سخنگوی وزارت خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در نشست هفتگی با خبرنگاران به مسائل روز منطقه و جهان از جمله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت.

به گزارش «وبگاه وزارت خارجه چین» «ژایو لیجان» از سخنگویان وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی در زمینه انتخاب آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ایران گفت: « انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را تبریک می‌گوییم. چین و ایران شرکای فراگیر راهبردی هستند. چین اهمیت زیادی برای توسعه روابط دو جانبه قائل است و آماده همکاری با ایران برای استفاده از فرصت در سالگرد پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک برای ارتقا روابط دو جانبه در سطح جدید است.»

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  نیز دوشنبه برای آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور منتخب ایران پیام تبریک فرستاد.

رئیس‌جمهور چین در این پیام ضمن تبریک پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خاطرنشان کرد چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند و امسال، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. 

وی افزود توسعه روابط چین و ایران را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و آماده است تا با رئیس‌جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل، و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد-برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر دو کشور و مردم آن‌ها، همکاری کند. 

روز جمعه سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. از کل واجدان شرایط حضور در انتخابات که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند، کل آراء مأخوذه ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر بوده است که مشارکت ۴۸.۸ را نشان می‌دهد.

آقای سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی، حائز اکثریت آراء شد و هشتمین رئیس‌جمهور ایران نام گرفت.

طی روزهای گذشته، بسیاری از کشورها، شخصیت‌ها و جنبش‌های مقاومت پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفتند.