گیاهان بزرگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گیاهان بزرگ، نمای بسیار ویژه ای به دکوراسیون منزل و محل کار می دهند. گیاه آپارتمانی برگ پهن مناسب برای نگهداری در آپارتمان را به شما معرفی کرده ایم و روش های نگهداری و آبیاری آنها را در اختیارتان قرار داده ایم.

گیاهان آپارتمانی پهن برگ

قرارگیری گیاه آپارتمانی برگ پهن در فضای خانه

قرار دادن یک گیاه برگ پهن در گوشه اتاق مانند یک لنگر عمل می‌کند و تبدیل به یک منطقه کانونی می‌شود که سایر عناصر اتاق را به هم پیوند می‌دهند. این امر احساس پاکی و خلوص را به خوبی منتقل کرده و انگار فضا را به اتاق مخصوص “نفس کشیدن” تبدیل می‌کند.

البته گیاهان آپارتمانی مینیمالی وجود دارند که مناسب برای دکوراسیون خانه هستند. پیش از این گیاهان آپارتمانی سایه دوست را به شما معرفی کرده بودیم.

معرفی انواع گیاه آپارتمانی برگ پهن

گیاه آپارتمانی برگ پهن پرنده بهشتی (استرلیتزیا)

پرنده بهشتی یکی از گیاهان گرمسیری پهن برگ است که نام خود را از گل‌های خاص و متفاوتش گرفته است؛ گل‌هایی که شبیه به یک پرنده در حال پرواز هستند. برگ‌های پرنده بهشتی به‌صورت لایه‌ای از یک ساقه مرکزی جوانه می‌زنند.

استرلیتزیا

به‌همین‌دلیل، مشابه این گیاه کمتر وجود دارد. یک پرنده بهشتی در داخل خانه می‌تواند به ارتفاع 1.8 الی 2 متر رسیده و پهنایی حدود 1.2 متر پیدا کند. اگر قصد نگهداری از پرنده بهشتی در خانه‌تان را دارید، مواظب باشید که این گیاه برای گربه‌ها و سگ‌ها “بسیار” سمی است.

گوش فیل (کالوکازیا)

کالوکازیا

گوش فیل معمولا در خارج از خانه نگهداری می‌شود، اما می‌تواند به یک گیاه بزرگ و چشمگیر عالی برای داخل خانه نیز تبدیل شود. برگ‌های این گیاه از گیاهان خانگی پهن برگ می‌توانند تا 90 سانتی‌متر رشد کند؛ البته میزان رشد برگ‌ها کاملا به گونه گیاه وابسته است. اگر قصد نگهداری از گیاه گوش فیل در خانه‌تان را دارید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید، زیرا در صورت خورده شدن اثرات سمی برای آن‌ها خواهد داشت.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه گوش فیل

  • نور: نور کافی و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: خاک را مرطوب نگهدارید
  • خاک: دارای زهکشی قوی، غنی و سرشار از پیت

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا

فیکوس لیراتا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی و جز گیاهان پهن برگ خانگی است که می‌تواند نمای هر محیطی را در یک چشم به هم زدن ارتقا دهد. از ویژگی‌های بارز این گیاه می‌توان به برگ‌های پهن، مومی و ویولن مانند آن اشاره کرد.

با وجود پهن بودن برگ‌ها، می‌توانید آن‌ها را در شکل‌های مختلف هرس کرده و گیاه را مرتب نگه دارید. اگرچه این گیاه بسیار محبوب است، اما دمدمی مزاج بودن و دشواری نگهداری آن نکته‌ای است که باید مد نظر داشته باشید.

