به گزارش پارس نیوز، 

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با دویچه وله آلمان گفت: اروپا دیدگاه خاصی درباره دموکراسی دارد. از نظر آن‌ها هر چیزی که ترکیه بگوید اشتباه است و هر چیزی که اروپا بگوید درست است. اروپا خود را ملت درجه یک و ملت ترکیه را درجه دو می‌داند. اتهامات اروپا درباره نقض حقوق بشر و آزادی‌ها در ترکیه درست نیست. دولت ترکیه ناچار است که برای تامین و حفظ امنیت مردم تدابیر خاصی برای مقابله با اقدامات وحشتناک کودتاگران اتخاذ کند. چرا اروپا از دموکراسی ترکیه حمایت نکرد و اکثر کشور‌های اروپایی به کودتاگران فراری پناهندگی داده اند.

چاووش اوغلو تاکید کرد: به عنوان وزیر خارجه ترکیه تلاش می‌کنم که روابط ترکیه با آلمان و اتریش شکل عادی به خود بگیرد. ترکیه قبل از سایر کشور‌های عضو اروپا حق و شایستگی آن را داشت که به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآید. ترکیه اصلاحات زیادی را متناسب با اصول اتحادیه اروپا انجام داده است، اما موانع سیاسی در اروپا از عضویت ترکیه جلوگیری می‌کند. ترکیه عضو موسس شورای اروپاست. به مدت دو سال ریاست مجلس نمایندگان شورای اروپا را بر عهده داشت. ترکیه عضو ناتو و سازمان همکاری اسلامی است. اروپا چه بخواهد چه نخواهد ترکیه بخشی از اروپاست.

او درباره فتح اله گولن گفت: او یک تروریست توطئه گر است. او کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ را علیه مردم و دولت ترکیه سازماندهی کرد. اما تعداد زیادی از کشور‌های اروپایی نمی‌خواستند که کودتا شکست بخورد. بسیاری از کشور‌ها و مردم ترکیه، گولن و گروه وابسته به او را تروریست می‌دانند و مدارس آن‌ها را تعطیل کرده اند.