منابع خبری امروز سه‌شنبه گزارش دادند روسیه آمریکا را در صدر کشورهای غیردوست قرار داده است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا در پی صدور حکم رئیس‌جمهور روسیه، « ولادیمیر پوتین » در این فهرست باقی خواهد ماند.

طبق گزارش نیوزویک، در فهرستی به نام «فهرست کشورهای غیردوست روسیه» که از کانال ۱ روسیه پخش شد، آمریکا در صدر جدول قرار داشت.

اوکراین، لیتوانی، جمهوری چک، استونی، پادشاهی متحده انگلیس و گرجستان دیگر کشورهایی هستند که در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار گرفته‌اند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت این فهرست هنوز نهایی نشده است. کانادا و استرالیا هم دو کشوری هستند که احتمالاً در این فهرست قرار خواهند گرفت.

نیوزویک نوشته به نظر می‌رسد که این فهرست تا حد زیادی نمادین است.

«اولگ شین»، عضو پارلمان روسیه گفته که آلمان و فرانسه علی‌رغم انتقادهای مکررشان از روسیه در این فهرست قرار نگرفته‌اند. این نماینده گفت دلیل این موضوع این است که این دو کشور مستقل از واشنگتن هستند و جزو شریکان مذاکره‌ای مسکو هستند.

روسیه چندین نفر از دیپلمات‌های سفارت آمریکا را بعد از اعلام تحریم‌های جدید از سوی دولت «جو بایدن» اخراج کرده است.

دولت آمریکا هفته قبل تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که به تحریم‌های آمریکا و اقدام این کشور در اخراج ۱۰ دیپلمات روس پاسخ خواهد داد.