فاصله سنی بین دو فرزند هم برای مادر و هم فرزند از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید برای شما سوال باشد که چه زمانی برای به دنیا آوردن فرزند دوم مناسب تر است؟ ما به بررسی جامع این موضوع پرداخته ایم. پس قبل از تصمیم گیری این موارد را با دقت مطالعه نمایید.

چرا توجه به فاصله سنی مهم است

اول اینکه اختلاف سنی با فرزندان نیز از مسائلی است که باید در همین زمینه مدنظر قرار گیرد. اگر فاصله بین زایمان‌های متعدد کم باشد، مادر دچار عوارض جبران‌ناپذیری می‌شود.

فرزند دوم - فاصله سنی بین دو فرزند

زمانی که مادر در کمتر از سه سال از بارداری اول اقدام به فرزندآوری می‌کند احتمال کم‌خونی و کــمبود آهن در مادر و فرزند افزایش می‌یابد.

علائم این بیماری تا قبل از بارداری پنهان می‌ماند و بیشتر در دوران بارداری بروز می‌کند. همچنین ممکن است به دلیل زایمان زودهنگام، نــوزادان نارس متولد شوند.

نوزادان دوم که با فاصله سنی کمتر از سه سال به دنیا می‌آیند دچار کمبود وزن می‌شوند و احتمال اختلالات رفتاری، حرکتی و اختلالات یــادگیری در آن‌ها بالا می‌رود. اگر قصد دارید به بچه دوم فکر کنید بهتر است با روانشناس متخصص راجع به وضعیت خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان بی‌خوابی با دعایی از حضرت زهرا(س)

اینفوگرافیک بهترین فاصله سنی بین فرزندان

تصور اشتباه در مورد فاصله بارداری دو فرزند

برخی گمان می‌کنند رعایت فاصله سه سال برای بارداری تنها در مورد خانم‌هایی صدق می‌کند که فرزند اول خود را با ســزارین به دنیا آورده‌اند. در صورتی که رابطه‌ای بین فاصله سنی دو فرزند و نوع زایمان وجود ندارد.

مادر پس از زایمان فرزند اول خود حداقل باید سه سال فاصله بیاندازد تا دوباره ویتامین‌های مورد نیاز بدنش تامین شود و سلامت جنین به خطر نیفتد. برای تجربه یک بارداری خوب و سالم لازم است مادر توده بدنی، انرژی و ذخایر بدن خود را جایگزین کند.

خانواده خوشبخت - فاصله سنی بین دو فرزند

فاصله سنی بین فرزندان | عوارض فاصله سنی بسیار زیاد بین فرزندان 

فاصله زیاد بین دو بارداری ممکن است باعث مسمویت مادر در دوران بارداری شود. افزایش فــشارخون در بارداری، ورم دست و پا و دفع پروتئین از طریق ادرار از جمله خطراتی است که ممکن است در دوران بارداری به وجود آید.

بالا رفتن سن مادر و تولد نوزاد نارس، ســقط جنین، کم شدن توان مادر از نظر قدرت باروری و احتمال عدم هماهنگی کودک با والدین سن بالا از عوارض فاصله بسیار زیاد بین فرزندان است. با توجه به عوارض احتمالی، اقدام برای بارداری هرچه سریعتر باشد (بین 3 تا 5 سال از بارداری اول) بهتر است.

بیشتر بخوانید: برای کودک مبتلا به بیماری خروسک چه کار باید کرد؟

فاصله سنی بین دو فرزند کمتر از 1 سال

یک سال فاصله به معنای داشتن دوستان مشترک، جنگ و دعوا بر سر استفاده از وسائل و پشتیبانی و همکاری با هم در بزرگسالی است. در واقع فواید و مضرات این فاصله را با هم باید در نظر بگیرید.

برخی از زوج‌ها با این منطق جلو می‌روند که فاصله سنی کمتر از یک سال باعث رابـطه دوستانه بین فرزندان می‌شود. بنابراین کودکان با یکدیگر رشد کنند و آن‌ها مشکلات و چالش‌های بزرگ کردن بچه را فقط یک بار برای دو فرزند تجربه می‌کنند.

