به گزارش پارس نیوز، 

، ایشیک روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی بیان کرد: پیش از این آمریکایی ها در خصوص خروج عناصر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) به ترکیه وعده داده اند و بارها در خصوص این موضوع با آمریکایی ها به توافق رسیده ایم.
وی با اشاره به توافق در این زمینه با دولت کنونی و گذشته آمریکا تاکید کرد: آمریکایی ها باید به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند چرا که وعده ها و تعهدات آنها در اسناد بین دو کشور ثبت شده است و من پیش بینی می کنم که آمریکا به اجرای تعهد خود پایبند خواهد بود.
وی اظهار کرد: عمل به این تعهدات به عادی شدن روابط بین ترکیه و آمریکا خیلی کمک خواهد کرد ولی اگر به وعده های داده شده عمل نشود، ترکیه هر آن چه را که لازم باشد، انجام خواهد داد.
معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه گفت: پس از تصرف عفرین، در مدت زمانی کوتاه تل رفعت را نیز به کنترل خود در آورده و عملیات شاخه زیتون را به هدف نهایی خواهیم رساند.
وی بیان کرد: تل رفعت منطقه مهمی در عملیات شاخه زیتون است چرا که این منطقه محل تلاقی و ارتباط منطقه عملیاتی شاخه زیتون(عفرین) و منطقه عملیاتی سپر فرات(الباب) محسوب می شود.
، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز جمعه گذشته ادلب و منبج را هدف بعدی عملیات نظامی ترکیه اعلام کرد و گفت: 'مبارزه ترکیه با تروریسم با عفرین به پایان نخواهد رسید.'
به گزارش ایرنا، مقامات ترکیه بارها بر ادامه عملیات ارتش ترکیه علیه نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دموکراتیک خلق سوریه(پ.ی.د) و نیز حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در منبج و شراق فرات تاکید کرده اند ولی شواهد نشان می دهد که آمریکا با این امر مخالف است و مذاکرات بین طرفین در این زمینه جریان دارد.
روابط ترکیه با آمریکا از سال گذشته به علت برخی موضوعات تیره شده که مهمترین آن ادعای ارسال بیش از پنج هزار دستگاه کامیون سلاح توسط آمریکا به گروه های کُردی منطقه از جمله ی.پ.گ، پ.ی.د و پ.ک.ک است.
ترکیه همچنین به علت حضور نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای ی.پ.گ، پ.ی.د و پ.ک.ک در منبج از انجام عملیات در این منطقه پرهیز دارد و از دولت آمریکا خواسته است که این نیروها را از منبج خارج کند.
دولت ترکیه همچنین مدعی توافق با آمریکا در این زمینه بوده و اعلام کرده است که با مقامات واشنگتن در خصوص تامین مشترک امنیت منبج با همراهی آمریکا و اداره شهر توسط اعراب به توافق رسیده است.
ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده و تهدید کرده است که در ادامه این عملیات، به منبج در شمال سوریه نیز حله خواهد کرد.
دولت سوریه با اشغالگری خواندن اقدام نظامی دولت ترکیه در انجام عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است.
سوریه چند روز پیش نیز با محکوم کردن اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه، نقض تمامیت ارضی و حضور ارتش ترکیه در عفرین را تجاوزکارانه خوانده و با محکوم کردن این اقدام، خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه از خاک خود شد.
نقض حاکمیت ملی سوریه و نیز حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه بارها توسط مجامع جهانی و دولت های بی طرف به خصوص از سوی برخی مقامات اروپایی و پارلمان اروپا محکوم شده و همه آنها خواستار پایان دادن به عملیات ارتش ترکیه در عفرین شده اند.