« نیکول پاشینیان » نخست‌وزیر موقت ارمنستان روز دوشنبه در یک تجمع که به مناسبت پیروزی وی در انتخابات برگزار شده بود گفت که بحران سیاسی این کشور به پایان رسیده است. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، پاشینیان در این خصوص اظهار داشت: بحران سیاسی داخلی که نهم نوامبر در ارمنستان آغاز شد به پایان رسید. از فرادا طبق روال معمول کار خواهیم کرد. و باید بدانیم که شرایط و جو [سیاسی] در کشور به طور قابل توجهی تغییر کرده است زیرا مردم به ما ماموریت دادند دیکتاتوری قانون را در کشور اعمال کنیم.

این اظهارات در حالی است که «رابرت کوچاریان» رئیس‌جمهور سابق ارمنستان و رئیس اتحاد ارمنستان که اصلی‌ترین رقیب پاشینیان در انتخابات بوده، امروز سه‌شنبه گفته که این اتحاد سیاسی نتیجه انتخابات زودهنگام ۲۰ ژوئن (یکشنبه) را در دادگاه قانون اساسی این کشور به چالش خواهد کشید.

او در یک کنفرانس خبری در ایروان، پایتخت ارمنستان با بیان این که نظرسنجی‌های عمومی تصویری متفاوت را نشان می‌دهد، اظهار داشت نتایج غیرمنتظره بود.

کوچاریان گفت: باید تلاش کنیم توضیحی بیابیم. ما فرض می‌کنیم تخلفات گسترده وجود داشته و ما به وضوح شاهد استفاده از منابع دولتی بودیم. ما برای به چالش کشیدن نتیجه به دادگاه قانون اساسی مراجعه خواهیم کرد.

وی افزود: ما تجربه زیادی در کشاندن مبارزه به خیابان داریم و فکر می‌کنم که ترکیب آن با کار پارلمانی تنها توانایی‌های ما را تقویت می‌کند. مبارزه ما بسیار قوی‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، طبق نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، حزب «قرارداد مدنی» به رهبری پاشینیان ۵۳.۹۲ درصد آرا را کسب کرد و ائتلاف ارمنستان به رهبری «رابرت کوچاریان»  ۲۱.۱درصد آرا را از آن خود کرده است.

در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت کردند اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا بودند.

تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد.

طبق گزارش الجزیره، ۲.۶ میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است.

پاشینیان بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، در اظهاراتی اعلام پیروزی کرد.

ائتلاف ارمنستان به رهبری رابرت کوچاریان اما اعتبار نتایج اولیه انتخابات را زیر سوال برد و اعلام کرد که «ادعای عجولانه» پاشینیان درباره پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسد.

نظرسنجی‌های انجام شده در ارمنستان تا قبل از روز رای‌گیری از رقابت تنگاتنگ دو حزب وابسته به پاشینیان و کوچاریان حکایت داشت.