«حسین علاوی» مشاور « مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر عراق امروز چهارشنبه از تغییر و تحول در روابط عراق و آمریکا پس از گذشت ۱۸ سال خبر داد.

او گفت: «دولت عراق موفق شد تعداد مستشاران آمریکایی را از ۵۲۰۰ نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد و برای تدوین جدول زمانی (خروج نظامیان آمریکایی) پس از بررسی مکانیزم آن بر اساس نیازمندی‌های جنگ علیه داعش و تروریسم، تلاش می‌کند».

علاوی تصریح کرد که روابط عراق و آمریکا پس از گذشت ۱۸ سال به سمت فعال‌سازی سازوکار همکاری متکامل و شراکت استراتژیک در سایه توافقنامه چارچوب استراتژیک بین دولت عراق و آمریکا و یا با توجه به جایگاه عراق در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، سوق داده شده است.

طبق گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، مشاور الکاظمی همچنین گفت که روابط عراق و آمریکا در حال تغییر و تحول از بُعد امنیتی به سمت اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و همین امر باعث شد که الکاظمی بر نتایج مرحله سوم گفت‌وگوی راهبردی عراق-آمریکا تمرکز کند، مرحله‌ای که در آن بر تغییر و سوق دادن روابط به سمت فضاهای جدید تمرکز شده است به ویژه اینکه «مک گورک» در پرونده عراق بسیار فعالیت کرده و با دولت‌‌های عراق و گروه‌های سیاسی این کشور هماهنگی داشته است.

علاوی افزود که هماهنگی و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف، تأکید بر فعال‌سازی نتایج گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن و توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری همگی بیانگر توسعه روابط و اهمیت آن در جهان عرب از نظر دولت‌های عراق و آمریکاست.

این سخنان مشاور الکاظمی در حالی است که یک هیأت بلندپایه آمریکایی به ریاست «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز سه‌شنبه (دیروز) با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.