وزیر امور خارجه یونان یکشنبه گفت، یونان در مورد روابط با ترکیه دچار توهم نشده است و اختلاغفات اساسی بین طرفین کماکان پابرجاست.

به نوشته وبگاه «گریک سیتی تایمز» «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان در مصاحبه با یک روزنامه چاپ این کشور گفت، که دیدار نخست وزیر یونان با رئیس جمهور ترکیه و تماس های وی با همتای ترکیه‌ای تا حدودی یخ روابط را آب کرده، اما پیشرفت چشمگیری در روابط حاصل نشده است.

وزیر خارجه یونان گفت: «مواضع ما کاملاً باهم مخالف است. تفاوت ما این بوده و هست، ترکیه از احترام به قواعد اصولی حقوق بین الملل، قوانین دریایی، روابط خوب همسایگی و تهدید نکرده یونان به جنگ امتناع می‌ورزد. »

وی ابراز امیدواری کرد که تابستان نسبتاً آرامی در اژه و بدون چالش‌های جدید در پیش باشد. دندیاس در مورد مسئله قبرس نیز گفت که باید دائماً در حالت هشدار بود. وی گفت که یونان هر پیشنهادی  که در چارچوب تعیین شده توسط تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل قرار نگیرد را  رد می‌کند. 

سران دو کشور اخیرا در حاشیه برگزاری اجلاس سران ناتو در بروکسل در بلژیک مدعی تلاش برای فرونشاندن تنش‌ها و اختلافات دیرینه شده بودند.

رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفته که  ترکیه حفاری جدید را در شرق مدیترانه و عمدتا در قبرس ادامه خواهد داد.

« رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما حقوق خود را آنگونه که باید بدست می‌آوریم و آنها را درشرق مدیترانه، قبرس، به طور عمده در دریا، بدست خواهیم آورد، ما به اکتشاف نفتی ادامه خواهیم داد. الان داریم این کار را می‌کنیم؟ بله ما این کارها را انجام می‌دهیم. و برخی از نشانه‌ها مبنی برا پیدا شدن گاز را داریم. اکنون، هدف ما این است که نفت استخراج کنیم.»

به گفته تحلیلگران سیاسی، آنکارا پس از اطمینان از عدم تحریم در اجلاس اتحادیه اروپا، اکنون سیاست خود را در شرق مدیترانه دنبال می‌کند و قصد ندارد در مورد موضوع حفاری‌های اکتشافی عقب‌نشینی کند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.