فیکوس لیراتا اگر شرایط برای رشد آن به‌خوبی مهیا باشد، می‌تواند به نهایت رشد خود برسد و به درختی بالغ تبدیل شود. به‌عنوان یکی از گیاهان پهن برگ آپارتمانی اندازه فیکوس لیراتا به‌علت کاشته شدن در گلدان و هرس شدن کوچک‌تر از حالت عادی خواهد بود. برگ‌های فیکوس لیراتا در صورت خورده شدن، هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسان‌ها سمی است

مختصری درباره روش نگهداری گیاه فیکوس لیراتا

  • نور: نور درخشان و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: هنگامی که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید
  • خاک: خاک گلدان غنی و دارای زهکشی عالی

گیاه آپارتمانی برگ پهن برگ انجیر

گیاه برگ انجیر

نوبت به گیاه مورد علاقه اینستاگرام یعنی برگ انجیری می‌رسید. برگ انجیری یک گیاه آپارتمانی با برگ‌های شبکه‌ای است که به محض قرار گرفتن در محیط، حال و هوای گرمسیری را تداعی می‌کند.

اگر این گیاه در داخل خانه نگهداری شود، می‌تواند به ارتفاع 3 متر رسیده و طول برگ‌های آن نیز به اندازه‌ای حدود 90 سانتی‌متر الی 1.2 متر برسد. متاسفانه برگ انجیری در صورت خورده شدن، سمیت کمی برای سگ‌ها، گربه‌ها و انسان‌ها خواهد داشت و ممکن است سبب بروز عوارض شکمی و التهابات پوستی در اطراف دهان شود.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه برگ انجیری

  • نور: نور غیرمستقیم، درخشان تا متوسط
  • آبیاری: هنگامی که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید
  • خاک: غنی و دارای زهکشی قوی

فیلودندرون زاناداو

فیلودندرون زاناداو

برگ‌های پهن، چرمی و محکم فیلودندرون زانادو، این گیاه را به گیاهی زیبا و مرکز توجه تبدیل کرده است. فیلودندرون زانادو هر چه بزرگ‌تر می‌شود، تعداد گوشه‌ها و انشعابات آن نیز بیشتر می‌شود. هر برگ از این گیاه می‌تواند به طول 40 سانتی‌متر و پهنای 30 سانتی‌متر برسد و حدود 15-10 انشعاب کوچک پیدا کند.

فیلودندرون زانادو نیز از دیگر گیاهان آپارتمانی سمی است که در صورت خورده شدن، برای انسان‌ها و حیوانات خانگی سمی خواهد بود. بنابراین توصیه ما این است که اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید آن را دور از دسترس کودکان، گربه‌ها و سگ‌ها قرار دهید.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه فیلودندرون زانادو

  • نور: نور غیرمستقیم، درخشان تا متوسط
  • آبیاری: هنگامی که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید
  • خاک: خاکی دارای زهکشی قوی

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا، یک گیاه آپارتمانی دوست داشتنی است که می‌توانید آن را در انواع مختلفی از اندازه و رنگ پیدا کنید. برگ‌های پهن و مومی این گیاه گرمسیری بخش‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

فیکوس الاستیکا در طبیعت اصلی خود می‌تواند تا ارتفاع 15 متر رشد کند، اما در داخل خانه ارتفاع چندانی پیدا نکرده و ابعاد کوچک‌تری دارد. بنابراین نگرانی در مورد جای مناسب برای نگهداری از آن وجود ندارد. ضمن اینکه در داخل خانه نیز می‌توانید با هرس کردن و تقسیم ریشه، شکل و اندازه آن را کنترل کنید.

این گیاه گرمسیری برای زنده ماندن در داخل منزل، به مقدار زیادی از نور درخشان و مستقیم خورشید نیازمند است بنابراین اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید حتما به این نکته توجه داشته باشید. ضمن اینکه این نکته را نیز درنظر داشته باشید که فیکوس الاستیکا در صورت خورده شدن توسط گربه‌ها، سگ‌ها یا انسان‌ها سمیت کمی خواهد داشت.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا

  • نور: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: در طول فصول رشد، خاک را همواره مرطوب نگهدارید
  • خاک: دارای زهکشی عالیآلوکازیا آمازونیکا (گونه‌ای از بابا آدم)

آلوکازیا آمازونیکا

آلوکازیا آمازونیکا

آلوکازیا آمازونیکا، گونه‌ای از گیاه بابا آدم معروف است. مثل سایر گیاهان لیست گیاهان پهن برگ خانگی برگ‌های آلوکازیا آمازونیکا نیز بزرگ است و اینبار با رگه‌هایی از سفید و سبز روشن تزئین شده است.

