برای مشاوره خرید کناف ، رنگ و کاغذ دیواری در پردیس می‌توانید با شماره 09195927828 یا 09126230979 تماس بگیرید


امروزه دکوراسیون داخلی منازل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سقف خانه‌ها که به عنوان دیوار پنجم هر خانه شناخته می‌شود، از ارکان اصلی دکوراسیون به حساب می‌آید. سقف‌های کاذب می‌توانند تاثیر به سزایی در زیبایی و چشم‌نوازی دکوراسیون خانه‌ها داشته باشند. سقف‌های کاذب کناف نیز یکی از محبوب‌ترین انواع سقف کاذب دکوراتیو می‌باشند.

کناف چیست؟

اگر در زمینه ساخت و ساز اطلاعاتی داشته باشید، بی‌شک نام کناف به گوشتان خورده است. در سال ۱۹۲۲ شرکتی ساختمانی توسط برادران کناف ساخته شد که به سرعت توانست در سراسر دنیا به محبوبیت برسد و به برندی جهانی تبدیل شود.

کناف کاری، در واقع جایگزین رابیتس کاری حساب می‌شود و اگر به درستی اجرا شود صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه را به همراه خواهد داشت. البته لازم است بدانید که کناف‌کاری فقط مختص سقف نمی‌باشد و می‌تواند روی دیوار‌ها برای عایق صوتی و حرارتی نیز کاربرد داشته باشد.

سقف کناف چیست؟

سقف کناف، به نوعی نسل جدید گچ محسوب می‌شود که در کر‌های ساختمانی جدید بسیار رواج دارند. برای ساخت سازه‌های کناف از پنل‌های پیش ساخته گچی استفاده می‌شود. این نوع از سقف به دلیل سرعت اجرای بسیار بالا و نخحوه اجرای بسیار وسیع‌تر در بین سقف‌های کاذب بسیار محبوب به حساب می‌آید.

سقف کناف چیست؟ کاربرد آن چگونه است؟

به دلیل انعطاف‌پذیر بودن این نوع از سقف، امکان ایجاد طرح‌های هندسی مختلف فراهم خواهد شد. می‌توان اشکال ساخته شده توسط این سقف را با نورپردازی‌های زیبا ترکیب کرد تا جلوه‌گر هنر و معماری در سقف‌های کاذب باشند.

سقف کنافی به سبب سبک بودن فشاری به سقف و بنا وارد نمی‌کند و همین باعث سهولت هرچه بیشتر نصب سازه می‌شود. از سوی دیگر با استفاده از این نوع سازه ریخت و پاش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ساخت اولیه این محصول از کشورآلمان بوده و بهترین نوع و جنس کناف نیز متعلق به کشور آلمان است.

انواع سقف کناف

به طور کلی سقف‌های کنافی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. در سقف کناف متحرک امکان جدا شدن پنل‌ها وجود دارد، ولی در سقف کناف ثابت این امکان وجود ندارد. سقف‌های کناف ثابت به دو دسته ساده و طرح‌دار تقسیم می‌شوند.

سقف کناف ساده

در نوع ساده‌ی سقف کناف همان سقف‌های ساده بدون درز کار می‌شوند. در این مدل از سقف کناف‌های شما می‌تونید سقف را بلافاصله پس از نصب رنگ آمیزی کنید. این سقف‌های کناف ساده در انواع اشکال هندسی موجود می‌باشند.

سقف کناف چیست؟ کاربرد آن چگونه است؟

سقف کناف طرح‌دار

نوع طرح‌دار این سقف‌ها جنبه‌ی زیبایی بیشتری نسبت به مدل ساده‌ی آن دارند و معمولا هماهنگ با سایر اجزای منزل طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. البته لازم است بدانید برای طراحی و پیاده‌سازی سقف‌های کناف مهارت و دانش فنی نیاز است.

سقف کناف چیست؟ کاربرد آن چگونه است؟

مزایای استفاده از سقف کناف

  • سقف‌های کاذب کناف در مقایسه با دیگر سقف‌های کاذب از نظر وزنی سبک‌تر هستند و هیچ بار اضافه بر ساختمان وارد نمی‌کنند.
  • در حداقل زمان ممکن قابل نصب و اجرا هستند.
  • قابل برداشت و تعمیر بوده و در صورت نیاز می‌توان به تاسیسات پشت آن دسترسی پیدا کرد.
  • امکان نصب چراغ‌های تزیینی روکار و توکار و نور مخفی برای افزایش زیبایی این نوع سقف وجود دارد.
  • سقف کناف نسبت به سایر انواع سقف تزیینی و دکوری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.
  • از کناف می‌توان به عنوان یک پوشش ضد حریق و ضد آب بر روی سازه استفاده کرد. از کناف‌های ضد آب می توان در محیط‌هایی مانند آشپزخانه, استخر, سرویس‌های بهداشتی و غیره استفاده نمود.
  • سقف کناف پوششی عالی برای مخفی نمودن تاسیساتی است که در سقف تعبیه شده و نمایان هستند.

معایب استفاده از کناف سقف:

  • اجرای غیر اصولی کناف سقف‌‌ می‌تواند زمینه سقوط سقف را فراهم کند.
  • در صورتی که از مصالح بی کیفیت در این زمینه استفاده شود، باعث ایجاد ترک خوردگی در سقف می‌شود.
  • در برخی موارد به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، امکان ایجاد تغییر ظاهری در سقف وجود دارد.
  • استفاده از پنل‌های کناف بی‌کیفیت از دیگر معایب اجرای کناف سقف‌‌ است.
  • پوشش کناف عمدتا در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار نیست.

سقف کناف چیست؟ کاربرد آن چگونه است؟

کاربرد سقف کناف چگونه است؟

اصلی‌ترین کاربرد سقف کناف در طراحی دکوراتیو و زیباسازی منازل است. زیرا این نوع سقف نسبت به سقف‌های گچی زیبایی دوچندان دارد. از دیگر کاربرد‌های سقف کناف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش تاسیسات عبوری در سقف ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • امکان عبور کابل‌های برق و دیگر تجهیزات برق‌رسانی
  • استفاده برای مقاومت در برابر حریق
  • برخورداری از انواع ضد آب برای محیط‌های مرطوب همچون آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی

قیمت سقف کناف

سقف‌های کناف بسته به نوع ثابت یا متحرک بودنشان قیمت‌های متفاوتی دارند. از سویی قیمت انواع ساده و طرحدار آن‌ها نیزکاملا متفاوت است. اگر می‌خواهید سقف کناف شما به بهترین شکل ممکن نصب شود مطمئن شوید که نصب آن را به یک آدم متخصص سپرده‌اید. نصب درست این سازه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته قیمت نصب این نوع از سقف کاذب نیز می‌تواند بسته به تخصص فردی که آن را برای شما نصب می‌کند متفاوت باشد.

