همزمان با ادامه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رشد فزاینده زرادخانه اتمی چین «نگران‌کننده» است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اقدام چین در ساختن بیش از ۱۰۰ سیلوی موشکی اتمی جدید، بر نگرانی واشنگتن درباره سلاح‌های اتمی این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن درباره سرعت گرفتن و تقویت زرادخانه اتمی چین نگران است.

ند پرایس مدعی شد: «برخی گزارش‌ها و دیگر تحولات حاکی از آن هستند که زرادخانه اتمی جمهوری خلق چین با سرعت بیشتر و در سطحی بالاتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، در حال گسترش یافتن است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «این تقویت (زاردخانه اتمی چین) نگران‌کننده است و سوالاتی را درباره نیات جمهوری خلق چین ایجاد می‌کند».

وی با تاکید بر لزوم تقویت تدابیر بین‌الملی برای کنترل تسلیحاتی در جهان از پکن خواست، با واشنگتن برای اجتناب از تشدید مسابقه تسلیحاتی در جهان همکاری کند.

ند پرایس همچنین مدعی شد که چین در حال فاصله گرفتن و انحراف از استراتژی چند دهه‌ای «بازدارندگی حداقلی» (مبتنی بر سلاح اتمی) است.

اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که این کشور بزرگ‌ترین دارنده زرادخانه اتمی و تنها کشور استفاده کننده از بمب اتمی در جهان است.

خبرگزاری اسپوتنیک در پایان گزارش خود درباره ابراز نگرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص زرادخانه اتمی چین، ادعایی درباره تصاویر ماهواره‌ای از ساخت و ساز سیلوهای موشکی چین منتشر کرد.

طبق این گزارش، «تصاویر ماهواره‌ای از ساخت و ساز حداقل ۱۱۹ سیلوی موشکی در استان گانسوی چین را نشان دادند. طبق گزارش‌ها، این باور وجود دارد که چین از زاردخانه شامل ۲۵۰ تا ۳۵۰ بمب اتمی برخوردار است».