خانگی برای جوش زیر پوستی استفاده می کنید، باید حداقل هفته ای دو بار از ماسک استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

از دستکاری، فشار دادن و ترکاندن جوش ها بپرهیزید!

همه ی ما می‌دانیم انجام این کار درست نیست، اما ممکن است وسوسه شویم و جوش های خود را بترکانیم. اگر پوستی صاف و یکدست می خواهید، نباید هیچ جوشی را بفشارید یا آن را بترکانید. رعایت کردن این موضوع در جوش های زیر پوستی مهم تر است. زیرا این جوش ها در سطح پوست نیستند و ترکاندن آنها بسیار سخت و حتی گاهی غیر ممکن است.

در واقع، فشار دادن این جوش ها التهاب را تشدید می کند. به دنبال آن، پوست این قسمت، آسیب پذیر و حساس می شود. این کار حتی ممکن است قرمزی را افزایش دهد و سبب باقی ماندن جای جوش روی پوست تان شود‌.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که جوش های زیر پوستی را با مجموعه ای از اقدامات و سپس با روش های درمانی از پوست خارج کنید.

کمپرس آب گرم برای درمان جوش سفت زیر پوستی

کمپرس آب گرم در درمان جوش های زیر پوستی بسیار تاثیر گذار است، می تواند از درد آن ناحیه بکاهد. حرارت منافذ پوست را باز می کند و در نتیجه جوش به سطح پوست نزدیک تر می شود به اصطلاح باعث سریع تر رسیدن جوش می شود. وقتی جوش سر باز می کند؛ چربی و سلول های مرده پوست از بین می روند، باکتری ها و چرک از داخل جوش خارج می شوند و جوش به مرور از بین می رود.

برای از بین بردن جوش های زیر پوستی با استفاده از کمپرس آب گرم ابتدا یک حوله تمیز بردارید و در آب داغ (نه آب جوش) بگذارید، سپس آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی جوش زیر پوستی بگذارید. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید، تا زمانی که جوش زیر پوستی به روی سطح پوست برسد و سر باز کند و چرک درون آن خالی شود.

بعد از استفاده از کمپرس گرم برای جوش زیر پوستی به هیچ عنوان با دست جوش را خالی یا تحریک نکنید. پس از این کار اطراف جوش را تمیز و با یک پنبه آغشته به الکل ضدعفونی کنید. تا زمانی که جوش از بین نرفته است، به آن دست نزنید و از لوازم آرایشی استفاده نکنید.

خمیر دندان برای درمان جوش سفت زیر پوستی

خمیر دندان باعث کاهش التهاب و درد می شود. قبل از رفتن به تخت خواب به اندازه یک نخود خمیر دندان سفید کننده بر روی جوش ها بمالید، اجازه دهید به مدت یک شب بماند و سپس صورت خود را به وسیله آب ولرم شستشو دهید. این کار را تا زمان از بین رفتن جوش های زیر پوستی انجام دهید.

از آن جایی که استفاده از زغال اکتیو برای از بین بردن جوش آکنه روشی کاربردی است، خمیر دندان های زغالی هم در از بین بردن جوش زیر پوستی تاثیر بیشتری دارند.

از این درمان پوستی می توانید در طول روز هم استفاده کنید. اما حداقل باید یک یا دو ساعت روی پوست باقی بماند.

جوش قرمز صورت - درمان جوش سفت زیر پوستی

نحوه استفاده از یخ برای درمان سریع جوش زیر پوستی

یخ بهترین گزینه برای درمان سریع جوش های زیر پوستی است. یخ باعث کاهش التهاب و درد ناحیه جوش زیر پوستی می شود. استفاده از یخ به درمان فوری جوش زیر پوستی که هنوز به صورت کامل عفونی نشده است، کمک می کند و همچنین باعث کاهش التهاب و منقبض شدن غدد چربی می شود. در نتیجه چربی اضافه و میکروب های درون جوش از آن بخش پوست بیرون می ریزند.

برای از بین بردن سریع جوش های زیر پوستی به این روش یخ را درون یک پارچه بگذارید و روی قسمت مستعد جوش زیر پوستی قرار دهید و چند ثانیه آن را نگه دارید. سپس یخ را بردارید، چند دقیقه صبر کنید و مجددا مرحله پیش را تکرار کنید. برای درمان جوش زیر پوستی سفت پیشنهاد می کنیم که این کار را چندین دفعه در طول روز تکرار کنید. پس از یکی دو روز جوش زیر پوستی رفع می شود.