کناف سقف‌ اتاق خواب و انواع آن

طراحی دیوار و سقف اتاق خواب‌ به صورت کناف سقف‌ اتاق خواب‌ و دیوارها از مهم‌ترین عوامل در طراحی دکوراسیون داخلی خانه است که سرعت کارهای طراحی داخلی خانه را به شدت افزایش داده است. علاوه بر این هزینه دیزاین داخلی خانه با استفاده از کناف به مراتب کمتر از هزینه‌های گچ کاری و دیزاین سنتی خانه است.

یکی از مزایایی که استفاده از کناف سقف‌ اتاق خواب‌ دارد، مقاوم بودن در برابر زلزله است که در صورت هر گونه اتفاقی از این دست خسارات جانی را برای کسانی که در اتاق هستند به وجود نخواهد آورد. با ایجاد طرح‌های متنوعی در کناف سقف اتاق خواب‌ می‌توان از نورپردازی‌های متنوع نیز در این فضا استفاده کرد که موجب جذابیت بیشتری در آن می‌شود.

برای استفاده از انواع نورپردازی در کناف سقف‌ اتاق خواب‌ باید به ارتفاع سقف و معماری دیوارها توجه کرد. استفاده از کناف در داخل اتاق خواب کمک می‌کند تا هر قسمتی را در آن به رنگ دلخواه در بیاورید.

کناف سقف اتاق خواب در انواع مدرن، کلاسیک، صنعتی و امروزی قابل اجرا است که این نوع طراحی بر اساس خطوط و طرح‌های موجود در اتاق انجام می‌شود. برای مثال در دکوراسیون مدرن خطوط صاف و مستقیم و گوشه دار وجود دارد که هزینه کمتری نیز در مقایسه با انواع دیگر طرح‌ها دارد.

کناف سقف‌ اتاق خواب والدین

هر چند همه ما بیشتر از یک سوم عمرمان را در اتاق خواب می‌گذرانیم اما عمدتا انتخاب دکوراسیون اتاق خواب والدین با واسواس کمتری انجام می‌شود و این نشان می‌دهد که به توجه بیشتری برای طراحی اتاق خواب والدین باید توجه کرد و یک دکور شیک و در عین حال آرامش بخش را برای آن انتخاب کرد.

انتخاب کناف سقف‌ جدید برای اتاق خواب والدین باید بر اساس روحیات هر دو صورت بگیرد، برای مثال اگر علاقه به رنگ خاصی دارید یا زوج جوانی هستید می‌توانید از رنگ‌های شاداب برای کناف سقف‌ یا دیوار استفاده کنید اما نباید فراموش کنید که این رنگ‌ها به زودی خسته کننده خواهند شد.

کناف سقف‌ اتاق خواب مستطیلی

اغلب اتاق خواب‌ها به شکل مستطیل یا مربع طراحی می‌شوند و برای کناف کاری سقف اتاق خواب مستطیلی باید به سبک دکوراسیون خانه و اتاق خواب توجه کنید. برای مثال در صورتی که دکوراسیون اتاق خواب شما مدرن باشد می‌توانید از کناف با خطوط صاف و گوشه دار استفاده کنید و در صورتی که دکوراسیون شما کلاسیک باشد بهتر است از طرح‌های منحنی مانند بیضی و دایره استفاده کنید.

کناف سقف اتاق خواب پسرانه

همانطور که اشاره کردیم کناف سقف‌ و اجرای آن به دلیل هزینه پایین برای استفاده در اتاق خواب پسرانه و دخترانه کاربرد زیادی دارد. برای اجرای طرح‌های خلاقانه می‌توانید از فرزندتان ایده بگیرید برای مثال اتاق خواب پسرانه بهتر است با کناف سفید و ترکیب آن با رنگ‌های آبی تزئین شود.

کناف سقف اتاق خواب کوچک

در صورتی که اتاق خواب شما کوچک است می‌توانید با به کار گرفتن ایده‌هایی آن را بزرگتر به نمایش بگذارید. برای مثال اگر می‌خواهید از کناف سقف اتاق خواب‌ استفاده کنید بهتر است آن را به رنگ روشن رنگ آمیز کنید تا سقف بلندتر و فضای اتاق خواب‌ شما وسیع‌تر به نظر بیاید.

کناف سقف اتاق خواب دخترانه

برای اجرای کناف سقف اتاق خواب دخترانه بهتر است از ترکیب کناف و نور پردازی استفاده شود تا نورهای ملایمی با رنگ صورتی و گلبهی و غیره بتواند فضای داخل اتاق را تلطیف کند. این نورها با تابیدن بر روی دیوار رنگ آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کناف سقف آشپزخانه

کناف سقف آشپزخانه یک ایده جدید در دکوراسیون داخلی است که اغلب در ایران کاربرد دارد و باید برای انتخاب آن دقت و وسواس بیشتری به خرج بدهید چرا که طراحی آشپزخانه تاثیر بسیاری بر روی دکوراسیون کلی خانه شما دارد و زمان بیشتری نیز در آن صرف می‌شود.

بهتر است برای انتخاب نوع کناف آشپزخانه به سراغ طرح‌های ساده‌تر بروید چرا که استفاده از طرح‌های شلوغ و برجسته به خصوص در خانه و آشپزخانه‌های کوچک، فضای شما را دلگیر و نامرتب نشان می‌دهد. همچنین استفاده از کناف سقف آشپزخانه به تفکیک فضای آشپزخانه از پذیرایی نیز کمک می‌کند.

رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان

اگر این مطلب را چند سال پیش تهیه میکردیم فقط یک جواب برای این سوال وجود داشت که جنس سقف شما چیست(برای خانه های نو ساز) و پاسخ فقط گچ بود اما امروزه اینچنین نیست و نوع دیگری از سقف ها هم وجود دارد که با کناف ایجاد میشود و انحصار گچ را حتی برای دیوار هم شکسته است پس قبل از شروع به توضیح دادن رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان باید با انواع سقف آشنا شویم.

رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان، نمونه‌ای از رنگ آمیزی است که با ایجاد طرح و رنگ بر سقف انواع ساختمان همراه است. از مزیت‌های کاربردی رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان ایجاد هماهنگی بین طرح و رنگ دیوار و کف است. وابسته به نوع و جنس سقف‌های جدید به کار رفته در ساختمان مثل، کناف، سقف‌های کاذب و یا همان طرح‌های قدیمی گچ می‌توان رنگ مناسب را برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان معرفی کرد. طرح‌های جدید رنگ آمیزی ساختمان در تنوع و رنگ‌های مختلف، زیبا متناسب با سلیقه افراد ایجاد شده است. نوع اتاق، رنگ دیوار و کف ارتباط مستقیمی با رنگ و طرح انتخابی برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان دارد.

انواع سقف:

  • سقف گچی:

همه ما سقف های جنس گچ را دیده ایم ،بعید است این اتفاق بیفتد ولی اگر لباستان به آن بخورد سفید خواهد شد وباید رنگ شود سقف گچی نسبت به سقف کناف که در ادامه توضیح خواهیم داد هزینه اجرای کمتری دارد ولی اگر بخواهیم روی سقف مانور دهیم و سقف را بالا و پائین کنیم با هزینه های رابیتز هزینه آن زیاد میشود و زمان زیادی هم برای خشک شدن نیاز دارد بخصوص اگر در زمستان اجرا شود.

  • سقف کناف:

نوع جدیدی از سازه ها هستند که هم برای سقف و هم برای دیوار استفاده میشوند (بیشتر سقف) هزینه اجرای کناف نسبت به گچ و رابیتز کمتر است ضمن اینکه وزن کمتری نیز دارد.زمانی هم برای خشک شد نیاز ندارد اما پس از اجرا باید بتونه درزگیری و ماستیک شود تا آماده برای رنگ آمیزی شود.

چه رنگی برای سقف ساختمان مناسب است

بیشترین رنگ مورد استفاده برای سقف رنگ پلاستیک است به این ترتیب که برای هر رنگ پلاستیک یک عدد پودر لاجورد هم اضافه میکنند تا شبیه به رنگ آسمان شود ولی این موضوع ثابت نیست و میتوانید هر رنگی که مورد علاقه تان است را اجرا کنید و این فقط یک عرف است.

معمولا برای رنگ آمیزی سقف از رنگ پلاستیک استفاده نمیشود چون هم ارزان است و هم نیازی به شست و شو ندارد و هم به دلیل عدم بازتاب نور موج و ایرادات گچ کاری را نمایش نمیدهد .

البته این به آن معنی نیست که نمیتوان از رنگ روغنی استفاده کرد ولی به دلایل ذکر شده نیاز چندانی برای این کار نیست.

مراحل رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان

  1. سقف کناف : اگر سقف شما کناف باشد ابتدا شروع به انداختن نوار تیپ روی درز کناف ها کنیم و سپس بتونه درزگیری روی آنها انداخته و پس از آن کل سطح را بتونه ماستیک میکنیم تا سقف آماده آستر اول شود.                                                                              سقف گچی : اما اگر سقف ما گچ بود ابتدا لیسه کشی میکنیم و ترک سقف را باز میکنیم روغن میزنیم در صور نیاز بتونه میکنیم تا سقف آماده آستر شود
  2. آستر اول:پس از بتونه نوبت سنباده زدن سقف است پس از سنباده زدن رنگ را درست کردا و شروع به آستر سقف کنید دقت کنید برای یک دست بودن سقف بهتر است از غلتک استفاده کنید
  3. لکه گیری: چون رنگ پلاستیک حلال آب است و به محض بخار شدن آب آن سقف خشک میشود و میتوانید با یک لکه گیری مناسب سایر ایرادات سقف را رفع کرد
  4. آستر دوم:پس از لکه گیری باز هم سنباده بزنید و شروع به برش کناره های سقف با قلم کنید و مرکز آن را با غلطک رنگ کنید
  5. رنگ رویه : معمولا رنگ ها با ۳ دست اجرا پوشش نهایی را میدهند ولی این به هیچ عنوان ملاک نیست و تا پوشش نهایی سقف باید رنگ زدن را ادامه دهید. این بار هم مانند بار قبل عمل کنید

نکته : چنانچه ساختمان شما نو ساز نیست و میخواهید سقف آن را رنگ آمیزی کنید فقط کافی است لوازم و وسایل خود را به وسط پذیرایی یا اتاق آورده و کاور کنید تا رنگی نشوند و از مرحله لکه گیری به بعد را طبق دستورالعمل انجام دهید.

ایجاد هماهنگی بین رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان با هارمونی رنگ به کار رفته در دکوراسیون داخلی منزل، تا حد زیادی روی زیبایی و جذابیت قسمت‌های مختلف منزل و ساختمان تاثیر می‌گذارد. بعنوان مثال رنگ آمیزی سقف پذیرایی با رنگ آمیزی سقف اتاق خواب و کار می تواند متفاوت در نظر گرفته شود.

امروزه اهمیت و تمایل افراد به رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان به اندازه‌ای است که در زمان طراحی داخلی، رنگ آمیزی و کاغذ کاری دیوار با در نظر گرفتن سلایق افراد به آن پرداخته می‌شود. تنوع و ایجاد تغییرات در منزل با رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان در ظاهر و طرح ساختمان به حدی مشهود است که افراد زیادی را راغب با ایجاد این سبک تنوع در محل زندگی و کار خود کرده است.

رنگ آمیزی سقف پذیرایی

بسیاری از افراد مطلع در زمینه رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان و طراحان داخلی رنگ سفید را مناسب ترین رنگ برای سقف ساختمان خصوصا در محل‌هایی مثل پذیرایی معرفی کرده اند. اما این به این معنا نیست که از تاثیر خاصیت رنگ‌ها و نقش‌های خاص در سقف ساختمان غافل شوید. امکان استفاده از رنگ‌های پایه دیوار و یا کاغذ دیواری با رنگ‌های متضاد و ایجاد نقش‌های مناسب با دکوراسیون منزل با رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان امکان پذیر است.

انتخاب رنگ، مهم‌ترین اصل در زیبا نشان دادن رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان پس از مهارت نقاش است.

رنگ‌ها و طرح‌های کاربردی برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف پذیرایی بهتر است از یک قانون و یا طرح خاص پیروی کند. انتخاب رنگ‌های ناموزون و بی ربط به طرح اصلی دیوار و دکوراسیون پذیرایی شلوغی و عدم توازون را در ساختمان به وجود می‌آورد.

