در یکسال اخیر بارها جنگل زاگرس آتش گرفت. آتش در جنگل زاگرس درختان بلوط  را از بین برد. جنگل زاگرس گونه های جانوری  زیادی دارد.


به گزارش ایسنا با توجه به ارزش بالای منطقه اکولوژیک زاگرس به برخی از مهمترین ویژگی‌های آن بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها می‌پردازیم که به شرح زیر است:

* برخی منابع قدمت جنگل‌های بلوط زاگرس را ۵۵۰۰ سال ذکر کرده‌اند.

* ایجاد و گسترش جنگل در این ناحیه به خاطر بارندگی‌های ناشی از استقرار سیستم مدیترانه‌ای و دریای سیاه بوده است و از ناحیه سردشت آذربایجان‌غربی تا فیروزآباد فارس امتداد دارد.

* یکی از معیارهای تعیین مرز این ناحیه گونه گیاهی غالب آن، بلوط ایرانی است اما سایر گونه‌های اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است.

* دو کارکرد مهم جنگل‌های بلوط زاگرس حفاظت آب و خاک هستند که با توجه به غالب بودن آب و هوای خشک و نیمه‌خشک در کشور از اهمیتی انکارنشدنی برخوردارند؛ آنچنانکه هر نوع سرمایه­ گذاری حفاظتی و احیایی را توجیه­ پذیر نشان می‌دهد.

* جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار می‌گیرد.

*۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به‌تدریج آزاد می شود.

* قطع درختان و قاچاق چوب از معضلات تهدیدکننده جنگل‌های زاگرس است. اکثر مردم در حاشیه روستاها و جنگل‌ها بیکار شده‌اند و مشکلات معیشتی مهمترین دلیلی است که باعث می‌شود مردم درختان را قطع و به ذغال تبدیل کنند سپس برای کسب درآمد و امرار معاش آن را بفروشند.  

* در سال‌های اخیر بارها جنگل‌های زاگرس دچار آتش‌سوزی شده‌اند که برخی از آن‌ها گسترده بوده و انتقاداتی را از عملکرد سازمان جنگل‌ها به دنبال داشته است. در این شرایط سازمان جنگل‌ها از حل مشکل تامین بالگرد برای اطفای آتش‌سوزی جنگلی،  استقرار دائم بالگرد در زاگرس برای اطفای حریق جنگل‌ها و تامین سایر تجهیزات اطفای حریق خبر داد.