از عملیات ارتش آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه » (قسد) در برخی از مناطق استان دیرالزور سوریه (شرق) خبر دادند.

عشایر سوریه در این خصوص  به خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش دادند که بالگردها و پهپادهای آمریکایی از یک سو و شبه‌نظامیان کُرد در قالب یک عملیات زمینی چند غیرنظامی سوریه را کشته‌ و ده‌ها تن دیگر را ربوده‌اند.

منابع مذکور خبر دادند که در پی حملات راکتی اخیر علیه پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه، طی ۲۴ گذشته، عده‌ای افراد مسلح با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا به یک‌باره وارد مناطقی در شرق و غرب استان دیرالزور (شرق) شدند.

خبرنگار اسپوتنیک به نقل از برخی منابع محلی و عشایری استان دیرالزور سوریه در این خصوص گزارش داد که این عملیات‌ها، سحرگاه پنجشنبه، در منطقه «الحصان» و روستاهای اطراف آن در غرب دیرالزور صورت گرفته و همزمان با این اقدام، در مناطق مذکور ممنوعیت آمدوشد اعلام شده و ده‌ها تن از غیرنظامیان بازداشت شده‌اند.

طبق گفته منابع مذکور، «ریاض علی الخزام» یکی از شهروندان سوریه از اهالی روستای «المریعیه» در جریان این عملیات‌ به ضرب گلوله کشته شده‌ است. 

منابع مذکور با اشاره به اینکه فرد یادشده یکی از آورگان سوریه بوده که در شهر البصیره استان سوریه حضور داشته،‌ همچنین گزارش دادند که جسد فرد دیگری به نام «مرهش الکفاش» از شهروندان سوری، صبح پنجشنبه، در منطقه «الجرذی» یافت شد، که او نیز به ضرب گلوله کشته شده بود.

پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه، طی دو هفته گذشته،‌ هدف پنج حمله راکتی و پهپادی قرار گرفتند؛ حملاتی که موجب شد واشنگتن تجهیزات و نیروهای بیشتری به مواضع خود در شرق سوریه اعزام کند.

مناطق تحت کنترل آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد در شرق سوریه به علت مقاومت عشایر منطقه و مخالفت آن‌ها با حضور ارتش آمریکا و اقدامات آن‌‌ها همواره شاهد اعتراضات مردمی بوده است.

طبق گزارش منابع محلی، آمریکا ضمن سرقت نفت، گاز، منابع طبیعی و گندم سوریه، با توسل به زور برای پیشبرد عملیات‌های نظامی خود شرق سوریه از مردم محلی به عنوان سرباز خود بهره می‌گیرد.