سرهنگ «وین ماروتو» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا حمله راکتی امروز (یکشنبه) به سمت پایگاه هوایی « عین‌الاسد » در عراق که در اختیار نیروهای آمریکایی است را تایید کرد.

او در توییتی در این خصوص نوشت: نیروهای امنیتی عراق (ISF) در حال انجام تحقیق درباره یک راکت کاتیوشا هستند که منفجر نشد و از سوی ناحیه البغدادی به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک شد.

وی در ادامه مدعی شد طبق گزارش‌های اولیه آسیب جانی و یا خسارتی وارد نشده است.

پیشتر برخی منابع رسانه‌ای از حمله به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق خبر دادند. برخی منابع نیز اعلام کردند که امروز (یکشنبه - ۲۰ ژوئن)، یک فروند موشک به مکانی در نزدیکی این پایگاه هوایی اصابت کرده است و در پی آن، هواپیماهای آمریکایی بر فراز این پایگاه به پرواز درآمدند.

پایگاه خبری «الجزیره» لحظاتی پس از انتشار این خبر به نقل از یک منبع آگاه امنیتی نوشت که این پایگاه با راکت کاتیوشا هدف قرار گرفته شد.

این حمله در حالی صورت گرفت که دیروز یک منبع آگاه امنیتی در استان الانبار،  از ورود کاروان‌های آمریکایی حامل تجهیزات جنگی به پایگاه عین‌الاسد در غرب استان الانبار خبر داد و اعلام کرد که این کاروان‌ها از استان بصره به سمت الانبار حرکت کردند.

پایگاه هوایی عین‌الاسد در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد، در استان الانبار و به طور مشخص در شهرستان «هیت» و  ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد است و بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود که نیروهای عراقی نیز در بخشی از آن حضور دارند.

در این پایگاه اغلب اقدامات مشکوکی علیه حاکمیت ملی عراق صورت می‌گیرد و اخیرا اخباری درباره نشست مشکوک نیروهای آمریکایی با برخی سران و شیوخ عشائر و شخصیت‌های سیاسی استان الانبار در عین‌الاسد منتشر شده است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، پایگاه هوایی عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی آمریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است.