برچسب آکنه

برچسب آکنه مانند چسب زخم است. باید آن را به صورت مستقیم روی جوش های خود قرار دهید. این برچسب باعث از بین رفتن باکتری ها، آلودگی، سبوم و در نتیجه جوش می شود. این برچسب ها دارای مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند، اما اکثر آن ها حاوی عناصری مانند اسید سالیسیلیک هستند که با جوش ها مبارزه می کنند.

از عسل خام استفاده کنید

عسل خام، جایگزین طبیعی دیگری برای محصولات شیمیایی بدون نسخه است. منظور از عسل خام عسلی است که نه حرارت دیده و نه فیلتر شده است. بیشتر عسل ها (حتی برخی عسل های خالص و طبیعی) تصفیه می شوند تا تخمیر نشوند و به فرم مایع در آیند. عسل، خواص ضد میکروبی طبیعی دارد. بنابراین کمک می کند پوست تان از شر باکتری ها خلاص شود.

برای این منظور باید از عسل خام استفاده کنید. عسل های رایجی که در فروشگاه ها وجود دارند، برای این کار مناسب نیستند. مقدار کمی از عسل خام را یک شب تا صبح روی جوش های خود قرار دهید. می توانید عسل خام را با آب مخلوط کرده و از آن به عنوان پاک کننده ی پوست استفاده کنید.

نمک سولفات برای درمان جوش سفت زیر پوستی

برای از بین بردن جوش زیر پوستی با استفاده از نمک سولفات، ابتدا لازم است یک قاشق چای خوری نمک سولفات را در 1/2 پیمانه آب گرم حل کنید و اجازه دهید تا نمک به طور کامل در آب حل شود.

سپس محلول نمک سولفات و آب را به وسیله پارچه یا پنبه تمیز روی صورت خود بمالید و اجازه دهید محلول نمک روی پوست شما خشک شود. وقتی صورتتان خشک شد، آن را با آب ولرم بشویید. برای درمان جوش سفید زیر پوستی باید این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. خواهید دید که رفع جوش های زیر پوستی با این ماده ممکن و شدنی است.

الکل برای رفع جوش زیر پوستی

یکی از امن ترین و سریع ترین روش ها برای درمان جوش زیر پوستی پیشانی و صورت الکل است. زیرا الکل دارای خاصیت ضد باکتری، ضد میکروب و ضد التهاب است.

برای از بین بردن جوش های زیر پوستی با کمک الکل، ابتدا صورت خود را شستشو دهید و پاکسازی کنید، سپس آن را با یک حوله یا پد تمیز خشک کنید. یک پنبه یا پد بهداشتی را به مقداری الکل آغشته کنید و به آرامی پد یا پنبه آغشته شده به الکل را در اطراف ناحیه جوش هایی قصد دارید از بین ببرید قرار دهید.

اجازه دهید الکل روی صورت شما خشک شود. این کار را در ابتدا باید یک بار در روز انجام دهید و به مرور زمان که تحمل پوست شما نسبت به الکل افزایش یافت، می توانید 2 تا 3 روز هم از این روش استفاده کنید.

جوش سفت صورت - درمان جوش سفت زیر پوستی

آبلیمو راهی برای درمان جوش زیرپوستی

یکی از موثرترین موادی و ترکیباتی که برای درمان جوش‌های زیرپوستی توصیه می‌شود، آبلیموی تازه است. فقط کافیست لیمو را بشویید و با استفاده از پنبه روی صورت خود بمالید و پس از آن با آب ولرم تمیز کنید. بهتر است برای اثربخشی، این کار را ۱ تا ۲ بار در روز انجام دهید.

بهترین راه درمان جوش سفت زیر پوستی با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از درمان های مفید خانگی برای درمان جوش های چربی زیر پوستی و آکنه است که باعث لایه برداری پوست می شود و راه را برای خارج شدن چربی و سلول های مرده باز می کند.

استفاده از جوش شیرین روشی بسیار کاربردی برای از بین بردن جوش های زیر پوستی است. می توان از این روش درمانی برای لایه برداری پوست و سفید کردن دندان ها استفاده کرد.