رنگ آمیزی سقف اتاق خواب

رنگ آمیزی و نقاشی سقف اتاق وابسته به رنگ دکوراسیون اتاق، پرده‌ها و همین طور دیوار می‌تواند رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی باشد. بین رنگ آمیزی و نقاشی سقف پذیرایی با اتاق خواب تفاوت اساسی وجود دارد. در رنگ آمیزی و نقاشی سقف اتاق خواب دست شما برای ایجاد طرح و رنگ‌های اسپرت و فانتزی باز تر از نقاشی و طراحی در سقف پذیرایی است.

انتخاب طرح و رنگ‌های آرام بخش از پیشنهادات اصولی برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان در این سبک به شمار می‌آید. یک نمونه از رنگ آمیزی و نقاشی سقف اتاق خواب با ایجاد تناسب بین رنگ کناف به کار رفته در سقف و طرح دیوار و دکوراسیون اتاق قابل مشاهده است.

رنگ آمیزی سقف اتاق کودک

توجه به رنگ آمیزی و نقاشی سقف اتاق کودک تا حد زیادی در زیبا و فانتزی نشان دادن اتاق کمک می‌کند. استفاده از طرح و نقاشی‌های به کار رفته در کتاب‌های داستان و یا نمایش‌های تلویزیونی عروسکی مورد علاقه کودکان تاثیر زیادی در روحیه آنها دارد.

رنگ‌های شاد و طرح‌های خاص متناسب با جنسیت و روحیات کودکان در رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان در این نوع تاثیر دارد.

نمونه رنگ آمیزی و نقاشی سقف اتاق کودک

رنگ آمیزی سقف اتاق کار

رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان و کاربرد آن برای اتاق کار به خصوص برای افرادی که دارای شرکت‌های بزرگ با اتاق سمینار‌ها و کنفرانس‌های متعدد هستند، در ایجاد نظم و هماهنگی ساختمان تاثیر فراوانی دارد.

می‌توانید از رنگ‌ها و نقش‌های متناسب با حیطه کاری و یا دکوراسیون دفتر کارتان برای رنگ آمیزی سقف استفاده کنید.

طرح رنگ کناف سقف

طرح و رنگ کناف سقف تا حد زیادی در زیبا نشان دادن فضای منزل تاثیر دارند.

در انتخاب طرح و رنگ کناف برای سقف دکوراسیون و رنگ به کار رفته در مبلمان منزل را در نظر بگیرید.

طرح های جدید رنگ آمیزی سقف ساختمان

رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان با توجه به دکوراسیون منزل و همین طور رنگ به کار رفته برای دیوار و کف محیط ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. طرح های جدید رنگ آمیزی ساختمان با ایجاد تناسب بین رنگ و نقش و موارد بیان شده به صورت زیر است.

رنگ آمیزی سقف با استفاده از رنگ اصلی سقف

در این حالت تنها با ایجاد طرح‌های ساده مثل خط‌های موازی یا مورب بر روی رنگ اصلی ساختمان، رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان به راحتی صورت می‌گیرد. طراحی این نوع طرح و نقش به ایجاد یک سبک خاص در منزل کمک می‌کند.

استفاده از رنگ‌های متضاد برای ایجاد جلوه در سقف

با استفاده از رنگ‌های خاص و متضاد مثل مشکی و طلایی، به فضای منزل خود یک فضای کلاسیک و مدرن ببخشید. هر دو این رنگ‌ها خاصیت کلاسیک و اشرافی داشته و بیشتر برای منازلی که با دکوراسیون کلاسیک و مدرن چیده شده‌اند کاربردی است. برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان در این حالت از طرح و رنگ مبلمان غافل نشوید.

هماهنگی رنگ سقف با ست مبلمان خانه

اگر برای رنگ آمیزی سقف پذیرایی منزل خود برای انتخاب رنگ مردد هستید، با نگاهی به رنگ و طرح مبلمان، کوسن مبل، دیوار‌ها و پرده‌های آویخته شده در سالن به راحتی می‌توانید رنگی را متناسب با فضای اتاق انتخاب و رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان را شروع کنید.

استفاده از نقش‌ها و طرح ها بر روی سقف

با انتخاب طرح‌ها و نقش‌ها برای سقف منزل می‌توانید یک تناسب نسبی و خاص بین طرح دیوار، دکوراسیون و سقف منزل ایجاد کنید. در این موارد بعضی افراد از نقش و نگارهای قدیمی منازل ایرانی برای نقاشی ساختمان استفاده می‌کنند.

استفاده از نقش‌ها در سقف ساختمان

در این نوع رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان بعضی افراد تمایل به ایجاد هماهنگی بین سقف و پارکت یا لمینت به کار رفته در منزل دارند. نمونه ای از این مدل قابل مشاهده است.

استفاده از چندین رنگ پوششی بر روی سقف

برای استفاده از زیبایی سقف ساختمان برای تنوع در دکوراسیون و طراحی منزل کاربرد چندین رنگ به طور همزمان برای سقف منزل پیشنهاد می‌شود. این طرح برای افرادی که به سادگی و زیبایی در کنار هم اهمیت می‌دهند یک ایده خوب برای رنگ آمیزی و نقاشی سقف ساختمان به شمار می‌آید.

رنگ سفید مناسب سقف است

بحثی که همواره در مورد رنگ آمیزی سقف وجود دارد این است که چرا کسی از رنگ‌های متنوع برای آن استفاده نمی‌کند؟ اما در جواب این سؤال باید گفت دیوار شاخص به همین منظور ساخته شده است تا شما رنگ‌های مختلف را روی آن امتحان کنید؛ اما بر روی سقف این تنوع رنگ چندان به چشم نمی‌آید و حتی شاید زیاد جالب نباشد. پیشنهاد می‌کنیم تصاویر انواع مدل‌های دیوار شاخص را نیز مشاهده کرده و با این نوع دیوار، که ممکن است در بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر آشنا شوید.

بنابراین شاید به طور تصادفی نباشد که همچنان رنگ سفید به‌عنوان رنگ 99 درصد سقف‌های منزل به کار می‌رود. چرا که این رنگ در بسیاری از خانه‌ها به عنوان رنگ اصلی در اتاق نشیمن مورد استفاده قرار گرفته و به دنبال سایر اتاق‌ها و سقف خانه نیز با همین رنگ نقاشی می‌شوند.