این نقطه نظر می‌تواند مثبت باشد اما بنظر می‌آید تـربیت کودک و نگهداری از فرزندان با فاصله سنی کمتر از یک سال حتی از نگهداری دوقلوها سخت‌تر است. در بیشتر مواقع دو کودک نیازها و خواسته‌های همسانی ندارند؛ نیازها و برنامه‌ زمانی کودکی یک ساله با یک نوزاد بسیار متفاوت است. حسادت فرزند اول در این حالت بسیار کم اما احتمال رقابت بین آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

فاصله سنی بین دو فرزند 3 سال

کودکان در سه سالگی خلق و خوی متغیری دارند و معمولا پدر مادرها با چالش پاسخ به نیازهای غیرمنطقی کودک روبه رو می‌شوند. 3 سالگی سن چالش‌برانگیزی است که از آن طرف تولد فرزند دوم همه چیز را تغییر می‌دهد و چالش‌های جدیدی به وجود می‌آورد.

به عنوان مثال اوضاع زمانی مشکل‌تر می‌شود که در حال آموزش دستشویی رفتن به کودک اول باشید. البته کودک بزرگتر می‌تواند به شما در آوردن کیف نوزاد و کارهای کوچک کمک کند. همچنین می‌تواند فرزند کوچک تر را سرگرم کند و خود نیز سرگرم شود. در این صورت شما نیز مدتی را استراحت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: ایده تم تولد جدید دخترانه و پسرانه کم هزینه و زیبا

خانواده شاد - فاصله سنی بین دو فرزند

فاصله سنی بین دو فرزند 5 سال

فاصله سنی 5 سال میان فرزندان باعث می‌شود ارتباطات عمیق، خاص و بسیار نزدیکی بین آن‌ها ایجاد نشود. اما مزیت آن این است که والدین فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط و اتصال با هر کودک دارند. سال‌های قبل از تولد فرزند دوم زمان گران‌بهایی برای رسیدگی به فرزند اول است. در سن 5 سالگی استقلال کــودکان بیشتر می شود و می‌توانند بسیاری کارها را خودشان انجام دهند و شما می‌توانید با خیال راحت به پرورش نوزاد برسید.

کودک 5 ساله برای نوزاد شما بسیار سرگرم کننده است و زمانی که کودک دوم بزرگتر شود و به راه بیفتد، کودک اول می‌تواند به شما در مواردی مانند بازی کردن، عوض کردن لباس‌ها و یا خواندن لالایی کمک کند. اما مسئله‌ای که در این شرایط کمی مشکل‌ساز می‌شود حسادت کودک اول است. در همین راستا لازم است که والدین آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند از همان ابتدا به کاهش مشکلات میان فرزندان خود کمک کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش گرفتن شیر از کودک و زمان مناسب آن را بدانید!

فاصله سنی بین دو فرزند بیشتر از 5 سال

در این شرایط شما کمک و پشتیبانی فرزند اول خود را در تربیت و نگهداری از فرزند دوم دارید و از طرف دیگر هیچ گونه حسادتی نیز میان آن‌ها وجود ندارد.

فرزندان دوم از خواهر و برادرهای بزرگتر خود بسیار می‌آموزند و حمایت زیادی را دریافت می‌کنند. خواهر یا برادران بزرگتر گاهی می‌توانند نقش نظم‌دهنده را در خانواده ایفا کنند. این مسئله به میزان زیادی به رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم از طرف والدین بستگی دارد.

اما این مسئله هم وجود دارد که خواهران و برادرانی که برای مثال 10 سال فاصله سنی دارند، در کودکی زیاد به هم نزدیک نیستند و نمی‌توانند یکدیگر را درک کنند. اما در بزرگسالی فرزند بزرگتر راهنمای فرزند کوچک‌تر خواهد بود و ممکن است تجربیات زیادی را در اختیار او قرار دهد.

مضرات فاصله سنی کم بین دو فرزند

یکی از مشکلاتی که در بارداری دوم به فاصله کمتر از 3 سال برای مادران وجود دارد کم خونی یا آنمی است که مادر و کودک را هدف قرار می دهد .نشانه های این بیماری قبل از بارداری دوم پنهان می ماند و زمانی بروز پیدا می کند که مادر، بارداری دوم را تجربه می کند.