وقتی سلول های پوستی و ارگانیسم های کوچک در کنار هم قرار می گیرند، باعث تشکیل یک جوش متورم می شوند که علاوه بر جلب توجه دیگران و بهم زدن زیبایی صورت، گاهی واقعاً دردناک است. یکی از مزایای جوش شیرین کاهش درد و التهاب ناشی از انواع جوش زیر پوستی است.

به عنوان مثال، می توان از مواد ساده در آشپزخانه برای تهیه ماسک های صورت دارای قوام با پایه جوش شیرین استفاده کرد. برای مثال استفاده از ماسک جوش شیرین و زردچوبه در زیر بغل علاوه بر درمان جوش زیر پوستی زیر بغل، باعث روشن شدن و رفع تیرگی زیر بغل و کشاله ران می شود.

روش استفاده از جوش شیرین

به جوش شیرین کمی آب و آب لیمو اضافه کنید و یک خمیر سفت درست کنید.

پوست خود را کاملا بشویید و زمانی که مرطوب است، آن را به ناحیه دارای جوش زیر پوستی بمالید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا خمیر روی پوست شما خشک شود. سپس صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید. برای دستیابی به نتایج سریع تر، این فرآیند را دو بار در روز تکرار کنید.

هرگز اجازه دهید جوش شیرین بیشتر از چند دقیقه روی پوست شما بماند، چراکه باعث خشکی و حساسیت پوستی می شود.

جوش پشت لب - درمان جوش سفت زیر پوستی

درمان خانگی جوش زیر پوستی با شیر

با انگشت تمیز و یا یک تکه پنبه آغشته شده به شیر تازه، جوش‌های زیر پوستی خود را با شیر مرطوب کنید و صبر کنید تا خشک شود. ( حدود ۱۵ دقیقه باید صبر کنید) و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. بهتر است این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که بتوانید جوش‌ها را درمان کنید.

ماسک خانگی برای درمان جوش سفت زیر پوستی

سیب و عسل ترکیب کاملی برای از بین بردن جوش های زیر پوستی هستند. عسل یک مرطوب کننده طبیعی، آنتی باکتریال و ضد التهاب است که عوامل بیماری زا را از روی پوست پاک می کند. علاوه بر این، عسل پوست را نرم و تغذیه می کند. از طرف دیگر، سیب دارای اسید مالیک است که پوست را سفت می کند.

برای از بین بردن جوش های زیر پوستی با این ماسک، باید پوست را با عسل مالش دهید و بعد از 10 دقیقه با آب شستشو دهید.

روش دیگر برای از بین بردن جوش زیر پوستی با کمک عسل و سیب به این صورت است که پوره سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به پوست بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب برای درمان جوش زیرپوستی

اسیدلاکتیک موجود در سرکه سیب لکه‌های باقی‌مانده و زخم‌های ایجاد شده توسط جوش را از بین می‌برد. استفاده از سرکه سیب برای ازبین‌بردن جوش مناسب نیست و حتی به علت اینکه احتمال تحریک جوش بیشتر می‌شود، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند استفاده از این روش برای درمان قطعی مناسب نیست.

  • یک پیمانه سرکه و ۳ پیمانه آب را مخلوط کنید. برای پوست‌های حساس، میزان آب را افزایش دهید. پس از خشک‌کردن پوست، محلول را به‌آرامی با پنبه روی پوست بمالید. پس از گذشتن 5 تا 20 ثانیه، پوست را با آب بشویید و خشک کنید. البته بیماران باید توجه کنند این روش روی برخی از پوست‌ها حساسیت ایجاد می‌کند.
  • مقداری سرکه سیب را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی جوش‌های خود بمالید و بعد از چند دقیقه محل مربوطه را پاک کنید. توجه کنید خیلی نباید بگذارید سرکه سیب روی صورت بماند، چرا که سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث سوختگی و حساسیت پوست شود. این کار را نهایتاً دو بار در روز انجام دهید.

درمان جوش های زیر پوستی با گیاهان دارویی

در ادامه چندین درمان گیاهی برای از بین بردن جوش زیر پوستی را معرفی می کنیم.

آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی بسیار مفید، آنتی باکتریال و سرشار از آنتی اکسیدان است. یکی از خواص آلوئه ورا برای پوست درمان التهاب جوش زیر پوستی است. آلوئه ورا قادر است که سلول های زیر پوستی ملتهب را ضدعفونی و ترمیم کند.

برای از بین بردن جوش زیر پوستی به این روش، باید شب و قبل از خواب، مقداری ژل آلوئه ورا را به پوستتان بمالید و فردا صبح صورت خود را با آب بشویید.