شکل برگ‌های این گیاه قلبی شکل و معمولا سطح زیرین آن به رنگ بنفش تیره است. این گیاه جذاب تحت نور کافی و غیرمستقیم خورشید و در خاکی با زهکشی عالی رشدی بی‌نظیر خواهد داشت. آلوکازیا آمازونیکا نیز مثل بیشتر گیاهان پهن برگ آپارتمانی معرفی شده در این مطلب در صورت خورده شدن اثرات سمی برای گربه‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها از خود بروز خواهد داد.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه آلوکازیا آمازونیکا

  • نور: نور درخشان و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: خاک را مرطوب نگه داشته و از غرقاب کردن آن پرهیز کنید
  • خاک: غنی و دارای زهکشی عالی

فیلودندرون گلوریوزوم

فیلودندرون گلوریوزوم

فیلودندرون گلوریوزوم (گلوریوسوم) یک نوع فیلودندرون برگ پهن است. این گیاه جذاب، دارای برگ‌های مخملی به رنگ سبز تیره است که با رگه‌های سفید رنگ در نهایت هنرمندی تزئین شده‌اند. فیلودندرون گلوریوزوم بسیار کم‌یاب است و احتمالا نمی‌توانید آن را در فروشگاه گیاهان محلی خود پیدا کنید.

اگر دوست دارید این گیاه را داشته باشید، باید آن را به‌صورت آنلاین و از مراکز حرفه‌ای سفارش داده یا از یک کلکسیونر گیاهان آپارتمانی خریداری کنید. درنظر داشته باشید فیلودندرون گلوریوزوم نیز در صورت خورده شدن برای انسان‌ها، گربه‌ها و سگ‌ها سمی خواهد بود.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه فیلودندرون گلوریوزوم

  • نور: نور درخشان و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: هنگامی که 3 سانتی متر رویی خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید
  • خاک: غنی و دارای زهکشی عالی

گیاه آپارتمانی برگ پهن درخت موز زینتی

درخت موز زینتی

درخت موز به‌علت داشتن برگ‌های پهن و گرمسیری خود معروف است. یک درخت موز بالغ می‌تواند به ارتفاع 2.7 متری رسیده و پهنایی حدود 60 سانتی‌متر پیدا کند. این گیاه به طور عمومی در خارج از خانه کاشته و نگهداری می‌شود، اما اگر نقطه‌ای نورانی و درخشان در خانه‌تان دارید می‌توانید موز را به‌عنوان گیاهی آپارتمانی نیز نگهداری کنید.

فقط فراموش نکنید که خاک آن باید در طول فصول رشد همواره مرطوب باشد؛ نه‌فقط سطح بلکه کل حجم خاک باید مرطوب باشد. خبر خوش در مورد این گزینه از لیست گیاهان پهن برگ آپارتمانی این است که درخت موز برای حیوانات خانگی امن و بی‌خطر است!

مختصری درباره روش نگهداری درخت موز زینتی

  • نور: نور کامل خورشید
  • آبیاری: خاک را مرطوب نگه داشته ولی از غرقاب کردن آن خودداری کنید
  • خاک: غنی، دارای زهکشی عالی

نخل پرشکوه (راونا ریولاریس)

راونا ریولاریس

نخل پرشکوه، یک نخل آپارتمانی جذاب و محبوب است که ضمن داشتن رشدی آرام می‌تواند به ارتفاع 3 متر برسد. این نخل دارای برگ‌ساقه‌های سبز رنگ است که روی شاخه‌های متعدد رشد می‌کنند.

گاهی اوقات راضی نگه داشتن این نخل در داخل خانه امری دشوار به نظر می‌رسدو شاید برای افرادی که توانایی خوبی در نگهداری از گیاهان ندارند مناسب نباشد؛ چراکه فراهم کردن نور کافی، دمای مناسب و کوددهی صحیح از الزامات داشتن یک نخل پرشکوه سالم است و این گیاه در مورد شرایط نگهداری و محیطی کمی حساس است. نخل پرشکوه نیز مثل درخت موز از جمله گیاهان پهن برگ خانگی است که برای گربه‌ها، سگ‌ها و حیوانات بی‌خطر است.