انتخاب رنگ سفید جهت سقف دارای مزایایی است که عبارتند از:

  1. نور بیشتری را از خود منعکس کرده و لذا روشنایی بیشتری برای اتاق فراهم می‌کند.
  2. نمایشی بی‌نهایت: رنگ سفید سقف چشم‌اندازی بی‌حد و حصر را ایجاد می‌کند که چشمان شما می‌تواند برای تمرکز روی آن خیره شود. به عبارت دیگر زمانی که شما به دیواری با رنگ آبی نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد که چشمانتان در نقطه متوقف می‌شود، اما سطح سفید این گونه نیست و چشم بر روی آن متوقف نشده و انگار به بی‌نهایت می‌توان نگاه کرد. این امر موجب می‌شود احساس فضای بیشتری در اتاق احساس شود و به نوعی اتاق کوچک بزرگتر نشان داده شود.
  3. رنگ سفید ساده بهترین انتخاب است. اگر بین رنگ مات، ساده یا براق شک دارید، بهتر است بدانید که رنگ مات نور وسعت بی‌حدوحصر رنگ ساده را نداشته و رنگ براق هم بازتاب نوری بیش‌ازحد دارد که موجب می‌شود چشم اذیت شود.

برای چکه کردن رنگ حاضر باشید

شاید فکر می‌کنید که می‌توانید به سقف را بدون چکه کردن رنگ نقاشی کنید، اما باید بگوییم که این امر غیرممکن است. حتی حرفه‌ای‌ترین نقاشان ساختمان هم نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند. شاید دیوارها و سطح‌های عمودی را بتوانید بدون چکه کردن رنگ بر روی لباس‌هایتان رنگ‌آمیزی کنید، اما برای سقف چنین اتفاقی نمی‌افتد و مطمئنا لباس‌هایتان و حتی وسایل موجود در خانه رنگی خواهند شد.

سقف را تقسیم‌بندی کرده و طبق آن شروع به رنگ‌آمیزی کنید.

شما می‌توانید به طور خیالی بخش‌های یک مترمربعی در سقف ایجاد کرده و به ترتیب هر قسمت را رنگ‌آمیزی کنید. اما اگر مساحت سقف زیاد باشد، معمولاً مسیر حرکت نقاشی را از دست می‌دهید. به خصوص وقتی زمینه سقف هم گچ سفید باشد. یک ترفند این است که نور لیزر را روی سقف قرار دهید. خط شما را در مسیر نگه می‌دارد و شما می‌توانید آن را همان طور که حرکت می‌کنید حرکت دهید.

امیدواریم مطالعه این مطلب با عنوان نکات رنگ آمیزی سقف خانه، به شما کمکی هر چند کوچک در رنگ‌آمیزی خانه‌تان کرده باشد.

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یا والپیپر (به انگلیسی: Wallpaper) پوشش تزیینی است که برای پوشش دادن سطوح دیوارهای داخلی در ادارات، خانه‌ها و دیگر ساختمان‌ها استفاده می‌شود؛ کاغذ دیواری یکی از جنبه‌های طراحی داخلی به‌شمار می‌آید. این نوع پوشش بیشتر به صورت رول یا به صورت متری فروخته می‌شود و با چسباندن روی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ دیواری‌ها می‌توانند ساده (به صورت نقاشی) یا به صورت بافته‌شده (مانند آنگلیپتا) یا با الگوهای گرافیکی ساخته شده باشند.

روش‌های چاپ کاغذ دیواری شامل چاپ سطحی، چاپ به‌وسیله حکاکی، چاپ سیلک ابریشمی، چاپ به صورت دیجیتالی یا چاپ به وسیله ماشین چاپ چرخشی است.

انواع اصلی کاغذ دیواری

کاغذ دیواری از منسوج نبافته (نان وون):مواد تشکیل دهندهٔ کاغذ دیواری غیر بافته شده از مخلوط الیاف فیبر سلولوزی بلند و الیاف نساجی در دستگاه کاغذ تولید شده‌است. این شبکه به وسیلهٔ مواد آکرلیک تقویت شده و به کمک رنگدانه‌ها یک نوع تاری ایجاد می‌کنند. افزودنی‌های خاص هم جهت ایجاد رطوبت، استحکام و قدرت جذب مورد استفاده قرار می‌گیرند. غیر بافته شده‌ها موادی را ایجاد کردند که از لحاظ ابعاد و اندازه تغییر شکل نمی‌دهد؛ بنابراین رطوبت مانند چسبی عمل می‌کند که بتوان کاغذ را بر روی دیوار نصب نمود. این تکنیک بسیار در وقت نصاب صرفه جویی نموده و نصاب دیگر نیازی به دوباره چسب زدن کاغذ و منتظر ماندن برای تکهٔ بعدی حین نصب ندارد. کاغذهای غیر بافته شده نصب بسیار آسانی دارند و دوباره نیز قابل استفاده می‌باشند. زیرا حالت خود را به خاطر مواد چسبنده‌ای که در پشت کاغذ هست از دست نمی‌دهند، مواقعی که نیاز به برداشتن کاغذ جهت انجام برخی امور مانند تعمیر سیستم تأسیسات و برق که پشت کاغذ در دیوار تعبیه شده‌اند است، می‌توان کاغذ را از دیوار جدا نموده و دوباره نصب نمود.

کاغذ با روکش وینیل: این کاغذ دیواری ماده‌ای کاغذی دارد که بر روی آن رویهٔ طرح دار با نمونهٔ وینیل آکرلیک یا پلی وینیل کلراد (پی وی سی) اسپری یا روکش شده‌است. این نمونه از از کاغذها در دستهٔ کاغذهای با قابلیت شستشو و ضد لک طبقه‌بندی می‌شوندو برای اکثر فضاها قابل استفاده می‌باشند. این نمونه از نمونهٔ سادهٔ آن بسیار در برابر چربی و رطوبت مقاوم تر است و حتی برای استفاده در آشپزخانه‌ها نیز مناسب است.

روکش پارچه‌ای: این کاغذ دیواری یک مادهٔ سبک وینیل از آکرلیک یا وینیل مایع دارد. لایهٔ طرح دار آن روی این روکش چاپ شده‌است. عموماً این کاغذ سبک‌تر است و برای استفاده در فضاهایی که رطوبت کمتری دارند مانند نشیمن مناسب است.