روغن درخت چای برای از بین بردن جوش زیر پوستی

روغن درخت چای، خواص ضدباکتریایی داشته و می‌تواند باکتری‌هایی را که در تولید جوش‌های زیر پوستی دخالت دارند، از بین ببرد. محققان در دو آزمایش بالینی متوجه شدند که ژل حاوی ۵ درصد روغن درخت چای، برای از بین بردن جوش زیر پوستی خفیف تا متوسط ماده‌ی مؤثری محسوب می‌شود.

در یک بررسی دیگر نیز مشخص شد، مالیدن روزانه، دوبار به مدت ۱۲ هفته روغن درخت چای به روی جوش‌های زیر پوستی صورت می‌تواند جوش‌های خفیف تا متوسط را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد.

روغن درخت چای را می‌توان از عطاری‌ها و همچنین داروخانه‌ها تهیه کرد. برای استفاده از این روغن، ابتدا باید آن را رقیق کنید. برای انجام این کار، یک قسمت روغن درخت چای را با یک قسمت روغن حامل مخلوط کنید.

از روغن‌های حامل معروف و محبوب می‌توان به روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن زیتون اشاره کرد. پس از آماده‌سازی روغن، آن را به روی جوش‌ها بمالید و یک شب روی پوست بماند.

سپس صبح روز بعد صورت‌تان را بشویید. استفاده‌ی موضعی روغن درخت چای ضرری ندارد، اما نباید به صورت خوراکی مصرف شود که در آن صورت به بدن صدمه می‌رساند.

بسیاری از افراد این روغن را استفاده می‌کنند و آن را مفید می‌دانند، اما آکادمی پوست آمریکا می‌گوید، هنوز برای توصیه‌ی درمان جوش با روغن درخت چای شواهد کمی وجود دارد.

جوش سفت زیر پوستی - درمان جوش سفت زیر پوستی

روغن سیاه‌دانه برای درمان جوش سفت زیر پوستی

متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند مقداری روغن کنجد و پودر سیاه‌دانه را ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید و پس از حدود بیست دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

فندوق افسونگر

عصاره فندوق افسونگر از پوست و برگ درختچه های نارون کوهی در آمریکای شمالی، استخراج می شود. این عصاره دارای ماده ای به نام تانن است که دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی بسیار قوی است. به همین خاطر از این گیاه دارویی برای درمان انواع مشکلات پوستی مانند شوره، اگزما، واریس، انواع سوختگی، کبودی، گزش حشرات، از بین بردن انواع جوش زیر پوستی و آکنه استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که هیچ مطالعه خاصی در مورد اثر این ماده بر از بین بردن و درمان جوش زیر پوستی انجام نشده است. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهد که فندق افسونگر می تواند باکتری ها را از بین ببرد، التهاب را کاهش دهد و پوست را تسکین دهد و بهبود بخشد.

نحوه استفاده از هامامالیس یا فندق افسونگر

برای درمان جوشهای زیر پوستی 1 قاشق غذاخوری از برگ فندق افسونگر را با 1 قاشق غذاخوری آب در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید و برگ ها را به مدت 30 دقیقه در آب بخیسانید. سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را با حرارت کم به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

سپس مخلوط را از روی اجاق گاز بردارید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. این مایع را در ظرف در بسته قرار دهید و روزانه یک یا دو بار آن را با استفاده از پنبه روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که فندوق افسونگر به صورت آماده هم در بازار فروخته می شود، اما فندق افسونگر آماده تانن خود را طی فرآیند تقطیر از دست می دهد.

درمان جوش زیر پوستی با دارو

در ادامه چند روش از بین بردن جوش زیر پوستی با استفاده از داروهای شیمیایی را آموزش می دهیم. داروهای موضعی زیادی برای درمان جوش زیر پوستی در داروخانه ها و مراکز بهداشتی موجود است و از بین بردن جوشهای زیر پوستی با آن ها سریعتر انجام می شود.

پمادهای موضعی

توصیه می شود محصولی را انتخاب کنید که علت جوش زیر پوستی را از بین ببرد و درمان کند. به عنوان مثال، اگر از داروهایی استفاده می کنید که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، برای از بین بردن جوش زیر پوستی باید دارویتان را عوض کنید. به طور کلی انواع کرم لایه بردار برای جوش زیر پوستی مفید هستند.

