« دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا با دسترسی به داده‌های تلفن همراه شماری از قانون‌گذاران دموکرات و فرزندانشان، از آن‌ها جاسوسی کرده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، وزارت دادگستری دولت ترامپ در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به محتوای تلفن همراه دو عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دسترسی پیدا کرده بودند.

این وزارتخانه با ارسال احضاریه‌ای برای شرکت تولیدکننده تلفن همراه «اپل»، دسترسی به داده‌های تلفن همراه «آدام شیف» و «اریک سوالوِل» از اعضای وقت این کمیته و حتی دستیاران و اعضای خانواده آن‌ها را خواستار شد.

وزارت دادگستری ترامپ همچنین مجوز بررسی داده‌های تلفن همراه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آمریکایی را نیز صادر کرده بودند تا بتوانند منابع ناشناس آن‌ها را شناسایی کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، این حجم گسترده جاسوسی به بهانه تلاش برای پیدا کردن منبع درز کردن اخبار مربوط به تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه رسیدگی به پرونده ارتباطات ترامپ و روسیه انجام شده بود.

ماه گذشته و پس از انتقضای دستور وزارت دادگستری دولت ترامپ برای ساکت نگه‌داشتن اپل، این شرکت قانون‌گذاران کنگره آمریکا را در جریان این جاسوسی قرار داد.

متعاقباً آدام شیف که اکنون به ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان رسیده است، در کنار «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به سیاسی‌سازی وزارت دادگستری متهم کردند.