کم خونی یکی از مشکلات شایع بارداری های متوالی

کم خونی در مادران با فاصله کم بین دو بارداری ،سبب خونریزی بیش از حد ،قبل و حین و بعد از زایمان می شود و آنمی در این مادران باردار سبب زایمان زودرس می گردد. احتمال مرگ و میر در مادرانی که فاصله بارداری دوم و اول آنها کمتر از 3 سال است 5 تا 10 برابر بیشتر از زنان باردار دیگر است.

خانواده پرجمعیت - فاصله سنی بین دو فرزند

آنمی سبب می شود مادران با فاصله زمانی کمتر از 3 سال بین دو بارداری ،نوزادانی با وزن کم به دنیا آورند ؛ این مشکل مادران باردار سبب می شود که نوزادان به دنیا آورند که دچار اختلالات حرکتی ،رفتاری و یادگیری هستند.

فاصله بارداری کم بین دو فرزند چه عوارضی برای جنین دارد؟

فاصله بارداری کمتر از 18 ماه موجب تولد نوزاد زودرس می شود و این خطر را 40 درصد افزایش می دهد و در 26 درصد از موارد سن تولد نوزاد کمتر ازنوزادان طبیعی می شود.

فاصله بارداری کمتر از 18 ماه خطر نوزاد با وزن 61 درصد افزایش می دهد. به ازای هر ماهی که فاصله زمانی دو کودک کمتر از هجده ماه می شود ،3/3درصد خطر تولد نوزاد با وزن کم افزایش می یابد و تا دو درصد خطر تولد نوزاد نارس افزایش پیدا میکند.

فاصله بارداری کم بین دو فرزند چه عوارضی برای مادر دارد؟

برخی از زنان می پندارند رعایت فاصله سنی بین دو کودک تا سه سال فقط برای آن دسته از خانمهایی است که زایمان سزارین داشته اند و خانمهایی که طبیعی زایمان کرده اند نیاز نیست این فاصله را رعایت کنند اما باید بدانید این تصور، یک اندیشه اشتباه است زیرا نوع زایمان ربطی به میزان فاصله سنی فرزندان ندارد بنابراین باید مادرانی که زایمان طبیعی یا سزارین در اولین بارداری خود تجربه کرده اند ،سه سال بین تولد دو کودک خود فاصله بیندازند تا از این طریق به حفظ سلامت خود و کودک شان کمک کنند.

از جمله مشکلات دیگری که مادران با فاصله کمتر از 3 سال بین دو بارداری با آن روبرو هستند ،کم خونی ،کمبود کلسیم ، کمبود مواد مغذی و مشکلات شیردهی است زیرا بدن مادر در بعد از هر بارداری برای بازگشت به حالت طبیعی به زمان نیاز دارد تا بتواند مواد معدنی، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز خود را برای بارداری بعد تامین کند ، بنابراین رعایت سه سال فاصله بین دو بارداری برای حفظ سلامت مادر الزامی است.

بارداری های متوالی موجب به خطر افتادن سلامت کودک اول هم می شود زیرا هنگامی که فاصله بین دو بارداری کمتر از دوسال می شود ،مادر باردار در دوران شیردهی کودک اول خود قرار دارد و ناگزیر می شود که خود کودک خود را از شیر بگیرد، بدین ترتیب کودک کمتر از 24 ماه شیر مادر می خورد و ممکن است با قطع زودهنگام شیر مادر ،سلامت جسمی کودک به خطر افتد.

خانواده - فاصله سنی بین دو فرزند

اگر مادری در کمتر از سه سال دوباره باردار شود با کمبود ویتامین و ریز مغذی ها روبرو می شود و دچار کم خونی می گردد بنابراین اکسیژن رسانی و تغذیه جنین از طریق خون مادر نیز مختل می گردد و سلامت جنین به خطر می افتد. اگر بدن مادر نتواند نیازهای جنین را برای رشد و تکامل با دریافت روزمره مواد غذایی تامین کند بخش زیادی از این مواد مغذی از ذخایر بدن مادر تأمین می گردد ،در نتیجه بدن مادر به سه سال زمان احتیاج دارد تا بعد از بارداری توده بدنی ، انرژی ،ذخایر بدن خود را جایگزین کند.