کاغذ با وینیل سخت و جامد: این نوع از کاغذ دیواری‌ها یک لایهٔ کاغذی لمینیت شده توسط یک روکش وینیلی جامد پوشش می‌دهد.

این نمونه کاغذها از آنجاییکه سطح طرح دار آن‌ها روکش وینیلی بسیار قوی دارند کاملاً مقاوم هستند. این کاغذها هم در دسته‌بندی کاغذهای قابل شستشو و قابل کنده شدن قرار می‌گیرند. کاغذی با روکش وینیل جامد یا سخت در بسیاری از محیط‌های خانه که ممکن است رطوبت و چربی و لکه بگیرد قابل استفاده می‌باشد اما جهت استفاده در کارگاه‌ها و انباری‌ها و محیط‌هایی که تماس فیزیکی با کاغذ ایجاد می‌شود مناسب نمی‌باشند.

کاغذهای وینیل فابریک بک:در این کاغذها لایه‌ای پوشیده از وینیل سخت روی سطح دکوراتیوشان لمینیت شده‌است. انواع اصلی آن در زیر معرفی شده‌اند:

  1. وینیل سخت یا جامد: این کاغذ شامل یک نوار وینیلی است که بر روی لایهٔ پارچه‌ای یا کاغذی لمینیت شده‌است؛ و عموماً بسیار مقاوم تر از نمونه‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد زیرا وینیل از نوع جامد است و از نوع مایع آن استفاده نشده‌است. این گونه کاغذها برای مشتریانی که به دنبال کاغذ صد در صد قابل شستشو، ضد لک و مقاوم می‌گردند مناسب است.
  2. کاغذی: این نمونه ز کاغذها اشاره دارد به انواع کاغذ دیواری‌هایی که پایهٔ کاغذی دارند که سطح طرح دار بر روی آن‌ها چاپ می‌شود. درست است، کاغذها روکش نشده‌اند، اما برخی روکشی دارند که بر روی جوهر کشیده شده و از آن محافظت می‌کند.
  3. کاغذهای وینیلی نون وون (غیر بافته شده): این کاغذها از یک کاغذ نون وون با یک صفحهٔ وینیلی تشکیل شده‌اند. زیرا آن‌ها در مقابل آب بسیار مقاوم و غیرقابل نفوذ هستند، عمدتاً از این کاغذ می‌توان در حمام و آشپزخانه استفاده نمود.

 

نصب کاغذ دیواری

همانگونه که دیوار قبل از رنگ نیاز به آماده‌سازی دارد، برای نصب کاغذ دیواری نیز باید ابتدا دیوار را آماده کرد. آماده‌سازی دیوار که به زیر سازی معروف است شامل برطرف کردن سوراخ‌ها و خرابی‌های گچ دیوار می‌شود به گونه‌ای که دیوار کاملاً صاف و یکدست شود. علاوه بر این، هر جنس دیوار برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نیست. به عنوان مثال دیوارهای گچی نسبت به دیواری‌های سیمانی یا چوبی پذیرش بهتری برای کاغذ دیواری دارند. کاغذ دیواری کاربرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر در داخل حمام استفاده شود، حتی اگر کاغذ دیواری ضد رطوبت باشد، پس از مدت کوتاهی به دلیل رطوبت محیط، چسب زیر کاغذ دیواری از بین رفته و خیلی زود خراب می‌شود. بهتر است از کاغذ دیواری در محیط خشک استفاده کرد. از دیگر نکاتی که قبل از نصب کاغذ دیواری باید به آن دقت کرد، ابعاد دیوار است. اگر طول و ارتفاع دیوار کم باشد، بسیاری از نقش و نگارهای کاغذ دیواری بریده می‌شود و طرح آن به خوبی نشان داده نخواهد شد. طرح کاغذ دیواری‌ها بجز کاغذ دیواری‌های پوستری، تکرار شونده است؛ بنابراین بهتر است دیواری انتخاب شود که فضای کافی برای تکرار چند بار طرح کاغذ دیواری را داشته باشد. هر چه طرح کاغذ دیواری درشت تر باشد، دیواری که روی آن نصب می‌شود نیز باید بزرگ‌تر باشد.

علاوه بر دیوار و سقف که کاربری‌های معمول کاغذ دیواری است، می‌توان کاغذ دیواری را در داخل کمد، کتابخانه و روی قاب پنجره نصب کرد.

جدا کردن کاغذ دیواری

یکی از ویژگی‌های مثبت کاغذ دیواری نسبت به سایر پوشش‌های دیواری قابلیت برداشتن آن از روی دیوار است که به سادگی انجام می‌شود.

آب

آسان‌ترین روش کندن کاغذ دیواری، پاشیدن آب بر روی آن است. آب از درون منفذهای کاغذ دیواری به چسب پشت آن نفوذ می‌کند و آن را از بین می‌برد. با از بین رفتن قدرت چسبندگی چسب پشت کاغذ دیواری، به راحتی می‌توان کاغذ دیواری را از دیوار جدا کرد. البته کاغذ دیواری‌هایی که به این روش به راحتی از دیوار جدا می‌شوند باید به اصطلاح قابل جداسازی (Peelable) باشند که بسیاری از کاغذ دیواری‌های مدرن این ویژگی را دارند.

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مخصوص کندن کاغذ دیواری را می‌توان از فروشگاه‌های رنگ و ابزار فروشی تهیه کرد. برای جدا کردن کاغذ دیواری باید ابتدا ماده شیمیایی را که معمولاً به صورت پودر است با مقداری آب گرم و سرکه مخلوط کرد و سپس محلول بدست آمده را با استفاده از اسپری بر روی دیوار پاشید. بعد از آنکه محلول بدست آمده چسب دیوار را در خود حل کرد، لبه‌های کاغذ دیواری به راحتی با کمک کاردک یا چاقو کنده می‌شود.

بخار آب

یکی دیگر از موادی که برای از بین بردن چسب کاغذ دیواری و جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار استفاده می‌شود، بخار آب است. برای این منظور از دستگاه بخارکننده چسب کاغذ دیواری استفاده می‌شود که با برق کار می‌کند. این دستگاه شامل یک مخزن آب است و با روشن شدن، آب درون آن بخار می‌شود و می‌توان با دسته مخزن بخار را بر روی کاغذ دیواری پاشید. بخار آب چسب پشت کاغذ دیواری را حل می‌کند و به کاغذ دیواری اجازه می‌دهد تا به راحتی از دیوار جدا شود. در استفاده از بخار آب باید دقت کافی به عمل بیاید تا به پوشش خشک دیوار زیر کاغذ دیواری آسیبی وارد نشود.