مختصری درباره روش نگهداری نخل پرشکوه

  • نور: نور کافی و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: تمام نقاط خاک را مرطوب نگه داشته ولی از غرقاب کردن آن خودداری کنید
  • خاک: خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت

گیاه آپارتمانی برگ پهن کالاتیا اوربیفولیا

کالاتیا اوربیفولیا

کالاتیا اوربیفولیا گونه‌ای از گیاهان مارانتا است و وجه تمایز آن، داشتن برگ‌هایی کروی مانند است. این گیاه آپارتمانی برای حیات خود به میزان بالایی از رطوبت نیاز دارد، به‌همین‌علت نگهداری از آن برای بسیاری از افراد دشوار است. زیرا فراهم کردن رطوبت بالای محیط، کار آسانی نیست.

برای نگهداری از کالاتیا اوربیفولیای آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید به‌صورت غیرمستقیم به آن بتابد. خاک آن را نیز همواره مرطوب نگه دارید. گفتنی است که کالاتیا اوربیفولیا جذاب، برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی نیست و نگرانی در این باره وجود نخواهد داشت.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا

  • نور: نور کافی و غیرمستقیم خورشید
  • آبیاری: خاک را همواره مرطوب نگهدارید
  • خاک: غنی و دارای زهکشی عالی

گیاه آپارتمانی برگ پهن بابا آدم

گیاه آپارتمانی برگ پهن بابا آدم

بابا آدم  با برگ های درشت و سبز رنگش معروف است و جالب است بدانید که اهلی کردن بابا آدم از فیلیپین شکل گرفته است. در شمال ایران کنار برکه ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستوران ها کاشته میشود.

تماس با شیره گیاه بابا آدم ممکن است باعث حساسیت شود. در قسمت های پایین‌تر گیاه میزان این مواد بیشتر بوده و ممکن است منجر به کرخ شدن یا باد کردن زبان و سختی تنفس شود.

به نور متوسط نیاز دارد ولی در واریته های مختلف نیاز نوری هم متفاوت می باشد، ولی در کل نور غیر مستقیم و متوسط را دوست دارد.

دیفن باخیا سگین

دیفن باخیا - گیاه آپارتمانی برگ پهن

دیفن باخیا سِگین یکی از بزرگترین گونه‌های دیفن باخیا و از جمله گیاهان پهن برگ آپارتمانی است که می‌تواند در داخل خانه نیز تا 3 متر رشد کند. سِگین برگ‌های جذابی دارد و همچنین نگهداری از آن نیز آسان است! به‌همین‌علت، دیفن باخیا سِگین را می‌توان یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی به‌شمار آورد. این گیاه می‌تواند بی‌توجهی و نور کم را به‌خوبی تحمل کند، اما در صورت خورده شدن برای گربه‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها سمی است و می‌تواند التهابات پوستی و عوارض گوارشی در پی داشته باشد.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه دیفن باخیا

  • نور: نور درخشان تا کم خورشید
  • آبیاری: هنگامی که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید
  • خاک: این گیاه به خاکی زهکشی عالی نیاز دارد، اما دیفن باخیا در مورد خاک خیلی حساس نیست

لیکوآ گراندیس

لیکوآ گراندیس

لیکوآ گراندیس، یک نخل خاص و غیرمعمول است که برگ‌های پهن و پهن آن حالتی شبیه به پنکه و بادبزن برای آن ایجاد کرده است! شاید جابه‌جا کردن و دست زدن به لیکوآ کمی دشوار باشد، اما نگهداری از آن در داخل خانه کاملا ساده است.

برای نگهداری از لیکوآ گراندیس نقطه‌ای از منزل را انتخاب کنید که نور خورشید به‌صورت کافی و غیرمستقیم به آن می‌تابد. همچنین اجازه دهید بین هر بار آبیاری، چند سانتی‌متر رویی خاک خشک شود. به‌عنوان نکته آخر در مورد لیکوآ گراندیس گفتنی است که این گیاه برای حیوانات خانگی سمی نیست.