مضرات فاصله زیاد بین فرزندان

فاصله بیش از حد بین بارداری ها عوارض زیادی دارد. اگر این فاصله بیش از 5 سال باشد ، مادران باردار دچار مسمومیت دوران بارداری می گردد که نشانه هایی مانند افزایش فشار خون ، ورم دست و پا و دفع پروتئین از طریق ادرار را دارد و سلامت مادر باردار را به خطر می اندازد.

فاصله سنی بین دو فرزند برای به دنیا آوردن فرزند دوم

 

فرزند اول شما

برخی خانواده ها سن فرزند اول خود را در نظر می ‎گیرند :

اگر تصمیم دارید دو فرزند با اختلاف سنی نزدیک به هم داشته باشید به این معنی خواهد بود که دو کودک شما به طور همزمان از پوشک استفاده می‎ کنند و اگر فرزند دوم شما زمانی به دنیا بیاید که کودک اول تان هنوز یک کودک نو پا است، باید بدانید که فرزند اولتان به احتمال زیاد تنش های عاطفی مختلفی را تجربه خواهد کرد و همچنین اگر فرزند اول شما چند سالی بزرگتر از فرزند دومتان باشد، ممکن است با یکدیگر وجه اشتراک کمتری داشته باشند . 

هزینه های مراقبت از کودک

مراقبت از کودک ارزان نیست و قبل از اقدام برای داشتن فرزند دوم باید هزینه های مختلف آن را بررسی کرد :

برای مثال بعضی از خانواده ها آوردن فرزند دوم خود را کمی به تاخیر می ‎اندازند تا فرزند اولشان از یک سری امور رفاهی مانند مهد کودک برخوردار شود .

بچه ی بانمک - فاصله سنی بین دو فرزند

امور مالی خانواده

فقط مراقبت از کودک هزینه بر نیست بلکه یک فرزند جدید از جنبه های مختلفی دارای هزینه است . برای مثال ؛ بعد از زایمان ممکن است بخواهید از محل کار خود مرخصی بعد از زایمان بگیرید در چنین شرایطی که از محیط کاری خود دور هستید، قاعدتا درآمد خانوادگیتان تا حدودی کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی دیگر با آمدن فرزند دوم باید درصدد تامین مایحتاج او از قبیل پوشک ، وسایل بازی و لباس برآیید و همچنین با بزرگ تر شدن فرزند دوم، هزینه های تفریح و سرگرمی خانواده نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شهریه مدرسه و تامین وسایل مورد نیاز برای تحصیل وی نیز از دیگر هزینه هایی هستند که باید برای او تامین کنید . 

واقعیت بارداری

اگر اولین بارداری شما با نگرانی های در مورد برخی بیماری ها ، قرار های مشاوره و سایر مراقبت ها همراه بوده ؛ لازم است که قبل از اقدام به آوردن فرزند دوم به این موضوعات توجه کنید .

حتی یک بارداری بدون مشکل نیز شامل برخی خستگی ها و بیماری های جزیی خواهد بود و لازم است که قبل از اقدام به داشتن فرزند دوم این موضوع را در نظر بگیرید که آیا این شرایط می ‎تواند بر روی فرزند اول شما تاثیر گذار باشد و یا خیر و اگر این گونه است چگونه می ‎توانید این شرایط را کنترل کنید تا به فرزند اولتان آسیبی وارد نشود ؛ حتی شاید بتوانید در چنین شرایطی از جانب خانواده خود حمایت شوید . 

عشق خواهر و برادر

اگر خواهان فرزندانی با رابطه خیلی صمیمی با یکدیگر هستید، باید توجه کنید که کودکان هم سن و سال تمایل بیشتری به بازی کردن و به اشتراک گذاشتن عواطف و احساسات خود با یکدیگر دارند؛ در حالی که اگر فرزند اولتان چند سالی بزرگتر از فرزند دومتان باشد، ممکن است وجه اشتراکی کمتری با او داشته باشد و بیشتر در نقش یک معلم و یا بزرگ تر در برابر او ظاهر شود . 

تجربه دوباره شرایط سخت

بهتر است قبل از اتخاذ تصمیم داشتن فرزند دوم، به از خود گذشتگی هایی که در اوایل زندگی فرزند اول خود تجربه کرده بودید فکر کنید و ببینید که آیا قادر هستید دوباره آن دوران را تجربه کنید یا خیر. همانطور که می ‎دانید کودکان شیر خواره مرتبا در طول شب بیدار می ‎شوند و نیاز به تغذیه شدن و نوازش مادر خود دارند .