تاریخچه کاغذ

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز می‌شود. برای این ادعا می‌توان ۲ دلیل را مطرح نمود:

  1. چینی‌ها مخترع کاغذ بودند.
  2. چینی‌ها کاغذ برنج را ۲۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوارهای خود می‌چسباندند.

گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب‌ها فاش نمود که در نتیجه آن‌ها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند. پس از آن بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می‌دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. در دوران رونسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می‌شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه‌های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه‌های تزئینی هم به اتاق رنگ می‌داد و هم به عنوان لایه‌ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می‌کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می‌نمود.

با این همه این فرشینه‌ها بسیار گرانقیمت بودند. از اینرو تنها افراد فوق‌العاده ثروتمند توانایی تهیه آن‌ها را داشتند. طبقه نیمه مرفه که یا به دلیل قیمت گزاف یا جنگ‌هایی که تجارت بین‌المللی را متوقف می‌کرد توان خرید این فرشینه‌ها را نداشتند، برای روح دادن به اتاقهایشان به کاغذ دیواری روی آوردند.

کاغذ دیواری‌های اولیه طرح‌هایی مشابه تصاویر فرشینه‌ها داشتند و گاهی اوقات ورقهٔ بزرگ کاغذی همانند فرشینه‌ها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب می‌شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آن را بر دیوار می‌چسباندند.

معمولاً تصاویر چاپی به جای آنکه قاب شده و بر دیوار نصب شوند، بر دیوار چسبانده می‌شدند و احتمالاً ابعاد بسیار بزرگ این تصاویر چاپی که چند ورقه‌ای نیز بودند صرفاً به منظور چسبانده شدن بر دیوار تولید می‌شدند.

برخی از هنرمندان سرشناس چنین آثاری خلق می‌کردند. از جمله «آلبرشت دورر» که هم در زمینه چاپ تصاویر بزرگ و هم چاپهای تزئینی جهت آویختن بر دیوار فعالیت می‌کرد.

بزرگترین تصویر چاپی «طاق نصرت» بود که به سفارش مکسیمیلیان اول امپراتور روم مقدس در سال ۱۵۱۵ چاپ و تکمیل شد. این کاغذ دیواری ابعاد عظیم ۳٫۵۷ در ۲٫۹۵ متر را داشت و از ۱۹۲ ورق کاغذ تشکیل شده بود و در چاپ دوره اول آن ۷۰۰ کپی از آن تولید شد تا پس از رنگ‌آمیزی دستی، در قصرها و به خصوص سالنهای اجتماعات شهری آویخته شود.

نمونه‌های اندکی از الگوهای تکرار شوندهٔ کاغذ دیواری‌های اولیه به جا مانده‌است، اما تعداد زیادی از کلیشه‌های اصلی که نمایانگر الگوهای تزئینی آن زمان می‌باشند هنوز هم در دسترس است.

انگلستان از کشورهای پیشرو در صنعت کاغذ دیواری محسوب می‌شود. قدیمی‌ترین نمونهٔ به جا مانده از کاغذ دیواری در انگلستان که در لندن به چاپ رسیده بوده به سال ۱۵۰۹ برمی گردد.

استفاده از کاغذ دیواری بعد از دوران تکفیر هنری هشتم از سوی کلیسای کاتولیک بسیار رایج شد، زیرا این امر موجب قطع روابط سایر کشورها با انگلستان و در نتیجه جلوگیری از صدور فرشینه به آن کشور شد. از آنجا که انگلستان خود در تولید فرشینه مهارتی نداشت، اشراف و نجیب زادگان به کاغذ دیواری روی آوردند.

در دوران حکومت الیور کرامول تولید کاغذ دیواری از سوی دولت مذهبی عملی بیهوده به‌شمار آمد و متوقف شد اما با بازگشت چارلز دوم دوباره متمولین متقاضی کاغذ دیواری شدند.

حکومت کرامول، فرهنگی کسالت بار را بر مردم تحمیل کرده بود، از این رو پس از مرگش مردم به خرید وسایل خانگی رفاهی که در دوران وی ممنوع شده بود روی آوردند.

در اواسط قرن هجده بریتانیا به اولین تولیدکننده و صادرکننده کاغذ دیواری در اروپا تبدیل شده بود.

در اوائل قرن نوزدهم با توسعه چاپ توسط نیروی بخار، تولیدکنندگان کاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه آن شدند که این امر به کاهش قیمت و در نتیجه قابل خرید شدن آن توسط طبقه متوسط انجامید.

در آن زمان کاغذ دیواری به عنوان وسیله‌ای ارزان و مؤثر جهت روح بخشیدن به اتاقهای تاریک و تنگ طبقه کارگر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد. با شروع قرن بیستم کاغذ دیواری یکی از رایج‌ترین اقلام مورد استفاده در منازل دنیای غرب گردید.

ورود این محصول به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. وی که علاقه‌ای خاص به شیوه‌های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری‌های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.

انواع کاربردهای کاغذ دیواری

امروزه کاغذ دیواری به دلیل طرح‌ها و مدل‌های متنوع و طیف رنگی بسیار گسترده، کاربردهای بسیاری دارد که برخی از مهم‌ترین کاربری‌های آن عبارتند از:

  1. کاغذ دیواری اتاق پذیرایی و مهمان
  2. کاغذ دیواری اتاق خواب
  3. کاغذ دیواری اتاق کودک

یکی دیگر از کاربری‌هایی که میزان استفاده آن نیز روزبروز رو افزایش است، استفاده به عنوان کاغذ دیواری پشت تلویزیون، ال سی دی و ال ای دی می‌باشد که نمایی بسیار زیبا به آن می‌دهد.

انواع کاغذ تزئینی

کاغذ ابری: نوعی کاغذ تزئینی برای ورود یا درون جلد که از دوره تیموری به بعد در ایران رایج گردید و به ابری‌های همدان و کشمیر معروف بوده‌اند.

کاغذ بالیغ: کاغذ بسیار مرغوبی که در شهر پکن (خان بالیغ - شهر خان) ساخته می‌شد. جنس کاغذ بسیاری از کتب و اوراق خطی نفیس ایران کاغذ خان بالیغ است.