  • گوگرد از رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه جلوگیری می کند و منافذ پوستی مسدود شده را باز می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن و درمان جوش زیر پوستی بزرگ می شود.
  • آلفا هیدروکسی اسید (AHA) پوست را لایه برداری می کند.
  • اسید سالیسیلیک با از بین بردن لایه ای از سلول های مرده در سطح پوست، منافذ را باز می کند. علاوه بر درمان جوش های چربی زیر پوستی بزرگ، التهاب را کاهش می دهد.
  • رتینوئیدها منافذ پوست را باز می کنند و تولید چربی را کاهش می دهند.
  • آنتی بیوتیک های موضعی مانند کلیندامایسین و ازیترومایسین، باکتری های ایجاد کننده جوش های زیر پوستی را از بین می برند و التهاب را هم کاهش می دهند، استفاده از داروهای حاوی این مواد بهترین روش برای از بین بردن و درمان جوش چرکی زیر پوستی است.

این مواد در بسیاری از پاک کننده های ضد آکنه، کرم ها، ژل ها، اسکراب صورت، لوسیون ها و دستمال مرطوب موجود است.

جوش بدن - درمان جوش سفت زیر پوستی

برای تهیه داروهای موضعی به منظور رفع سریع جوش زیر پوستی که دارای مواد مذکور داشند به نسخه پزشک نیاز نیست. با این حال بهتر است همیشه قبل از استفاده از هرگونه دارو برای درمان قطعی جوش زیر پوستی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین داروهایی که تاثیر بیشتر و طولانی تری دارند را باید با نسخه پزشک تهیه کنید.

آسپرین

قرص آسپرین هم یک راهکار عالی برای از بین بردن جوش زیر پوستی به حساب می آید. قرص آسپرین مسکن و ضد التهاب است. برای ساخت این ماسک برای جوش زیر پوستی یک قرص آسپرین را له کنید با 3 برابر آب قاطی کنید و روی ناحیه ملتهب بگذارید. بعد از 30 دقیقه با آب صورت خود را بشویید.

روش های پیشگیری از جوش سفت زیر پوستی

جوش های زیر پوستی به طور غیر منتظره ای ظاهر می شوند، اما می توانید با انجام برخی اقدامات از بروز آنها پیشگیری کنید.

برای اینکه احتمال تبدیل جوش های زیر پوستی را به آکنه و جوش های قرمز کاهش دهید،باید:

شستن محدود صورت

فقط روزی دوبار یا زمانی که عرق کرده‌اید، صورت‌تان را بشویید. شستن مکرر صورت، پوست را حساس و مستعد تولید جوش زیر پوستی می‌کند.

لایه‌بردارهای صورت

پوستی که دایم جوش می‌زند، ممکن است چرب یا کثیف شود، اما نباید آن را با استفاده از لایه‌بردارها تمیز کرد. این کار وضعیت جوش‌ها را بدتر می‌کند.

محصولات مراقبتی پوست

نباید از محصولاتی که موجب تولید جوش می‌شوند، استفاده کرد. هنگام خرید محصول به برچسب آن دقت کنید و مراقب باشید روی آن ضدکومدون، ضدجوش یا عاری از چربی نوشته باشد.

شستشوی ملحفه بالش‌ها

ملحفه‌ی بالش‌ها و دیگر اقلامی را که با صورت در تماس است، مرتب بشویید. سلول‌های مرده‌ی پوست و باکتری‌ها معمولا به روی پارچه‌ی بالش‌ها جمع می‌شوند و می‌توانند درون منافذ پوست نفوذ کنند و آنها را ببندند.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

جوش های زیر پوستی جزو جوش هایی هستند که درمان آنها بسیار سخت است. برای اینکه این جوش ها را درمان کنید و به پوست خود نیز آسیب نزنید، باید صبور باشید و درمان را به طور کامل ادامه دهید.

اگر جوش های زیر پوستی تان با روش های خانگی درمان نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی ممکن است متخصص پوست برای درمان فوری جوش های صورت، تزریق داخل ضایعه‌ای کورتون ها (از جمله تریامسینولون) را برایتان تجویز کند.این دارو ورم پوست را به سرعت کاهش داده و به فرایند درمان سرعت می بخشد.

اگر به طور مرتب دچار جوش زیر پوستی می شوید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به داروهای خوراکی (قرص) و درمان های دیگری نیاز داشته باشید‌.