مختصری درباره روش نگهداری گیاه لیکوآ گراندیس

  • نور: نور غیرمستقیم، درخشان تا متوسط
  • آبیاری: آبیاری متوسط مورد نیاز است
  • خاک: دارای زهکشی عالی

کنگوی سرخ

این گیاه یکی از اعضای گونه فیلودندرون‌هاست که به خاطر برگ‌های بزرگ و رنگ زرشکی سبز آن بسیار محبوب است.

این گیاه می‌تواند در نور کم نیز به رشد خود ادامه دهد.

گیاه آپارتمانی برگ پهن شامادورا الگانس

شامادورا الگانس

گیاه نخل شامادورا الگانس با برگ‌های عریضش می‌تواند حس یک تعطیلات تابستانی را در اتاق شما ایجاد کند.

این گیاه همچنین با حیوانات خانگی دوست است و آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند و می‌تواند نقش یک تصفیه هوای طبیعی را در خانه شما بازی کند.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم، اطلاعات انواع گیاه برگ پهن گرمسیری را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

گل شیپوری فیلودندرون

فیلودندرون از گیاهان بسیار زیبا و خاص برگ پهن است. این گیاه ، علاقمندان بسیاری دارد. فیلودندرون مانند یک درخت کوچک است که برخی گونه های آن برگ های قرمز دارد.

برگ های این گیاه قلبی است و  برای فضای خانه یا محل کار بسیار مناسب است.

گیاه آپارتمانی برگ پهن گیاه پلنگی

اصلیترین دلیل محبوبیت این نوع گیاه، برگ‌های بزرگ و شمعدانی شکل آن است که میتواند رشد بسیار زیادی داشته و در پاییز و زمستان گل‌های زرد رنگ بدهد. این گیاه نیز میتواند گزینه بسیار مناسبی برای آپارتمان شما باشد، به شرطی که آن را روزی 2 الی 3 ساعت در مقابل نور صبحگاهی قرار دهید و گرمای مورد نیاز آن را فراهم نمایید.

فیکوس

مشکلات احتمالی گیاه برگ پهن گرمسیری

نگهداری از گیاهان گرمسیری آسان است، اما این موضوع به این معنا نیست که با هیچ مشکلی در روند نگهداری آنها روبرو نخواهید شد. در این بخش، رایج‌ترین مشکلات احتمالی برای برگ‌ها را مطرح می‌کنیم:

  • کدر شدن و رنگ پریدگی برگ‌ها

    وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.

  • زرد / قهوه‌ای شدن برگ‌ها

    زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها مشکلی رایج در اغلب گیاهان گرمسیری است. این اتفاق معمولا به علت کمبود رطوبت یا نامناسب بودن آبیاری رخ می‌دهد. گیاه باید زمانی آبیاری شود که به آن نیاز دارد. پس هرگاه سطح رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر هوای محیط خیلی خشک است، می‌توانید با کمک یک اسپری، سطح برگ‌ها را مرطوب کنید. اگر برگ‌ها زرد و رنگ پریده شده و حالتی خمیده پیدا کردند، یعنی گیاه گرمسیری شما نور کافی دریافت نمی‌کند. پس باید نور بیشتری برایش فراهم کنید.

  • ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ

    ظهور لکه های قهوه ای رنگ در سطح برگ‌ها نیز نشانه سوختگی در اثر تابش بیش از حد خورشید است. در این هنگام باید گیاه را از معرض اشعه‌های مستقیم دور کرده و آن را به مکانی کم‌نورتر منتقل کنید.

  • رشد ضعیف، نازک و علفی

    چنین اتفاقی معمولا نشانه عدم دریافت نور کافی توسط گیاه است. گیاهانی که نور خورشید را به میزان لازم دریافت نمی‌کنند، برای دریافت حداکثری نور به سمت نزدیک‌ترین منبع متمایل می‌شوند. به همین علت می‌بینید که بعضی گیاهان به یک سمت خم شده‌اند. گیاه را به یک پنجره نورگیر نزدیک‌تر کرده و یا از لامپ‌های مخصوص رشد استفاده کنید.

