سخنگوی ارتش ملی لیبی (LNA) حضور ترکیه در لیبی را اشغالگری توصیف کرد و از آنکارا خواست که به فوریت همه نیروها و مزدوران خود را از این کشور خارج کند.

به نوشته وبگاه «لیبایا ریویو» سرلشکر «احمد المیسماری » روز شنبه  در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که حضور مزدوران خارجی در خاک لیبی دلیلی بر عدم اراده واقعی جامعه جهانی برای اخراج آنهاست.

وی گفت: «ترکیه می‌بیند که حضور در اینجا [در لیبی] مشروع است، اما در واقع این اشغالگری به تمام معناست.»

دیده بان حقوق بشر سوریه اخیرا گزارش داد که دولت ترکیه 380 مزدور سوری را به لیبی اعزام کرده است. ترکیه از آوریل ۲۰۱۹ و حمله نظامیان تحت امر «خلیفه حفتر» به طرابلس و جنگ با دولت وفاق ملی، نظامیان ارتش خود و همچنین شبه‌نظامیان همسو را به لیبی اعزام کرد و این نیروها همچنان در این کشور حضور دارند.

بر اساس اسنادی افشا شده از سوی شبکه «اسکاهی نیوز عربی»  ترکیه از ۱۲ هزار و ۸۳۵ مزدور اعزامی خود از سوریه به لیبی تنها، هزار و ۲۲۶ نفر را از این کشور خارج کرده است.

ترکیه متهم است که چندین هزار مزدور را در این کشور جنگ زده برای تقویت و پشتیبانی از دولت وفاق ملی (GNA) که از سوی  سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، در مبارزه با ارتش ملی لیبی (LNA) به فرماندهی «ژنرال خلیفه حفتر»  در این کشور مستقر کرده است. (جزئیات بیشتر)

برخی منابع خبری روز شنبه گزارش دادند که  یک منبع دولتی لیبی به شبکه العربیه گفت که یک هیأت عالی‌رتبه ترکیه‌ای متشکل از وزیر دفاع، خارجه، رئیس سازمان اطلاعات و رئیس اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری، شب گذشته (جمعه) بدون اطلاع مقامات لیبی وارد این کشور شده‌اند.

این منبع مطلع گفت که نه شورای ریاستی و نه دولت وحدت ملی از این سفر اطلاع نداشتند و سفارت ترکیه در طرابلس نیز به مقامات لیبی اطلاع نداده بود و در زمان ورود به لیبی نیز هیچ مقام لیبیایی از این هیأت استقبال نکرد و حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز به طور مستقیم به دیدار نظامیان ترکیه رفت.

این منبع لیبیایی، سفر بدون هماهنگی هیات ترکیه را ناپسند و به دور از عرف دیپلماتیک و روابط دوستانه میان دو کشور دانست و گفت که فقط نظامیان ترکیه از این سفر اطلاع داشتند.

به گفته وی، به هنگام فرود هواپیمای حامل «هیأت ترکیه» در فرودگاه  «معیتیقة» در طرابلس، حتی مسئولان فرودگاه نیز از مسافران هواپیما اطلاع نداشتند و  نظامیان ترکیه از نگهبابان لیبیایی خواسته بودند تا باند فرودگاه را ترک کنند.