بسنجید که آیا ممکن است این شرایط بر روی فرزند اولتان تاثیر گذار باشد و یا خیر. در برخی موارد ممکن است فرزند اول خانواده نیز در طول شب بیدار شده و به دنبال آغوش مادر خود باشد که در چنین شرایطی با آمدن فرزند دوم، ممکن است مجبور باشید مرتبا به دنبال رفع نیازهای شبانه آن ها برآیید. 

خوشبختی - فاصله سنی بین دو فرزند

استقلال شما

مراقبت از فرزندان خردسال گاهی به شدت طاقت فرسا خواهد بود و از آن جایی که دائما باید درصدد برطرف کردن نیازهای فرزند خود برآیید، مطمئنا استقلال شخصیتان اندکی دچار تزلزل خواهد شد اما بعد از بزرگ شدن بچه ها و مستقل شدن آن ها، شما نیز می ‎توانید استقلال تان را به دست آورده و وقتتان را جوری که می‎ خواهید صرف کنید و به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید و فرزندان خود را به وسیله برقراری تماس چک کنید اما اگر فرزند دومتان با اختلاف سنی چند ساله از فرزند اولتان به دنیا بیاید، شما تنها مدت اندکی بعد از مستقل شدن فرزند اولتان مجددا مجبور به صرف نظر کردن از استقلال خود خواهید بود . 

توجه کامل شما

همه پدر و مادر ها معمولا بعد از به دنیا آمدن فرزند اولشان تمام تلاش خود را می ‎کنند تا نیاز های مختلف او را برطرف سازند تا او را همیشه خوشحال و سرزنده ببینند. مادران برای فرزندشان داستان و شعر می ‎خوانند و با او بازی های مختلفی می ‎کنند.

اگر خاستار این هستید که فرزند دومتان نیز به همان اندازه ای که فرزند اولتان از توجه کامل شما برخوردار بوده، بهره مند شود بهتر است که او را با اختلاف سنی از فرزند اول خود به دنیا بیاورید؛ به این ترتیب زمانی که فرزند اولتان به مدرسه می ‎رود، زمان کافی برای شما وجود خواهد داشت تا به دنبال برطرف کردن نیاز های فرزند دومتان برآیید و او را از عشق و محبت خود سیراب کنید؛ در حالی که اگر فرزند دومتان با اختلاف سنی کمی از فرزند اولتان به دنیا بیاید؛ فرصت کافی برای توجه دقیق به نیاز های آن ها برای شما وجود نخواهد داشت و همچنین دغدغه های شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

سن شما

سن نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری برای به دنیا آوردن فرزند دوم دارد و از آنجایی که قدرت باروری خانم ها با افزایش سن آن ها کاهش می یابد، اگر فرزند اول خود را بعد از گذشت چند از سال از ازدواجتان به دنیا آورده اید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که بهتر است برای داشتن فرزند دومتان به زودی اقدام کنید و همچنین اگر فرزند اولتان را در سن پایین به دنیا آورده اید، ممکن است بخواهید چند سالی برای آوردن فرزند دومتان صبر کنید. 

شریک زندگی شما

آیا می‎ دانید که خواسته قلبی شریک زندگیتان چیست ؟ بهتر است در این مورد با او صحبت کنید تا آگاه شوید که آیا او آمادگی لازم برای تولد فرزند دوم را دارد و یا ترجیح می ‎دهد که چند سال دیگر فرزند دوم خود را در آغوش بکشد که بحث آزاد و صادقانه بهترین روش برای آگاهی از نظرات یکدیگر است. 

آنچه شما می ‎خواهید

گاهی اوقات مهم نیست که عقل و منطق چه می ‎گویند؛ مهم این است خواسته قلبی شما چیست . در مورد احساسات خود به خوبی فکر کنید و ببینید که آیا آمادگی لازم برای داشتن فرزند دوم را دارید یا خیر . سپس در این مورد با همسر خود به گفتگو پرداخته و تصمیم نهایی را اتخاذ کنید و بهتر است در این مورد به مصالحه برسید و تصمیمی بگیرید که هر دو طرف از آن رضایت کامل داشته باشید.