کاغذ زر افشان: (نوعی تزئین بر روی کاغذ) برای زر افشان کردن کاغذ مقداری صمغ را به طرز خاصی روی کاغذ می‌پاشیدند و سپس ورقه‌های نازک طلا را به آن می‌چسباندند به‌طوری‌که تکه‌های طلا مانند ستاره روی صفحه کاغذ می‌درخشید. این نوع کاغذ را معمولاً در حواشی کتب و اوراق گرانبها مصرف می‌کردند.

کاغذ سمرقندی: یکی از معروفترین و مرغوب‌ترین کاغذهای مورد مصرف در طول سده‌های میانی دوران اسلامی که در شهر سمرقند ساخته می‌شد. کاغذ سمرقندی جزو اولین کاغذهای ساخته شده در جهان اسلام بود که در قرن دوم هجری، مسلمانان به کمک کاغذ سازان چینی اولین کارگاه ساخت آن را در شهر سمرقند بر پا کردند و از این شهر صنعت کاغذسازی به سایر بلاد اسلام راه یافت.

کاغذ شامی: نوعی کاغذ سفید و به‌غایت شفاف و لطیف منسوب به شهر شام.

 

کاغذ دیواری ضد زلزله

دانشگاه و مرکز تحقیقات تکنولوژی کارسلو (KTI) آلمان از دهه ۱۹۹۰ تا به حال در تلاش است که پوششی کاغذی برای نگه داشتن دیوارها هنگام زلزله تولید کند. بالاخره تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ موفق به ساخت کاغذ دیواری سیسمیک شد. با ارتقا کیفیت این ماده تولیدی، دانشگاه KTL در سال ۲۰۱۴ کاغذ دیواری ضد زلزله خود را عرضه کرد.

تولید

برای تولید این کاغذ دیواری از رشته‌های بسیار نازک و مستحکم شیشه‌ای استفاده شده‌است. این رشته‌ها به هم بافته شده و یک پوشش ارتجاعی و محکم را تولید می‌کند. به هنگام تکان خوردن دیوار، این رشته‌های شیشه‌ای انرژی حاصله را در چهار جهت مختلف پخش می‌کنند تا انرژی تقسیم شده و به قسمت خاصی ازدیوار فشار بیشتری وارد نشود.

کاغذ دیواری جدید نانو

کاغذ دیواری جدید نانو از انواع پر طرفدار این محصول در این روزها می باشند. از ویژگی های کاغذدیواری با تکنولوژی نانو می توان به ضد آلودگی بودن آنها اشاره کرد. از دیگر مزایای کاغذ دیواری نانو می توان موارد زیر را نام برد: 

  • مقاوم در برابر پاره شدن
  • ضد حساسیت
  • مقاوم در برابر نور خورشید.
  • قابلیت عایق صوتی و عایق حرارتی

البته واضح است که به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو در تولید این نوع کاغذ دیواری ها، کمی هزینه خرید آنها نیز بالاتر خواهد بود. 

کاغذ دیواری جدید سه بعدی

اگر به دنبال یک کاغذ دیواری جدید و البته خاص می گردید، کاغذ دیواری سه بعدی می تواند انتخابی بسیار هوشمندانه باشد. انواع این دیوارپوش های سه بعدی از فاصله ای 3 یا 4 متری به صورت برجسته هستند و این بسیار در زیبایی می تواند تاثیرگذار باشد. وجود این طرح های سه بعدی می تواند دیوارپوش شما را تبدیل به یک کاغذ دیواری مدرن کند. قابلیت ایجاد نورپردازی در این نوع از این محصولات دکوراتیو هم بسیار جذاب و با اهمیت است. 

کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری بافت دار یا مخملی

اگر طرفدار دکوراسیون لوکس و لاکچری در منزل خود هستید، استفاده از کاغذ دیواری مخملی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این کاغذ دیواری قابل شستشو نیست و این یکی از نکات منفی آنها به شمار می رود. اگر در خرید انواع کاغذ دیواری بودجه اهمیتی برایتان ندارد و به دنبال محصولی شیک هستید، حتما این محصول را در نظر داشته باشید.

چسب

برای جلوگیری از ریزش دیوارها صرفاً استفاده از کاغذ دیواری سیسمیک کافی نیست. چراکه چسب مخصوص کاغذ دیواری‌های معمولی تحمل تکان‌های شدید دیوار را ندارد. به همین دلیل دانشمندان دانشگاه KTL، چسب مخصوصی برای این کاغذ دیواری تولید کرده‌اند. برای این منظور یک ماده نرم، قابل انعطاف و چسبناک با استفاده از آب و مقدار زیادی پلیمر پلی پورتان تولید شد. وقتی چسب به شیارهای دیوار نفوذ کند، آب درون آن بخار شده و باعث می‌شود چسب کاملاً به مواد دیوار گیر کند. همین‌طور وقتی کاغذ دیواری روی چسب قرار بگیرد، کاملاً توسط پلی پورتان احاطه می‌شود.

کاغذ دیواری سیسمیک در یک شبیه‌سازی زلزله آزمایش شده‌است. ساختمانی که این کاغذ دیواری در آن به کار رفته بود، فرو نریخت. قرار است از سال ۲۰۱۴ به بعد کاغذ دیواری سیسمیک به صورت انبوه تولید شود. قیمت این کاغذ دیواری از کاغذ دیواری معمولی بیشتر است؛ ولی برای مردمی که در مناطق زلزله خیز زندگی می‌کنند، ارزش خرید دارد.

کاغذ دیواری اتاق کودک

وظیفه اصلی کاغذ دیواری کودک این است که فضای گرم و دلچسب را برای بچه‌ها فراهم کند. این مسئله یک دو گانگی برای طراحان ایجاد می‌کند زیرا دکور اتاق کودک توسط پدر مادرها انتخاب می‌شود ولی در عین حال باید برای کودک دلچسب باشد. کودکان در دنیایی با تصورات و خلاقیت‌های بی‌نهایت زندگی می‌کنند و کاغذ دیواری‌های کودک باید این مسئله را در نظر بگیرند. برای اتاق کودک از رنگهای ملایم استفاده می‌شود به این منظور در کاغذ دیواری‌ها از رنگ‌هایی مانند صورتی روشن، یاسی، کرم، آبی روشن و زرد استفاده می‌شود. استفاده از این رنگ‌ها منجر به آسایش کودک می‌شود. برای کاغذ دیواری کودک کیفیت حرف اول را می‌زند. کاغذ دیواری کودک باید فاقد هر گونه مواد آلاینده و شیمیایی بوده و قابل شستشو باشد.