  • پژمردگی و بی‌حالی برگ‌ها

    اگر برگ‌های گیاه گرمسیری شما پژمرده، بی‌حال و افتاده شده است، دو حالت مطرح است: یا آن را بیش از حد آبیاری کرده‌اید و یا گیاه بسیار تشنه است. رطوبت خاک را با انگشت خود چک کنید. انگشتتان را حدود 3 سانتی متر در خاک فرو کنید. اگر مرطوب بود، اجازه دهید خشک شود و سپس برگ پهن را آبیاری کنید. اگر هم خشک بود، به خوبی به آن آب بدهید.

گیاه آپارتمانی - فیکوس الاستیکا

نگهداری گیاه آپارتمانی برگ پهن

همانگونه که در خصوص شرایط نگهداری گیاهان معرفی شده در بالا بیان شد، تقریبا تمامی گیاهان دارای برگ‌های بزرگ شرایط نگهداری مشابهی دارند. زیرا زادگاه اغلب این گیاهان جنگل‌های استوایی و مرطوب است. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان شرایط نگهداری از گیاهان برگ بزرگ را چنین عنوان کرد؛

رطوبت

یکی از نیازهای اساسی این گیاهان تامین رطوبت آن‌ها است. برای تامین رطوبت بهتر است از روش‌هایی مانند ساخت جزیره بهره‌ ببرید. ساخت جزیره با تامین رطوبت غیرمستقیم برای گیاه و از طریق فضای اطراف، هیچگونه خطری برای گیاه ندارد. همچنین گیاه بنابر نیاز خود از رطوبت استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید که تامین رطوبت به‌وسیله غبارپاشی گذشته از زحمت مداوم، می‌تواند ریسک قارچی شدن گیاه را بالا ببرد.

نور گیاه آپارتمانی برگ پهن

این گیاهان استوایی برای رشد و حیات خود شدیدا نیازمند نور هستند. اما در معرض تابش مستقیم و شدید خورشید دچار برگ‌ سوختگی می‌شوند. بنابراین محل نگهداری آن‌ها باید مکانی پرنور اما به دور از تابش مستقیم آفتاب باشد.

غبارروبی برگ گیاهان آپارتمانی با برگ پهن و بزرگ

روی برگ‌های بزرگی که سطح وسیعی دارند گردوغبار زیادی می‌نشیند. این گردوغبار در تنفس و جذب نور برگ اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین تمیز کردن برگ موجب رشد بهتر آن‌ها خواهد شد. با استفاده از یک دستمال نخی مرطوب می‌توانید برگ بزرگ این گیاهان را تمیز و درخشان کنید. این کار علاوه بر تنفس بهتر برگ، جلوه زیبای گیاه را افزایش خواهد داد.

آبیاری گیاه آپارتمانی برگ پهن

آبیاری یکی از مهمترین مبحث مربوط به گیاهان آپارتمانی است. زیرا هر گونه زیاده‌روی در آبیاری و کم‌آبی برای این گیاهان مشکل‌ساز است. توصیه‌های آبیاری در خصوص فواصل زمانی نیز یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که انجام می‌شود.

به کرات توصیه‌هایی در رابطه با آبیاری گیاهان می‌شنویم که با قطعیت فاصله زمانی خاصی را برای آبیاری گیاهان عنوان می‌کنند. باید در نظر داشت که گیاهان در شرایط محیطی متفاوتی زیست می‌کنند. سن گیاه، میزان رشد و حجم آن، میزان زهکشی خاک، حجم و جنس گلدان، میزان دمای محیط و… همگی در میزان آبیاری و فواصل زمانی آن موثر هستند. بنابراین نمی‌توان برای تمام گیاهان نسخه واحدی پیچید!

