در حالی که قرار است چهارشنبه هفته جاری « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اولین نشست خود را برگزار کنند، ارتش روسیه در نمایش قدرت به ایالات متحده رزمایش بزرگی را در اقیانوس آرام برگزار کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی میل» این رزمایش بزرگترین در نوع خود پس از خاتمه جنگ سرد  و در آستانه  دیدار پوتین با بایدن است. در این رزمایش دستکم 20 فروند رزمناو، چندین زیر دریایی و  20 فروند جنگنده  حضور دارند. وزارت دفاع روسیه از شلیک مهمات واقعی در این رزمایش و رهگیری زیر دریایی دشمن با رزمناو «آدمیرال پانتلیو» خبر داد. دریاسالار «ویکتور کراچنکو» فرمانده سابق نیروی دریایی روسیه برگزاری این رزمایش را از حیث محل برگزاری در اقیانوس آرام  و شمار نیروها و تجهیزات منحصر به فرد خواند.

مسکو همچین اعلام کرد در حین برگزاری این رزمایش، یک فروند جنگنده «سوخو-35» این کشور یک هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع «آر سی-135» را رهگیری کرد.

پوتین

رئیس‌جمهور روسیه در جدیدترین اظهارنظر گفته روابط با آمریکا به نازل‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است. او در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت: «ما روابط دوجانبه‌ای داریم که طی سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده است.»

رئیس جمهور ایالات متحده و رئیس جمهور روسیه قرار است 16 ژوئن (چهارشنبه 26 خرداد) اولین نشست بین خود را در یک ویلا در سوئیس و مشرف به دریاچه ژنو در حالی برگزار کنند که پیش بینی می‌شود در این فضای آرام بخش گفت‌وگوهای داغ صورت گیرد. اختلافات بر سر مداخله در انتخابات، حملات سایبری، حقوق بشر و مسئله اوکراین از جمله موارد مورد بحث مهم بین بایدن و پوتین است. این در حالی است که ثبات راهبردی هسته ای و درگیری‌های منطقه‌ای  نیز از دیگر مسائل مورد بحث بین طرفین است.

جو بایدن گفته  است که برای احترام به حقوق بشر در این دیدار مهم به ولادیمیر پوتین فشار خواهد آورد.