  1. بهترین روش آبیاری بررسی میزان خشکی خاک است. لازم است این کار تا عمق 4 سانتیمتری خاک انجام شود. شما می‌توانید با انگشت و یا یک چوب کوچک این کار را انجام دهید. فقط کافیست انگشت یا چوب را تا عمق 4 سانتیمتری خاک فرو ببرید. چنانچه خاک خشک بود، آبیاری را انجام دهید.
  2. برای آبیاری نیازی نیست که گلدان را کاملا لبریز از آب نمایید. آبیاری به قدری باید باشد که مقدار کمی آب از زهکش گلدان خارج شود.
  3. منظور از مرطوب نگاه داشتن خاک، خیس بودن آن نیست. زیرا خیس ماندن طولانی مدت خاک موجب فرسایش ریشه‌ها خواهد شد. شما می‌توانید با اسپری کردن آب روی سطح خاک، رطوبت کمی در خاک ایجاد نمایید.
  4. در فواصل آبیاری منتظر تشنگی کامل گیاه نشوید. این تشنگی و پژمرده شدن، شوک بزرگی برای گیاه ایجاد می‌کند. به این ترتیب ممکن است گیاه دچار توقف رشد شود.
  5. آب شهری حاول کلر می‌باشد که برای بعضی از گیاهان مناسب نیست و موجب نوک سوزی برگ آن‌ها می‌شود. بهتر است همیشه ظرف مخصوصی را پر از آب کرده و اجازه دهید 24 ساعت بماند. در این صورت کلر آب کاهش خواهد یافت. سپس می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری گیاهان خود را آبیاری نمایید.

گل بزرگ آپارتمانی - فیکوس الاستیکا

چه خاکی برای گیاهان برگ پهن گرمسیری مناسب است؟

اغلب گیاهان برگ پهن گرمسیری نسبت به نوع خاک خیلی حساس نیستند و در یک خاک مناسب گیاهان آپارتمانی به خوبی رشد می‌کنند. اگر معمولا بیش از حد گیاهان خود را آبیاری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقداری پرلیت یا پوکه معدنی با خاک ترکیب کنید. این ترکیبات کمک می‌کنند تا زه کشی سریع‌تر انجام شود و آب اضافی به سرعت خارج شود.

از طرف دیگر، اگر معمولا آبیاری گیاهان خود را فراموش می‌کنید، بهتر است قبل از کاشت گیاه خود، مقداری پیت ماس و یا ورمیکولیت را با خاک ترکیب کنید تا بدین شکل رطوبت برای مدت زمان بیشتری در خاک حفظ شود.

خاک را حتما به صورت بسته بندی شده و استریل، از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. اگر خاک تمیز نباشد و یا خودتان آن را از بسترهای بیرونی جمع آوری کنید، ممکن است حامل آفات باشد و گیاه را در همان آغاز کار از بین ببرد. علاوه بر اینکه خاک‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی خود حاوی مقداری از عناصر ضروری و الیاف طبیعی هستند.

چگونه می‌توان گیاهان برگ پهن گرمسیری را در دکوراسیون محیط به کار برد؟

اندازه و ظاهر گیاهان برگ پهن در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی کمی متفاوت است. پس دور از انتظار نیست اگر هنوز نمی‌دانید که چطور می‌توان به بهترین شکل آنها را به چیدمان داخلی منازل و محیط‌های اداری وارد کرد. شاید دانستن این نکات بتواند ذهن شما را باز کند:

سنگینی محیط را با قرار دادن برگ پهن در گوشه دیوار، بر دوش این گیاهان بگذارید. آنها مانند یک نقطه تمرکز طبیعی عمل کرده و سایر وسایل موجود در فضا را به هم مربوط می‌کنند

عنصر اصلی فضا، مانند تخت، میز ناهارخوری، یا حتی سینک بزرگ دستشویی را مرکز اصلی توجه قرار دهید. برای این کار، از دو گیاه برگ پهن مشابه کمک گرفته و آنها را در دو طرف آن وسیله قرار دهید. بدین شکل انگار آن را قاب گرفته اید! حضور دو گیاه برگ پهن در دو سوی عنصر، تقارنی نابرابر و در عین حال متعادل ایجاد می‌کند.

مینیمالیست باشید. یک برگ پهن بزرگ را انتخاب کرده و تمام برگ‌های آن را هرس کنید، طوری که فقط 6-5 ساقه برگی باقی بماند. این گیاه را می‌توانید در هر نقطه‌ای قرار دهید.

علت کدر شدن و رنگ پریدگی برگ ها چیست؟

وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.